Skupština Grada Beograda usvojila je 07.03.2106. godine novi Generalni Urbanistički Plan kojim su predviđene nove industrijske zone u koje će grad najviše uložiti i koje treba da služe za podsticaj novih investicija u Beogradu.
Kao strateški dokument, Generalni Urbanistički Plan Grada Beograda predstavlja polaznu osnovu za svaku investiciju u Beogradu i zainteresovanom investitoru daje osnovne informacije koje su mu potrebne prilikom planiranja svog ulaganja. Odabir lokacije za buduću investiciju zavisiće od generalnih urbanističkih rešenja, odnosno planiranih površina na određenom području, pravaca za razvoj infrastrukture, kao i podelu na celine za dalju plansku razradu. Sve ove smernice propisuje Generalni Urbanistički Plan, kao planski dokument najvišeg ranga za područje Grada Beograda.
Stari GUP Grada Beograda usvojen je još 2003. godine i u četiri navrata je menjan. Razlozi za izmene GUP-a iz 2003. godine nisu bili samo nedostaci sadržani u samom GUP-u, već i činjenica da odredbe GUP-a, zbog svoje uopštenosti često nisu mogle da udovolje razvojnim potrebama i željenim investicijama. Nakon deset godina primene postalo je jasno da smernice u GUP-u moraju biti fleksibilne, kako ne bi onemogućile dalji razvoj bez sprovođenja komplikovanog postupka izmena i dopuna samogu GUP-a.
Izmena GUP-a u smislu davanja fleksibilnosti koja je neophodna za dalji razvoj nije bila moguća bez intervencija u samom zakonu, odnosno bez ostavljanja zakonske mogućnosti da se GUP može razraditi planskim dokumentom koji nije detaljan kao plan detaljne regulacije ili urbanistički projekat, ali ni uopšten kao generalni urbanistički plan.
Stoga je Zakon o planiranju i izgradnji iz 2009. godine propisao, između ostalog, i mogućnost da se generalni urbanistički plan, razrađuje i u određenoj meri menja, planovima generalne regulacije kao planskim dokumentom koji obuhvata šire područje od plana detaljne regulacije i propisuje pravila građenja (obaveznu sadržina plana na osnovu koga se može izdati građevinska dozvola) za celo područje na koje se odnosi. Ranije zakonsko rešenje propisivalo je da se Generalni Urbanistički Plan razrađuje planovima detaljne regulacije i urbanističkim projektima.
Ovi planovi nižeg reda obuhvatali su manja područja i zadovoljavali su potrebe manjeg broja lica. Novo zakonsko rešenje kojim je propisana mogućnost dalje razrade GUP-a planovima generalne regulacije koji obuhvata šire područje, zadovoljiće zahteve većeg broja lica. Ovakav pristup, omogućava da se osnovni pravci razvoja propisani GUP-om zadrže, bez izmena i dopuna samog GUP-a, i da se veća područja dalje planski razrađuju planovima generalne regulacije. Investitori će, u svakom slučaju, moći da grade na lokacijama koje se nalaze u područjima obuhvaćenim planovima generalne regulacije.
Ipak, sama primena zakonskih rešenja iz 2009. godine nije bila moguća odmah nakon usvajanja novog zakona. Naime, nakon stupanja na snagu zakona iz 2009. godine u Gradu Beogradu se pristupilo izradi planova generalne regulacije za 19 celina u Gradu Beogradu, ali je nakon izrade postalo jasno da se i GUP iz 2003. godine koji je tada bio na snazi mora ukinuti i da treba usvojiti novi GUP da bi se tih 19 planova generalne regulacije moglo usvojiti i primeniti.
Kao primer možemo navesti činjenicu da je plan generalne regulacije za teritoriju Opštine Savski venac postojao u formi nacrta koji je čak odobren od strane stručnih tela još 2013. godine. Ovaj plan generalne regulacije nije bio usvojen 2013. godine upravo zbog činjenice da je tada postojeći GUP bio u suprotnosti sa nacrtom generalne regulacije.
U martu 2016. godine usvojen je novi GUP i, nakon lokalnih izbora u aprilu 2016. godine, možemo očekivati dalje usvajanje planova generalne regulacije. Nakon što i ovi planovi budu usvojeni, svaki investitor će sa sigurnošću moći da utvrdi kakva su pravila građenja za svaku lokaciju u Beogradu što će omogućiti veću predvidljivost za investiciju, skratiti vreme potrebno za investiciju i umanjiti troškove investiranja.
Pored toga, dalja strategija razvoja Grada Beograda biće jasnija tako da je već poznato da će Makiško polje i Ada Huja biti centri daljeg komercijalnog i stambenog razvoja, dok je na obodu grada definisano novih devet privrednih zona. Prema najavama, infrastrukturni projekti treba da se nastave u cilju okončanja severne tangente, unutrašnjeg magistralnog prstena i metroa. Potencijalni ulagači će, moći da baziraju svoje investicione odluke na konceptu daljeg razvl+oja infrastrukture koji je sadržan u GUP-u, ali i da, svojim znanjem i iskustvom i razradom infrastrukture kroz svoje projekte, doprinesu ukupnom razvoju Grada Beograda.
Ivan Petrović, Senior Associate,
JPM Janković Popović Mitić