Home VestiEkonomija MSP sektor sve više prepoznaje značaj savetodavne pomoći

MSP sektor sve više prepoznaje značaj savetodavne pomoći

by bifadmin

Oko 77% kompanija koje su prošle kroz „Program podrške malim i srednjim preduzećima u Srbiji“ povećalo je svoj obrt, i to u proseku za 23%, a više od polovine ovih firmi povećalo je broj zaposlenih za 14%, rekla je danas novinarima Bojana Vukosavljević, principal manager EBRD-a – Saveti za mala preduzeća.

Ovaj projekat finansira Evropska unija uz podršku Ministarstva privrede Vlade Srbije a njegov cilj je podsticanje razvoja malih i srednjih preduzeća koja imaju poslovni i izvozni potencijal. EBRD inače pruža razvojnu pomoć MSP sektoru od 2001. godine, otkada je pomoć dobilo 750 preduzeća.

Pomoć koju preduzeća mogu tražiti nije materijalne već savetodavne prirode – od profesionalnih konsultanata ona dobijaju know-how kako organizovati proizvodnju i preduzeće, kako voditi finansije, kako pristupiti marketingu isl. Da im ovo znači pokazuje veliko interesovanje preduzeća za učešće u pomenutom programu.

Miloš Ivković, vlasnik Trikotaže „Ivković”, je jedan od višestrukih učesnika ovog projekta. Prvi put kada je konkurisao odbili su ga, ali upornost mu se već drugi put isplatila i uz savetodavnu pomoć stručnjaka ali i uz učestvovanje u drugim razvojnim projektima, uspeo je da napravi uspešno izvozno preduzeće.

„U međuvremenu smo od firme prisutne samo na lokalnom tržištu, sa dvadesetak zaposlenih, prerasli u jednu od najvećih modnih kuća u Srbiji, sa blizu 180 zaposlenih. Oko 90 odsto proizvodnje, pod sopstvenom robnom markom Ivko Woman, sada izvozimo u preko 20 zemalja“, rekao je on u razgovoru za prošli broj B&F-a na ovu temu.

Danas je međutim govorio i o značaju prihvatanja savetodavne pomoći stručnjaka: „Drugi put kada smo sa EBRD-om uzimali konsultantske usluge, to nam nije bilo besplatno, već smo platili pola sume, i moram da priznam da je to pametno potrošen novac, posebno kada se radi o temama o kojima nismo znali ništa, kao što je bio tzv. visual merchandising. Naime, nismo znali kako treba da izgledaju police u našim radnjama, koliko treba da budu široke a kako da budu popunjene, na koju stranu uvek kupac pogleda kada uđe u radnju i šta mu prvo padne u oči, i mnogo sličnih stvari koje, kako se ispostavilo, uveliko doprinose rastu prodaje“.

Prema rečima Bojane Vukosavljević kompanije koje prođu kroz ovaj projekat često, poput Ivković doo, postanu svesnije potrebe za proširivanjem svojih znanja i nastavljaju da koriste savetodavne usluge, sami ih finansirajući. Većina njih beleži uspehe u daljem radu.

U projekat uđe oko 100 preduzeća godišnje, koja se tokom cele godine mogu prijavljivati za učešće u njemu. Ove godine doduše prijave se šalju do juna, pošto do tada traje projekat. On će, nadaju se u EBRD-u, biti nastavljen i posle juna, samo se još uvek ne zna u kojem obimu.

Za projekat se mogu prijaviti sva domaća privatna preduzeća sa prometom do 50 miliona evra i imovinom do 43 miliona evra. Kako bi se kvalifikovala za program firma mora da finansira od 12 do 75% troškova a subvencija EU nije u novcu već u obezbeđivanju saveta od stručnih i iskusnih profesionalaca.

Inače, u ovaj projekat je od 2001. godine, od kada traje, EU plasirala 15,5 miliona evra.

Pročitajte i ovo...