Home TekstoviB&F Plus „Dirigent Acoustics“, inovator u oblasti zvuka: Buka nije u modi

„Dirigent Acoustics“, inovator u oblasti zvuka: Buka nije u modi

by bifadmin

Kompanija „Dirigent Acoustics“ bavi se zvukom kroz nekoliko usko specijalizovanih delatnosti. Kada je u pitanju neželjen zvuk ona meri buku i zvučnu izolaciju, projektuje mere zaštite od buke u spoljašnjoj sredini i zvučnu izolaciju u objektima. Kada se radi o kvalitetu zvuka, njen posao je projektovanje koncertnih dvorana, muzičkih i drugih studija i vrhunskih audio sistema. Pored toga, ovo preduzeće u saradnji sa naučnim institutima razvija i sopstvene proizvode u oblasti akustike, među kojima je i prvi mikrofon u svetu na bazi grafena.

Do pre nekoliko decenija malo ko se bavio neželjenim zvukom. Prilikom izgradnje građevinskih objekata nije se vodilo računa o bučnosti radova, prilikom postavljanja različitih industrijskih postrojenja i saobraćajnica nije se razmišljalo o tome dokle će se čuti buka mašina ili saobraćaja, čak ni hotelijeri nisu toliko vodili računa o zvučnoj izolaciji između soba, kaže za B&F Dejan Todorović, osnivač i direktor kompanije „Dirigent Acoustics“.

„Međutim, sa razvojem društva i porastom standarda ljudi su počeli više da insistiraju na kvalitetu života, čiji sastavni deo je i mir koji možemo sebi da obezbedimo dobrom zvučnom izolacijom. Sada nam je nivo buke bitan kriterijum i kada kupujemo novi stan, ali i kada napolju obavljamo raznovrsne aktivnosti. Zato je jedna od naših delatnosti zaštita od neželjenog zvuka“, objašnjava Todorović.

Od naučnog saradnika do preduzetnika

Dejan Todorović je magistrirao na Elektrotehničkom fakultetu, a nakon toga je radio kao saradnik u različitim visokoobrazovnim institucijama kao što je njegov matični fakultet ali i Viša elektrotehnička škola. Deo svoje karijere proveo je u nekoliko laboratorija za akustiku, između ostalih i na Institutu za ispitivanje materijala. Zatim je, kao inženjer akustičar u Radio Beogradu, dobio priliku da učestvuje u projektima koji se bave akustikom i da uspostavi važna profesionalna poznanstva.

„Tako me je jednog dana kontaktirao profesor Čedomir Maksimović sa Imperial Koledža u Londonu. On je stručnjak za hidrotehniku koji je bio angažovan na projektu izgradnje Porto Montenegra. Budući da su im u timu bili potrebni akustičari, predložio mi je da izradim studiju buke koju će prouzrokovati gradnja ovog naselja”, priseća se Todorović. Međutim, pošto je za takav poduhvat našem sagovorniku bio potreban poseban program za pravljenje proračuna o prostiranju buke, obratio se američkoj kompaniji SoundPLAN sa upitom za nabavku softvera. Ova saradnja prerasla je u ozbiljniji poslovni aranžman kada je ovo preduzeće ponudilo Todoroviću da distribuira njihov proizvod u Srbiji. Da bi to mogao da radi, osnovao je 2007. godine firmu „Dirigent Acoustics”.

„Iz straha od neizvesnosti, u početku sam uporedo radio u svojoj kompaniji i u Radio Beogradu. Nedugo zatim, posle nekoliko angažmana na projektu buke za jedno postrojenje Naftne industrije Srbije, shvatio sam da mogu da napredujem isključivo ukoliko se posvetim privatnom poslu. Tada sam dao otkaz na Radio Beogradu i počeo da se bavim samo ovim“, kaže sagovornik B&F-a.

Ipak, prethodno je sproveo malo istraživanje preko interneta o konkurenciji u ovoj privrednoj grani, ne samo u našoj zemlji i okruženju, već i u svetu. Ispostavilo se da na razvijenim tržištima postoji velika potreba za konsultantima u oblasti akustike, pa time i značajan broj preduzeća koja se time bave. Na našim prostorima je postojalo samo nekoliko firmi, u Hrvatskoj i Sloveniji. Svi ostali „konsultanti“ bili su pojedinci koji se donekle razumeju u zvuk, ali nedovoljno da bi ponudili profesionalne usluge. Oni su uglavnom rešavali sitne probleme ugostitelja i organizatora nastupa u noćnim klubovima, ali nisu imali potrebna znanja za rad sa velikim klijentima, proizvodnim kompanijama, izvođačima građevinskih radova, drugim industrijama, kao i sa javnim entitetima.

Sve ovo ohrabrilo je Todorovića da se upusti u preduzetništvo u oblasti koja je veoma usko specijalizovana, pa samim tim i vrlo neizvesna u pogledu isplativosti na malim tržištima kao što je naše. Ali, posao je krenuo i relativno brzo se razvijao. Prekretnica u poslovanju je nastupila kada je – neuobičajeno za našu situaciju – ovo malo beogradsko preduzeće dobilo na javnom tenderu svih šest partija posla izrade strateških karata buke za 575 kilometara saobraćajnica u Srbiji. „Taj posao je bio prekretnica ne samo da se čuje za firmu, već i da zaposlim kolege koje sam želeo. Sada kompanija ima sedmoro zaposlenih, koji su veliki stručnjaci i zaljubljenici u ovaj posao“, ističe direktor “Dirigent Acoustics“-a .

Razvoj sopstvenih proizvoda

Ovo preduzeće danas se nalazi u Naučno-tehnološkom parku Beograd i uporedo posluje u tri oblasti. Glavna je projektovanje u domenu akustike i audio tehnologija, druga je zastupanje poznatih svetskih proizvođača akustičkih softvera i opreme, koje prodaje uglavnom velikim klijentima, uz stručnu podršku i obuke. Treća oblast su inovacije i razvoj sopstvenih ili proizvoda za naručioce. Primera radi, za regionalnu „Knauf grupu“ su razvili poseban softver za proračun zvučne izolacije u zgradama pod imenom „Knauf Sound Insulation“. Zahvaljujući ovom softveru, poznati proizvođač građevinskog materijala svojim kupcima može da ponudi zadovoljavajući nivo zvučne izolacije.

Međutim, „Dirigent Acoustics“ pravi i „hardvere“. Trenutno je u završnoj fazi razvoja dva ovakva inovativna proizvoda. Prvi je akustički senzor od 64 grafenska mikrofona kojima se mogu detektovati jači ali i veoma slabi zvučni signali. Preduzeće je inicijalno ove mikrofone osmislilo u saradnji sa Institutom za fiziku, u čijoj laboratoriji je bilo moguće razviti materijal tanji od deset nanometara. Materijal je iskorišćen za pravljenje mikrofonske membrane. Ona se sastoji od grafena, savremenog materijala izdvojenog iz ugljenika, koji je odličan provodnik elektriciteta, a istovremeno i najtanji i najjači poznati materijal na svetu. Grafen ima primenu u različitim naukama, a u ovom mikrofonu omogućava detektovanje veoma slabih signala uz minimalan šum.

„Grafenski mikrofon smo razvijali nekoliko godina. Posle više neuspešnih pokušaja prilikom kojih se tanka membrana cepala ili nešto drugo nije funkcionisalo, napokon smo uspeli da napravimo dobar mikrofon. Prvi zvuk koji smo tada snimili bio je uzvik ‘živ je’ budući da prethodni mikrofoni nisu radili. To je bio naš ‘Eureka’ momenat”, priseća se Todorović.

Drugi proizvod iz njihove „kuhinje“ je uređaj koji se koristi za merenje akustičnog kvaliteta barijera za zaštitu od buke pored puteva, za čiji razvoj su dobili podršku od Fonda za inovacionu delatnost. On u sebi ima devet mikrofona koji se nalaze u pravilnoj sklopivoj rešetki. Kada je sklopljena, rešetka nije velika pa se lako može prenositi od mesta do mesta, ali kada se raširi ima površinu koja je dovoljna za standardizovano testiranje barijere. Uređaj ne meri samo propuštanje buke van puteva, već i njeno odbijanje i vraćanje na drugu stranu puta.

„Barijere, odnosno ovi ‘zaštitni zidovi’, moraju do neke mere da upijaju zvuk, kako on ne bi smetao okruženju sa naspramne strane, i da minimizuju zvuk koji kroz barijeru prolazi. Zato proizvođači testiraju njihove sastavne elemente čim izađu sa fabričke trake, ali i po postavljanju uz puteve“, navodi Todorović. Zašto je njihovo testiranje na terenu važno naš sagovornik objašnjava na primeru postavljanja barijera u Sloveniji pre nekoliko godina, kada izvođač radova, jedna hrvatska kompanija, nije napravila dobre spojeve između njih. Uočeno je da barijere propuštaju previše buke, pa su na završetku projekta angažovani stručnjaci za procenu zvučne izolacije i ispostavilo se da ceo posao treba ponoviti. Izvođač radova je na kraju, umesto da dobro zaradi od ovog posla, otišao u stečaj. „Do svega ovoga ne bi došlo da je na vreme testirana zvučna izolacija“, ističe Todorović.

Pored grafenskog mikrofona, koji je u vreme kada je izrađen bio jedini u svetu, i uređaja za merenje zvučne izolacije na putevima, „Dirigent Acoustics“ razvija kontrolore za audio miksete namenjene radio stanicama, televizijama i eventualno di-džejevima. Razvojni tim ovog preduzeća ima još ideja, koje čekaju na pogodne uslove za realizaciju.

Marija Dukić

Biznis & finansije 209, maj 2023.

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar