Osmi po redu reli vozila na gas, Plavi koridor, zaustavio se prvi put u Beogradu. Reli koji je krenuo iz Sankt Peterburga u Rusiji, prešao je 6.600 km kroz 14 evropskih zemalja na putu od Baltika do Jadranskog mora. Reli ima za cilj da istakne da ogroman protok saobraćaja između Zapadne i Istočne Evrope može da ima nisku emisiju gasova i bude ekološki prihvatljiv ukoliko se naprave „plavi koridori“ sa infrastrukturnim objektima koji nude komprimovani i tečni prirodni gas.
Ovim povodom održan je i okrugli sto koji je okupio predstavnike gasne i automobilske industrije, ekologe i ljubitelje automobila i pružio im priliku da čuju primere iz prakse evropskog tržišta vozila na prirodni gas (NGV) koje je u razvoju, ali i da iznesu svoje stavove. U centru pažnje bila je tema približavanja Evrope čistijem, bezbednijem i pristupačnijem načinu transporta, fokusirajući se na prednosti prirodnog gasa u kopnenom i morskom transportu, kao i na preporuke za budućnost.
„Gas kao gorivo predstavlja funkcionalno rešenje za čistiji i jeftiniji transport u Evropi i zalažemo se za gušću mrežu stanica za punjenje, što je ključno za uspešno širenje ove tehnologije. Kako bismo ovo ostvarili, želimo da u saradnji sa dobavljačima gasa, proizvođačima vozila i nacionalnim vlastima osiguramo da sve više evropskih gradova upali zeleno svetlo za „plavo gorivo““, rekao je Judžin Pronin, izvršni direktor NGVRUS i viši stručnjak za izvoz tečnog gasa u Gasprom Eksportu, i dodao: „Upotreba gasa kao motornog goriva je važna tema za čitav svet iz jednog prostog razloga što emisije transporta ne poznaju nacionalne granice. Veliki broj globalnih proizvođača vozila danas ima nekoliko vrsta transportnih sredstava koja koriste prirodni gas“.
Prvi put Plavi koridor reli je ove godine došao u Srbiju. Srpsko tržište vozila na prirodni gas nalazi se u relativno ranoj fazi razvoja, ali se postepeno razvija i raste. U Srbiji trenutno ima oko 840 NGV vozila i devet stanica za punjenje. U 2012. godini, država je napravila prve korake ka ekonomičnom javnom prevozu. Uloživši napor da bude u skladu sa EU politikom o unapređenju energetske efikasnosti, vlada je počela da subvencioniše proizvođača Vulović Transport (Kragujevac), koji je dobio ugovor da opremi 32 autobusa.
Prirodni gas – gorivo u transportu
Korišćenje prirodnog gasa u transportu nije samo ekološki čistija alternativa u odnosu na konvencionalne energente kada je u pitanju smanjena emisija ugljen-dioksida (do 25%), ugljen monoksida (do 80%) i azotnih oksida (do 66%), već je i jeftinija i bezbednija alternativa. Vozila na prirodni gas za 10 eura će preći 201km, dok bi automobil na benzin prešao samo 97km, a na dizel 134km za istu količinu novca.
Od početka relija Plavi koridor 2008. godine, upotreba prirodnog gasa u transportu je značajno porasla, sa 9,5 miliona NGV vozila u svetu 2008. godine, na današnjih 18 miliona.