Danas svi koriste mobilne uređaje – tri od pet ljudi na svetu poseduje ne mobilni telefon, već pametan mobilni telefon. I ne samo to – klasičan internet polako izumire. Tu se misli na World Wide Web. On, naravno, neće nigde otići, ali su trendovi takvi da se sve više koriste servisi, odnosno aplikacije. Ako želimo informaciju, pitaćemo asistenta na telefonu koji će nam “sažvakati” informaciju, bilo da je to Google Now ili Apple-ova Siri. Čak i ako tražite put do neke firme ili njen telefon, više nije potrebno da idete na njihov sajt – pretraživač će to odmah ponuditi kao informaciju. Web izumire, a ljudi sve više koriste aplikacije web lokacija (Airbnb, IGN) i servisa (Facebook, Twitter, Instagram, Viber, Snapchat…) nego što njihove adrese upisuju u web browser. Sve veći broj aplikacija koje se koriste, donosi ogromnu šansu za zaradu svakom ko želi da uloži u sebe i pokuša da kreira nešto svoje – bilo da radi za drugog ili ima originalnu ideju (ili bar veruje da će njegova realizacija postojeće ideje biti kvalitetnija ili bolja na neki svoj način).
Razvoj mobilnih aplikacija može biti nečiji hobi, interesovanje ili mogućnost za ozbiljnu zaradu. Sa rastom broja ljudi na ovoj planeti, posebno uz porast mlađe populacije koja se lako i brzo pridružuje ovom trendu, mnogi se pitaju da li bi se isplatilo ulaganje u znanje koje bi se iskoristilo za posao u ovoj sferi, odnosno, koliko će dugo sve to biti profitabilno. Jer, ulaganja u vidu novca i vremena kako bi se postigao ozbiljan nivo, nisu mala. Zato su ovakva pitanja legitimna i pre nego što se krene u “novu” industriju, očekivanja moraju biti veoma realna i jasna. Prvo je potrebno otići na obuku. Nakon kvalitetne obuke, postoje dve mogućnosti: biti sam svoj gazda ili raditi za nekoga. Ukoliko se neko odluči da bude svoj šef, put može biti jednostavan, ako je disciplinovan. Dobar trening, test, ideja i plasman. Dobru obuku nije lako naći, posebno ako se traži online, zbog izloženosti velikom broju škola, kurseva i online verzija istih. Ali, ne bi trebalo gledati mnogo dalje od logičnog izbora. Uvek je nabolje zvanično rešenje odnosno autorizovana škola.
Kada je razvoj iOS aplikacija u pitanju, stvar je jednostavna, dovoljno je proveriti Apple – autorizovane trening centre na njihovom zvaničnom sajtu: training.apple.com/locations. Kada je mogućnost zarade u pitanju, obično je preporuka Apple-ovo razvojno okruženje koje se naziva Swift. Činjenica je da su Apple proizvodi kvalitetni, ali ne i jeftini, a samim tim i njihovi korisnici su u mogućnosti da izdvoje veće sume novca za kupovinu aplikacija. Ovo se naravno odnosi više na Zapad, što je u osnovi i ciljna grupa, bez obzira da li se radi uslužno programiranje za nekoga ili za sebe.
Vrste aplikacija
Prva aplikacija koju možete postaviti na App Store može biti besplatna (Free) ili besplatna sa ograničenim opcijama uz mogućnost naplate otključavanja dodatnih opcija ili sadržaja (Freemium). Možete odmah i materijalizovati svoju ideju ili ideje i napraviti Aplikaciju koja se plaća. “Freemium” applikacija je aplikacija koja se nudi za skidanje besplatno. Štos je u tome što ima limitiran sadržaj, mogućnosti i opcije. Naravno, da bi se sve to koristilo potrebno je platiti, što korisnici rade po želji i potrebama. Ovo je zaista odličan model za plasman aplikacija i igara. Prvo, korisnici se ne prisiljavaju da plate za skidanje aplikacije, što znači ako je interesantna da će mnogo puta biti skinuta. Drugo, besplatnim skidanjem dobićete i besplatan test i feedback. Treće, ako je sve u redu, sam developer će imati bolju vidljivost, odnosno potencijalni kupci će pogledati šta je još u ponudi. Četvrto, opet naravno ako je sve urađeno kako treba, ako je aplikacija korisna ili igra zanimljiva, nakon testiranja, kupci će imati manju odbojnost da dokupe opcije ili da kupe i drugu aplikaciju. Ovaj model se najčešće koristi za igre, kada kupac, da bi produžio zabavu, nema problem da dokupi još “života“, “novca” ili drugih virtuelnih resursa i tome slično. Ovaj model nije najpopularniji za pravljenje brzog profita, ali ako se pogleda ukupan promet plaćenih aplikacija, freemium model čini vise od polovine. Besplatan download ne znači da će biti manje novca za vas, s obzirom na to da je broj ljudi koji troši novac za dokupljivanje unutar aplikacije (tzv. in-app) sve veći i veći.
Plaćene aplikacije
Sa rastom Freemium aplikacija, dolazi do opadanja broja aplikacija za koje se odmah mora platiti. Ovo ne znači da korisnici ne troše novac na App Store-u, čak naprotiv, promet se eksponencijalno povećava. Došlo je samo do lagane promene ponašanja kupca ka preferenciranju (delimično) besplatnih aplikacija. Ovo je mogućnost za developera da lansira zaista fantastičnu aplikaciju, i odmah da za nju i naplati za svako skidanje. Kupaca koji nemaju problem da odmah plate dobru aplikaciju će uvek biti! Developeri “od poverenja” će uvek u ovim slučajevima imati prednost. Standardne aplikacije koje se inicijalno naplaćuju su utility apliakcije, aplikacije za produktivnost, multitasking, informativne… Pažljiva odluka se mora doneti prilikom razmišljanja da li da vaša aplikacija bude “Fremium” ili “Paid”. Naravno, tu je i opcija aplikacija koje sa plaćaju sa dodatnim opcijama doplate (in-app purchases), bez obzira da li je aplikacija inicijalno bila besplatna ili ne. Trik je napraviti dobru aplikaciju, sa dobrom dodatnom vrednišću koja se potencijalno dokupljuje, pa tako i ovaj model može napraviti dobar profit. Primer ovakve aplikacije je npr. Flight Tracker App koja se zove Flight Radar Pro.
Aplikacije sa reklamama
Dok su svi iznad navedeni primeri bazirani na prometu koji se ostvari od krajnjeg korisnika, ovim modelom vi možete ostvariti profit sa druge strane – od reklamiranja. Radi se o apliakcijama koje se besplatno skidaju i koriste, dok idu reklame, uslovno rečeno nenametljivo. Developer dobija novac kada neko skine aplikaciju i aktivno je koristi. Odnosno, programer neće dobiti novac samo za skidanje aplikacije, jer princip funkcionisanja je da reklama “pogura” promet po upotrebi, kliku, otvaranju, odnosno vidljivosti i “emitovanju” svake reklame. Ovaj model je baziran na aplikacijama koje su namenjene za konstantnu upotrebu.
App Store i rejting sistem
iTunes, Apple software koji se koristi za kupovinu i skidanje muzike je kreiran 2000. godine, a u 2008. je i App Store je dodat u ovaj servis. App Store omogućava korisnicima da skidaju aplikacije za svoje mobilne Apple uređaje, ali i Mac računare (ali o tome neki drugi put). Apple je iskoristio svoje iskustvo sa iTunes-om i kreirao App Store veoma prihvatljivim za kupce (tzv. user friendly). Aplikacije su organizovane u kategorije i rankirane koristeći sistem koji uzima u obzir ukupan broj skidanja, skorašnji broj skidanja, kao i broj aktivnih korisnika. Dodatno postoji i jednostavni rejting sistem sa zvezdicama i pregled koji utiče odnosno poziva aktivne korisnike da ocene aplikaciju i daju svoje mišljenje. Sistem je odlično napravljen, i ako je aplikacija dobra, može biti vidljiva za ogroman broj potencijalnih korisnika, posebno ako je rangirana u Top 10 kategorije ili globalni Top 200. Naravno postoji i niz drugih mogućnosti povećavanja vidljivosti aplikcije. Portali, dodano reklamiranje, Facebook, Twitter i ostali servisi.
iOS ili…?
Uprkos većoj bazi Android korisnika, iOS nastavlja da dominira kada je “unovčavanje” aplikacija u pitanju, dajući developerima pet puta veću mogućnost prometa po jednom skidanju aplikacije, sudeći po izveštajima Business Insider-a. Za svaki američki dolar prometa po skidanju koji dobiju iOS developeri, njihove kolege dobijaju 0,19. Android očigledno vlada udelom u tržištu, ali Apple definitivno vlada angažmanom korisnika. Dakle – potencijalno pet puta veća zarada svakako nije stvar koju bi trebalo lako zanemariti. Istina, programiranje za iOS je veoma popularno – dovoljno je otvoriti bilo koji poslovnih portala i videti da su iOS programeri neverovatno traženi u Srbiji. Konstano se izbacuju oglasi za senior, junior, advance, basic i druge iOS developere. Prema analizama to je jedno od najtraženijih zanimanja u Srbiji. A kada je potražnja velika to samo može da znači da je i potencijalna naknada za taj posao zadovoljavajuća, posebno u našem okruženju. Ono što je interesantno je da su često u pitanju projekti koji se rade od kuće ili u prijatnom okruženju. Staro je pravilo da programere niko ne sme uznemiravati u njihovom kreativnom procesu.
Pod uslovom da ste nekada seli za računar i možda nešto i radili sem igara i gledanja youtube-a, a interesuje vas zarada u ovom poslu, pitanje je koliko je zaista potrebno vremena da dobijete osnove na kojima se možete izraditi kao dobar developer. Nemojte padati na reklame kakve su: naučite iOS za mesec dana, 2 nedelje, za 3 dana postanite programer i slično. Put nije lak, ali nije ni preterano težak, a ni nemoguć – uz malo discipline. Ideja je da dobar trening ne bude baziran na sistemu “nauči da sam učiš” nego da vas nauči poslu neko sa velikim iskustvom, neko ko ume da prenese znanje na pravi način, kako biste posle kursa postali “gotov proizvod”, odnosno programer koji može samostalno izdraditi aplikaciju i ravnopravno sa iskusnim programerima učestvovati u projektima.
U većini Apple Autorizovanih Trening Centara kompletan kurs traje 5 meseci i podeljen je na 5 modula. Postoji i sistem gde se već u prvih mesec dana treninga ocenjuje da li polaznik može dalje nastaviti sa praćenjem nastave i ukoliko to nije u mogućnoti, vraća mu se novac koji je uložio. Na osnovu svega, za verovati je da će još dugo vremena iOS razvoj zaista biti odlična mogućnost za zaradu, bilo kroz pokretanje svog biznisa ili kroz rad za druge. Apple autorizovani trening centri nalaze se na ovom link-u.