Vozila na prirodni gas emituju 25% manje ugljen dioksida od benzinskih i 95% manje azotnih oksida i praktično ne proizvode emisiju čvrstih čestica. Procenjuje se da u svetu ima oko 22,7 miliona ovakvih vozila a njihova prodaja veoma se povećala u prethodnoj deceniji. O potencijalu vozila na prirodni gas i ispunjavanju ambicioznih klimatskih ciljeva u ovom tekstu priča Eugen Pronin, šef Sektora za NDV u Gaspromu.
Da li nedavno otkriće falsifikovanih testova zagađenja za dizel automobile predstavlja prekretnicu u sektoru transporta i posebno za NGV vozila?
Eugen Pronin: Slučaj Volkswagen, ili „Dieselgate“ kako ga već neki zovu, pokazuje da bolt-on tehnologija ne predstavlja odgovor za smanjenje emisija iz sektora transporta. Umesto toga, krajnje je vreme da se okrenemo alternativnim gorivima, počev od prirodnog gasa koji je trenutno naša najbolja opcija za zamenu za dizel. Nadam se da će ova nedavna otkrića predstavljati alarm za lidere u automobilskoj industriji da prihvate prirodan gas kao rešenje za gorivo u svom sektoru i da povećaju proizvodnju vozila na prirodni gas (NGV).
Kako NGV vozila mogu obezbediti potrošačima alternativu za dizel automobile, ali takođe i za druga ekološka rešenja – kao što su električni automobili?
Eugen Pronin: Prirodan gas kao pogonsko gorivo nudi značajne prednosti u poređenju sa tradicionalnim gorivima, čak i sa drugim „alternativnim“ gorivima. NGV vozila su čista – emituju 25% manje ugljen dioksida od benzinskih vozila i 95% manje azotnih oksida i praktično ne proizvode emisiju čvrstih čestica. Vozila na gas takođe proizvode mnogo manje buke. Što je najvažnije, ova alternativna energija je odmah dostupna: benzinski motori mogu jednostavno biti zamenjeni motorima na prirodan gas. Ipak, do danas, benzinsko gorivo i dalje čini gotovo 92% ukupne energije koja se koristi u sektoru transporta širom sveta. Prirodan gas nije konkurentan drugim alternativnim gorivima kao što su sintetički metan, električna energija ili vodonik, koji takođe imaju značajnu ulogu u tranziciji ka održivoj mobilnosti. U stvari, ova goriva su komplementarna i svako ima svoje specifičnosti.
Kakva je situacija na globalnom tržištu NGV vozila i tržištu u Evropi?
Eugen Pronin: Primetili smo značajan rast tržišta NGV vozila u poslednjoj deceniji. Od 2004. godine, broj NGV vozila globalno se povećao šest puta, a u Evropi 2.5 puta. Italija i Nemačka su vodeća tržišta za NGV vozila u Evropi, a za njima slede Švedska, Češka Republika, Bugarska, Švajcarska i Francuska. Konkurentnost prirodnog gasa je među faktorima koji objašnjavaju ovaj pozitivan razvoj: bez obzira na nedavni pad cene nafte, komprimovani prirodni gas (KPG) i tečni prirodni gas (TPG) trenutno ostaju najjeftinije gorivo u Evropi.
Šta je sa Rusijom?
Eugen Pronin: Tržište NGV vozila u Rusiji takođe raste zahvaljujući veoma snažnom podsticaju Ruske vlade iz 2013. godine kada je postavila ambiciozne ciljeve za 2020. godinu. Planirana je izgradnja najmanje 5000 novih KPG i TPG stanica za punjenje koje će izvesti glavni izvođači u mreži, od čega će polovinu izgraditi Gasprom. Očekuje se da ruski sektor NGV vozila otvori novih 20.000 radnih mesta do 2020. godine. Ruska vlada obezbeđuje neophodne podsticaje za ove investicije kroz subvencije i niže poreske stope.
U ovom kontekstu, koja je strategija Gasproma za NGV vozila?
Eugen Pronin: Danas je Gasprom lider na tržištu NGV vozila u Rusiji. Aktivno radi na razvoju ovog segmenta kako u Rusiji tako i na međunarodnom planu, uz različite inicijative za promovisanje upotrebe NGV vozila. Gasprom grupa trenutno radi na 34 KPG stanice za punjenje u Nemačkoj, 14 u Češkoj Republici i dve TPG stanice u Poljskoj. Mreži u ovim zemljama biće dodato još 39 stanica za punjenje do kraja 2016. godine kao i u Slovačkoj, Mađarskoj i Hrvatskoj. Kako bi promovisali KPG i TPG, Gazprom Export i E.ON su se udružili i organizovali 9. reli Blue Corridor (Plavi koridor) od 24. maja do 3. juna 2015. godine gde su se u vožnji od Sankt Peterburga do Pariza okupila vozila na prirodan gas.
Kakvi su izgledi za razvoj upotrebe TPG u sektoru brodskog transporta?
Eugen Pronin: To je definitivno sektor sa velikim potencijalom, budući da je TPG jedina čista i ekonomična alternativa za brodsko gorivo. Upotreba TPG za komercijalne brodove je neophodna ukoliko EU želi da ispuni svoje nove standarde za emisiju izduvnih gasova iz brodova. Takođe, ima obećavajuću budućnost izvan Evrope, u zemljama kao što su Kina, Južna Koreja ili Sjedinjene Američke Države koje sve više grade i upravljaju brodovima i čamcima na TPG pogon. Prema mišljenju DNV GL stručnjaka, svetska flota brodova na TPG pogon može se povećati deset puta do 2020. godine. Kako bi se promovisao ovaj trend, 10. Reli Blue Corridor NGV pod nazivom „Amber Road“ u junu 2016. godine proći će kroz baltičke pomorske luke kako bi se podstakla upotreba TPG u brodskim rezervoarima.
Koja je vaša poruka liderima koji će se sastati u Parizu za COP21?
Eugen Pronin: Zagađenje vazduha i vode ne poznaje granice. Stoga je neophodno ujediniti snage i intenzivirati međunarodni dijalog i saradnju kako bi se promovisale investicije u sektor NGV vozila. Tehnologija je već dostupna i razvijena. Sada, potrebna nam je politička volja i podrška investitorima u lancu vrednosti kako bi se razvilo tržište kroz fer tržišna pravila i konkretne podsticaje.

