Polovina mladih želi fleksibilno radno okruženje, odnosno mogućnost obavljanja posla sa različitih lokacija, pokazalo je novo Deloitte-ovo istraživanje, koje može biti od velike koristi poslodavcima koji žele da privuku nove talente.
Polovina od više od 9.000 mladih iz zemalja Centralne Evrope koji su učestvovali u Deloitte-ovom istraživanju „Prvi koraci na tržištu rada“ više bi voleli fleksibilno radno okruženje koje im omogućava rad sa različitih lokacija, uključujući i rad od kuće, kao i fleksibilno radno vreme.
Nasuprot njima, samo 9,8% ispitanika koji studiraju biznis i finansije na vodećim univerzitetima u Centralnoj Evropi i još nekolicina njih iz Francuske više voli tradicionalni model rada u kancelariji s definisanim radnim vremenom.
Odgovori ispitanika nisu bazirani samo na njihovoj percepciji i željama, već je u periodu sprovođenja ankete, 55% izjavilo da je bilo zaposleno ili obavljalo praksu, dok je 58% ispitanika ranije bilo zaposleno ili je radilo puno radno vreme.
Sanja Koleska, rukovodilac Službe za ljudske resurse u Deloitte-u Srbija smatra da je za kompanije koje žele da privuku najbolje talente od suštinske važnosti da razumeju kako mlade generacije vide svoju budućnost. „Oni jasno ističu da žele mogućnost rada na daljinu, u vreme koje njima odgovara“, kaže Koleska. „Kompanije koje žele da nametnu svakodnevno osmočasovno radno vreme u kancelariji, jednostavno možda neće biti zanimljive mnogim najboljim mladim talentima, i za očekivati je da će preći kod onih poslodavaca koji mogu da zadovolje njihove potrebe.“
Deo nedelje kod kuće, a deo u kancelariji
Ivan Stefanović, rukovodilac u Sektoru za konsalting, naglašava da firma, koja zapošljava više od 9.000 ljudi u 19 zemalja, vredno radi kako bi se „prilagodila i slušala“, i bila sigurna da radi sve što je potrebno da se uravnoteže potrebe mladih sa potrebama posla.
On ističe da se trenutno veliki naglasak stavlja na kancelarijski prostor, i da je veoma zanimljivo to što nova generacija ne preferira vruće stolove (samo 7%). „Od ostalih ponuđenih opcija, 26% ispitanika se izjasnilo da više voli kancelarije za dve do šest osoba. Moje duboko uverenje je da prelazimo iz kulture koju vode organizacije u kulturu tima. Kompanije takođe treba da uzmu u obzir kada troše milione na adaptacije kancelarija da za ove nove generacije fleksibilnost ne mora da znači samo velike „open spejs“ prostorije.“
Uprkos popularnosti fleksibilnog rada kao koncepta, mnogi ispitanici prepoznali su da bi udaljavanje od kancelarije podrazumevalo nove izazove, uključujući ometanje od strane članova porodice, upravljanje vremenom (rizik od prekomernog rada), usamljenost i nedostatak komunikacije. Rešavanje poslednja dva izazova ključno je za stvaranje osećaja pripadnosti i usklađenosti sa svrhom i vrednostima poslodavca.
„Poslodavci moraju da shvate da ljudi ne mogu jednostavno da budu ostavljeni da tonu ili plivaju u udaljenom okruženju“, kaže Koleska. „Bilo je zanimljivo primetiti da bi nešto više od polovine ispitanika želelo da radi na daljinu samo jednom ili dva puta nedeljno, dok bi gotovo četvrtina izabrala da odsustvuje iz kancelarije svakog meseca više od nedelju dana. Možda je iznenađujuće, ali samo 8,8% je reklo da bi želelo da radi na daljinu u potpunosti.“
Kakav posao žele mladi u našoj zemlji?
Skoro dve trećine (64%) ispitanika u Srbiji želi ugovor na puno radno vreme s jednim poslodavcem. Skoro četvrtina ispitanika volela bi da budu frilenseri ili konsultanti sa fleksibilnim radnim vremenom ili nepunim radnim vremenom.
Pri odabiru poslodavca, najbitnija je stavka (prema mišljenju 42% ispitanika) da li poslodavci nude ili ne individualne planove za razvoj karijere i prilike za razvoj veština i sticanje iskustva. Čak 58% mladih ih Srbije smatra mogućnost razvoja karijere presudnim faktorom za odabir poslodavca, dok 19% najviše vrednuje visinu plate.
Što se tiče emigracije, i tu su mišljenja mladih podeljena. U našoj zemlji 78% mladih je voljno da se preseli u drugu zemlju zbog posla, ali 80% ispitanika kaže da pandemija nije uticala na njihovu želju za odlaskom u inostranstvo.
Foto: Pixabay