Home VestiEkonomija Elektronske fakture poskupljuju poslovanje

Elektronske fakture poskupljuju poslovanje

by bifadmin

Zbog elektronskog fakturisanja koje će vrlo brzo postati obaveza i za preduzetnike, ali i sve druge PDV privrednike, poslovanje će biti skuplje za oko 30 evra mesečno na 100 faktura, a oni koji se ogluše o pravila novog Zakona o elektronskom fakturisanju mogu da očekuju drastične sankcije.

Zakonom su predviđene kazne od 500.000 dinara do 2 miliona dinara za kompanije koje ne budu poštovale pojedine odredbe, dok je za odgovorna lica predviđena kazna od 150.000 dinara. Kada je reč o preduzetnicima, kazne se kreću od 50.000 do 500.000 dinara.
Javna rasprava o Nacrtu zakona trajala je do 25. februara, a zakon, koji će privrednicima doneti i benefite i veći trošak, trebalo bi da stupi na snagu od 1. jula ove godine. Obaveza elektronskog fakturisanja odnosiće se na sve obveznike koji su u sistemu PDV-a, prenosi Blic.

Neke od pogodnosti elektronskih faktura su brže plaćanje, transparentniji proces i suzbijanje sive ekonomije, jer one pomažu, između ostalog, i u kontroli naplate poreza. Bio bi to korak napred u unapređenju celokupnog finansijskog i poreskog sistema, iako će u samom startu za pojedine firme izazvati dodatne troškove za nadogradnju postojećih sistema i obuku zaposlenih.

Elektronske fakture će ići kroz sistem Poreske uprave

“Elektronsko fakturisanje će s jedne strane pomoći privredi i ubrzati određene procese, koji će biti i pregledniji, a s druge će poskupeti poslovanje. Princip je otprilike da svaka firma dobije na određenoj platformi svoje “sanduče”, imaće svoju lozinku kojom pristupa i u to sanduče će joj biti isporučivane fakture. Kada primalac preuzme fakturu, ostaje precizna informacija o vremenu preuzimanja, kao kada šaljete običnu poštu sa povratnicom, tako da neće dolaziti do nesporazuma ili izgovora da neki račun nije stigao na vreme i slično”, objašnjava u razgovoru za “Blic Biznis” knjigovođa Biljana Trifunović.
Ona kaže da će firme morati da zakupe to sanduče kako bi preko njega išle elektronske fakture i to će svakako poskupeti poslovanje, pošto bi cena trebalo da bude oko 30 evra za 100 faktura mesečno. Zato smatra logičnim što će paušalci i preduzeća koja nisu obveznici PDV-a biti izostavljeni iz obaveze elektronskog fakturisanja.

“Elektronske fakture će ići kroz sistem Poreske uprave, tako da će Uprava imati uvid u svaku fakturu koja se ispostavi. Unija poslodavaca se pobunila protiv toga, sa pitanjem zašto PU mora sve to da zna, ali ja zaista ne vidim problem jer PU inače već zna sve što kucate na fiskalnoj kasi”, objašnjava.

I nekoliko finanijskih direktora koje smo kontaktirali saglasno je da će elektronske fakture ubrzati protok dokumentacije i smanjiti potrebu za fizičkim čuvanjem papirologije. Takođe podsećaju da se na ovaj način povećava efikasnost i smanjuje mogućnost grešaka u razmeni i obradi podataka.

Nedostatak regulative  i nejasnoće

E-faktura inače ima sva polja podataka koje faktura uobičajeno sadrži: izdavaoca, primaoca, brojeve fakture, datume, stavke računa i vrednosti PDV-a, a elektronska faktura izdata posredstvom novog sistema smatraće se validnom, izvršnom ispravom. Ipak, mnoge oblasti u Zakonu o elektronskom fakturisanju, poput načina i postupka registrovanja za pristup sistemu tek treba da se bliže urede podzakonskim aktima.

Nejasnoće, manjak usaglašenosti sa Zakonom o elektronskom dokumentu i kratko vreme za pripremu aktera prate proces donošenja zakona o e-fakturi, konstatovano je na vebinaru u organizaciji Društva informatičara Srbije i Udruženja za elektronsku komunikaciju i informatičko društvo Privredne komore Srbije.

Kako je objašenjeno, Nacrt zakona o e-fakturi podrazumeva obavezu da bude već od 1. jula primenjivan u poslovanju javnog sektora u Srbiji i privatnog sa javnim sektorom, što je ocenjeno kao teško ostvarivo.
Đorđe Cvetković iz Društva informatičara kao otežavajuću okolnost naveo je preplitanje i neusaglašenost budućeg zakona o e-fakturi za koji je nadležno Ministarstvo finansija, sa postojećim Zakonom o elektronskom dokumentu koji je u nadležnosti Ministarstva trgovine. Dodao je da postoji i nedostatak regulative, kao i nejasnoće.

Kako je naglašeno na ovom skupu, iako se u nacrtu zakona pominje “srpski standard” za e-fakturisanje, on još nije donet, pa zato postoji vrlo malo prostora za usklađivanje poslovanja pravnih lica u poslovanju s javnim sektorom. Iako su definisani rokovi čuvanja e-faktura, nisu definisani protokoli, načini i uslovi čuvanja.
Informatičari predlažu i da se od ministarstava traži pomeranje rokova primene i da oni budu 3 do 6 meseci od momenta donošenja zakona.

Izvor: Blic

Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar