Dok rastu tenzije na Južnom kineskom moru ekonomski analitičari upozoravaju da bi sukob između Kine i Filipina mogao izazvati velike probleme u svetskoj trgovini. Čak je i agencija za kreditne rejtinge Fitch upozorila da bi “potencijalne ekonomske implikacije ovog sukoba mogle biti veoma ozbiljne”.
Da podsetimo, Međunarodni arbitražni sud u Hagu doneo je u utorak, 12. jula presudu u teritorijalnom sporu koji su Filipini pokrenuli protiv Kine, navodeći da Kina nema pravo nad Južnokineskim morem. Problem je što je ovo more jedna je od važnijih svetskih geostrateških tačaka za koje se neretko kaže da je drugi Persijski zaliv zbog nafte. Procenjuje se da se ispod mora krije preko 18 milijardi tona sirove nafte. Osim toga, tuda prolazi i veoma važna pomorska ruta, tzv. Pomorski put svile. Industrija pomorskog saobraćaja u tom delu Azije ima godišnju vrednost od pet biliona dolara. Samo američki izvoz i uvoz preko ove pomorske trase vredi 1,2 biliona dolara.
Ovu rutu pored Kine koriste i Japan i Južna Koreja, kao i neke druge zemlje sa zapadne strane Pacifika, što znači da ona povezuje najrazvijenija tržišta na svetu.
To znači da bi u slučaju sukoba u ovim vodama prevoznici morali da ih obilaze tj da kruže, i time da povećavaju troškove dostave izvozne ili uvozne robe. Ova trasa inače služi kao najdirektnija pomorska veza između Evrope i Azije.