Stručnjaci iz nemačkog grada Drezdena su uspeli da naprave eksperimentalno postrojenje ugljen-dioksid pretvara u – benzin.
Glavni deo ovog postrojenja nalazi se u jednom kontejneru. Ovom „čarobnom kutijom“ naučnici mogu da pokrenu takozvanu elektrolizu pri kojoj se uz pomoć električne energije voda razdvaja na vodonik i kiseonik. To je prvi stupanj postupka zvanog „power-to-liquid“.
Inače, kod obične elektrolize se gubi mnogo energije usled zagrevanja. Međutim, postrojenje kompanije Sunfire iz Drezdena koristi tu energiju i vraća je u proces. Radi sa vodenom parom, pod velikim pritiskom i jako visokim temperaturama (do 1.000 Celzijusovih stepeni). Tako je postupak učinkovitiji, objašnjava suosnivač kompanije Sunfire Nils Aldag: „Posebnost ove elektrolize je u tome što efikasnost podižemo na oko 90 posto, dakle uspevamo da trošimo znatno manje struje kako bismo dobili istu količinu vodonika.“ A to je presudno za dalji postupak dobijanja goriva iz inače štetnog gasa ugljen-dioksida.
Zbog mogućnosti industrijskog korišćenja ovog otkrića Sunfire je dobio nekoliko jakih partnera iz industrije, među kojima su i naftni koncern Total i proizvođač automobila Audi. U eksperimentalnom postrojenju u Werlteu Audi proizvodi iz obnovljivih izvora energije gas za automobile. Prema principu „power-to-gas“ tu se iz viška energije proizvedene pomoću vetra i sunca proizvodi sintetički gas.
Pilot-postrojenje u Drezdenu proizvodiće tekuće gorivo, kao što su dizel i benzin. Obavljaju se poslednje pripreme. Potrebno je sprovesti još neke ekperimente, a na proljeće 2015. bi postrojenje trebalo da bude pušteno u pogon. Sunfire namerava da svakodnevno proizvodi 160 litara goriva. Iz sirovina će nastajati stvari za hemijsku industriju ili uz pomoć rafinisanja goriva kao dizel, benzin ili kerozin.
Audi je spreman da uloži u ovaj projekat sa ciljem da ubrzo ponudi na tržištu ovako proizvedeno gorivo, koje zapravo „štiti“ okruženje. Možda će to biti ostvareno već za pet godina, kaže dr. Hagen Seifert koji se u Audiju bavi zaštitom životne sredine. Zato bi iz sadašnjeg laboratorijskog postrojenja što je pre moguće trebalo da nastane veće postrojenje. Jer „sada, sa ovim postrojenjem, nije isplativo proizvoditi gorivo. Moraju se graditi veća postrojenja. I presudno je, naravno, pitanje po kojoj prihvatljivoj ceni se može kupovati struja.“
No, pilot-postrojenje u Drezdenu još neko vreme neće biti merilo za stvarne troškove proizvodnje benzina. Čak i kod jeftine struje cena goriva iz obnovljivih izvora je do pet puta veća nego cena goriva koje se dobija iz sirove nafte. Sunfire je ipak uveren da će još u ovoj deceniji prodavati komercijalna postrojenja. Direktor Nils Aldag smatra da će to biti postrojenja koja će biti vezana za postojeće rafinerije.
Konkretna mesta za prva postrojenja još nisu određena. Ali, ovo preduzeće je uvereno u svoj uspeh. Već se gradi nova hala za buduću proizvodnju pojedinih delova postrojenja.
Izvor: DW