Home TekstoviB&F Plus Bazalkoholni napici: Dinamično tržište podstiče konkurenciju

Bazalkoholni napici: Dinamično tržište podstiče konkurenciju

by bifadmin

Industrija pića predstavlja značajan deo domaće privrede, a o tome najbolje svedoči podatak da ukupna dodata vrednost samo Coca-Cola sistema ekonomiji Srbije dostiže čak 224 miliona evra ili 0,7 odsto bruto domaćeg proizvoda. Za dalji rast ove veoma značajne industrije važni su stabilnost i predvidljivost makroekonomskog ambijenta.

Segment pića i bezalkoholnih napitaka u Srbiji karakteriše dinamičan razvoj što zahteva potpunu posvećenost, prilagodljivost na česte promene, kao i neprekidne inovacije kako bi kompanija ostala konkurentna. Iako se asortiman, posebno u domenu robe široke potrošnje, svakodnevno proširuje, potrošači raspolažu sa sve manje novca, te svaku odluku pažljivo odmeravaju. Stoga adekvatna komunikacija s potrošačima, na svim dostupnim platformama, postaje jedna od najvažnijih funkcija kojoj kompanija Coca-Cola Hellenic posvećuje veliku pažnju. Ovako dinamično tržište, s druge strane, podstiče konkurenciju od čega svi u lancu imaju koristi – kako potrošači, tako i proizvođači koji se trude da novinama poboljšaju svoju tržišnu poziciju.

Isto tako, promene su vidljive u ponašanju potrošača koji su, sa jedne strane suočeni sa snažnim socijalnim promenama širom regiona, a sa druge strane sve više vode računa o trendovima u domenu aktivnih životnih stilova i balansiranoj ishrani. U skladu sa ovim trendovima, Coca-Cola Hellenic već čitav niz godina radi na edukaciji potrošača i pruža im mogućnost informisanog izbora, kroz širok portfolio proizvoda u raznovrsnim pakovanjima.

Ovako snažan portfolio obavezuje nas na stalne iskorake i inovacije. Da ilustrujemo konkretnim primerom – naša kompanija nedavno je prva u Srbiji, a treća u Evropi, započela proizvodnju neXt sokova na najmodernijoj Tetra Gemina liniji i potrošačima ponudila jedinstvenu ambalažu koja olakšava rukovanje. Kroz sopstvene inovacije edukujemo i širu zajednicu, jer samo na razvijenom tržištu naša kompanija i naši partneri mogu ostvariti održiv rast u budućnosti. Da podsetimo, na svaki evro koji kreira Coca-Cola sistem u Srbiji dolazi sedam evra dodate vrednosti za srpsku privredu u vidu plata radnika, profita, poreza koje mi ili naši partneri plaćamo.

Kvalitet i održivost u poslovanju

Harmonizacija nacionalne legislative sa zakonima Evropske unije donela je mnoge koristi tržištu bezakolnih napitaka i dodatno doprinela uređenju odnosa među učesnicima. Jedan od aspekata koji je danas značajno bolje uređen je kvalitet i bezbednost proizvoda, baš kao i način deklarisanja. Danas potrošači u Srbiji u svakom trenutku mogu doneti informisanu odluku o tipu napitka koji žele da konzumiraju upravo zahvaljujući boljoj legislativi, koordinaciji nadležnih tela i naporu pojedinih proizvođača i potrošačkih udruženja da edukuju građane.

Iako se suočavamo sa opštim padom kupovne moći, istraživanja pokazuju da kvalitetni proizvodi i dalje redovno nalaze svoj put do potrošačkih korpi, pa u Coca-Cola Hellenic-u beležimo rast u svim segmentima, počev od gaziranih napitaka, preko sokova, do vode. Ovakve rezultate dugujemo i saradnji s našim partnerima iz domena maloprodaje, sa kojima kontinuirano uvodimo unapređenja u odnosu sa kupcima.

Istakao bih da potrošači veoma cene transparentnost u komunikaciji i zato veliku pažnju poklanjamo deklarisanju svih naših proizvoda. Poslujući u skladu sa strogim pravilima Coca-Cola Hellenic grupe, potrošačima nudimo i dodatne informacije na pakovanjima, van zakonom definisanog okvira. Naš cilj je da i na ovaj način doprinesemo uređenju tržišta i edukaciji potrošača o pravilnom tumačenju informacija, te nastojimo da svojim primerom radimo na podizanju svesti o značaju pravilnog deklarisanja koje potrošačima daje dodatnu sigurnost u kvalitet proizvoda koji biraju.

Nas vodi maksima da je uspeh na tržištu dugoročno moguće ostvariti samo kroz održivo poslovanje koje stvara dobrobit za zajednicu u kojoj kompanija posluje. Poslednjih godina potrošači prepoznaju kompanije koje svoje aktivnosti i proizvode baziraju na principima održivosti. Prateći iskustava razvijenih zemalja, uveren sam da će ovaj trend u budućnosti biti sve zastupljeniji i kod nas. Istakao bih da je Coca-Cola Hellenic grupa, grupacija u okviru koje poslujemo, proglašena liderom među proizvođačima napitaka globalno i u Evropi, prema Dow Jones indeksu održivosti (Dow Jones Sustainability Indices).

Koliko je svest o odgovornom poslovanju utkana u naš DNA govore i novi ciljevi Grupe vezani za smanjenje potrošnje vode i emisiju ugljen-dioksida. Mi smo se obavezali da ćemo do 2020. godine smanjiti potrošnju vode za 30 odsto u poređenju sa potrošnjom iz 2010., a emisiju ugljen-dioksida za 50 odsto za isti period. Takođe, izuzetnu pažnju poklanjamo reciklaži i upotrebi materijala koji imaju minimalan uticaj na životnu sredinu, te iz godine u godinu primenjujemo inovativna rešenja i tehnologije. Čak 95 odsto otpada koje se kreira tokom proizvodnje uspevamo da recikliramo, što je veliki uspeh naše operacije ne samo u poređenju sa nacionalnim standardima.

Uspeh domaćih brendova

Iako smo deo Coca-Cola Hellenic grupe koja posluje u 28 zemalja i na tri kontinenta, Coca-Cola Hellenic Srbija domaća je kompanija koja zapošljava lokalnu radnu snagu, radi sa preko 4.000 lokalnih partnera i sa velikom posvećenošću gradi lokalne brendove koji se danas mogu naći u prodavnicama širom regiona. Tako je voda Rosa naš biser među brendovima. Njena prodaja je za 10 godina, od kako je deo Coca-Cola portfolia, porasla čak četiri puta, a izvoz iznosi 20 odsto proizvodnje. Važno je napomenuti i da je Rosa prva voda u Srbiji koja nosi Zlatni European Water Stewardship sertifikat, priznanje za kvalitet i ekološke standarde.

Next je, takođe, priča o uspehu domaće inventivnosti i odličnog brend menadžmenta. Ove godine investirali smo preko četiri miliona evra u izgradnju novog regionalnog Centra za proizvodnju sokova. Uvereni smo u uspeh, stoga smo nedavno uložili dodatnih 3 miliona evra u akviziciju susednog zemljišta i pripadajućih nekretnina pored naše punionice u Beogradu. Ovaj potez omogućiće nam dalji razvoj. Sa novom ambalažom, novootvorenim radnim mestima i proizvodom izuzetnog kvaliteta osvajamo i nova tržišta. Već smo ugovorili izvoz za Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Hrvatsku, Sloveniju, Bugarsku, Mađarsku i Poljsku. Sledeće godine slavimo 20 godina postojanja neXta, što će uz ulaganje u modernu tehnologiju omogućiti novu eru rasta.

Industrija pića predstavlja značajan deo domaće privrede, a o tome najbolje svedoči podatak da ukupna dodata vrednost samo Coca-Cola sistema ekonomiji Srbije dostiže čak 224 miliona evra ili 0,7 odsto bruto domaćeg proizvoda. Činjenica je da se kao značajna ekonomska grana svi suočavamo sa izazovima koji imaju uticaja na tok poslovanja, jer bez obzira koliko smo uspešni kao kompanija, širi ambijent ima krucijalnu ulogu u predvidivosti poslovanja što je danas imperativ.

Verujem da naša kompanija može doprineti uređenju domaćeg tržišta u celini. Pod time, pre svega, mislim da je neophodno da aktivno radimo na suzbijanju sive ekonomije koja ugrožava celokupnu privredu, državnu budžet, ali i krajnje potrošače. U tom smislu, u okviru Saveza za fer konkurenciju(u okviru NALEDa), sa brojnim partnerima nastojimo da sa Vladom Republike Srbije dogovorimo i promovišemo Nacionalni program za suzbijanje sive ekonomije. Ovo smatram veoma važnim, jer kada bismo smanjili nivo sive ekonomije za samo jedan odsto, država bi od poreza prihodovala dodatnih 100 miliona evra godišnje. Takođe, primetno je i da je potrebna relaksacija administrativnog okvira u biznisu jer veliki broj parafiskalnih nameta poskupljuje poslovanje.

Kao kompanija veoma smo posvećeni sprovođenju konstruktivnog dijaloga sa nadležnim telima i biznis organizacijama, kako bismo zajedno kreirali kompetitivno i podsticajno okruženje i obezbedili vrednost za sve.

 

 

Aleksandar Ružević, generalni direktor Coca-Cola Hellenic Srbija i Crna Gora
Biznis top 2014/15.

Pročitajte i ovo...