Često viđamo dostavljače po ulicama kako jure na biciklima sa ciljem da što pre dostave porudžbine do velikog broja korisnika. Oni neretko krše propise u saobraćaju tako što voze van biciklističkih i pešačkih staza zbog čega često dolaze u konflikt sa pešacima, piše Nova ekonomija.
Prekršaji koje dostavljači najčešće čine su nepoštovanje saobraćajne signalizacije odnosno semafora, pravila vožnje metar od ivice kolovoza, ali i obaveze da nose kacige i zaštitnu opremu, kako je propisano Zakonom o bezbednosti saobraćaja.
Jedan od dostavljača kompanije Glovo je u razgovoru za Novu ekonomiju rekao da ih na brzu vožnju i prečice navodi aplikacija putem koje rade. Naime, prema njegovim rečima, dostavljači su „primorani“ da krše Zakon o bezbednosti saobraćaja ne bi li uspeli da isporuče dovoljan broj dostava.
Aplikacija putem koje rade, pokazuje im najkraći put do restorana ili kupca, pa tako, umesto da pokazuje putanju kojom se kreću automobili ili biciklisti, u vreme ručka kada je velika gužva ili kada se ljudi vraćaju sa posla, aplikacija pokazuje putanju kojom bi se kretao pešak– odnosno najkraću putanju.
Bez ograničenja brzine za bicikliste
„Ne vozim brzo i trudim se da isporučim narudžbinu na najbezbedniji način za sebe i za okolinu. Nije teško zaključiti da je kretanje biciklista po neuređenim zonama vrlo rizično za njih kao i za ostale učesnike u saobraćaju, pogotovo što aplikacija ne razlikuje ni ulice ni putanje kojima se krećeš i često nije moguće izbeći neke dostave koje su nezgodne za vožnju“, kazao je dostavljač u razgovoru za Novu ekonomiju. Prema njegovim rečima baš zbog toga je ovaj posao izuzetno naporan, jer su dostavljači konstantno izloženi saobraćajnom stresu i rizicima od nezgode.
Na pitanje koliko su dostavljači “opasni” po druge učesnike u saobraćaju, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu Boris Antić rekao je da su dostavljači izuzetno opasni zbog brzine kojom voze.
“Meni kao profesoru bezbednosti saobraćaja ne odgovara to što nigde nije ograničena brzina kretanja bicikala na putevima. To znači da u nekoj ulici gde je ograničenje 50 kilometara na sat, možete voziti bicikl brzinom od 50 kilometara na sat. Dozvoljeno vam je”, rekao je on u razgovoru za Novu ekonomiju. Kako je istakao, upravo takav način vožnje nije nimalo bezbedan.
Osim što su kroz svoj posao izloženi svakodnevnim opasnostima u saobraćaju, dostavljači često nemaju ni radna prava kao što su pristup nadoknadi za nezaposlenost, plaćeno bolovanje, godišnji odmor i porodiljski/očevski dopust.
Izvor: Nova ekonomija
Foto: Skitterphoto, Pixabay