Čak 25 licenciranih avio-mehaničara napustilo je Er Srbija Tehniku u poslednje dve godine, pa se poslovi održavanja flote masovno prebacuju jednoj privatnoj firmi. Najveći problem ovde je, kako kažu anonimni mehaničari novinarima N1, što je ta firma do sada bila zadužena za pranje i čišćenje aviona i to joj je osnovna delatnost.
„Pred početak letnje sezone naš sindikat je zatražio povećanje ljudstva jer je obim posla dvostruko veći u odnosu na prošlu godinu. Rukovodstvo Er Srbije odbilo je sve zahteve, a da bi predupredili naš eventualni štrajk poslove tehničkog održavanja flote prebacuju privatnoj kompaniji Aviostar, koja je donedavno samo prala avione Er Srbije. Od perača aviona postali su firma koja popravlja avione“, tvrde dvojica mehaničara Er Srbije, koji su, plašeći se mogućih posledica, zamolili da ostanu anonimni.
Mikro kompanija sa dvoje zaposlenih
Prema podacima Agencije za privredne registre, kompanija Avio star osnovana je krajem 2014. godine, a vlasnik je Slovenac Aleš Luci. Među uslugama koje nudi, na njenom sajtu navedene su samo usluge pranja i poliranja aviona i hangara, ali ne i održavanja.
Na sajtu APR-a stoji da ova kompanija ima dvoje zaposlenih, odnosno toliko je imala 2022. za koju je objavljen njen poslednji finansijski izveštaj, a u šifrarniku se vodi kao da posluje u delatnosti putničkih agencija. U 2022. godini njen neto dobitak je bio 4.191.000 dinara (oko 35.750 evra) što je skoro dvostruko više nego godinu dana ranije i govori o rastu prihoda.
Pitanje je međutim šta će pokazati podaci za prethodnu godinu, kada budu objavljeni. Ako je istina da su Aviostaru prebačeni mnogi poslovi održavanja aviona, onda će njeni finansijski pokazatelji sigurno biti bolji, imajući u vidu da je ovo unosan posao. Naime, održavanje jednog aviona košta između 30.000 i 50.000 evra mesečno, što je, objašnjavaju dobro upućeni izvori N1, iznos koji se plaća samo za najosnovnije održavanje, a sve preko toga tarifira se dodatno.
„Nama Er Srbija to plaća kroz plate i rezervne delove, dok firma Aviostar taj novac dobija direktno. I to je za Er Srbiju mnogo skuplja opcija nego da su svojim radnicima malo povećali plate i doveli još ljudi. Tada ne bi bilo potrebe da pare idu njima, a u pitanju je veliki novac. Kompanija Avio star na dnevnom nivou obavi oko dvadeset tranzitnih pregleda koji se rade između sletanja i poletanja aviona, traju prosečno 45-50 minuta i koštaju 55 evra po satu“, iznose podatke sagovornici N1.
Aviostar u potrazi za avio-mehaničarima
Da bi kompanija koja se bavila pranjem aviona mogla da ih održava, ona je morala zaposliti avio-mehaničare koji su inače deficitarna struka na tržištu. To je učinila između ostalog vrbujući one iz Er Srbija Tehnike tako što im je nudila veće plate, kažu sagovornici N1.
„Stručan i kvalitetan kadar konstantno odlazi iz Er Srbija Tehnike, umesto da se takvi ljudi čuvaju jer nije lako naći one koji znaju posao. Nije to čovek s ulice, to je neko ko ima godine i godine iskustva. Zbog toga smo od rukovodstva firme tražili povećanje plata i zapošljavanje još ljudi jer je u ovakvim uslovima bezbednost avio-saobraćaja ugrožena. Krajem prošle godine bio je raspisan konkurs na koji se prijavio veliki broj pilota i stjuardesa, ali se za posao mehaničara nije prijavio niko. Neće niko da dođe da radi za pare koje se nude jer mogu da odu u inostranstvo i da zarađuju 45 evra na sat“, pričaju licencirani avio-mehaničari. Sada, bar prema njihovim rečima, Aviostar zapošljava sličan broj ljudi kao Er Srbija Tehnika.
„U početku smo čak smatrali da će i nama biti lakše ako Aviostar preuzme jedan deo posla. Međutim, kako je vreme odmicalo ta kompanija je rasla sve više, preuzimala je sve veći deo posla, pa sad postoje indicije da će u jednom trenutku sav posao biti prebačen njima, a da će naša firma biti ugašena“, tvrde oni.
Da li su avioni kojima letimo bezbedni?
Sve navedeno nije ništa novo niti neobično u Srbiji. Možda bi i prošlo “ispod radara” da nije reč o vazdušnom saobraćaju, odnosno njegovoj bezbednosti.
„Samo u poslednjih šest-sedam meseci otkaz je dalo osmoro kolega koji su bili ovlašćeni da potpišu tehničku knjigu za avion Erbas 330. Svojim potpisom mehaničar garantuje da je avion tehnički ispravan i bezbedan za naredni let. U slučaju da nisi ispoštovao proceduru i odradio sve kako treba, a potpisao si da je avion ispravan, odgovaraš krivično. Nažalost, bezbednost aviona Er Srbije je narušena jer se pojedine procedure ne poštuju“, tvrde mehaničari te kompanije.
Na direktno pitanje N1 da li su avioni Er Srbije tehnički ispravni i bezbedni za saobraćaj, naši sagovornici kažu da to mogu da garantuju samo za vazduhoplove koje održava Er Srbija Tehnika.
„Bilo je tu različitih pritisaka, pozivanja telefonom da pustimo neki avion koji nije bezbedan za let. Najviše ih boli kada prizemljimo Erbas A330 jer je to državni projekat, pa su zbog toga zvali čak i iz Vlade Srbije“, opisuju pritiske s kojima se suočavaju.
Svi avioni koji se pominju u ovom tekstu nisu u vlasništvu Er Srbije, jer njenu celokupnu flotu čine iznajmljene letelice.
Izvor: N1
Foto: anncapictures, Pixabay