Za kompaniju koja živi od igara na socijalnim mrežama i mobilnim platformama ne postoji miran radni dan. Opipava se puls industrije koja vredi milijarde dolara na globalnom nivou i predviđaju želje stotina miliona potencijalnih igrača različitih kultura, jezika i navika. Konkurencija je bespoštedna, pa je čest slučaj da slava i zarada na ovom tržištu zgasnu već nakon pola godine. Sve to je pregrmeo „Nordeus“ iz Beograda, kome su danas najvažniji partneri kompanije „Facebook“, „Google“ i „Apple“.
Prema najnovijim statističkim podacima „Appstats.eu“, nezavisne kompanije koja prati popularnost igara i aplikacija na „Facebook“-u, fudbalska menadžerska igrica „Top Eleven“ spada među deset najpopularnijih igara na čitavom svetu. Svakog dana preko 2,5 miliona aktivnih igrača priprema strategiju, kupuje i prodaje i grače, i igra utakmice protiv ljutih protivnika. Zahvaljujući njima, ova igrica je zvanično postala i prva na listi u kategoriji sportskih igrica. Uspeh „Top Eleven“-a je još veći kada se zna da se njena varijanta za iOS i Android telefone može igrati nezavisno, odnosno bez povezivanja sa „Facebook“-om, čime je broj dnevnih igrača zapravo još veći.
Trenutno najpopularniji fudbalski menadžer proizvod je tima mladih ljudi koji pomera granice u industriji igranja na društvenim mrežama u preduzeću „Nordeus“ iz Beograda. „Nordeus“ je, za početak, demantovao pravilo da brzi uspeh u industriji igranja na društvenim mrežama obično znači i brzi pad. Duže od dve godine to je jedna od najpopularnijih online sportskih igara na svetu, sa više od 7 miliona korisnika na mesečnom nivou i sa 2 i po miliona svakodnevnih korisnika na „Facebook“-u. To znači da se „Nordeus“ na top listama baškari pored takvih imena u mladoj, profitabilnoj i veoma dinamičnoj branši kao što su „Rovio“ (autori“ AngryBirds“), „Zynga“ (autori maltene svih igrica koje ste pokrenuli ili odbili da pokrenete na svom „Facebook“ profilu) ili „Playdom“ (ogranak moćne kompanije „Disney“). Zahvaljujući inovativnom pristupu i karakteristikama igrice koja ih je lansirala u orbitu proizvodnje igara za društvene mreže, „Nordeus“ može da se pohvali da su mu najvažniji partneri „Facebook“, „Google“ i „Apple“.
Pripreme za osnivanje „Nordeusa“ počele su sa pojavljivanjem prve generacije iPhone-a i naglim rastom „Facebook“-a tokom 2008. Osnivači „Nordeusa“ su 2009. napustili „Microsoft“ razvojni centar u Kopenhagenu, spakovali kofere za povratak u Srbiju i rešili da se bace na proizvodnju igrica. U narednih godinu i po dana radili su i po 16 sati dnevno kako bi napravili „Top Eleven“. Zahvaljujući tolikom ulaganju i odricanju, „Nordeus“ danas nije vlasnik samo jedne od najpopularnijih sportskih igara na svetu već i cross-platform gaming koncepta na kome ona počiva.
Kontrola nad eksplozijom
Branko Milutinović kaže da mu je u osmišljavanju i sprovođenju u delo tog projekta proradio nerv ljubitelja igrica koliko i porodična preduzetnička žica: „Ne možete nekoga naterati da se igra, morate učiniti da to sam želi. A onda mu ponuditi da za to i plati. Cross-platform gaming koncept je nastao kao odgovor na potrebe korisnika da mogu da igraju igre kad god požele, na bilo kom uređaju kome imaju pristup u tom trenutku. Upravo takva ideja – da se poveća nivo interakcije korisnika sa proizvodom, proizvela je i finansijske rezultate. Kada je reč o tehnološkom nivou proizvoda, o njegovom kvalitetu svedoči i činjenica da smo i dalje među retkima u svetu sa takvim rešenjem koje je, iako prvo, i dalje najbolje u industriji.“
„Nordeusov“ tim je svoj recept za opstanak i rast dokazao i finansijskim pokazateljima. U 2010. godišnji prihod preduzeća bio je 41,2 miliona dinara da bi u 2011. skočio na 690,7 miliona, od čega je 330 miliona ili 48% bio profit. Još značajnije je da je u istom periodu preduzeće sa petoro zaposlenih svoj tim uvećalo 33 novih radnika, dok je u 2012. broj zaposlenih došao do 80. Ovakav rast zaposlenosti, u vremenu teške ekonomske krize, retko se beleži i u najrazvijenijim zemljama, a kamo li u Srbiji. U preduzeću su svesni i rizika eksplozivnog rasta, posebno u industriji koju karakterišu „zvezde padalice“ čija slava je trajala pola godine i zauvek se ugasila. Zato naš sagovornik naglašava da je „Nordeusov“ brzi rast vrlo kontrolisan i da su stabilnost preduzeća i procesa koji se u njemu odvijaju od suštinske važnosti. „Strategija Nordeusa je od početka zasnovana na dugoročnim planovima i svaki potez koji smo povukli je bio ka cilju koji je godinama ispred nas. U početku smo investirali mnogo više nego neki od konkurenata kako bismo napravili tehničku platformu i procese koji mogu da se nadograđuju i ponovo koriste, a koje je teško kopirati. „Nordeus“ je, takođe, izuzetno agilna organizacija, sposobna da prepozna i da se prilagodi trendovima budućnosti. Pioniri smo mnogih koncepata u proizvodnji igara za društvene mreže, a najbolji primer agilnosti bi mogla biti činjenica da smo među retkima koji su uspešno izveli tranziciju sa web platformi na pametne telefone, koji su danas važno tržište za nas. Puno kompanija to nije uspelo da uradi i zato – više ne postoje.“
Svetski stručnjaci za „unutrašnju upotrebu“
Pre nego što se našao na top listama najpopularnijih igrica na „Facebook“-u, „Apple Store“ i „Google Play“, „Nordeus“ je morao da se očeliči na najteži mogući način. Unapred im je bilo poznato da sportske igrice dominiraju ponudom kao i da se njih 90% vrti oko fudbala. Ali, nisu mogli da znaju da će sličnu igricu dva meseca pre njih izbaciti „Diznijev“ ogranak „Playdom“, ili da će samo dva dana pre objavljivanja i „Electronic Arts“ uskočiti sa svojom „FIFA Superstars“ igrom. Domaći favorit „Top eleven“ ne samo da je preživeo ovu probu i pokazao se otpornim na globalnu konkurenciju, nego je i novembar za nama ispratio na prvom mestu među sportskim igricama na Facebooku. Uspeh „Top Eleven“, međutim, ne znači da u „Nordeusu“ sede skrštenih ruku, planirajući da se penzionišu pre nego što načnu tridesete, napominje Milutinović. U septembru je sklopljen partnerski ugovor sa kompanijom Bwin.party, globalnim liderom u sektoru online sportskog klađenja. Zajednički cilj je da osmisle i razviju aplikaciju za klađenje na društvenim mrežama i tako zauzmu najbolje pozicije na tom tržištu u budućnosti. Takođe, u toku je razvoj novih igara koje će, obećavaju, biti još naprednije od „Top Eleven“.
Najteži zadatak u branši kakva je proizvodnja igrica za korisnike socijalnih mreža je održavanje konkurentnosti. „Onoga ko stane ostali prestignu“ – glasi još jedno pravilo industrije koje „Nordeus“ poštuje tako što stalno poboljšava ponudu. Zato za igricu „Top Eleven“ svake dve nedelje prave nove dodatke ili poboljšanja. Slične devize drže se i u svojoj poslovnoj politici. Vizija „Nordeusa“ je da postane jedan od najjačih igrača na polju igara za moderne platforme, a potom da preraste u kompaniju koja diktira tempo celoj industriji u pogledu proizvoda koje lansiraju. Takve ciljeve, naglašava Branko Milutinović, mogu da dostignu samo uz najbolje kadrove. Zato su spremni da ponude i najbolje uslove za rad, uključujući i finansijske, sa idejom da perspektivni mladi stručnjaci ne moraju posle završenog fakulteta da željeni posao traže isključivo u inostranstvu. Naš sagovornik ne zaboravlja da je svoj put i karijeru započeo u Danskoj i „Microsoft“-u, ali želi da „Nordeus“ bude firma zbog koje mladi ostaju ili se vraćaju u Srbiju. “Nordeus proizvodi eksperte na svetskom nivou za „internu upotrebu“. Naši ciljevi, način i uslovi rada su takvi da za sada niko nije napustio kompaniju svojevoljno, niti očekujemo da će se to desiti. Sa druge strane, nema nikakve sumnje da bi bilo ko iz “Nordeusa” mogao da radi u vodećim svetskim kompanijama. Ali to ne čine, što je dokaz da naša „inverzna“ poslovna filozofija uspeva – vraćamo stručnjake iz inostranstva i zadržavamo najtalentovanije mlade ljude u Srbiji jer imaju priliku da u svojoj zemlji budu profesionalno zadovoljni jednako ili više nego da su emigrirali.”