Izgleda da su tramvaji koje je Grad Beograd platio znatno više nego Temišvar preširoki za našu infrastrukturu i da u nekim delovima grada dva ovakva vozila neće moći istovremeno da se mimoiđu.
Da podsetimo, za novac koji je potrošen za nabavku 25 novih tramvaja Beograd je mogao da dobije čak 10 tramvaja više da su oni plaćani onoliko koliko su plaćani u gradovima u inostranstvu. Drugim rečima, mi smo ih plaćali 2,7 miliona evra po komadu dok je rumunski grad Temišvar za iste tramvaje izdvajao 1,9 miliona evra po komadu.
I to nije jedini problem. Prema pisanju eKapije, odnosno prema rečima njenog izvora, testiranje turskih tramvaja Bozankaya pokazalo je da su oni širi od drugih koji voze po gradskim šinama, a to će u svakodnevnom saobraćaju praviti probleme.
„Širina ovih tramvaja je takva da kada u budućnosti budu nailazili iz suprotnih smerova, neće moći istovremeno da prođu na svim raskrsnicama, već će tramvaj iz jednog smera morati da propusti prvo da prođe onaj iz drugog, pa tek da on nastavi“, ukazuju zaposleni u GSP-u. Dodaju da je ovo propust koji nije smeo da se desi u toku sprovođene nabavke za kupovinu novih tramvaja za potrebe GSP Beograd.
Vozilo oštećeno već tokom testiranja
Na sve ovo, prema saznanjima eKapije, u toku testiranja prva beogradska Bozankaya je već oštećena, ali ne zbog loše vožnje i manevrisanja vozača najvećeg gradskog prevoznika, nego predstavnika iz Turske koji je uključen u testiranje i obuku zaposlenih u GSP-u. Konkretno su prošlog vikenda na novom tramvaju oštećeni migavac i spoljna kamera, precizirao je izvor ovog portala.
Uz navedeno, u međuvremenu je, kada je reč o tramvajskom podsistemu javnog prevoza u glavnom gradu, utvrđeno da je prilikom poslednje rekonstrukcije raskrsnice u Nemanjinoj, na uglu sa Resavskom, razmak između šina sužen, što znači da ćemo u predstojećem periodu imati šire nego što treba Bozankaye i uži razmak između šina na pomenutoj raskrsnici.
Jedan od prvih koji je javno ukazivao na probleme u vezi sa spornom nabavkom novih 25 tramvaja, saobraćajni inženjer i predsednik sindikata Centar GSP Beograd, Ivan Banković, za eKapiju kaže da je od samog starta bilo jasno da će širina novog tramvaja biti veća od svih šinskih vozila koja su do sada bila na beogradskim ulicama, što je traženo tehničkom specifikacijom na tenderu.
O ovome su već ranije izveštavali razni mediji, uključujući i nas, ali izgleda uzalud.
Grad uskih šina kupio najšire moguće tramvaje
„Novi turski tramvaj je širi nego bilo koji drugi, da budem precizan, širina CAF tramvaja je 2,2 metra, Divag tramvaja iz švajcarske donacije 2,3 metra, a novopristigli tramvaj je širine 2,4 metra. U startu mogu da vam kažem da je pored raskrsnice Nemanjine i Savskog trga problem i raskrsnica Bulevara kralja Aleksandra i Beogradske ulice, a mogući problemi će biti i na još nekim deonicama. To znači da će na većim krivinama i raskrsnicama biti veliki izazov, posebno zbog geometrije zaobljenog kraja modula, ukoliko se infrastruktura ne prilagodi novim vozilima, što bi podrazumevalo tehničke korekcije na postojećoj infrastrukturi“, otkriva Banković i dodaje da je iako veoma značajno što je Beograd kupio novih 25 tramvaja koji su potrebni prestonici, ukupnu sliku kvari to što je na ovom tenderu bilo presudno da je „morao“ da pobedi turski proizvođač.
Pitanje je da li će biti pritiska na stručnu komisiju GSP-a da se što pre završi sa testiranjem novih tramvaja kako bi se pokrenuo proces proizvodnje preostala 23 vozila, naglašava Banković.
„Prošle godine nije bilo presudno šta misle stručnjaci iz GSP-a o specifikacijama novih tramvaja, već kakva je direktiva bila iz vrha Grada kako bi na tenderu prošla unapred odabrana ponuda. Vrlo je bitno da ono što stručna komisija bude predložila da su eventualno sporne deonice i delovi trasa tramvajskih linija, to bude korigovano u najkraćem roku, kako ne bismo došli u situaciju da se u budućnosti dešavaju ekcesi sa novim tramvajima, a da se sva odgovornost svali na vozače GSP-a. Zbog toga ćemo vrlo pažljivo pratiti ceo proces i insistirati na poštovanju struke“, poručuje Banković.
Izvor: eKapija
Foto: Maksim Samuilionak, Unsplash