Home TekstoviB&F Plus Potencijal autentične regionalne hrane: Ekspanzija bakine kuhinje

Potencijal autentične regionalne hrane: Ekspanzija bakine kuhinje

by bifadmin

Proizvodi Foodlanda najbolji su ambasador kvaliteta i mogućnosti koje ima autentična regionalna proizvodnja hrane u svetu. Očekujemo da ćemo u sledeće četiri godine, pet do šest puta povećati proizvodnju i plasman proizvoda Foodlanda i planski investirati kako bi se očuvao kontinuitet u kvalitetu proizvodnje i u povećanom obimu koji se planira u sledećih nekoliko godina.

S ciljem dalje internacionalizacije poslovanja i pojačanja brendiranog asortimana, Atlantic Grupa je prošle godine potpisala ugovor o stopostotnom preuzimanju kompanije Foodland. Proizvodi Foodlanda najbolji su ambasador kvaliteta i mogućnosti koje ima autentična regionalna proizvodnja hrane u svetu. Najvažniji deo asortimana pod brendom Bakina tajana obuhvata delikatesne namaze i umake i slatke namaze, kao i prirodne sirupe i sokove od svežeg voća i povrća stopostotne sledljivosti i pripremljene na domaći način. „Zvezda“ asortimana svakako je domaći ajvar, koji su kao delikates prepoznali svetski prehrambeni trgovački lanci, poput švedskog Coop-a, australijskog Woolworths -a ili američkog Ross-a, kao i premium trgovci kao što su francuski Lafayette i Le Bon Marche, švajcarski Globus….Upravo u ovoj kategoriji vidimo potencijal da naš ajvar može postati ne samo regionalni, nego globalno prepoznatljiv proizvod, kao što su to danas pica ili humus.

Tako značajan iskorak na šira tržišta izvan regiona, zahteva i interna prilagođavanja u organizaciji. Stoga su poslovanje i portfolio Bakine tajne, kao jednog od ključnih brendova za podsticanje rasta, od septembra organizovani u posebno poslovno područje (PP) Gourmet, uz timove koji treba da realizuju strategiju ekspanzije na treća tržišta. Očekivanja koja su postavljena pred Bakinu tajnu u kontekstu širenja i jačanja našeg portfolija na tržištima izvan regiona jugoistočne Evrope, zahtevaju da se posebna požnja usmeri na relativno malo poslovno područje s velikim globalnim potencijalom. Taj potencijal potvrđuje i prestižno priznanje Great Taste, koje je u 2015. godini dodeljeno Bakinoj tajni za sok od marelice. Ovo priznanje, koje od 1994. dodeljuje britanska organizacija Guild of Fine Food na osnovu ocene 400 stručnjaka iz različitih grana prehrambene industrije, važi za Oskara u svetu hrane. Bakina tajna u svojoj zbirci ima već nekoliko prestižnih nagrada Great Taste i to za svoj ajvar, sok od marelice, slatko od višnje i džem od marelice, prirodni jabukov sok i džem od pomorandže.

Zahtevna procedura za prirodnu hranu

Zato je najvažnije da zadržimo i unapredimo osnovnu stratešku prednost brenda Bakina tajna, a to je proizvodnja prirodne, zdrave hrane od biranih sastojaka. Povrće i voće za proizvodnju plod su netaknute prirode šireg kopaoničkog područja, te lokalnog uzgoja. Svi proizvodi izrađeni su sa najvećim postotkom voća i povrća i pripravljeni na tradicionalan način, bez aditiva i konzervansa. Proizvodnja u pogonima Foodlanda odvija se u skladu sa standardima svetskih sertifikata HCCP, ISO 9001 i BRC. Za ostvarivanje ovako složenih ciljeva neophodan je proaktivan i koordinisan angažman stručnjaka iz segmenta istraživanja i razvoja, centralne nabavke i osiguranja kvaliteta, jer u proizvodnji prirodne i zdrave hrane važnu ulogu imaju kako izbor najkvalitetnijih sirovina i lanac proverenih dobavljača, tako i ulazna kontrola kvaliteta i praćenje svih faza proizvodnje i potvrđivanje kvaliteta gotovih proizvoda.

Kvalitet je osnovno sredstvo za postizanje liderske pozicije na tržištu i neizostavan deo investiranja u održivost poslovanja, u trci za što višim nivoom konkurentnosti, jer takmičeći se s masovnom proizvodnjom i jeftinom robom teško da može da se izdrži utakmica na globalnom tržištu. Bakina tajna je jedan od brendova u koje posebno verujemo i kome ćemo dati punu podršku u daljem razvoju i u dodatnom jačanju pozicija na međunarodnim tržištima i kroz investiciona, i kroz marketinška i kroz ulaganja u ljude. Očekujemo da ćemo u sledeće četiri godine, pet do šest puta povećati proizvodnju i plasman proizvoda Foodlanda i planski investirati kako bi se očuvao kontinuitet u kvalitetu proizvodnje i u povećanom obimu koji se planira u sledećih nekoliko godina. Takođe, očekujemo da ćemo podrškom proizvoda Bakina tajna pomoći i drugim proizvodima iz našeg asortimana koji imaju značajan internacionalni potencijal (Argeta, Donat Mg, Multipower, Bebi, Cedevita), da zajedno jače nastupaju na međunarodnim tržištima.

Široka maloprodaja

S obzirom na glavni strateški cilj Atlantic Grupe, koji podrazumeva internacionalizaciju i što efikasniju organizaciju celokupnog poslovanja kompanije, kako bismo na kvalitetnim temeljima nastavili razvoj i rast, u toku 2015. godine sproveli smo i novu organizaciju distributivnog poslovanja kroz dve glavne zone, Zonu Istok i Zonu Zapad, što se odražava i kroz osnivanje sopstvenih distributivnih kompanija u Austriji i Nemačkoj. Kako bi se lokalno znanje i stečeno iskustvo iskoristili na najbolji mogući način, svako distributivno područje imaće lokalnu funkciju upravljanja robnim markama. U novoj organizaciji, Zonu Istok će činiti jugoistočna Evropa, Baltik i ZND region, dok će Zona Zapad obuhvatati centralnu i jugozapadnu Evropu, nordijske zemlje kao i sva tržišta u prekomorskim zemljama. Krajnji cilj je široka maloprodaja, a ne samo etno kanali. Na taj način, Atlantic je uvezao nekoliko značajnih stvari – kontrolu nabavke, kontrolu sirovina, kontrolu proizvodnje, kontrolu konačnog kvaliteta, dizajn, distribuciju, logistiku, marketing – i da gotov proizvod premium kvaliteta, a onda i premium cene, ravnopravno s konkurencijom pozicionira na policama Evropske unije.

Dakle, najpre rastući lokalni brend, Bakina tajna sada na platformi Atlantic Grupe, kao regionalne i multinacionalne kompanije koja može takav brend da podigne na najviši nivo – postaje integrisan deo sistema. Proizvodi danas podležu svim definisanim procesima Atlantic Grupe, pa i u delu nabavke s prioritetom prema domaćim kooperantima.

Kad govorimo o opštim uslovima poslovanja, izazovi koji postoje u Srbiji uglavnom postoje i u ostatku regiona. Iz pozicije prehrambene industrije, kao glavni rizici ističu se skromne stope rasta shodno makroekonomskim prilikama, kao i potreba za značajnijim ulaganjima s ciljem postizanja konkurentske prednosti u odnosu na lokalne i globalne proizvođače. Problem je utoliko veći što se Srbija suočava sa nedostatkom kapitala i relativno zastarelom tehnologijom, a ni postojeći kapaciteti se po nekim zvaničnim podacima ne koriste dovoljno. Poljoprivreda, kao sirovinska baza prerađivača, beleži pad što donekle ukazuje na realan položaj domaće prehrambene industrije i koliko ona može da konkuriše svetskim kompanijama, pogotovo kada se u spoljnotrgovinskoj razmeni beleži rast poljoprivrednog deficita i značajno opadanje proizvoda sa dodatom vrednošću.

S druge strane, Zapadni Balkan je prepoznat kao područje gde postoji kult kvalitetne hrane povezan s identitetom, što može i treba da se iskoristi kao konkretna prednost za prehrambene proizvode sa zaštićenim poreklom.

 

 

Davor Darboš, izvršni direktor PP Gourment Atlantic Grupa
Biznis top 2014/15.

Pročitajte i ovo...