Moderna vremena iznedrila su i nove načine korišćenja automobilskog prevoza po gradskim sredinama, besplatnu varijantu karpuling i poslovni servis karšering, a obe su odnedavno dostupne i u Srbiji.
Prevoz do posla ili međugradska vožnja predstavljaju svakodnevnu muku savremenog čoveka, zbog saobraćajnih gužvi i cene prevoza. Vožnja sopstvenim automobilom podrazumeva redovna odvajanja za gorivo, obavezno osiguranje od autoodgovornosti i troškove održavanja, dok korišćenje javnog prevoza predstavlja „mačku u džaku“ i često za posledicu ima kašnjenje i gubitak živaca.
U eri neoliberalnog kapitalizma i svetske ekonomske krize desile su se i neke dobre stvari: uspešnih preduzetničkih ideja je sve više, pogotovo uz pomoć interneta i kikstarter kampanja, ali i „nužda zakon menja“, pa tako i ekonomija deljenja polako uzima maha u različitim društvenim delatnostima. Kada je reč o vožnji gradskim ulicama ili na međugradskim relacijama, ekonomija deljenja dovela je do karpulinga (u gradovima) i rajdšeringa (na dužim relacijama) – povezivanja vozača sa slobodnim mestima u automobilu sa putnicima koji putuju u istom pravcu, koje im omogućava da podele troškove putovanja.
Ušteda uz zabavu
BlaBlaCar je najveća globalna mreža za ovakvo deljenje prevoza, koja trenutno broji više od 20 miliona članova u 19 zemalja širom sveta, a na srpsko tržište je došla u martu ove godine nakon akvizicije AutoHopa, mađarskog konkurenta koji je na domaćem tržištu poslovao od sredine 2014. godine. „S obzirom na veoma loše stanje celokupne infrastrukture javnog prevoza u zemlji, vodili smo se idejom da kroz prisustvo jednog globalnog brenda kao što je BlaBlaCar korisnicima omogućimo alternativu često nepouzdanim i skupim vidovima prevoza, kao i da dodatno doprinesemo celokupnom iskustvu putovanja kako bi postalo još jednostavnije, udobnije i povoljnije. Putnici koji koriste BlaBlaCar platformu ne moraju posedovati sopstveni automobil kako bi stigli do željene destinacije, već mogu podeliti troškove sa vlasnikom vozila isključivo kada im je potrebna ovakva vrsta usluge. Samim tim, dolazi do celokupne promene navika i načina života koji sada podrazumeva daleko veću fleksibilnost, uštedu i mobilnost bez stvaranja dodatnih i često nepotrebnih troškova”, ističe Vasilije Perović, PR & marketing menadžer BlaBlaCar za Srbiju.
Povezivanje vozača i putnika u okviru BlaBlaCar platforme se vrši putem sajta www.blablacar.rs i mobilne aplikacije dostupne za Android i iOS smart telefone. Nakon brze i jednostavne registacije, korisnici mogu objaviti ili potražiti vožnju kako bi pronašli putnike ili prevoz do željene destinacije. Zahvaljujući objedinjenoj bazi podataka između svih zemalja u kojima je platforma dostupna, korisnici svoj BlaBlaCar profil mogu koristiti gde god se u tom trenutku nalaze.
Profil korisnika BlaBlaCar-a varira, kaže Perović, „ali se može reći da je uzrast većine korisnika u proseku ispod 35 godina. Članovi su uglavnom ljudi koje spajaju dve destinacije, ponajviše zbog posla, školovanja ili ličnih veza. To su, najčešće, osobe koje, osim uštede, traže i komfor i zabavu tokom putovanja”. Upravo zato, BlaBlaCar istovremeno funkcioniše i kao zajednica gde članovi mogu upoznati zanimljive ljude i sklopiti nova poznanstva tokom zajedničkog putovanja. „Zato aktivno radimo na tome da prevoz postane još efikasniji i sa više učesnika kroz optimizaciju slobodnih mesta u automobilima koja inače nisu iskorišćena”, naglašava naš sagovornik.
Zahvaljujući dosadašnjim investicijama, BlaBlaCar je od nedavno prisutan i na tržištima van Evrope, poput Indije i Meksika, što samo svedoči o globalnoj promeni potreba i načina na koji ljudi traže prevoz. Iz tog razloga, kao i zbog pristupačnih cena, BlaBlaCar je viđen kao glavni konkurent železnicama i auto-prevoznicima čije su cene prevoza znatno više u poređenju sa troškovima deljenog prevoza.
Auto-park za iznajmljivanje
U Beogradu od skoro funkcioniše i karšering sistem preduzeća Car4Use, koje nudi svoje automobile i mrežu dostupnih parkinga na teritoriji grada za preuzimanje i ostavljanje vozila. „Na ideju za pokretanje biznisa došli smo putujući, s obzirom da karšering uspešno funkcioniše u svim velikim evropskim gradovima. Vredno smo radili više od dve godine kako bismo sve organizovali kako treba, pogotovo kad je u pitanju usklađivanje sa evropskim standardima, i zato je sada Beograd postao prvi na Balkanu sa ovakvom ponudom“, priča za „Biznis & Finansije“ Jelena Jevtović, direktorka Car4Use.
Usluga je organizovana kao i ostali evropski karšering sistemi: na sajtu www.car4use.com se popunjavaju osnovni podaci, nakon čega se prvi i jedini put dolazi u prostorije firme na potpisivanje ugovora (kreditna kartica i vozačko iskustvo su neophodni uslovi), koji pruža zaštitu kako pružaocu usluga, tako i korisnicima. U cenu je, za razliku od klasičnog rent-a-car-a uključeno i gorivo, pranje i održavanje vozila, kao i osiguranje, uz određene kaznene penale u odnosu na eventualnu počinjenu štetu. Nakon toga, budući korisnici preuzimaju Car4Use mobilnu aplikaciju kojom mogu da naručuju automobile ili provere na kojoj su lokaciji, posle čega treba samo da dođu, okrenu ključ i voze odabrani auto.
U ovom trenutku Car4Use raspolaže sa trideset novih malih gradskih automobila, a osim na obezbeđenim lokacijama, automobile je prema dogovoru moguće ostavljati i na drugim mestima, samo je uslov da to ne budu parking zone ili privatni parkinzi. Cenovnik usluga dostupan je i na sajtu: sat vremena košta 1.440 dinara, i to je najskuplja varijanta – cena opada po vremenu korišćenja, a moguće je ostvariti i dodatne popuste. Prema rečima Jelene Jevtović, ovakav servis članovi često upotrebljavaju prilikom odlaska na aerodrom „Nikola Tesla“ pa na neki način predstavlja i konkurenciju taksistima koji prevoze do te lokacije.
„Naša klijentela je veoma raznolika – od mladih ljudi koji ne poseduju sopstveni automobil, preko svih onih kojima je potreban auto na kratak period, poslovnih ljudi, firmi, pa do osoba kojima traženje slobodnog parking mesta predstavlja najveći problem. Kompanije nas sve češće kontaktiraju jer osim klasičnog karšeringa, nudimo i kompanijski šering, uz povoljan i direktan uvid u praćenje kretanja vozila, njihove upotrebe i potrošnje“, napominje direktorka Car4Use.
broj 118/119, jul/avgust 2015.