Od novog američkog predsednika javnost očekuje oštar zaokret u ekološkoj politici, a Bajden često i sam podgreva ta očekivanja, mada ih ponekad čak i prevaziđe. Već je najavio povratak Pariskom sporazumu i otkazivanje gradnje novog kraka Kejston gasovoda, a novost je i moguća zamena državnih vozila električnim. Ova vest postaje zanimljivija kada vidite koliko Amerika vozila poseduje.
Srbija inače važi za jednog od evropskih šampiona u broju službenih vozila koji opslužuju predstavnike države. Dok Švedska ima desetak državnih, a Nemačka manje od hiljadu, u našoj zemlji zvaničnke prevozi čak 6.244 službenih automobila. Pravi konkurenti, koji bi zaista ravnopravno mogli da nam pariraju u ovoj disciplini, nalaze se preko Atlantskog okeana. Sjedinjene Američke Države imaju 645.047 službenih vozila, među kojima veliki deo čine kamioni i pikapovi.
Ova vest je iznenadila mnoge Amerikance, međutim u stopu ju je sledila nova, o zameni tih vozila zelenijim prevoznim sredstvima. Nju smo saznali kada je Bajden potpisivao uredbu o kupovini američkih proizvoda od koje se očekuje da obezbedi podršku američkoj proizvodnji i preduzetnicima. Naime, američki predsednik je tada najavio da bi država u narednom periodu mogla kupovati električna vozila domaće proizvodnje za svoj vozni park. Dodao je i da bi takva inicijativa stvorila milion novih radnih mesta u autoindustriji, kao i da bi na duže staze to predstavljalo uštedu za budžet, budući da je pogonsko gorivo za ova vozila jeftinije, kao i troškovi održavanja.
Koliko je ovaj projekat realan?
Za sada je ovo samo političko obećanje koje još nije stavljeno na papir, piše The Atlantic. Ipak, mnogi veruju da će biti ostvareno, i to u brzom roku.
Analitičari kažu da ako planira da za četiri godine promeni ceo vozni park, država mora kupovati 129.000 električnih vozila na godišnjem nivou, što bi bila četvrtina celokupne svetske proizvodnje Tesla Motorsa. Za to je potreban novac ali i – dovoljno domaćih električnih vozila koja su na prodaju.
Pitanje je i koliko će ova, zaista velika ulaganja, doprineti smanjenju zagađenja budući da je država, iako ima mnogo vozila, daleko manji zagađivač od građana. Naime, u 2019. godini državni službeni automobili su potrošili 1,4 milijarde litara benzina i emitovali oko 3,4 miliona tona ugljen-dioksida. Tada je pak ukupna potrošnja goriva na nivou cele države iznosila 537 milijardi litara benzina.
Dakle, možda bi efikasnije bilo podstaći Amerikance da sami kupuju “zelene” automobile, ali to je već pitanje njihove unutrašnje politike.
Foto: paulbr75, Pixabay