Home TekstoviB&F Plus Uspešna proizvodnja specijalizovane ambalaže: Od iznajmljene garaže do drugih kontinenata

Uspešna proizvodnja specijalizovane ambalaže: Od iznajmljene garaže do drugih kontinenata

by bifadmin

Kada je osnovano pre tri decenije, preduzeće Spektar iz Gornjeg Milanovca bilo je pionir u proizvodnji specijalne ambalaže za meso i sireve. Pre njih, ova vrsta ambalaže kupovala se isključivo u inostranstvu. Spektar, danas, oko 90 odsto prodaje realizuje na inostranim tržištima. Prethodnu poslovnu godinu završio je sa oko pet miliona evra neto dobiti i tako se plasirao među top 20 najuspešnijih malih i srednjih preduzeća na Biznis&Finansije listi.

Zahvaljujući dobroj volji, velikom trudu i entuzijazmu, preduzeće Spektar je od malog pogona u iznajmljenoj garaži i sa polovnom opremom, tokom tri decenije izraslo u uspešnog modernog proizvođača ambalaže koju prodaje širom sveta. Danas, preduzeće iz Gornjeg Milanovca proizvodi fleksibilnu barijernu ambalažu za potrebe mesne industrije, kao i ambalažu za sireve, i to po najsavremenijoj tehnologiji. Zato ne iznenađuje podatak da je prošlu godinu završilo sa neto dobiti od oko pet miliona evra, uz poslovni prihod od oko 17 miliona evra.

Olivera 1Kada je Spektar započinjao poslovanje 1985. godine, klima za razvoj privatnog posla i preduzetništva nije bila nimalo povoljna, priseća se Olivera Matović, suvlasnica preduzeća. „To se, prvenstveno, odnosilo na zakonsku regulativu, poslovno okruženje, pa i na tadašnje navike u poslovanju. Ništa nije obećavalo brz i lagodan uspeh, ili barem napredak. Sve što smo imali bila je odlična poslovna ideja, spremnost na veliki rad i ogroman entuzijazam. Hteli smo da i sebi i drugima dokažemo da smo u pravu i da to što smo zamislili može da se pretoči u uspešan i perspektivan posao“, kaže Matović.

Pionirski posao

Spektar je bio pionir u proizvodnji specijalne ambalaže za prehrambenu industriju u Srbiji. Pre njih, ova vrsta ambalaže kupovala se isključivo u inostranstvu.

“Ni iznajmljena garaža, ni polovna oprema, ni skromna materijalna sredstva kojima su na početku raspolagala tri osnivača kompanije, nisu bili prepreka, jer su prepoznali da na tržištu postoji potreba za ovakvom vrstom proizvoda koji se do tada uvozio, uglavnom iz Nemačke. Za vrlo kratko vreme uspeli su da modernizuju proizvod i ostvare kontakte sa najznačajnijim proizvođačima opreme, što je obezbedilo najsavremenija rešenja iz oblasti pakovanja mesa i mesnih prerađevina”, prepričava naša sagovornica prve korake u poslovanju.

Preduzećem danas rukovodi “druga generacija“ iz dve osnivačke porodice, ali je osnovni razvojni koncept ostao isti – neprekidno inoviranje u proizvodnom procesu i asortimanu. Najnovija tehnološka rešenja primenjuju se u svim proizvodnim segmentima, počev od osnovnog proizvoda – raznih vrsta poliamidnih omotača ili termoskupljajućih filmova, preko štampe, do dodatnih ili pomoćnih delatnosti.

Jovan DjordjevicZahvaljući takvom pristupu poslovanju, preduzeće je danas pretežno izvozno orijentisano i svoje proizvode plasira u više od 35 zemalja sveta i na sve kontinente, navodi suvlasnik firme, Jovan Đorđević. Najvažnija tržišta su u Evropi, Sjedinjenim Državama i Rusiji, ali proizvodi kompanije iz Gornjeg Milanovca prisutni su i u Brazilu, Kazahstanu, Jordanu, Libanu, Saudijskoj Arabiji i Australiji. Najznačajniji evropski partneri su kompanije iz Italije i Francuske.

Uvek u toku sa tržištem

Tokom prethodne tri decenije, neke stvari se, međutim, nisu mnogo promenile kada je reč o poslovnom ambijentu. Preduzeće izdvaja značajna sredstva za sam proizvodni proces, budući da sve mašine, opremu i repromaterijal i dalje mora da nabavlja u inostranstvu, a ni procedure vezane za izvoz nisu bitnije pojednostavljene.

„Verujemo da bismo postigli još mnogo više kada bi državne službe bile efikasnije. To se pre svega odnosi na izdavanje raznih vrsta dozvola prilikom izgradnje ili adaptacije objekata, konstruktivniju saradnju sa inspekcijskim službama, jasnije i efikasnije carinske procedure i slično“, nabraja Đorđević i dodaje: „Kada je reč o cenama energenata i ostalim stavkama koje vrlo direktno i u značajnoj meri utiču na proizvodnju, ne postoje bilo kakve stimulativne mere ili olakšice u proizvodnji. Poreska politika, takođe, nije uvek optimalno izbalansirana. Prilikom zapošljavanja novih radnika nikada nismo dobili podsticajna sredstva, stope poreza i doprinosa na zarade su visoke, a ove godine su ukinute i olakšice na porez na dobit pri investiranju u novu proizvodnu opremu, što je i nas direktno pogodilo“.

Veliki problem u Srbiji je, prema rečima Olivere Matović, i visok stepen nenaplativih potraživanja i nemogućnost otpisa duga, kao i nedostatak zaštite i sigurnosti u poslovanju. Ipak, tvrdi ona, i sama kompanija mnogo toga može uraditi kako bi postigla što bolje rezultate.

 

antrf2antrf1

„Pre svega mislim na racionalizaciju svih troškova i optimizaciju proizvodnje, što nam je u velikoj meri poboljšalo krajnji rezultat. Važan uslov za opstanak i napredovanje je i stalno praćenje novih zahteva na tržištu za modifikacijom ambalaže, bilo da je reč o ceni, produženom roku trajanja ili poboljšanju izgleda. Spektar prati i primenjuje najnovija dostignuća u proizvodnji repromaterijala i zajedno sa kupcima razvija novi tip ambalaže. Sve to“, ističe naša sagovornica, „bitno utiče na odnos sa kupcima, cenu proizvoda i održavanje visokog rejtinga u oblasti u kojoj poslujemo“.

Kompanija teži i da podjednako bude u toku sa trendovima u ostalim oblastima poslovanja – organizaciji proizvodnje, edukaciji i unapređenju položaja zaposlenih, unapređenju ekoloških standarda, a kvalitet proizvoda potvrđuju renomirane akreditovane laboratorije u zemlji i inostranstvu. Ipak, suština uspeha je u ljudima, zaključuje Matović, koja kao poseban kvalitet preduzeća ističe da je u njemu danas zaposleno 165 radnika, te da se sa razvojem poslovanja stalno otvaraju nova radna mesta.

 
Slađana Vidović
broj 122/123, decembar 2015/januar 2016.

Pročitajte i ovo...