Home TekstoviB&F Plus Konkurentnost u distribuciji robe široke potrošnje: Preduslovi za organski rast

Konkurentnost u distribuciji robe široke potrošnje: Preduslovi za organski rast

by bifadmin

Iskustvo koje Nelt ima u plasiranju Neoplantinih proizvoda na globalnom tržištu pokazuje da je za uspeh presudan kvalitet, a uz strateški razvoj linija proizvoda koji omogućava njihov plasman širom sveta i uz odgovarajuću marketing podršku, možemo da budemo konkurentni u utakmici s najvećim svetskim igračima u ovoj oblasti.

Nelt Grupa je u 2014. ostvarila promet od 539 milona evra, a do kraja ove godine očekuje rast poslovnih prihoda od 39 odsto. Ovogodišnji rast prvenstveno je zasnovan na sklapanju jednog od najvažnijih ugovora u našoj višedecenijskoj poslovnoj istoriji. Postali smo distributer kompanije Filip Moris i u Srbiji (Nelt je distributer PMI u Crnoj Gori od 2012.), i time, još jednom, potvrdili da je naša profesionalnost i efikasnost, internacionalno prepoznata. Možda još važniji rezultat je otvaranje preko 500 novih radnih mesta u poslednje dve godine, a na nivou Grupe približavamo se brojci od od 4000 zaposlenih.

Nelt danas posluje na osam tržišta, u Evropi i Africi. Grupa se sastoji od 12 kompanija, sinergetski povezanih kroz transfer znanja, iskustva i kroz svakodnevnu koordinaciju u realizaciji strateških planova. Jedan od dugoročnih planova kompanije jeste da predstavlja prvi izbor najrelevantnijim proizvođačima u FMCG, farmaceutskom biznisu, kao i u logističkim uslugama, a prioritetni cilj da organskim rastom obezbedi stabilnost na nivou cele Grupe kroz dugoročna partnerstva.

 

Rast domaće proizvodnje u ukupnom prometu

Nelt Grupa sastoji se od kompanija koje se, pre svega, bave distribucijom i pružanjem logističkih usluga, zatim proizvodnjom hrane, maloprodajom i marketingom. Udeo distribucije u neto prihodu iznosi 75 odsto. Logično je da naša ekspertiza u ovom poslu bude i naš USP u kontekstu daljeg razvoja, kojim planiramo da u narednih pet godina dostignemo milijardu evra godišnjeg prometa. Širenje i rast poslovanja zasnovani su na nekoliko segmenata.

Naše kompanije uspešno posluju u Angoli, Zambiji, Mozambiku, i postaju sve relevantnije u FMCG sektoru podsharske Afrike. Istovremeno, Neoplanta je lider na tržistu mesnih prerađevina u Srbiji, a s planiranom investicijom od preko 25 miliona evra u novu farmu svinja, očekujemo rast i u tom poslovnom segmentu. S proširenjem izvoza u Kinu, Rumuniju, Bugarsku i rastom tržišnog učešća u Rusiji i Angoli, povećaće se i udeo proizvodnje u našem ukupnom prometu. Corner Shop, maloprodajni lanac „convenience store“ karaktera, već je krenuo u standardizaciju mreže i očekujemo da do kraja 2016. godine imamo preko 100 objekata koji će svojim identitetom, kvalitetom i brzinom usluge, postati sinonim za izabrano mesto svakodnevne kupovine. Naša poslednja akvizicija, štamparija Banim iz Kraljeva, nakon nekoliko meseci restruktuiranja i uspostavljanja važnih partnerstava u regionu, već posluje u Angoli i svojim rezultatima doprineće uvećanju ukupnog profita Grupe do kraja godine.

Iskustvo koje Nelt ima u plasiranju Neoplantinih proizvoda na globalnom tržištu pokazuje da je za konkurentnost presudan kvalitet, a uz strateški razvoj linija proizvoda koji omogućava njihov plasman širom sveta i uz odgovarajuću marketing podršku, možemo da budemo konkurentni u utakmici s najvećim svetskim igračima u ovoj oblasti. Osim Pateline, Pipi i Gudi, Neoplanta Delikatesa i drugih Neoplantinih ključnih brendova, Nelt nastoji da bude kanal i za druge srpske i regionalne proizvođače u plasiranju njihovih proizvoda u Africi. Konstantno smo u R&D modu, razmatramo sve opcije na lokalnim tržištima i radimo na proširivanju portfolija. Ipak, postoje ograničenja usled dugotrajanog transporta i komplikovanih carinskih procedura, što nam sužava prostor u odabiru proizvoda koje bismo, na primer, mogli da distribiramo u Mozambiku ili Angoli.

U regionu više sličnosti nego razlika

Kada je reč o disitribuciji robe široke potrošnje u zemljama ovog regiona, potrošački ukus i standard su slični, pa se može povući paralela između najsnažnijih brendova koji dominiraju na tim tržištima. Ipak, ima i nekih razlika. One su, pre svega, rezultat nestabilnosti regiona tokom devedesetih godina, kada se tržište dodatno isparcelisalo između značajnijih proizvođača, pa su, primera radi, neki hrvatski brendovi poznatiji u Makedoniji a srpski u Crnoj Gori, ali su glavna kretanja prilično ujednačena. Ona se mogu prepoznati i u saglasnosti oko procena o daljoj koncentraciji ovih tržišta, pri čemu je izvesno da će koncentracija na srpskom tržištu – i pored predstojećeg ulaska dugo najavljivanog stranog igrača koji će uspostaviti nove standarde – teći sporije nego u drugim zemljama. Razlozi za usporeniju koncentraciju su okolnosti na našem tržištu, kao i opadajući interes velikih maloprodavaca za ekspanzijom.

U pogledu ukupnog poslovnog ambijenta u zemljama regiona, veliki uticaj na naše poslovanje – koje je pre svega zanovano na distribuciji – ima regulativa koja se odnosi na FMCG robu, a naročito na farmaceutske i duvanske proizvode. Faza usklađivanja sa zakonima EU, a u kojoj se nalaze sve zemlje u kojima imamo poslovne operacije, nažalost traje dugo i donosi česte, nekada i nenajavljene promene u zakonskim okvirima. To zahteva od nas dodatnu efikasnot i fleksibilnost u implementaciji i primenama novih uredbi. Ovo pitanje, takođe, opterećuje i naše principale s kojima se zalažemo za predvidljivije i transparentije zakonsko okruženje. Kompanija nastoji da kroz česte kontakte s predstavnicima izvršne vlasti, kao i praktičnim primerima i konkretnim sugestijama, doprinese ubrzanju tranzicionih procesa u zemljama Zapadnog Balkana.

S obzirom da Nelt svoje iskustvo stiče kroz saradnju s najvećim internacionalnim kompanijama, naša poslovna filozofija zasnovana je na racionalnoj percepciji makroekonomskih kretanja i stalnoj modernizaciji poslovanja. Poslednjih dvadesetak godina obeležio je snažan proboj novih tehnologija u potrošačkim navikama, a tendencija na svim tržištima, posebno onim najrazvijenijim, ukazuje na sve izraženiji zaokret ka elektronskoj trgovini. Kako bismo se prilagodili i na vreme diversifikovali operacije, okrenuli smo se elektronskoj trgovini i daljem razvoju sopstvenih brendova iz segmenta prehrane. Iako se distribucija smatra B2B konceptom, danas cela trgovinska industrija zapravo postaje B2C (Business To Consumer), okrenuta ka komunikaciji sa potrošačima i stalnom dijalogu o najboljim načinima da se zadovolje njihove potrebe.

 

 

Miloš Jelić, izvršni direktor Nelt Grupe

Biznis top 2014/15.

Pročitajte i ovo...