Prikupljanje i zaštita podataka su već mesecima goruće teme u domaćoj javnosti, ne samo zbog učestalih hakerskih napada na kompanije, već i zbog njihovog novog saznanja – do kojeg ih je dovela pandemijska “prinudna digitalizacija” – da im unapređenje ovih procesa može mnogo pomoći u razvoju poslovanja. Do sličnog zaključka su još pre četiri godine došla i dva IT stručnjaka koja su smatrala da je model manuelnog prikupljanja podataka i dokumenata na fizičkim lokacijama ili putem nesigurnih i neproverenih digitalnih kanala – zastareo i nebezbedan. Zato su osnovali Blinking, kompaniju za razvoj rešenja za digitalni identitet, verifikaciju identiteta i zaštitu korisničkih podataka. Jedan od osnivača ove kompanije, Miloš Milovanović, pojašnjava čemu zapravo Blinking platforma služi i kako ona može unaprediti poslovanje privrede.
Da li je pandemija unela neke značajne promene u način poslovanja velikih kompanija?
Miloš Milovanović: Ona je uticala na ubrzanje nekih već postojećih trendova, poput širenja digitalizacije. Tokom prošle decenije poslovne organizacije su ulagale u povećanje broja svojih poslovnica, a sada uglavnom investiraju u unapređenje svojih digitalnih usluga. Jer, više se banka, osiguravajuća kuća, telekom operater ili na primer kladionica, ne biraju na osnovu lokacije ili ljubaznosti službenika, već prema cenovnoj pristupačnosti, raznovrsnosti ponude i mogućnosti pristupa svojim sadržajima online.
Uspešne organizacije sada već strateški koriste digitalne tehnologije za automatizaciju svojih procesa, kreiraju nove usluge i vrednosti za klijente koji žele da im usluga i prozvod budu uvek i svuda dostupni. Orijentisane su ka inovacijama i transformišu svoje organizacione strukture u skladu sa potrebama svojih klijenata.
Uzmimo za primer banke. Istraživanje koje je sproveo Deloitte Central Europe 2020, a koje je obuhvatilo 318 banaka u 39 zemalja, pokazuje da je čak 60% banaka za vreme pandemije skratilo radno vreme ili bilo primorano da privremeno zatvori svoje filijale. Sa druge strane, bilo je i onih koje su uočile prostor za razvoj svog poslovanja i brzo se prilagodile novim pravilima tržišne igre – implementirale su kompletne digitalne procese. Čak 34% banaka je uvelo otvaranje računa putem digitalnih kanala, a njih 23% je otišlo korak dalje i omogućilo idetifikaciju i verifikaciju svojih korisnika na daljinu.
Neke od njih su to učinile upravo uz pomoć rešenja poput Vašeg…
Miloš Milovanović: Veliki broj inovacija u ovoj sferi nastao je zahvaljujući finteh kompanijama kakva je i Blinking, koja premošćuje jaz između klijenta današnjice i jučerašnjeg sistema sa fizičkim šalterima. Ma koliko kompleksan bio proces uzimanja nekog proizvoda ili usluge, kao što je na primer kreditiranje ili refinansiranje kredita kod banaka, naša tehnologija omogućava da se kompletan proces završi online, bez fizičkog prisustva. To organizacijama koje je koriste štedi veliku količinu vremena i novca.
Na primer, naše rešenje Blinking Identify menja pravila igre u svim industrijama koje imaju potrebu za identifikacijom i verifikacijom svojih klijenata digitalnim putem – online. Organizacije koje se oslanjaju na našu platformu dobijaju pouzdan, siguran i lak način potvrde identiteta svojih korisnika, dok njihovi krajnji korisnici zadržavaju vlasništvo i kontrolu nad sopstvenim privatnim podacima, što je izuzetno bitno u vremenima velike nesigurnosti.
A kao što znamo, bezbednost podataka je u savremenom svetu imperativ. Toga je svestan i Blinking koji svojim klijentima omogućava da svoje proizvode, usluge, ugovore i ponude sklapaju sa klijentima online, putem procesa koji je odobren od stane Narodne banke Srbije, uz najviše bezbednosne standarde i najbolje korisničko iskustvo. To je ono što žele i klijenti, iz istog razloga kao i kompanije – zbog uštede vremena i troškova.
Ko su Vaši klijenti?
Miloš Milovanović: Finansijske institucije (banke, osiguravajuće kuće), telekomunikacione kompanije, sportske kladionice i sve one organizacije koje imaju potrebu da identifikuju svoje klijente na daljinu i da otvore nove kanale za digitalnu komunikaciju sa njima, odnosno da im olakšaju uzimanje usluga i značajno smanje troškove pri akviziciji klijenata.
AIK banka je, na primer, prva banka na našem tržištu koja je uz pomoć naše tehnologije omogućila svojim klijentima da najvećem delu njenih proizvoda pristupaju online, bez odlaska u banku. Prvi put smo primenili naprednu tehnologiju veštačke inteligencije u automatizovanoj proveri dokumenata građana, vlasništva dokumenata i automatskog vođenja procesa pri uzmanju usluge ili prozvoda. Osim sigurnosti i funkcionalnosti, bitno je istaći i da je ova tehnologija dostupna svima koji poseduju mobilni telefon ili računar. Jednostavna je za korišćenje, intuitivna i ne zahteva da klijenti poseduju tehničko predznanje.
Koje osobine vaš proizvod izdvajaju iz mnoštva konkurentskih?
Miloš Milovanović: Za početak, brza integracija na sistem. Mi kompanijama nudimo mogućnost da same dizajniraju i prilagode proizvod potrebama svojih klijenata. Nudimo im i naknadnu adaptabilnost sistema u skladu sa klijentovim inputima, nakon što je proizvod pušten u rad. Osim toga, ključna prednost Blinking sistema je softver koji omogućava definisanje proizvoda i usluga, i omogućavanje istih korisnicima u online sferi tako da od momenta kada ste prozivod definisali do momenta kada on postaje dostupan korisnicima može proći samo nekoliko nedelja.
Mi imamo konkurenciju, uglavnom na velikim zapadnim tržištima, ali ona korisnicima nudi segmente tehnologije koji su prisutni u našim rešenjima, a ne sistem “ključ u ruke”, poput nas. Velika je prednost što je na jednom, relativno malom tržištu kakvo je srpsko, prisutna tehologija koja je pristupačna sistemima i može značajno da doprinese digitalnoj transformaciji.
Šta nas, po Vašem mišljenju, u budućnosti očekuje kada je u pitanju razvoj digitalnog identiteta – do koje mere se ova oblast može razvijati i kako će njen razvoj uticati na naše svakodnevne živote?
Miloš Milovanović: Naši klijenti su perjanice u svojim industrijama i mi kroz saradnju sa njima razvijamo i unapređujemo i našu ponudu i usluge. Pre nekoliko nedelja smo lansirali projekat koji je bio rezultat saradnje sa AIK bankom, gde je uz pomoć naše tehnologije omogućeno da se veliki broj usluga koje banka pruža na šalteru sada može uraditi u potpunosti na daljinu. Možda je najbolje da više o tome kaže Bojan Pavlović, direktor sektora direktnih kanala AIK Banke.
Bojan Pavlović: U skladu sa strategijiom digitalne transformacije, AIK Banka je zajedno sa partnerima, među kojima je jedan od bitnijih Blinking, realizovala projekat koji veliki broj proizvoda do sada dostupnih samo u filijali izlaže u potpunosti u online okruženju, bez potrebe da klijenti dolaze fizički u Banku. Ovo ne bi bilo moguće bez automatizacije procesa i implementacije sistema za video identifikaciju, koji je Blinking implementirao za AIK Banku.
Međutim, to je tek početak. Naredni korak je da, pošto već imamo bogatu online ponudu za fizička lica, investiramo i u digitalizaciju procesa za pravna lica. Očekuju nas i implementacija kvalifikovanih sertifikata u cloud okruženju i unapređenja u domenu elektronskog potpisivanja, zatim projekti u okviru analitike podataka, itd. U svim ovim procesima Blinking vidimo kao pouzdanog partnera koji znanjem i inovativnošću može da doprinese daljem unapređenju poslovanja AIK Banke.