CFO kompanije SAP za Centralnu i Istočnu Evropu Filip Cilke (Philipp Zielke) govori za sajt magazina „Biznis & Finansije“ o velikim promenama u poslovanju globalnih kompanija – i svih onih koje žele da ostanu lideri na lokalnim tržištima – do koga je doveo proboj postignut u segmentu analitičkog poslovnog softvera.
BIF: Na koji način nam prediktivna analitika pomaže da bolje razumemo sve te nestrukturirane podatke? Možete li ukratko da opišete kako ona zapravo funkcioniše i omogućava nam da predvidimo ishod neke operacije?
Filip Cilke: Količina podataka koji neka kompanija ima trebalo bi da bude ogromna. Ako iz njih niste u mogućnosti da izvučete tačno određenu informaciju ili nemate uvid u neki specifični deo vaše kompanije, to bi trebalo da upali lampicu upozorenja da ste na neki način u zaostatku. Da bi big data bio od koristi, ti podaci moraju da se obrade i analiziraju. Izvlačenjem informacija iz postojećih skupova podataka mi smo u mogućnosti da utvrdimo šablone i da predvidimo rezultate i trendove u budućnosti. To ne znači da ćemo dobiti konačan odgovor šta će se dogoditi u budućnosti, ali ipak možemo da predvidimo šta može da se dogodi u budućnosti uz prihvatljiv nivo pouzdanosti, a dobićemo i „šta-ako“ scenarije i procenu rizika.
Big Data i prediktivna analitika postale su izuzetno relevantne za finansijske funkcije, a naročito za poziciju CFO-a. Oni im omogućavaju ne samo da stave u međusobni odnos, struktuiraju i analiziraju podatke pohranjene u različitim IT sistemima unutar njihove kompanije, već i da kombinuju te podatke sa spoljašnjim izvorima podataka, kao što su društvene mreže i/ili istraživanja tržišta i da iz ove ogromne grupe podataka izvuku nova, relevantna saznanja za svoje poslovanje. Ova saznanja idu dalje od analiziranja i razumevanja šta se dogodilo u prošlosti, već iskorišćavaju identifikovane šablone, trendove i algoritme kako bi predvideli budućnost. Radi se o razumevanju ponašanja klijenata prilikom kupovine, dinamike tržišta i cena i korelacije sa internim i eksternim finansijskim brojkama.
Odličan primer iskorišćavanja takve međusobne veze je SAP Digital Boardroom. Ona kombinuje prethodno pomenute metodologije sa najsavremenijim korisničkim interfejsom i mogućnostima kako bi simulirala i analizirala interne i eksterne pokretače vrednosti imajući u vidu njihov uticaj na indikatore učinka u okviru osnovne delatnosti i poslovnog bilansa. Umesto da budu suočeni sa zasebnim rešenjima za izveštavanje koja podatke predstavljaju na statičan, izolovan način, donosioci odluka sada imaju jedan izvor istine za kritičnu poslovnu metriku kompanije. Ukratko, Digital Boardroom im omogućava da u trenutku razumeju prošlost, predvide budućnost i da uspešno vode posao u današnjoj digitalnoj ekonomiji.
U poslednjoj deceniji uloga CFO-a je evoluirala od uloge nadzornika do istinskog poslovnog partnera i arhitekte kreiranja poslovne vrednosti. Prediktivna analitika i big data nalaze se u prvom planu ovog razvoja.
BIF: Koja radna mesta su najtraženija u ovom trenutku, a koja su u međuvremnu postala prevaziđena? Da li će ovo „redefinisanje“ poslovnih modela eventualno dovesti do smanjenja broja radnih mesta u velikim kompanijama?
F. Cilke: Po mom mišljenju, diskusija bi trebalo manje da bude o funkcijama ili poslovima, a više o ponašanjima, stavovima i načinima razmišljanja. Posle velikog trenda globalizacije, svet sada postaje digitalan. Ovo počinje u privatnom životu – samo uzmite u obzir trijumf pametnog telefona koji je zamenio fotoaparate, muzičke plejere i donekle čak i kućne računare – i nastavlja se u poslovnom svetu, tako što imate procese koji su digitalni i od početka do kraja oslobođeni od papira, kao i potpuno integrisane nabavne lance od prodavaca do krajnjih korisnika.
Zbog fundamentalne promene kao što je ova, organizacije moraju da budu agilne i inovativne kako bi ostale relevantne. Ovo, naravno, važi i za zaposlene. Ako ste u mogućnosti da osmislite izlaz iz statusa kvo i da se prilagodite promenjivom okruženju, ako ste otvoreni za inovaciju i nove načine rada, i imate volju da stalno učite i da se razvijate, to su ključni kvaliteti koji su izuzetno relevantni u svakoj funkciji.
Istina je da će u digitalnoj ekonomiji određeni zadaci biti automatizovani ili će da postanu suvišni, ali s druge strane, funkcije i poslovi će takođe evoluirati do novih granica. Inovacija poslovnog modela, big data i prediktivna analitika su veoma dobar primer toga.
BIF: Moderni paketi aplikacija su kreirani tako da podržavaju onlajn poslovanje, ali koliko je zaista potražnja za ovakvim alatkama u ekonomijama u razvoju, gde onlajn biznis još uvek nije zaživeo u tolikoj meri? Koja su Vaša očekivanja kada su u pitanju ova tržišta?
F. Cilke: Svet se brzo menja i promene poslovnog modela su relevante za sve. Ono što smo imali prilike da vidimo u prošlosti je da su ekonomije u razvoju u stanju da preskoče stadijume u postojećoj infrastrukturi. Novi poslovni modeli i mobilna revolucija pokreću napredak, inovaciju i prosperitet. Naročito će ekonomije u razvoju imati značajnu mogućnost da brzo iskoriste nove tehnologije bez ograničenja koja ima stara infrastruktura, ukratko, moći će da preskoče stare načine.
Suština je da se se ekonomija pretvara u digitalnu, što znači da svako svugde mora da se prilagodi novoj realnosti, digitalnoj ekonomiji. Što pre kompanije/države to urade, to će imati veću prednost. Dakle, savremeni zahtevi za inovativnim tehnologijama, koji omogućavaju nove poslovne modele, u suštini donekle predviđaju i uspeh u budućnosti.
BIF: Ukoliko sve finansijske organizacije počnu da koriste prediktivnu analitiku kako bi osnažile sopstveno strateško odlučivanje, šta bi u tom slučaju bila ona njena ključna osobina koja pravi razliku? Da li se plašite moguće zasićenosti, pogotovo na tržištima razvijenih zemalja?
F. Cilke: Mislim da smo još uvek na početku tog putovanja i da smo veoma daleko od zasićenja, čak i u razvijenim ekonomijama. To je neprekidni proces inovacije. Mi u SAP-u predstavljamo nove proizvode na tržištu i u našim razvojnim centrima već osmišljavaju nove ideje kako da pomognu kompanijama da bolje funkcionišu i stvaraju se nove inovacije. Osim toga, tema prediktivne analitike će se takođe dalje razvijati.
Tek smo zagrebali površinu ispod koje se nalazi prava vrednost. Neki projekti vodilje nam već danas pokazuju šta je moguće: Lanci hotela koji uvezuju svoje interne baze podataka o klijentima sa društvenim mrežama i e-commerce inteligencijom kako bi privukli, zadržali i optimizovali svoje modele prodaje i marketinga. Specijalne promocije ili besplatna unapređenja usluge ljudima koji su uticajni na društvenim medijima su jednostavan i veoma efikasan način da se napravi pozitivna reakcija, popularizacija na tržištu i podigne svest o brendu.
Izazov, po mom mišljenju, leži na strani zaštite podataka: Kako uskladiti različita pravila i zakone na temu zaštite podataka, sa inovativnom moći prediktivne analitike, a u isto vreme pružiti pojedincima slobodu i kontrolu nad njihovim ličnim podacima, i na koji način će oni biti upotrebljeni.