Misterija vezana za vozove u Poljskoj koji umesto da putuju, stanu u mestu iz nepoznatih razloga i neće da se pokrenu, posle dužeg perioda nagađanja ušla je u oštru krivinu koja se pretvorila u skandal i izbacila nacionalnu železnicu iz šina. Ispostavilo se da je vodeći poljski proizvođač šinskih vozila Newag programirao svoje vagone tako da se kvare kod konkurencije koja mu je oduzela poslove vezane za popravku i održavanje vozova, što je tržište koje u Poljskoj vredi 200 miliona evra godišnje.
Poljsku železnicu trenutno potresa afera čiji su glavni akteri proizvođač vozova Newag SA, regionalni operater Donješleske železnice (KD), firma za održavanje vozova SPS Mieczkowskič i grupa „belih“ hakera pod nazivom „Sektor zmajeva“ („Dragon Sector“).
Sudeći po tome kako se ovaj skandal raspliće u javnosti, čini se da će na kraju Newag biti taj kome je „prošao voz“ da se opere od optužbi za malverzacije, iako je poljska kompanija u međuvremenu celu aferu podigla na nivo nacionalne bezbednosti i u nju uvukla čak i NATO.
No, po staroj kockarskoj kletvi „što se više vadiš, to se više zakopavaš“, otvorila je Pandorinu kutiju čiji sadržaj je zaista stigao do najvišeg vrha, ali zbog novih optužbi u javnosti da „sve ovo ne bi bilo moguće bez korumpiranih političara“.
Kako je „žila kucavica“ izgubila monopol
Newag je najstariji proizvođač vozova u Poljskoj, koji posluje još od 1876. godine. Kako se menjalo društveno uređenje u ovoj zemlji, tako je i pomenuta firma menjala vlasnike. Nakon sloma komunizma, pretvorena je u akcionarsko društvo čiji je jedini deoničar bila poljska država, da bi posle brojnih finansijskih previranja 2003. postala privatna kompanija, a deset godina kasnije izašla je na Varšavsku berzu.
Danas je vodeći poljski proizvođač različitih tipova šinskih vozila, koji se ujedno bavi i njihovim održavanjem. Jedan od najvećih investitora u ovom akcionarskom društvu je „kontraverzni“ poljski milioner Zbignjev Jakubas, koji se našao i na „Forbsovoj“ listi najbogatijih Poljaka. Jakubas je 2015. dobio državni orden za posebne zasluge u razvoju domaće privrede, a doskorašnji poljski premijer Mateuš Moravjecki ga je proglasio „žilom kucavicom“ železničkog transporta u zemlji.
Preduzeće trenutno zapošljava skoro 1.200 ljudi i 2022. godine, kada je i posejano seme današnjeg skandala, imalo je 222,7 miliona evra prihoda i zaradu od 5,5 miliona evra.
Problemi za Newag počeli su kada je Agencija Evropske unije za železnice (ERA) zatražila od Poljske da liberalizuje usluge održavanja železničkih vozila, zbog čega je vodeći proizvođač vozova izgubio dotadašnji monopol u ovoj delatnosti. To nije bio mali gubitak, imajući u vidu da poljsko tržište popravke vozova vredi oko 200 miliona dolara godišnje.
Kompanija je počela da ostaje bez ovih poslova jer je bila znatno skuplja u poređenju s konkurencijom. Tako je Newag izgubio i ekskluzivno pravo da servisira sopstvene vozove koje je prodao regionalnom operateru Donješleske železnice, jer je taj posao na tenderu dobilo mnogo manje preduzeće SPS Mieczkowskič, čija ponuda je bila jeftinija za 750.000 evra od one koju je dao Newag.
Hakeri protiv hakovanog softvera
Ali u proleće 2022. godine, vozovi koje je regionalni operater kupio od kompanije Newag, a za čije održavanje je bila zadužena firma SPS Mieczkowskič počeli su da se kvare. Pojedini vozovi su se blokirali bez ikakvog razloga, drugi tačno nakon što bi prešli milion kilometara (što je kilometraža posle koje moraju na redovno održavanje), a neki posle 21. novembra, kao da im je to bio neki fiktivni rok trajanja.
Stručnjaci u preduzeću SPS Mieczkowskič pokušavali su da utvrde šta je uzrokovalo kvarove, ali u tome nisu uspevali, čak ni nakon što su morali da plate penale od oko 462.000 evra zbog probijanja rokova. Rukovodstvo u Donješleskim železnicama počelo je da se pita da li je ipak trebalo da se drži starog poslovnog pravila „nisam toliko bogat da uzimam jeftine stvari“ i poslalo je vozove njihovom proizvođaču da utvrdi o čemu se radi. I gle čuda, Newag ih je popravio očas posla. Naravno, za to čudo je isporučio i fakturu sa natprirodnim brojem cifara.
Međutim, priča se tu nije završila, jer je isto počelo da se događa i drugim serviserima koji su održavali vozove ovog poljskog proizvođača. Ni oni nisu mogli da poprave misteriozne kvarove. Krenule su glasine da Newag minira konkurenciju tako što sam kvari sopstvene vozove, ali niko za to nije imao dokaze.
No, uvek se nađe neko. Firma SPS Mieczkowski, koja je prva nastradala u igri „pokvarenih vozića“ i pored velikog novca izgubila i reputaciju, angažovala je tim etičkih hakera pod imenom „Sektor zmajeva“ da izvede stvari na čistinu. Hakeri su posle detaljne istrage utvrdili da je Newag u svoja železnička vozila ugradio softver koji je tako podešen da ih namerno blokira pod određenim uslovima. Proizvođač je, uz to, pomoću geolociranja isprogramirao vozove da se ne pomeraju ako se nalaze u radionicama njegovih konkurenata.
„Sektor zmajeva“ je dostavio dokaze o zloupotrebama koje je otkrio nadležnim organima, ali je njihova reakcija bila mlaka. Hakeri su alarmirali i CERT Poljske, čiji stručnjaci su posle analize dostavljenih dokumenata zaključili kako postoji velika verovatnoća da je Newag manipulisao svojim softverom. O tome su informisali nekoliko državnih zvaničnika, uključujući i tadašnjeg premijera Moravjeckog. Pošto državni vrh nije reagovao skoro godinu dana, „Sektor zmajeva“ je u decembru prošle godine na OhMyH@ck konferenciji u Varšavi izneo sva svoja saznanja u javnost.
Newag zna što NATO ne zna
Vest se brzo proširila po društvenim mrežama i privukla pažnju domaćih i stranih medija, koji su i sami počeli da istražuju ovaj slučaj. Newag je demantovao takve tvrdnje i najavio tužbe protiv onih koji su ih iznosili i prenosili. Zbignjev Jakubas je uveravao javnost da je cilj „lažnih optužbi“ da se obori vrednost akcija ove moćne kompanije, što se i desilo kada su obelodanjena otkrića do kojih je došao „Sektor zmajeva“. Proizvođač vozova je zatim optužio članove ovog tima za sajber bezbednost da su prekršili zakon i da predstavljaju sigurnosnu pretnju jer su nedozvoljeno ušli u računarski sistem koji upravlja vozovima.
Kompanija je u svojim pokušajima da izvrši pritisak na njih otišla toliko daleko, da je upozorila bezbednosne službe i NATO kako bi hakeri mogli da otimaju vozove i time ugroze živote stotine putnika, te da stopiraju isporuke oružja Ukrajini i tako utiču na ishod rata u korist Rusije.
Uprkos ogromnoj mašineriji koju je pokrenuo Newag da bi posle konkurencije diskreditovao i sve one koji su istraživali ova slučaj, skandal se toliko zakotrljao u javnosti da se pretvorio u lavinu. U ovu priču su se uključili i aktivisti pokreta „Pravo na popravku“, koji je formiran upravo zbog prakse proizvođača uređaja da „zaključavaju“ svoje proizvode i na taj način sebi obezbede monopol u njihovom održavanju.
Drži vodu dok majstori odu
Užurbao se i pravosudni sistem. Tužilaštvo Krakova je otvorilo istragu protiv kompanije Newag, a njegovi advokati nisu ostali dužni pa su najavili tužbu protiv „Sektora zmajeva“ na Okružnom sudu u Varšavi. Stižu najave i o novim istragama, a među njima je i ona koju je pokrenula Kancelarija za zaštitu konkurencije i prava potrošača.
Pošto nije tajna da je Zbignjev Jakubas blisko povezan sa strankom Pravo i pravda (PiS) koja je upravljala Poljskom sve do pred kraj prošle godine, sada su počeli da se „peru“ i političari za čijeg mandata je Newag kvario sopstvene vozove da bi uništio konkurenciju.
Pre svih oglasio se Januš Ćešinski, ministar za digitalizaciju u prethodnoj vladi, koji je optužio Newag za „napad na klijente, konkurente, stručnjake i sve one koji se usuđuju da postavljaju pitanja“. Ali još nije odgovorio na pitanje koje mu sada postavljaju novinari u Poljskoj: zašto uprkos upozorenjima nacionalnog CERTA o mogućim zloupotrebama vodećeg proizvođača vozova nije reagovao dok je sedeo u ministarskoj fotelji?
Marija Dukić i Zorica Žarković
Biznis i finansije 218, mart 2024.
Foto: Gantumur delgerdalai, Unsplash