Home TekstoviB&F Plus NJE Ambasador Finske u Beogradu Peka Orpana: Sisu ili pozitivna strana inata

NJE Ambasador Finske u Beogradu Peka Orpana: Sisu ili pozitivna strana inata

by bifadmin

Koliko je nama  teško da nađemo odgovarajuću stranu reč da bismo preveli „inat“, toliko je Fincima teško da objasne ostalima šta je „sisu“. Da bi razumela šta ta reč znači, ekipa emisije Top Gear morala je da se prijavi za učešće na amaterskim auto-trkama-doduše, uz pomoć penzionisanog vozača Formule 1 Mike Hakinena. Mi smo imali sreće da pravog sagovornika nađemo u Beogradu. Sa NJE Pekom Orpanom razgovarali smo o ekonomskoj saradnji, interesovanju finskih investitora za projekte u Srbiji i o pravoj meri hrabrosti, istrajnosti i inata čiji je rezultat – „sisu“.

B&F: Čini se da su sisu i inat isto – označavaju rešenost da se nešto uradi hrabro i uprkos svima. Da li finski investitori moraju da budu pomalo inadžije da bi se odlučili da svoj novac i znanje ulože u Srbiji?

NJE Pekka Orpana: Mi Finci volimo da mislimo da je upravo kombinacija hrabrosti i istrajnosti, koju zovemo sisu, naša glavna pozitivna karakterna crta. Čuo sam za srpsku reč „inat“ i njeno značenje jeste blisko našoj reči ali razlika leži, verujem, u tome što je rezultat akcije koju bismo opisali kao sisu uvek pozitivan dok, barem kako sam razumeo,  inaćenje ne mora nužno da izađe na dobro. Osećaj za realnost je, sa druge strane, važan sastojak sisu. Finski investiori neguju taj pristup i u poslovanju, što je, verujem, garancija za uspeh, a posebno kada se iskombinuje sa pozitivnom stranom srpskog inata.

B&F: Teško da neko u Srbiji  nije čuo za Sisu Auto, zahvaljujući njihovoj odluci da postanu partneri FAP-u iz Priboja. Da li je to scenario po kome bi mogli da se ponašaju i drugi finski investitori u našoj zemlji?

U ovom trenutku Sisu Auto pregovara o kupovini nekih delova imovine FAP-a, sa namerom da od jeseni otpočne proizvodnju delova za kamione u Priboju i da, za početak, zaposli oko 200 radnika. Svaka investicija je, međutim, scenario za sebe. U tom smislu, ono što rade Sisu Auto i FAP ne može da se preslika. Može, sa druge strane, da posluži kao primer drugima pa bi pozitivni rezultati tog projekta sigurno ohrabrili ostale finske investitore da malo više obrate pažnju na poslovne i investicione prilike u Srbiji.

peka orpana finski ambasador

Finski ambasador u poseti Obrenovcu

B&F: Finskim investitorima koji žele da izađu van granica zemlje na raspolaganju je čitav tim eksperata okupljenih u ‘ Team Finland’ . Recite nam nešto više o njihovoj ulozi?

Glavna uloga Team Finlanda je da jača saradnju između različitih vladinih tela,  ostalih organizacija i kompanija, sa ciljem da promoviše međunarodne ekonomske veze naše države, brend same zemlje kao i internacionalizaciju poslovanja finskih firmi. Team Finland, recimo, u Srbiji radi na planiranju promotivnih aktivnosti, posećujemo gradove za koje naše kompanije izraze interesovanje za ulaganje, upoznajemo lokalne zvaničnike i potencijalne poslovne partnere. Mrežu kontakata Team Finlad koristimo da, sa jedne strane, učinimo naše vrednosti i sistem rada vidljivijim u Srbiji i obnuto – radimo na tome da potencijali Vaše zemlje budu prepoznati kod nas. To je dvosmerna ulica u kojoj trgovina i investicije jedne strane stvaraju privredni rast kod druge strane.

B&F: Koliko često finske kompanije šalju upite o prilikama za poslovanje u Srbiji?

Kod finskih investitora interes za Srbiju porastao je sa otvaranjem pregovora o članstvu u Evropskoj uniji. Nekoliko finskih kompanija su tokom prethodnih meseci investirale ili pokrenule poslovne operacije u Srbiji. Većina njih nas je kontaktirala radi saveta u nekom trenutku, a pre donošenja konačne odluke da uđu na srpsko tržište. Još važnije je, međutim, to što finske kompanije međusobno komuniciraju i dele informacije i iskustva o poslovanju u Srbiji – a finska poslovna zajednica je relativno mala i vesti se brzo šire. Uspeh finskih firmi koje ovde već posluju je najbolja promocija za Vašu zemlju u Finskoj.

B&F: Kada se baci pogled na podatke o ekonomskoj saradnji, stiče se utisak da je ona poprilično skromna. Kako da je poboljšamo?

Istina je da su i trgovinske veze i investicije trenutno na niskom nivou. Srbija nije bila poznata u Finskoj kao poslovna destinacija a imidž zemlje u protekle dve decenije nije bilo na zavidnom nivou. Srbija danas ide u pravom smeru i, kao posledica toga, povećavaju se investicije i trgovinska razmena sa Finskom. Poslednjh godina naša poslovna zajednica postepeno je menjala svoj pogled na poslovni ambijent u Srbiji. Jednostavno, razlog leži u tome da vidimo znake da Srbija ide ka modernizaciji društva i stvaranju stabilne i funkcionalne tržišne privrede. Otvaranje pregovora o članstvu u EU jasan je dokaz da se promena u Srbiji zaista dešava ali potrebno je uložiti dosta truda i rada da bi se Srbija i njen poslovni ambijent učinili još atraktivnijim za strane investitore.

B&F: Gde Vi vidite prilike za poboljšanje ekonomske saradnje među našim privredama?

Finske kompanije proizvode visokokvalitetnu robu i pružaju jednako sofisticirane usluge, i želeo bih da takav kvalitet bude što prisutniji u Srbiji. Finski know-how o čistim tehnologijama je, recimo, veoma konkurentan kada je reč o obnovi infrastrukture kako bi se dostigli standardi EU iz domena zaštite životne sredine i energetike. U specijalnosti naših firmi tako spadaju ključni sektori, kao što su energetska efikasnost, obnovljivi izvori energije, javno grejanje, upravljanje otpadom i rudarstvo.

Piše:  Milica Rilak  B&F 108-109

Pročitajte i ovo...