Home VestiPolitika i društvo Najopasniji aerodrom na svetu

Najopasniji aerodrom na svetu

by bifadmin

Najopasniji aerodrom na svetu je aerodrom Lukla u Nepalu čiji pravi naziv je zapravo Tenzing Hillary. Mnogi kažu da je nakon sletanja ili poletanja sa njega, penjanje na Mont Everest mačji kašalj, prenosi portal Daljine.rs.

Lukla je inače mali grad u ruralnoj opštini na severoistoku Nepala. Nalazi se na 2.860 metara nadmorske visine i ima popularnu zračnu luku zato što se nalazi blizu Mont Everesta. Međutim, upravo ona je proglašena najopasnijim aerodromom na svetu zbog veoma kratke i strme piste a često i nezgodnog vremena.

Zašto putnici uopšte koriste ovakav aerodrom?

„Everest je oduvek bio magnet za lutalice, one koji traže publicitet, beznadežne romantičare i druge sa klimavim držanjem stvarnosti“, rekao je pisac Džon Krakauer objašnjavajući turističku privlačnost ove planinčine. I zaista, Mont Everest je raj za avanturiste ali i za banalne biznismene i influensere koji žele da njegovim „osvajanjem“ brendiraju sebe ili svoju kompaniju.

Baš zbog ovog ili drugih razloga posećuju ga brojni planinari i svi oni koji iz nekog drugog razloga žele se upuste u zahtevnu avanturu uspona na njega. No, da bi stigli do Mont Everesta najlakše im je da idu preko aerodroma Lukla.

Zvanični naziv aerodroma u Lukli je Tenzing-Hilari po Tenzing Norgaju koji je bio nepalski šerpaski planinar ser Edmund Hilariju. Njih dvojica su se prvi popeli na Mont Everest, 29. maja 1953. Časopis Tajm je proglasio Norgaja jednim od 100 najuticajnijih ljudi 20. veka, a 2003. godine Nacionalna avanturistička nagrada „Tenzing Norgaj“, najveće indijsko avanturističko-sportsko priznanje, ponela je naziv po njemu.

Izgradnja aerodroma trajala skoro deceniju

Kada se ser Edmund Hilari popeo na Everest, pešačio je od Jirija do Lukle, a zatim je prošao kroz planine kako bi postao slavna ličnost. Put od Jiri do Lukle poznat je kao „klasičan“ način da se dođe do najviše planine na svetu.

Kasnije, 1964. Godine, ovaj novozelandski istraživač i alpinista je inicirao izgradnju aerodroma u Lukli kako bi olakšao putovanje do Everesta. Naći ljude koji bi se odrekli velikog komada zaravnjenog zemljišta za izgradnju aerodroma bio je gotovo nemoguć zadatak. Jedino održivo rešenje je bilo tamo gde se trenutno nalazi aerodrom. Ser Edmund Hilari je kupio zemljište od lokalnog stanovništva za sumu od oko 2.700 dolara.

Aerodrom nije bio u funkciji sve do septembra 1971. godine kada je prvi avion sleteo na ovaj aerodrom. Pista je bila završena tek 2001. godine, nakon što je procenjeno da je otpor tla dovoljno čvrst.

Zašto je aerodrom Lukla opasan?

Aerodrom Lukla je opasan jer se nalazi na velikoj nadmorskoj visini gde je niža gustina vazduha, a naleti vetra su jaki. Ako se na ovo dodaju promenljivi parametri kao što je temperatura, vlažnost vazduha i oblačnost koja ometa navigaciju, uglavnom se na njega može sleteti samo uz vizuelna pravila letenja.

Ugradnja vizualnih instrumenata za sletanje bi možda bila pomoć pri letovima za Luklu, ali te opcije jednostavno nema. Sa retkim vazduhom, otpor potreban za usporavanje aviona je takođe prilično nizak u celoj oblasti kao i na aerdromu. Pored svega ovog tu su i okolna brda i planinski vrhovi koji su visoki i do 7.000 metara što izaziva strah kod putnika da će se avion zabiti u neki od njih. Podsećanja radi, Mont Everest je visok 8.848,86 metara.

Postoje alternative, ali mogu da prime samo male avione

Aerodrom Lukla je poznat po velikoj nadmorskoj visini, kratkoj pisti i velikom nagibu. Ovi faktori, uzeti zajedno, mogu ugroziti pretpostavku da će samo mali avioni moći da slete ovde. Na njega sleću mali turboelisnici koji mogu da prime oko 16 ljudi, kao što su De-Havilland DHC-6 Twin Otters, L-410 Turbolets, Pilatus PC-6 Porters i Dornier Do-228s8.

Lukla se nalazi u okrugu Soluhumbu u Nepalu. Ovaj okrug, u kojem se nalazi i Nacionalni park Sagarmatha, ima 4 aerodroma, od kojih je samo jedan održiva alternativa aerodromu Lukla. Ova alternativa je poznata kao aerodrom Phaplu. Ako bi neko krenuo na pešačenje od Phaplua, trebalo bi skoro četiri dana da se stigne do Lukle. Čak i aerodrom Phaplu prima samo avione sa 16 sedišta.

Aerodrom Sinagboče nalazi se na skoro dva dana hoda od aerodroma Lukla i oko dva sata hoda od Namče Bazara. Prema The Nepal Times-u, postojali su široko rasprostranjeni strahovi da ljudi ne bi leteli za Luklu, ako bi potpuno funkcionalan aerodrom radio u Sjangbočeu, već bi umesto toga odlučili da lete za Siangboče.

Kangeldanda je četvrti aerodrom u Soluhumbuu. Ima pistu dužine 520 metara i širine 26 metara. Uprkos tome što je država uložila milione u njegovu izgradnju, on se pretvorio u zemlju za ispašu i nalazi se među više od 20 aerodroma u Nepalu koji stoje napušteni.

Izvor: Daljine.rs

Foto: MagicHimalaya, Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar