Home VestiEkonomija Kako pronaći pravog suosnivača za startap?

Kako pronaći pravog suosnivača za startap?

by bifadmin

Jedna od najvažnijih odluka koju ćete doneti kao osnivasuosnivačač je ta da li da krenete sami ili da pronađete suosnivača (co-foundera). Ako odlučite da vam je potreban suosnivač, izbor prave osobe je ključan za uspeh startapa, piše inkubator.biz.

Zašto je važno imati suosnivača?

Uloga preduzetnika sa sobom donosi stres, a suosnivač vam može pomoći u donošenju odluka i podeli odgovornosti, što omogućava lakše prevazilaženje izazova preduzetništva.

Postoje tri glavna razloga zbog kojih je važno i zbog kojih biste verovatno želeli da te izazove prevaziđete sa nekim pri osnivanju kompanije.

Prvi razlog je produktivnost, što znači da možete da obavite više posla ako imate nekog sa kim možete podeliti obaveze. Takođe, korisno je imati nekog ko je jednako posvećen uspehu kompanije. Suosnivač vam može pomoći da ostanete odgovorni i da se fokusirate na zadatke koji mogu napraviti razliku u poslovanju.

Drugi razlog je kvalitetniji rad. Sa suosnivačem možete postići kvalitetnije rezultate, jer tako imate uz sebe osobu koji ima komplementarne veštine, te može da uradi stvari koje vi niste u mogućnosti. Takođe, kada imate suosnivača imate nekog sa kim uživate u razmeni ideja što može biti zabavno.

Poslednji razlog jeste moralna podrška. Pokretanje startapa je veliki i često stresan poduhvat, a može biti obeshrabrujuće pokušavati kada ga izgrađujete sami. Kvalitetan odnos sa suosnivačem donosi ravnotežu u emocionalnim usponima i padovima preduzetništva.

Samostalno ili u timu: Šta donosi suosnivač?

Kao i kod svake odluke, imati suosnivača ima svoje prednosti i nedostatke. Kao samostalni osnivač, imate potpunu kontrolu nad poslovnim odlukama, što omogućava jasnu viziju i pravac razvoja. Takođe, to znači i da sami snosite svu odgovornost, suočavate se sa nedostatkom određenih veština i imate ograničenu perspektivu na izazove i prilike. Kada imate suosnivača možete podeliti poslove, održati motivaciju u teškim trenucima i proširiti mrežu kontakata. Ipak, to može doneti i nesuglasice, jer ćete morati zajedničkim snagama da donosite odluke i pravite kompromise.

Kada donosite ovakvu odluku, važno je da razmislite o svom načinu rada, specifičnosti industrije u kojoj poslujete i dugoročnim ciljevima svog startapa.

Pripremite svoj Co-Founder Pitch

Ako ste odlučili da vam je potreban suosnivač, važno je da se dobro pripremite za sledeći korak. Pre nego što započnete aktivno traženje suosnivača, trebalo bi da osmislite svoj „elevator pitch“. Na isti način kako biste svoju ideju predstavili investitorima – možete je prezentovati i potencijalnom suosnivaču, odnosno možete koristiti isti prezentacioni materijal, ali vodite računa o tome da:

komunicirate jasno i precizno;
izbegavate nejasne izraze;
odredite ciljnu publiku;
precizno definišite tržište;
jasno opišete idealnog kupca;
fokusirate se na rešavanje konkretnog problema.
postavite važna pitanja

Pored same prezentacije, važno je da se pripremite za sastanak sa potencijalnim suosnivačem tako što ćete unapred sastaviti listu ključnih pitanja. Obratite pažnju na ona pitanja koja se često zanemaruju, a koja mogu biti presudna za dugoročnu kompatibilnost. Neka od najvažnijih su:
Kako se nosite sa stresom i velikim izazovima?
Da li ste ikada doživeli neuspeh i kako ste se nosili s njim?
Kako rešavate konflikte?
Ko će biti CEO (i zašto)?

Nakon što ste definisali svoj pitch i pripremili ključna pitanja, vreme je da započnete potragu za pravim suosnivačem.

Ključni faktori pri odabiru pravog suosnivača

Evo nekoliko važnih faktora koje treba uzeti u obzir prilikom izbora suosnivača.

Ličnost i pouzdanost

Poverenje je temelj vašeg odnosa. Kada tražite suosnivača, najrelevantniji ljudi sa kojima treba da započnete kompaniju su oni sa kojima već imate neka lična iskustva, gde ste već upoznati sa njihovim karakterom i sa tim kako će reagovati u određenim situacijama. To obično znači da je to neko ko je vaš bliski prijatelj na koga možete da se oslonite i imate otvorenu komunikaciju ili neko sa kim ste radili na zajedničkim projektima i prošli kroz izazovne situacije.

Reakcija na stresne situacije

Jedan od najvažnijih faktora koju trebate da znate o nekome pre nego što pokrenete kompaniju sa njim jeste – kako oni podnose stres i kako će vam oni pomoći da podnesete stres. Put startapa je pun uspona i padova, a suosnivač bi trebalo da vas podrži kroz sve te teške trenutne i pomogne vam da ih prebrodite.

Zajednička vizija i ciljevi

Važno je razumeti zašto potencijalni suosnivač želi da pokrene startup i kakve dugoročne ciljeve ima. Takođe, potrebno je razumeti usklađenost vaših ambicija i očekivanja koje imate. Ako su vam vizije usklađene, zajedno ćete prevazilaziti prepreke i pretvarati ih u prilike.

Komplementarne veštine

Svaki preduzetnik treba da bude svestan svojih veština i da ima suosnivača koji pokriva njegove slabosti. Ako je jedan od suosnivača vešt u kreativnosti, za drugog bi bilo poželjno da ima jake poslovne i operativne sposobnosti. Komplementarne veštine daju vašem poslovanju prednost i sa njima vaš rad možete podići na viši nivo.

Pravi suosnivač nije samo poslovni partner, već neko sa kim delite viziju, odgovornost i izazove preduzetništva. Iako put do pronalaženja pravog suosnivača može biti dug, pažljivim razmatranjem svih faktora možete stvoriti osnovu za uspešan i održiv poslovni odnos.

Izvor: Ekapija/Inkubatorbiz

Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar