Home VestiEkonomija Broj zaključenih lizing ugovora u prvom kvartalu 2024. porastao za 28%

Broj zaključenih lizing ugovora u prvom kvartalu 2024. porastao za 28%

by bifadmin

U prvom kvartalu 2024. vrednost novozaključenih lizing ugovora porasla je za 20% u odnosu na prošlu godinu a broj ugovora je bio veći za 28%, saopšteno je juče na panelu o elektro-mobilnosti koji je održala Asocijacija lizing kompanija Srbije (ALCS) na Fruškoj gori.

U brojkama to izgleda ovako – vrednost novozaključenih ugovora u prva tri meseca ove godine premašila je 206 miliona evra. Ako se taj trend nastavi, ove godine domaća lizing industrija mogla bi dostići željenih milijardu evra.

Teodora Milenković, generalni sekretar Asocijacije lizing kompanija Srbije ALCS, rekla je tim povodom da su putnička vozila i dalje najzastupljeniji predmet lizinga, budući da čine 47% svih ugovora. Posle putničkih vozila, lizing kompanije najviše finansiraju komercijalna teretna i ostala vozila, mašine i opremu, te nekretnine. Gro klijenata lizing kompanija dolazi iz privrede dok fizička lica čine samo tri procenta ukupnog broja klijenata.

Ivan Jauković, predsednik UO ALCS, smatra da je za poslovne rezultate iz prvog kvartala ove godine zaslužan rast ukupno prodatih putničkih i lakih komercijalnih vozila za 20%. “Ovo se donekle može objasniti dobrim prodajnim rezultatima Sajma automobila”, tvrdi on i dodaje da međutim postoji još jedan uzrok rasta lizing industrije: “I u svetu i kod nas primetna je promena potrošačkih navika. Ljudima je danas sve manje važno da imaju vlasništvo nad predmetima. Bitnije im je da imaju mogućnost korišćenja tih predmeta i da tu mogućnost mogu dobiti u što kraćem roku, a upravo to im obezbeđuje lizing”. Dodatna prednost finansiranja vozila kroz lizing je činjenica da im on u nekim situacijama pruža usluge servisiranja vozila, fleksibilnost u prilagođavanju rata datim okolnostima ali i mogućnost da se kao učešće ponudi stari automobil umesto novca.

Da li će srpski potrošači moći da priušte električna vozila?

Svi učesnici pomenutog panela očekuju porast tražnje za električnim i hibridnim vozilima u budućnosti, iz nekoliko razloga. Prvi je taj što Republika Srbija daje subvencije za nabavku ovih vozila. Drugi razlog je činjenica da, zahvaljujući pomoći međunarodnih investitora i kreditora, lizing kompanije u Srbiji za električna vozila mogu da obezbede niže kamate, odnosno da učine finansiranje njihove nabavke jeftinijim. Slede ih i nefinansijski razlozi poput najave da će u bliskoj budućnosti biti unapređena infranstruktura za punjenje ovih automobila, ali i sada već izvestan početak proizvodnje električnog Fiata “pande” u kragujevačkoj fabrici. Rukovodioci lizing kompanija u našoj zemlji nadaju se da bi subvencije za električni automobil proizveden u Srbiji mogle premašivati dosadašnjih 5.000 evra. Sve ovo trebalo bi da doprinese rastu tražnje za električnim automobilima u našoj zemlji.

Električna vozila su inače i u svetu goruća tema. Prošle godine je na globalnom nivou prodato oko 14 miliona ovih vozila, od čega 50% u Kini. Očekuje se da broj prodatih električnih vozila ove godine dostigne 17 miliona u čemu će opet prednjačiti najveća azijska ekonomija.

Novinari koji su juče posetili Frušku goru sa Asocijacijom lizing kompanija Srbije dobili su priliku da testiraju neke od modela električnih automobila koji se prodaju na našem tržištu i da na ličnom primeru uvide šta je to što njih izdvaja u odnosu na ostala vozila. Jedna od najupadljivijih razlika je kratak vremenski interval u kojem se postiže ubrzanje, a sledi je i lakoća vožnje ovih prilično automatizovanih vozila. Tu je naravno i najbitnija odrednica – da električni automobili nisu direktni zagađivači i da se mogu puniti i kod kuće ukoliko za to postoje uslovi.

Međutim, sve ove napredne mogućnosti prate i prilično napredne cene tako da će za najveći broj naših građana jedina šansa da priušte „zeleniji“ automobil verovatno ostati kragujevačka “panda”. Njena najavljena cena za hibridne modele, bez dodatne opreme, je 15.000 evra, a za potpuno električne od 20.000 evra pa naviše. Ukoliko državne subvencije budu premašivale 5.000 evra uz niže troškove lizinga ovo bi mogla biti prihvatljiva cena za nov auto.

Više o ovoj temi možete čitati u novom broju časopisa Biznis i finansije, a kao tizer nudimo vam fotografiju sa jučerašnjeg testiranja električnih automobila na Fruškoj gori.

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar