Home TekstoviB&F PlusAnalize Saveti za ishranu i vežbanje na internetu: Koliko su influenseri stručni za oblasti kojima se bave?

Saveti za ishranu i vežbanje na internetu: Koliko su influenseri stručni za oblasti kojima se bave?

by bifadmin

Sve je više influensera koji svojim pratiocima savetuju kako da se hrane zdravije, da smršaju ili da dovedu svoje telo u savršen balans. Međutim, stručnjaci upozoravaju da mnogi od njih nisu kvalifikovani za oblast kojom se bave, što u nekim slučajevima može biti i opasno po zdravlje njihovih vernih pratilaca.

Pre neki dan u medijima je osvanula vest da indijske vlasti uvode nova pravila za influensere koji na društvenim mrežama objavljuju zdravstvene i fitnes savete i promovišu određene proizvode. Oni će naime od sada morati veoma jasno da istaknu da li su dovoljno stručni da daju takve savete i da preporučuju određene proizvode, kao i da, ukoliko to rade za novac, to i napišu.

Možda ovo nekima deluje kao sputavanje „slobodne ruke tržišta“, ali preko interneta se, kao i preko ostalih kanala komunikacije, osim informacija dele i promotivni sadržaji (reklame). Stoga sve više država uviđa potrebu da reguliše i ovo marketinško tržište, čiji sastavni deo su i influenseri. To su osobe koje imaju veliki broj pratilaca na društvenim mrežama i često svoju slavu koriste kako bi zarađivale promovišući određene proizvode. Međutim, u potonjem slučaju dešava se da njihovim pratiocima nije jasno da oni zapravo reklamiraju određene proizvode, već misle da su u pitanju njihove preporuke bazirane na ličnom iskustvu.

Zašto se sve to radi? Prvo pravilo koje će vas naučiti na studijama novinarstva je da uvek pratite trag novca. Do sada se pokazalo kao tačno, pa ćemo ga pratiti i ovaj put.

Prema projekciji Influencer MarketingHub-a, marketinške aktivnosti koje će realizovati influenseri ove godine će dostići vrednost od 21,1 milijarde dolara. Kada se radi o pojedinačnim zaradama, one uglavnom zavise od broja njihovih pratilaca. Neki prosek na razvijenim tržištima je da se objava plaća 100 dolara za 10.000 pratilaca, što znači da će onaj ko ima 50.000 pratilaca moći od jedne reklame da zaradi 500 dolara. Ipak, to uglavnom zavisi od dogovora influensera i naručioca reklame.

„Slučaj Ozempic“

Indijske vlasti smatraju da sve ovo može biti veoma opasno kada su u pitanju medicinski proizvodi i saveti za gubljenje telesne težine, za vežbanje i sl. Prvo zato što se pratiocima bez ikakve odgovornosti plasiraju ideje da je neko mršav ili zdrav zbog određenog načina života ili konzumiranja određene hrane, što uopšte ne mora da bude istina. Ovo se naravno radi i kada su u pitanju reklame na televiziji, ali one su jasno obeležene kao propagandni program. U slučaju influensera to nije baš svima najjasnije.

Drugi problem je pak što niko osim javnosti ne kontroliše njihove objave. Kristal Abidin, profesorka sa autralijskog Kurtin univerziteta, koja je provela 15 godina u proučavanju influensera, je zabrinuta „što svako sebe na internetu može da nazove stručnjakom za nešto, i mnogi ljudi će mu poverovati, iako on ne mora posedovati nikakva stručna znanja“. To možda neće biti problem ako vas neko savetuje koju suknju da uparite sa kojom majicom, ali može biti opasno ako vas savetuje kako da se hranite i vežbate. Osim ovakvih saveta, influenseri su počeli ljudima da dele i preporuke koje injekcije i lekovi će im pomoći sa mršavljenjem.

Najaktuelniji ovakav primer je nagli rast tražnje za lekom Ozempic koji koriste dijabetičari. Rijaliti zvezde i internet influenserke Kloi i Kim Kardašijan su objavile da su pomoću njega naglo izgubile kilograme. Sledeći primer ove dve bogate žene, koje imaju pristup najboljim lekarima i verovatno se savetuju sa njima oko ishrane i terapije, građani su počeli masovno da kupuju Ozempic i da ga uzimaju na svoju ruku, što je u jednom trenutku izazvalo njegovu nestašicu, čak i u našoj zemlji.

Nisu pomogla ni upozorenja stručnjaka da brz gubitak kilograma na ovaj način nije dugoročan. Kao ni pisanje medija o tome šta stoji na službenim stranicama Ozempica: da se među nuspojavama mogu naći povećan rizik pojave tumora na štitnoj žlezdi, upala pankreasa, poremećaj vida, oštećenje bubrega i upala žuči.

Kako izgleda kada vam jelovnik pravi neko ko nije nutricionista

Deo problema leži u tome što se kroz medije i društvene mreže već duže vreme nameće ideal kako ljudi treba da izgledaju, ali i nabija krivica onima koji nemaju željeni oblik tela tvrdnjama da su „sami krivi“ za to, da svako može da transformiše sebe ako to želi.

A želje ne nedostaje. Sa ciljem da izgledamo kao fotošopirani junaci holivudskih filmova mi sve češće uplaćujemo teretane, idemo na različite estetske tretmane i menjamo svoj način ishrane. Sve to ne bi bio problem da nam u mršavljenju i oblikovanju tela pomažu stručnjaci. Ali, upravo kod najbitnije stvari – ishrane – najređe ih konsultujemo, jer lakše je pročitati neki blog ili pogledati recept za neko jelo na TikTok-u.

Univerzitet u Glazgovu je 2019. objavio rezultate studije u kojoj su istraživači analizirali postove britanskih najpoznatijih influensera u oblasti zdravlja i fitnesa, koji imaju po više od 80.000 pratilaca (na jednoj društvenoj mreži, a obično ih imaju po nekoliko).

Mediji su iz ovog istraživanja istakli podatak da se od devet dijeta ili fitnes saveta koji su ljudima dali influenseri čak osam pokazalo kao nedovoljno dobro, odnosno da nije bilo zasnovano na tačnim, naučno dokazivim tvrdnjama. „Ispostavilo se da se većina njihovih postova ne može smatrati kredibilnim izvorom informacija o regulisanju telesne težine, već su zapravo u pitanju njihova mišljenja o toj temi“, saopštili su autori istraživanja.

Oni su razložili i istražili i recepte za jela koje sa masom svojih pratilaca dele popularni influenseri. Pokazalo se da dobar deo influensera nije mogao da ponudi dokaz da njihovi recepti imaju utemeljenje u nutricionističkim pravilima. Samo jedan takav blog, koji vodi profesionalni nutricionista, „položio“ je njihov ispit kredibiliteta.

Kome verovati?

To naravno ne znači da će vam svaki influenser uvek poturati svoju ili nečiju propagandu, jer mnogi od njih popularnost stiču zahvaljujući korisnim savetima koji su dokazani u praksi. Često se dešava da se, ukoliko se pokaže da nešto ne rade kako treba, njihovi pratioci okrenu protiv njih. Zato se uglavnom trude da bar deo njihovog sadržaja bude kvalitetan i veran istini. Ipak, to je njihova dobra volja, a ne obaveza.

Zato bi, bar kada je zdravlje u pitanju, svi trebalo da budemo malo oprezniji i da, ma koliko to naporno zvučalo, ne posežemo uvek za instant rešenjima. I kada je u pitanju hrana ali i kada se radi o savetima o ishrani i vežbanju.

Marija Dukić

Foto: I Yunmai, Unsplash

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar