Home TekstoviB&F PlusSretko Popadić, Savema: Za generacije koje dolaze

Sretko Popadić, Savema: Za generacije koje dolaze

by bifadmin

Klimatske promene su dovele do toga da su se i naizgled stari problemi, poput požara i rizika za održivu poljoprivredu, toliko promenili da traže delotvornija i ekološki podobnija rešenja za buduće generacije. Do njih je došao startap Savema, koji je svoje inovacije u ovim oblastima zasnovao na gel tehnologiji. Malo preduzeće iz Čačka pokazalo je i da pravovremena zaštita intelektualne svojine predstavlja važan adut u privlačenju investitora.

Najbolji dokaz da od viška znanja i interesovanja glava ne boli je Sretko Popadić, koji se specijalizovao za nekoliko struka i radio u veoma različitim industrijama. Završio je Tehnološko−metalurški fakultet, zatim postdiplomske studije u oblasti kozmetologije na Farmaceutskom fakultetu i na kraju hemiju životne sredine na Hemijskom fakultetu. Radio je u preduzeću za proizvodnju eksploziva Prva iskra – namenska, nakon toga u firmi za proizvodnju industrijskih podova i premaza Epoksan, a potom je od 2014. do 2017. godine bio direktor Naučno-tehnološkog parka Čačak.

Za inovacije se zainteresovao još dok je kao direktor razvoja u Epoksanu učestvovao u osmišljavanju nekoliko proizvoda na bazi ekoloških vodorazredivih epoksidnih sistema. To iskustvo ga je podstaklo da se usredsredi na inovativna rešenja, naročito ona koja služe za zaštitu od požara. Želeći da razvija ovakva rešenja pokrenuo je sopstveno preduzeće, ali je na teži način morao da nauči koliko je početak u preduzetništvu težak. Ta firma je ugašena, a Popadić se ponovo, sa više iskustva, u preduzetničkim vodama okušao 2022. godine, osnovavši startap Savema u Čačku.

Danas, sa timom od pet stručnjaka i mrežom saradnika, Savema razvija šest inovativnih rešenja. Popadić kaže da trenutno traže inostrane partnere koji se bave proizvodnjom ili prodajom protivpožarnih proizvoda, kako bi povećali broj kupaca. Vode pregovore sa potencijalnim partnerima iz EU, Kine i SAD, a ukoliko sklope saradnju, Savema će glavni prihod iz ovog posla ostvarivati od prodaje licenci za patente.

Nova formula za gašenje požara

U Srbiji se mnogo češće sklapaju proizvodi koji su osmišljeni u drugim delovima sveta, nego obrnuto – da naša preduzeća izvoze svoje znanje. Kako je to uspelo Sretku Popadiću?

„Našli smo rešenje za jedan vrlo realan problem. Tradicionalni načini gašenja požara su često neefikasni. Primera radi, kada vatru gasite vodom, ona može brzo da ispari i da je ne bude dovoljno. Ako upotrebite prevelike količine vode, možete da izazovete poplavu i druge vidove štete. Druga opcija je da koristite prah ili penu, ali ni oni nisu dovoljno efikasni i podobni za životnu sredinu“, objašnjava Popadić.

Zato je Savema ponudila tržištu novo rešenje – CI GEL, aditiv koji običnu vodu pretvara u veoma delotvorno sredstvo za gašenje požara i formira zaštitni sloj koji sprečava širenje vatre. Popadić precizira da se ovo rešenje sastoji od obojenog praha, koji koristi tehnologiju superupijajućih polimera i ugušćivača. Prah se dodaje vodi za gašenje požara u malom procentu (0,5% – 1%) i za kratko vreme, bez mešanja, pretvara vodu u gel.

Tokom procesa hidratacije, čestice praha upijaju 200 do 300 puta veću zapreminu vode u odnosu na sopstvenu zapreminu, bubre i stvaraju milione sitnih kapi vode okruženih polimernom opnom. Da bi se lakše razumela struktura gela, on se može uporediti sa penom. Kod pene za gašenje požara mehurići su ispunjeni vazduhom, dok su kod CI GEL-a ispunjeni vodom.

Zahvaljujući ovom svojstvu, gel veoma efikasno gasi vatru. On istovremeno štiti predmete na koje se nanosi od ponovnog paljenja, pošto na njihovoj površini formira „termalno ćebe“. Iz tog razloga je izuzetno koristan u suzbijanju požara u šumama i na deponijama, ali se može upotrebljavati u svim situacijama koje zahtevaju hitno gašenje vatre, navodi direktor Saveme.

Finansijska podrška

Razvoj inovativnog CI GEL-a zahtevao je značajna ulaganja rada i novca. Popadić je uspeo da obezbedi prvu finansijsku podršku od nemačkog fonda rizičnog kapitala Foundcenter Investment. Ovo ulaganje, uz već dokazanu efikasnost proizvoda, otvorilo je vrata novim izvorima finansiranja i omogućilo Savemi da proširi svoj portfolio.

Usledio je rad na drugim proizvodima koji su bili namenjeni gašenju požara, zaštiti imovine i održivoj poljoprivredi. Preduzeće iz Čačka je plasiralo na tržište Dust control za smanjenje emisija štetnih čestica, EkoBioGel koji pospešuje razvoj biljaka, Ignis Master, sredstvo za gašenje požara koje izazivaju litijumske baterije. Razvilo je i preparat koji služi za gašenje požara u kuhinji pod nazivom Spasoje, kao i Termo Štit koji se koristi za zaštitu površina od visokih temperatura i plamena.

Za razvoj nekih od ovih proizvoda dobilo je grantove od pojedinih državnih i međunarodnih institucija. „Primera radi, sa stikom Spasoje učestvovali smo u programu Raising Starts koji realizuje Naučno-tehnološki park Beograd, što nam je pomoglo da dobijemo podršku i u programu StarTech. S druge strane, Fond za inovacionu delatnost nam je odobrio 4,1 milion dinara za razvoj proizvoda Ignis Master“, navodi inovator iz Čačka i dodaje da je novac samo jedan od činilaca za uspešan razvoj inovacija. Pored finansijske podrške, potrebno je da oni koji osnivaju inovativno preduzeće imaju preduzetnički duh, da zapošljavaju kvalitetne stručnjake koji žele da uče, da su spremni na rizik, a važna je i podsticajna regulativa.

Zaštitu intelektualne svojine cene i investitori

Da bi uspešno razvila svoju inovaciju, preduzeća u Srbiji moraju obično da ulože od nekoliko hiljada do više stotina hiljada evra, u zavisnosti od toga koliko je njihov proizvod tehnički složen. Savema je za realizaciju svojih ideja morala da obezbedi više stotina hiljada evra.

Imajući u vidu ovako velika ulaganja, Popadić je insistirao na zaštiti svojih ideja kako bi onemogućio konkurenciju da ih neovlašćeno kopira. Podneo je prijavu za patente i zaštitu intelektualne svojine u Srbiji i na međunarodnom nivou kod Svetske organizacije za intelektualnu svojinu (WIPO).

Tako je preduzeće iz Čačka obezbedilo ekskluzivno pravo da samo ono komercijalizuje svoje inovacije. „To je bilo ključno za povraćaj sredstava koja smo uložili u istraživanje i razvoj. Zahvaljujući ulaganju u zaštitu intelektualne svojine, stekli smo konkurentsku prednost i povećali udeo na tržištu. Pored toga, i sami investitori prepoznaju našu intelektualnu svojinu kao vredan potencijal preduzeća, što se vidi kroz priliv ulaganja“, kaže Popadić.

Put do lojalnog kupca

Razvoj novog proizvoda i njegova zaštita dobijaju svoj puni smisao tek kada se inovacija uspešno plasira na tržište. „Za uspeh na tržištu nije dovoljno samo da imate dobru ideju i da umete da je realizujete. Potrebna su vam i znanja o tome kako se vodi posao. Morate da budete svesni koliko je važno dobro strateško planiranje, da temeljno istražujete tržište i da stalno pratite ostvarene rezultate“, navodi Popadić neke od neophodnih poslovnih veština.

Direktor Saveme ističe da redovno ulažu u istraživanja tržišta, koja im pomažu da bolje sagledaju šta je mogućim kupcima potrebno, ali i da analiziraju poslovanje konkurentskih firmi, njihovu ponudu i tržišni udeo. Na osnovu takvih podataka, Popadić i njegov tim mogu objektivnije da utvrde vrednost svojih proizvoda. Preduzeće iz Čačka mnogo radi i na razvoju kanala za plasman svojih rešenja do željenih kupaca, uključujući onlajn prodaju, maloprodajne objekte i distributere. Sve ovo prate značajna ulaganja u marketing, kako bi inovativna rešenja iz Čačka postala što prepoznatljivija na tržištu.

Ipak, u današnjoj konkurenciji kada su potrošačima dostupni proizvodi iz celog sveta, najteže je steći lojalne kupce. Popadić naglašava da je to podjednako zahtevan zadatak kao i razvoj same inovacije i da zato on i njegov tim ulažu velike napore da pruže što kvalitetniju podršku kupcima. „To podrazumeva i da budno pratite reakcije korisnika i da ukoliko je to potrebno, odmah reagujete“, ističe Sretko Popadić.

Marija Dukić

Biznis & finansije 231, mart 2025. 

Pročitajte i ovo...