Zaokret ka električnim automobilima kao vozilima budućnosti nije samo pitanje ekološke, već i tržišne revolucije sa neizvesnim ishodom kome će od proizvođača ona biti majka, a kome maćeha. Prognoze da će tehnološki giganti zavladati i automobilskom industrijom ne deluju verovatno u bližoj budućnosti. Ali to ne umanjuje njihove ambicije i izglede da dugoročnije zaista preraspodele karte u svoju korist na tržištu automobila. I time uvećaju svoju dominaciju, za koju mnogi misle da je već sada – prevelika.
Okolnost da se za vožnju automobilom već decenijama koriste benzin, dizel i plin, omogućila je najvećim proizvođačima u ovoj industriji da „zacementiraju“ svoju poziciju na tržištu. Manji proizvođači automobila teško su se probijali među automobilskim divovima, čija je tehnologija za mnoge bila nedostižna.
Ali zaokret ka električnim automobilima kao vozilima budućnosti nije samo pitanje ekološke, već i tržišne revolucije sa neizvesnim ishodom kome će od proizvođača ona biti majka, a kome maćeha. Iako su možda preterane ocene da se sa razvojem električnih vozila nadmetanje u automobilskoj industriji vraća na sam početak, činjenica je da dolazi do novog mešanja karata koje otvara vrata potpuno novim igračima na ovom tržištu.
Koliko su toga svesni etablirani proizvođači pokazuje podatak da 29 najvećih automobilskih kompanija u svetu planira da ukupno uloži preko 300 miliona dolara u razvoj i proizvodnju vozila na električni pogon do kraja 2024. godine. Skoro polovinu tog novca uložiće proizvođači u Kini, gde država godinama unazad izdašno subvencioniše ovu vrstu proizvodnje. Očekuje se da će u bliskoj budućnosti ulaganja najvećih kineskih proizvođača automobila, kao što su SAIC Grupa, Džili i Grejt vol motors, dostići investicije najvećih globalnih proizvođača, Folksvagena, Dženeral motorsa i Dajmlera.
Šta ide na ruku novim igračima?
Vodeći proizvođači automobila su i dalje u znatnoj prednosti jer imaju razvijene procese i velike fabrike za proizvodnju ogromnih količina vozila. Ali električni automobili se veoma razlikuju od klasičnih, funkcionišu na potpuno drugačiji način i imaju različite delove. Bitno drugačija svojstva električnih automobila su i razlog što mnogi veliki proizvođači u njihovom razvoju sarađuju sa tehnološkim kompanijama, pa čak prave i zajedničke timove.
No, upravo potreba da se razviju i usavrše novi procesi i tehnologije – daje mogućnost i novim konkurentima da se oprobaju u osvajanju tržišta. Stoga se sve češće postavlja pitanje da li, posle ulaska u trgovinu i u finansijski sektor, moćne IT kompanije mogu ne samo da uđu u trku na automobilskom tržištu, već i da njime zavladaju?
Tehnološki giganti godinama rade na razvoju i optimizaciji hardvera i softvera koji funkcionišu na osnovu električne energije. Zahvaljujući tome, imaju razvijene vrlo sofisticirane sisteme koji mogu – doduše uz mnogo promena – da posluže kao kvalitetna osnova za razvoj električnih automobila.
Imajući u vidu da napredni računari već danas kontrolišu gotovo svaki segment vožnje, pretpostavlja se da će budućnost automobila mnogo više zavisiti od brzine u razvoju kvalitetnog softvera. Ide se ka tome da sve napredniji softveri omoguće električnim automobilima prelaženje većih udaljenosti tokom samo jednog punjenja, da se bolje upravlja svim delovima vozila, pa sve do opcije da automobil sam upravlja vožnjom, bez prisustva vozača.
Potonje se smatra i najvećom prilikom za proboj tehnoloških kompanija na automobilsko tržište. Mnogi proizvođači automobila upravo u ovoj oblasti najviše traže podršku IT kompanija, jer nemaju dovoljno znanja i kvalitetnog kadra za razvoj autonomnih sistema. Samim tim, tehnološke kompanije postaju svesne sopstvene prednosti na ovom polju i šanse da mogu mnogo bolje da je unovče ako plasiraju sopstvena vozila na tržište.
Njihove ambicije svakako podgreva uspeh kompanije Tesla, koja je, praktično bez ikakvog iskustva u autoindustriji, napravila najpopularniji električni automobil današnjice. Koliko su, međutim, blizu ili daleko od tog cilja tehnološke kompanije koje se najčešće pominju kao kandidati za preokret na automobilskom tržištu u budućnosti?
Više najava, nego automobila
Gugl je već odavno prepoznao priliku u razvoju električnih automobila i autonomne vožnje, a njegovi autonomni automobili su bili među prvima koji su testirani na tržištu. Iako je time otvorio potpuno novo poglavlje u automobilskoj industriji, odluka da se inženjeri usredsrede na sisteme za autonomnu vožnju potisnula je u kompaniji razvoj električnih automobila u drugi plan.
Gugl u poslednje vreme kritikuju da i u razvoju autonomne vožnje sve više zaostaje za konkurencijom, ali se ističe da je njegova velika prednost i dalje to što ima izuzetno napredan sistem geografskog pozicioniranja (Google Maps). Funkcionisanje autonomnih automobila će umnogome zavisiti od podataka sa interneta, u čemu je Gugl među vodećima na tržištu. Njegovi aduti su i odličan inženjerski tim i, svakako, velika finansijska moć da ulaže u rešenja koja bi mu omogućila proboj na tržištu električnih automobila.
Epl je još jedan tehnološki gigant o čijem automobilu se priča već godinama, ali bez naznaka da će se pojaviti na tržištu u doglednoj budućnosti. Ipak, nedavno je objavljena vest da južnokorejski proizvođač automobila Hjundai i američki Epl planiraju potpisivanje ugovora za proizvodnju prvog Eplovog električnog vozila koje može samo da upravlja.
Epl je trenutno jedna od tržišno najvrednijih kompanija na svetu, ima ogromne finansijske mogućnosti ali ne i iskustvo u razvoju i proizvodnji automobila, pa zato mnogi ocenjuju kao logičan potez njegovu odluku da potraži partnera u autoindustriji. Ali sve i da se obistine najave kako će ugovor biti potpisan do kraja ovog meseca, većini ne deluju realno planovi da se prvi Eplov električni automobil nađe na tržištu već 2027. godine.
Na Istoku ćute i rade
Nasuprot tehnološkim kompanijama koje streme razvoju kompletnih električnih vozila sa autonomnim upravljanjem, kineski tehnološki gigant Huavej ima drugačije planove. Mada je ova kompanija u poslednje dve godine doživela mnoge promene u poslovanju, a tokom svoje istorije pokazala da ume da iznenadi konkurenciju, kako trenutno stoje stvari Huavej se opredelio da radi isključivo na razvoju sistema za autonomnu vožnju.
Huavej se veoma dobro pozicionirao na tržištu u oblastima veštačke inteligencije i mašinskog učenja, što su izuzetno važni preduslovi za razvoj autonomne vožnje. Prema planovima koje je objavila sama kompanija, Huavej ima ambiciju da postane vodeći na kineskom tržištu u toj oblasti do 2025. godine. U kompaniji ističu da će biti usmereni na razvoj gotovih sistema autonomne vožnje, koji će moći da se brzo, jednostavno i jeftino ugrađuju u nova električna vozila.
Za razliku od prethodnih primera, o električnim automobilima kompanije Soni nije se mnogo pričalo, ali je zato ovaj japanski tehnološki div nedavno predstavio javnosti svoje električno vozilo na austrijskim putevima. Iz te prezentacije, lako se moglo zaključiti da Sonijevo vozilo koje samo upravlja više nije samo koncept, već stvarni automobil koji bez problema može da savlada složene austrijske saobraćajnice.
Ipak, za sada nije jasno da li Soni namerava da razvija kompletan automobil, ili samo komponente za autonomnu vožnju. Stručnjaci za ovaj deo tržišta predviđaju da su verovatne obe opcije, odnosno da japanska kompanija planira da u skorijoj budućnosti plasira na tržište sopstveni električni automobil, dok bi za druge auto gigante proizvodila sisteme za sigurnu i autonomnu vožnju.
Na osnovu svega, može se zaključiti da preotimanje trona postojećim proizvođačima automobila u bližoj budućnosti ne deluje verovatno. Ali to ne umanjuje ni ambicije ni izglede tehnoloških kompanija da u dugoročnijem periodu zaista preraspodele karte u autoindustriji u svoju korist. Time bi dodatno povećale dominaciju na svetskom tržištu, za koju sve veći broj onih u drugim industrijama, ali i regulatora smatra da je već sada – prevelika.
Branko Bogavac
Foto: Pixabay