Istraživanje o statusu porodičnih firmi u Srbiji pokrenule su kompanije Vip mobajl, Chapter 4 Communications Consulting i Pro Educa centar za edukaciju iz Banja Luke u saradnji sa Privrednom komorom Srbije. Istraživanje je početni deo projekta „Vip Porodične firme – stub razvoja ekonomije Srbije“.
Cilj ovog projekta je podizanje svesti javnosti, privrednika i predstavnika vlasti na svim nivoima o značaju porodičnih firmi koje predstavljaju jak oslonac razvoja ekonomije svake zemlje.
Iz upitnika o poslovanju porodičnih firmi, koji je poslat na preko hiljadu imejl adresa, saznaćemo kakav je položaj porodičnih firmi u Srbiji, prepreke sa kojima se susreću u svakodnevnom radu, načinima na koji ih prevazilaze i rešavaju, planovima za budućnost… Dobićemo pregled kakvu strategiju država ima prema ovim firmama i na koje načine bi dodatno mogla da pomogne razvoj porodičnih firmi. Osim toga, na osnovu rezultata istraživanja bićemo u prilici da uporedimo status porodičnih firmi u Srbiji sa zemljama regiona, ali i sveta, i da ponudimo savete za unapređenje prakse i inicijativa porodičnih firmi.
Ako posmatramo zemlje u regionu, na primer Republiku Srpsku, u kojoj je sprovedeno istraživanje vidimo da je dve trećine porodičnih firmi osnovao sadašnji vlasnik, svaku četvrtu vodi druga generacija vlasnika, dok je samo 1% porodičnih firmi u Republici Srpskoj preživelo do treće generacije. Samo u polovini porodičnih firmi je poznat naslednik, a poverenje u spoljne menadžere je na veoma niskom nivou.
Sve ovo ukazuje da će se i srpska privreda uskoro suočiti sa problemom transfera iz prve u drugu generaciju koji će stvoriti dodatne izazove zbog nepostojanja tradicije u rukovođenju firmama, nasleđa socijalističkog sistema, nedovoljno stručnog i menadžerskog kadra. Zbog toga je dodatna vrednost istraživanja o statusu porodičnih firmi u našoj zemlji u činjenici da će njihovi vlasnici biti detaljnije upoznali sa svim poteškoćama na koje uskoro mogu naići u procesu razvoja svojih komapnija.
Porodične firme čine jedan od ključnih temelja svetske ekonomije. U najrazvijenijim zemljama ostvaruju više od 50 odsto BDP-a, stvaraju više od 60 odsto zaposlenosti i otvaraju 75 odsto novih radnih mesta. Iako je u industrijskim zemljama 70 odsto firmi u rukama porodica, ujedno 70 odsto tih porodičnih firmi ne preživi transfer iz prve u drugu generaciju, dok 95 odsto porodičnih firmi ne nadživi treću generaciju. To je često posledica nedostatka pripreme narednih generacija da savladaju zahteve proširenog poslovanja, prepoznaju sve jake strane svoje firme, a slabosti otklone u najboljoj meri. Slična situacija se može očekivati i sa porodičnim firmama u Srbiji.
Prema predlogu EU, porodične firme su kompanije u kojima većinu prava odlučivanja ima osnivač ili osoba koja je kupila preduzeće i najbliži članovi porodice, te da je u upravljanje preduzećem uključena najmanje jedna osoba iz porodice; u slučaju akcionarskog društva osnivač sa članovima porodice ima najmanje 25 odsto prava odlučivanja. Pod pojmom „porodična firma“ najčešće se podrazumeva preduzeće u kojem je većina glasova u rukama porodice, uključujući osnivača koji namerava da prenese firmu na svoje potomke.
Projekat se realizuje uz podršku Privredne komore Srbije u saradnji sa Centrom za edukaciju Pro Educa iz Banja Luke koji je sličan projekat realizovao u Republici Srpskoj.