Preprodaja polovne luksuzne robe u svetu dostigla je vrednost između 250 i 295 milijardi dolara i raste četiri puta brže od prodaje novih luksuznih proizvoda. Novu industriju su pokrenule specijalizovane digitalne platforme, a vrtoglavi rast u poslednje dve godine je uveliko pogurala korona.
Prodaja već korišćenih luksuznih stvari je pre nekoliko decenija bila jako retka. Osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, takve predmete su kupovali samo pojedini kolekcionari i to oni koje je javnost uglavnom doživljavala kao ekscentrične i „na svoju ruku“. Ali već krajem dvehiljaditih godina počeli su da se pojavljuju internet sajtovi specijalizovani isključivo za preprodaju polovnih luksuznih proizvoda.
Prema proceni konsultantske kuće „Bain&Compani“, koja je vodeća u svetu za analize o kretanjima luksuzne robe, danas globalno tržište luksuznih proizvoda „iz druge ruke“ vredi između 250 i 295 milijardi dolara i raste četiri puta brže od prodaje nove luksuzne robe. Luksuzni predmeti koji su već korišćeni doživeli su eksplozivan rast na tržištu pre svega zahvaljujući internetu i elektronskoj trgovini.
Sa luksuznim „polovnjacima“ na sedmom nebu
Novi igrači u ovoj industriji ušli su na tržište lansirajući novu ponudu – proizvode najprestižnijih dizajnerskih kuća koji su već korišćeni, ali dobro očuvani. Jedan od pionira u preprodaji „polovnog luksuza“, francuska kompanija „Vestiaire Collective“ započela je poslovanje 2009. godine, a danas je njena vrednost procenjena na oko 1,45 milijardi evra. Još jedan veliki igrač u industriji luksuza „iz druge ruke“, američka kompanija „The RealReal“ osnovana je 2011. godine, da bi od tada ovakve platforme počele da se umnožavaju.
Posle izbijanja pandemije korona virusa, svoju šansu na tržištu „polovnog luksuza“ prepoznale su i poznate robne kuće. Neke od njih su tokom poslednje dve godine za polovnu luksuznu robu obezbedile čak ceo sprat, a lanac francuskih robnih kuća „Printemps“ je krajem prošle godine otvorio poseban prostor samo za ovu vrstu prodaje, sa prilično pretencioznim nazivom „Sedmo nebo“.
Druga liga prati prvu
S druge strane, kreatori najpoznatijih luksuznih brendova tek u poslednje vreme počinju da se uključuju u ove poslove, posebno od kada je nastupila korona kriza. Tako su se „Stella McCartney“ i „Gucci“ udružili 2020. godine sa kompanijom „The RealReal“, kako bi osigurali prodaju polovne odeće iz svojih kolekcija, dok multinacionalna kompanija za luksuzne brendove „Kering“, koja uključuje „Gucci“, „Saint Laurent“, „Balenciaga“ i „Boucheron“, ima 5% udela u internet platformi „Vestiaire Collective“.
Analitičari konsultantske kuće „Bain&Compani“ ističu da su tržišta nove i polovne luksuzne robe i dalje veoma usko povezana, jer brendovi koji su trenutno popularni u „prvoj ligi“, traženi su i na „second hand“ tržištu. Navode primer da je trenutno veoma popularan „Dior“ i zato se jako dobro prodaju i već korišćene stvari koje je ova modna kuća lansirala devedesetih godina prošlog veka.