Neobičan i zabavan, ali ozbiljno organizovan posao. Tako bi se najkraće moglo opisati šta radi „Vesela fabrika“, koja proizvodi sadržaje za sva moguća slavlja na svim kontinentima. Planetarnu popularnost je zadobila u jeku korone, kada je otvorila elektronsku kafanu, koja nudi atmosferu kao da slavite „uživo“, a uglavnom manje košta. Zadovoljni onlajn gosti mogu da pošalju i elektronski bakšiš, a „Vesela fabrika“ zahvaljujući ovoj ideji ima posla od jutra do sutra, tokom cele godine.
Velika Plana je rodno mesto jedinstvenog poslovnog poduhvata. U tom gradu, otac muzičar i sin ekonomista otvorili su fabriku za proizvodnju dobrog raspoloženja, koje izvoze i van Srbije. Istini za volju, otac, Željko Arsić, je to činio godinama unazad, nastupajući sa svojim orkestrom na različitim slavljima po zemlji i inostranstvu. No, posao je dobio sasvim novu dimenziju kada je njegov sin Nikola, posle završetka studija ekonomije, otvorio agenciju „Vesela fabrika“ za organizaciju scenskih nastupa na događajima.
Neobična fabrika zapošljava dvadesetak ljudi, među kojima su muzičari, tehničari koji vode računa o opremi i snimanju, režiseri događaja i ljudi koji se bave montažom i pravljenjem scenarija. Ali, zašto je slavljima potreban scenario? Da bi se izbegla jednoličnost, odgovara Nikola. Objašnjava da scenaristi svaki događaj dele na celine i za svaku od njih osmisle scenski nastup, sa različitom vrstom muzike, tematskim kostimima, specijalnim efektima… Ukoliko klijenti imaju posebne želje, angažuju i muzičke zvezde da im upotpune nastupe.
„Trudimo se da pratimo trendove i da sarađujemo sa popularnim muzičarima. Danas mnogi izvođači i numere postaju popularni preko TikTok-a ili drugih društvenih mreža. Zato mlađi klijenti, obično oni koji slave punoletstva, žele da se određene zvezde pojave na njihovim slavljima, otpevaju svoju najpopularniju pesmu i posle toga završe nastup“, kaže Nikola za B&F.
Zabavno i van posla
„Vesela fabrika“ uveseljava ljude na svim mogućim događajima, uključujući i one koje organizuju preduzeća, poput proslava godišnjica poslovanja, prezentacija novih proizvoda, koktel zabava… Trenutno imaju najviše zahteva za privatna slavlja ali nadaju se da će ubuduće privući još klijenata iz korporativnog sveta.
„Za svakoga ko želi da nas angažuje mi izdvojimo vreme da se upoznamo sa njim, da prvo saslušamo njegovu priču i želje, pa tek onda pravimo scenario za željeni događaj. Tako kroz posao stalno upoznajemo ljude i njihove sudbine“, priča Nikola, „ali srećom samo onaj lepši deo. Pošto ugovorimo nastup, ja ne mogu da ga dočekam. Ne znam zašto, ali svako to slavlje doživljavam kao da je moje. A kada se sve završi i kada vidimo koliko su klijenti zadovoljni, i meni je puno srce“.
Naš sagovornik tvrdi da im je zabavno i kada nisu zvanično na poslu. „Jednom smo putovali na nastup našim autobusom kamperom i stali na naplatnu rampu da platimo putarinu. Pored rampe su bili prodavci voća koji su nas prepoznali i tražili pesmu. Moj otac je izveo orkestar napolje i počeli su da sviraju, a vozači su izašli iz kola i zaigrali. Napravili smo žurku na naplatnoj rampi koja je trajala pola sata. To je naša svakodnevica“, ilustruje mladi ekonomista kako to izgleda raditi sa muzičarima.
Elektronska kafana i škola harmonike
Ipak, ni u „Veseloj fabrici” nije baš uvek veselo. Agenciju su otvorili početkom 2020. godine i posao je delovao obećavajuće. Međutim, veselje je prekinuo nezvani gost – novi virus iz Kine.
Slavlja više nije bilo, a otac i sin su vreme provodili sređujući kuću i dvorište. Višak slobodnog vremena je Nikolu, koji nikada u životu nije uzeo neki instrument u ruke, podstakao da uči da svira harmoniku. Otac ga je podučavao s oduševljenjem, ali je muzičar početnik, kao i svaki pripadnik „onlajn“ generacije, potražio muzičke lekcije i na internetu. Nezadovoljan onim što je našao, dogovorio se sa ocem da naprave muzičke kurseve na svetskoj mreži.
„Moj otac je snimio kako pritiska dugmiće dok svira, naravno usporeno, da bi onome ko uči bilo lakše da ga prati. Gledajući taj snimak, naučio sam za nedelju dana da sviram kolo“, priznaje Nikola prednosti „stare škole“. Ali, pošto nije bilo lako snimiti sve pokrete rukom, čak i ako se snima iz više uglova, napravili su i patentirali animaciju koja prikazuje dodirivanje dirki i zvuke koje ono proizvodi. Tako se razvila ideja o onlajn kursu za sve one koji nemaju muzičko obrazovanje, a žele da nauče da sviraju repertoar prigodan za veselja. Zamisao je brzo prerasla u digitalnu platformu sa aplikacijama za Android i iOS.
’’Trenutno imamo kurseve za harmoniku dugmetaru i klavijaturu. Uskoro će biti završen i onaj za klavirnu harmoniku. Svi kursevi će imati oko 50 lekcija, koje će zainteresovani moći da prate kada god to njima odgovara. Pored toga, dobiće i udžbenike u PDF formatu, kao i savete koje numere su im potrebne da bi što pre mogli da nastupaju na veseljima i drugim događajima“, tvrdi on.
Naš sagovornik kaže da već ima interesenata, među kojima – zar treba ponavljati – i onih neobičnih, poput čoveka koji trenutno služi zatvorsku kaznu, ali želi da nauči da svira. Sa tim znanjem bi mogao da svira po slavljima, što Nikolu raduje jer kako ističe, „to je pošten i veseo posao“.
No, ni ovde nije kraj veselju. Pošto su već imali digitalnu platformu, otac i sin su smislili još načina kako da je iskoriste. Tako je napravljena prva e-Kafana na našim prostorima. Počeli su da organizuju svirke u svom studiju i da ih uživo prenose korisnicima platforme. Naravno, naplaćivali su ovaj sadržaj, ali je to opet bilo jeftinije od odlaska u pravu kafanu. Ljudi su tokom pandemije njihove nastupe gledali iz svojih domova, a preko četa su se međusobno upoznavali, naručivali pesme i elektronski slali bakšiš muzičarima.
„Prvi javni događaj ove vrste organizovali smo krajem 2020. na Svetog Nikolu. U pitanju je bio slavski specijal koji je trajao 3,5 sata. Tada smo imali desetak hiljada pratilaca. Ne znamo da li su svi ti ljudi organizovali pravu slavu sa fizički prisutnim gostima, pa su svi zajedno gledali naš nastup ili je to bila proslava u najužem krugu, ali svakako je bila presedan“, priseća se naš sagovornik. Usledio je još spektakularniji doček 2021. godine koji je trajao 9,5 sati i sadržao je program za decu, pop-rok muziku, nastup di-džeja, tamburaše, trubače i nastup „Orkestra Panorama“.
Rad u tri smene
Na pitanje da li onlajn nastupi zaista mogu da zamene pravu kafanu, Nikola tvrdi da mogu i dodaje: „Ali to je zato što atmosfera u našem studiju nije televizijska, već spontana i živa. Pravimo je i mi iz režije kada zaigramo i popnemo se na stolice, što onda vide muzičari pa se još više užive“.
Ipak, pošto im ovakvi javni nastupi oduzimaju mnogo energije i zahtevaju ozbiljnu organizaciju, „Vesela fabrika“ se sada više bavi onlajn privatnim proslavama. Nikola kaže da e-Veselja uglavnom poručuju naši ljudi iz dijaspore, „kada organizuju neku svoju zabavu na kojoj strimuju naš program u realnom vremenu. Ponekad su to slavlja na koja su gosti fizički došli, a ponekad su gosti, ukoliko žive u drugim delovima sveta, prisutni onlajn. Nastupamo kad god naručiocu odgovara, a pošto su naši klijenti često u drugim vremenskim zonama, šalimo se da smo jedna od najaktivnijih fabrika u Srbiji, jer radimo u tri smene“.
„Vesela fabrika“ je na ovaj način sebi obezbedila dodatni izvor prihoda za period godine u kojem obično nema mnogo nastupa. Najveći broj slavlja organizuje se od kraja aprila do kraja oktobra, pri čemu su jul i avgust udarni meseci. Tada ovi muzičari 25 dana mesečno provode na nastupima. Međutim, više im ni zima neće biti „mršav period“, zahvaljujući selidbi u onlajn svet.
Biznis i finansije, broj 197, maj 2022.