Home VestiEkonomija Koja prava građani imaju kada žele da promene banku

Koja prava građani imaju kada žele da promene banku

by bifadmin

Ako ste ljuti na svoju banku zbog prevelikih naknada i tarifa i imate nameru da je promenite ovo morate da znate…

U Srbiji je krajem juna, prema podacima Kreditnog biroa Udruženja banaka Srbije, tekuće račune u bankama imalo 5.876.044 građana.

Podataka o tome koliko često korisnici menjaju banku i otvaraju nove a zatvaraju stare tekuće račune nema, ali veliki broj građana i ne zna koja sve prava ima tokom te procedure.

Prošao dogovor sa NBS

Promena banke možda je sada i najaktuelnija zbog „odmrzavanja“ naknada i vraćanja na stare (veće) iznose što su pojedine banke već uradile 1. septembra. Tada je, naime, istekao jednogodišnji dogovor NBS i banaka o vraćanju tarifa i naknada na iznose pre januara 2021. ukoliko su ih povećavale i njihovom „zamrzavanju“ na godinu dana.

Ono što je najvažnija informacija, a vezana je za tekuće račune, jeste to da je Narodna banka Srbije (NBS) tada (1. septembra 2023) usvojila i Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama. Njome je definisan minimalan paket usluga u okviru računa sa osnovnim uslugama koji obuhvata platne usluge potrebne za svakodnevne životne aktivnosti, a čija je naknada ograničena na 150 dinara.
Kada se radi o ostalim dodatnim uslugama na ovaj platni račun, tu se ponuda, kao i cene, razlikuju od banke do banke. Tako da u pojedinim finansijskim kućama cena mesečnog održavanja tekućeg računa ide i do 800 dinara.

A u slučaju da korisnik želi da refinansira neke svoje troškove (kredit, dozvoljeni minus i slično) kod neke druge banke, i u tom slučaju će otvoriti novi tekući račun, a onaj stari verovatno zatvoriti.

Upravo oko te procedure veliki broj korisnika tekućeg računa i ne zna da ne mora lično da se „bakće“ sa zatvaranjem računa u ’staroj’ banci, ni sa izmirenjem dugovanja, već da sve to može da obavi nova banka.

Komunikacija između banaka

To je za 24sedam potvrdio i Dejan Gavrilović iz udruženja potrošača “Efektiva”.

– Svaki klijent može da ode u banku u kojoj želi da otvori tekući račun i da od nje traži da sa prethodnom bankom iskomunicira sve oko zatvaranja starog računa – kaže Gavrilović.

Dakle, ako klijent ima dozvoljeno prekoračenje po tekućem računu koje nije izmirio, dug po osnovu kreditne kartice i slično, a hoće da otvori tekući račun u novoj banci jer je povoljniji, ne mora da brine o zaostalim dugovima.

– To je predviđeno zakonom. Banka kod koje klijent otvara novi račun dobiće informaciju o svemu, šta, kako i koliko treba da se uplati, i to je to. To se radi po nalogu klijenta jer ne mora da znači da ako otvara račun u jednoj banci hoće da zatvori onaj u drugoj – objašnjava Gavrilović.

Izvor: 24sedam.rs
Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar