Mesec dana od početka proizvodnje novog modela Fijata u italijanskoj fabrici automobila u Kragujevcu, zaposleni ove fabrike su započeli proteste. Oni traže povećanje plata, nadoknadu dodatnih troškova prevoza i isplatu obećanog bonusa efikasnosti.
Država se za to vreme slabo oglašavala, a i kada su to njeni predstavnici činili, nisu koristili baš najsofisticiraniju retoriku (pokušali su naime da zastraše štrajkače da će rasterati sve strane investitore i svojom krivicom ostati bez posla). Radnici kojih se ovo najviše i tiče pak nisu jedinstveni po pitanju štrajka – zaposleni u Fijatu ovu situaciju doživljavaju kao borbu za prevlast između dva sindikata, Samostalnog i Nezavisnog.
Štrajkovi u Srbiji po tradiciji traju dok radnici ne dobiju neko lepo nerealno obećanje, međutim ovaj put izgledalo je da oni neće prihvatiti baš svaku optimističnu viziju budućnosti koju im političari i rukovodstvo kompanije serviraju. Posle skoro 20 dana štrajka u pregovore između zaposlenih i poslodavca uključila se i predsednica Vlade. Uprkos pokušajima raznih aktera da “smire strasti”, one su ponovo proključale kada je štrajkački odbor Fijata umesto poziva na pregovore dobio Protokol o okončanju štrajka. Naime, Ministarstvo privrede predložilo je u petak predstavnicima sindikata radnika „FCA Kragujevac“ potpisivanje protokola koje bi omogućilo započinjanje pregovora radnika i rukovodstva Fijata, već u ponedeljak, 17. jula, o zahtevima radnika koji su u štrajku. U štrajkačkom odboru kažu da im se „za prekid štrajka ne nudi ništa, osim napora Ministarstva za privredu da pregovori postignu uspeh“. Nudi im se, stoji u saopštenju, „da se dva puta sapletu o isti kamen“.
Štrajkački odbor najavljuje da će Ministarstvu privrede, „u roku od nekoliko sati“, dostaviti izmenjeni predlog protokola u kome će od Vlade Republike Srbije tražiti da preuzme svoj deo odgovornosti, kao vlasnik 33 odsto kapitala u ovom preduzeću.
Radnici Fijata su ovim stavom uticali na širenje lavine štrajkova – u ovom trenutku najmanje 3.000 radnika odlučilo je da obustavi rad. Radnici Gorenja koji prave rashladne uređaje žale se da njih same nema šta da rashladi na 40 stepeni koliko je u halama u kojima rade. Zaposleni u Goši već dugo vremena ne rade, a platu nisu videli još duže.
Političarima pak, čini se, najteže pada štrajk radnika u Fijatu, koji nisu zaboravljali da spomenu u medijima nijedan dan do sada. Ministar privrede Goran Knežević juče je izjavio da bi zbog ovog dugotrajnog štrajka kompanija FCA mogla doneti odluku da svoju proizvodnju preseli u neku drugu zemlju, dodatno svaljujući krivicu na radnike zbog korišćenja svog zakonskog prava na borbu za bolje uslove rada.
Međutim, u javnosti se šuška o još jednom razlogu za ovo. Naime, ugovor Fijata i Vlade Srbije, koji se još uvek čuva kao najveća državna tajna, ističe 2018. godine. Već se ranije spekulisalo da bi italijanski proizvođač automobila mogao da preseli proizvodnju ili je ukine zbog problema koje ima na tržištu, a sada bi kao povod mogao da iskoristi štrajk radnika.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.