„Tim industri stil“ proizvodi metalni nameštaj za kompaniju iz Belgije koja ima čitav lanac prodavnica čeličnog nameštaja. Preduzeće i ostale svoje proizvode radi skoro isključivo za inostrano tržište, jer se prema rečima njegovog direktora Miloša Veljkovića, investitori u Srbiji najčešće odlučuju za najjeftinija rešenja, a čelik i proizvodi od čelika to nisu.
Belgija, Sjedinjene Američke Države, Japan i Velika Britanija samo su neke od zemalja do kojih su stigli čelični stočići i stolovi proizvedeni u firmi „Tim industri stil“ („Tim Industriel Steel“) u Nišu. Ovo preduzeće specijalizovano za izradu metalnih konstrukcija za građevinu uspelo je da zadovolji stroge evropske i svetske standarde i postane jedan od proizvođača čeličnog nameštaja koji se prodaje širom Evrope i sveta.
Direktor „Tim industri stila“ Miloš Veljković kaže za B&F da je u proteklih godinu dana ta firma proizvela oko 6.500 čeličnih stolova različitih oblika i dimenzija. „Reč je o stolovima savremenog dizajna koji se koriste uglavnom u dnevnim sobama. Nekada je to jedan veći sto, a nekada dva ili tri stola čine jednu celinu. Njihovu proizvodnju započeli smo zahvaljujući ugovoru koji smo potpisali sa kompanijom iz Belgije koja ima čitav lanac prodavnica čeličnog nameštaja, a uz to i onlajn prodaju. Pri tom, zanimljivo je da su oni nas pronašli i ponudili saradnju, jer su ustanovili da kvalitetom možemo da ispunimo njihove zaista stroge zahteve“, objašnjava Veljković.
„Tim industri stil“ izrađuje čelične stolove po dizajnu belgijske kompanije, uz uvažavanje mišljenja i preporuka stručnjaka iz Niša u pogledu mogućnosti realizacije nekih tehničkih rešenja koje su predložili dizajneri. „Nama je praktično epidemija korona virusa donela taj posao, jer su u to vreme ljudi uglavnom bili u kućama, imali su više vremena za listanje kataloga na internetu i rasla je onlajn prodaja svih proizvoda, pa i nameštaja od čelika. Veća potražnja za stolovima podstakla je kompaniju iz Belgije da angažuje nove dobavljače i mi smo iskoristili tu priliku. Belgijska kompanija je zadovoljna našim radom i trebalo bi, osim stolova, da uskoro počnemo da izrađujemo i stolice od čelika“, najavljuje Veljković.
„Tim industri stil“ trenutno proizvodi isključivo metalni nameštaj za izvoz i za sada nije u planu proizvodnja za domaće tržište, kaže naš sagovornik i dodaje: „Proizvodnja za domaće kupce značila bi da moramo da imamo tim dizajnera i sopstvena dizajnerska rešenja, a naše tržište je izuzetno skromno da bismo mogli da prodamo veći broj proizvoda. Cena po kojoj bi prodavali nameštaj sigurno bi bila previsoka za ljude u Srbiji, naročito kada se uzme u obzir da je nakon rata u Ukrajini cena čelika porasla za 300% u odnosu na period pre izbijanja sukoba. Kod nas u zemlji možemo, kao i do sada, da radimo samo neke ukrasne elemente od čelika i čelični nameštaj za hotele i ugostiteljske objekte“.
Striktno po projektu
„Tim industri stil“ i ostale svoje proizvode radi skoro isključivo za inostrano tržište, prvenstveno za Francuze. „Od samog osnivanja 2014. godine, mi smo izvozno orijentisana firma, a 95% naše proizvodnje čine proizvodi poput ograda, balkona, kapija, metalnih vrata i metalnih fasadnih panela. Sve te proizvode uglavnom radimo po narudžbinama kupaca iz Francuske. Imali smo tokom proteklih godina i kupce iz Srbije, ali najmanje iz Niša, uglavnom su to bile porudžbine iz Beograda, sa Zlatibora ili Kopaonika“, napominje Veljković.
Prema njegovim rečima, investitori u Srbiji nastoje da ostvare što veću razliku između troškova i prodajne cene po kvadratu stambenog ili poslovnog prostora, tako da se prilikom gradnje odlučuju za najjeftinije moguće rešenje, a čelik i proizvodi od čelika to nisu.
„Metalna galanterija u Srbiji još je na tom nivou da majstor dođe, izmeri prostor i na licu mesta radi. Naša proizvodnja je drugačije zamišljena i koncipirana. Nama je najbitnija tehnička dokumentacija koju dobijamo od kupaca. Gradilište nikada ne vidimo, naše je da izradimo proizvod po uputstvima koje smo dobili. Na našem tržištu nam se događalo da se metalna galanterija izrađena po projektu ne uklapa u izliveni beton, dok za strano tržište je uvek to što uradimo dobro. Kod nas u Srbiji nije problem da vam neko nešto ozida ili izvede neke građevinske radove, problem je da se to uradi striktno po projektu“, objašnjava Veljković.
„Tim industri stil“, dodaje sagovornik B&F-a, nema problema sa prodajom svojih proizvoda na evropsko tržište jer inženjeri i majstori koje imaju mogu da naprave proizvode onako kako su projektovani, a velika prednost ove firme je to što ima i završnu obradu čelika – plastifikaciju.
Plastifikacija određuje garantni rok
Direktor sektora kontrole kvaliteta „Tim industri stila“ Ivan Mitrović kaže za B&F da upravo plastifikacija određuje koliko će biti dug garantni rok proizvoda, bez obzira da li se radi o stolovima, ogradama, balkonima ili metalnim vratima. „Plastifikacija sledi nakon mehaničke pripreme proizvoda. To je završni proces u našoj proizvodnji koji, pored estetske funkcije, ima i zaštitnu funkciju. Plastificirani proizvodi daju čeliku postojanost dugi niz godina, bez obzira da li se nalazi u unutrašnjosti ili van zgrade. Plastifikacija se obavlja u dva sloja, s tim što je prvi sloj na bazi cinka da bi se dobila zaštita od spoljašnjih uslova. Prilikom polimerizacije proizvod se izlaže temperaturi od 180 do 220 stepeni Celzijusovih. Rok trajanja polimera i deklaracija koju izdaju proizvođači polimera određuju i naš garantni rok i to da li će biti pet, osam ili 10 godina“, precizira Mitrović.
Naš sagovornik kaže da „Tim industri stil“ za sada ne planira proširenje proizvodnje, pošto su fizički ograničeni prostorom u kome rade, a proširenje bi svakako bilo i problematično zbog manjka bravara, zavarivača i drugih majstora. „Majstora više nema na našem tržištu, jer škole dugi niz godina nisu školovale takve kadrove. Mi imamo korektne uslove rada, tako da su ljudi koji su kod nas od prvog dana osnivanja firme i dalje tu, a reč je o zaposlenima sa ogromnim prethodnim iskustvom stečenim u ’Mašinskoj industriji’. U međuvremenu smo zaposlili još neke radnike, a obučili su se tako što su učili od starih majstora“, izjavljuje Mitrović i dodaje da „Tim industri stil“ trenutno ima pedesetak zaposlenih.
Nedostatak radnika veći problem od tržišta
Direktor Regionalne privredne komore Nišavskog, Pirotskog i Topličkog okruga Aleksandar Milićević u razgovoru za B&F kaže da Niš nije uspeo da sačuva „Mašinsku industriju“ koja je sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka bila jedan od najvećih industrijskih giganata u ondašnjoj Jugoslaviji. Ipak, Niš i sada ima ne mali broj firmi koje rade u metalskom sektoru.
„Još smo daleko od onog nivoa razvijenosti i ne rade se kao nekada veliki zahvati, međutim, i zahtevi tržišta su bitno drugačiji od vremena kada je ’MIN’ postojao. Svakako veći problem od tržišta jeste nedostatak radnika. Firme u metalskom sektoru ’muku muče’ da pronađu zavarivače, bravare, glodače, ali i pomoćne radnike“, nabraja Milićević.
Prema njegovim rečima, spoljnotrgovinska razmena preduzeća sa područja Nišavskog, Pirotskog i Topličkog okruga iznosila je u prošloj godini 3,79 milijardi evra, što je povećanje od bezmalo 22% u odnosu na 2021. godinu. „Izvoz sa teritorije RPK Niš bio je 2,21 milijarde evra, što je povećanje od 18,8% u odnosu na pretprošlu godinu. Među najzastupljenijim proizvodima u izvozu, kao što smo i očekivali nema proizvoda iz metalskog sektora. Najzastupljeniji proizvodi u izvozu bili su spoljne pneumatske gume, izolovana žica, kablovi i ostali električni provodnici, cigarete, prerađeni duvan, elektromotori i električni generatori“, navodi Milićević.
On napominje da su poslednjih godina u izvozu Nišavskog, Pirotskog i Topličkog okruga smanjuje učešće lon poslova koji su posebno bili zastupljeni u tekstilnoj industriji, a bilo je ih i u IT sektoru. To je dobro, smatra Milićević, jer se sve više koristi „naša pamet“ za kreiranje i plasman proizvoda, odnosno to znači da strani partneri sve više imaju poverenje u ono što naši stručnjaci dizajniraju i naprave.
Biljana Ljubisavljević
Biznis & finansije 208, april 2023.