Za potrebe izgradnje prve faze prve linije beogradskog metroa biće porušeno 13 stambenih i 47 poslovnih objekata.
Ovi objekti nalaze se na teritoriji četiri beogradske opštine – Čukarici, Savskom Vencu, Starom Gradu i Paliluli, navodi se u projektnom zadatku koji je objavio JKP Beogradski metro i voz Beograd, u okviru tendera za izradu akcionog plana raseljavanja za prvu fazu linije 1 beogradskog metroa.
Nije poznat broj porodica koje će biti iseljene
Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda je napravila preliminarne procene zemljišta koje je neophodno pribaviti i „očistiti od objekata“, a reč je o površini od 603.783 kvadratnih metara na četiri beogradske opštine. Broj porodica, kao i broj aktivnih poslovnih aktivnosti u objektima koji su predviđeni za rušenje, kako se navodi, nije poznat.
Radovi za projekat će se u velikoj meri sprovoditi podzemno, međutim, kako se navodi, izgradnja svih stanica i još nekih pratećih projektnih komponenti, kao što su trafo stanice i šahtovi, će se izvoditi nadzemno.
„Sve površine je potrebno pripremiti za radove a to podrazumeva pribavljanje zemljišta putem eksproprijacije ili administrativnog prenosa, kao i uklanjanje postojećih objekata na svim zahvaćenim površinama“, piše u dokumetaciji.
Poslove rešavanja imovinsko – pravnih odnosa, kao i uklanjanja stambenih, pomoćnih i poslovnih objekata na eksproprisanom/administrativno prenetom zemljištu, sprovodi Javno preduzeće Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda.
Dinamičan rast cene metroa
Da podsetimo, 2018. je tadašnji beogradski gradonačelnik tvrdio da naš metro biti izgrađen po ugledu na sofijski koji je jedan od najjeftinijih metroa po kilometru izgradnje. Vrednost radova na njegovom kilometru iznosila je oko 45 miliona evra.
Nepune dve i po godine kasnije, 21. jula 2020, Srbija je potpisala komercijalni ugovor za izradu studije izvodljivosti za izgradnju metroa u Beogradu. Prema toj studiji, kilometar beogradskog metroa će biti skuplji za 122 odsto nego onaj najavljeni, koji je trebalo da bude građen po uzoru na metro glavnog grada Bugarske.
To je značilo da će Beograd za sve tri linije metroa, ukupne dužine 60,5 kilometara, sa 60 stanica, izdvojiti šest milijardi evra. No, u međuvremenu njegova cena je narasla na 6,6 milijardi evra, koliko danas vredi izgradnja. Ostaje da vidimo koliko će vredeti sutra.
Izvor: eKapija, Bif
Foto: Vincenzo Cassano, Unsplash