Evropska komisija predstavila je nova pravila kojima planira da uvede red u digitalni svet, uključujući društvene mreže, onlajn trgovinu i druge internetske platforme.
Komisija je predložila dve uredbe – zakon o digitalnim uslugama i zakon o digitalnim tržištima, u kojima se predviđaju niz obaveza i zabrana ali i sankcije koje bi trebalo da posluže za odvraćanje velikih aktera od zloupotrebe svog položaja.
Ove uredbe će se uskoro naći na javnoj raspravi pa tek onda u Evropskom parlamentu, tako da za sada još uvek nije sigurno da li će i kada stupiti na snagu.
Međutim, ukoliko stupe uneće značajne izmene u poslovanje velikih tehnoloških kompanija na Starom kontinentu.
Kazne za manipulacije ali i za monopolsko ponašanje
Zakon o digitalnim uslugama uvodi obavezu za ove kompanije da regulatorima u zemljama u kojima funcionišu obznane algoritme na kojima rade, ali i kako prilikom oglašavanja targetiraju određene skupine ljudi, kao i na osnovu kojih kriterijuma odlučuju o uklanjanju sadržaja sa svojih stranica.
Ovo se uglavnom odnosi na velike kompanije koje imaju više od 45 miliona korisnika, što znači na Fejsbuk, Jutjub, Tviter i TikTok.
Ukoliko se pomenute kompanije ne budu pridržavale pravila rizikuju kazne do šest odsto svojih godišnjih prihoda. Ovolika kazna bi, primera radi, za Fejsbuk iznosila oko 4,2 milijarde dolara.
Drugi zakon bi se mogao svrstati u antimonopolsku regulativu. Njegov cilj je da se manjim kompanijama pruži mogućnost da adekvatno konkurišu divovima na digitalnom tržištu. Da se podsetimo, već godinama se piše o monopolskom položaju velikih tehnoloških kompanija koje često kupuju konkurenciju ili je onemogućavaju da normalno posluje.
Kompanije koje budu redovno kršile pomenuti Zakon o digitalnim tržištima suočiće se sa kaznom od 10 odsto svojih godišnjih prometa.
Izvor: Tanjug, Times
Foto: Edar, Pixabay