Home VestiEkonomija EY Brzorastući preduzetnik godine: Aleksandar Bakoč, Algotech

EY Brzorastući preduzetnik godine: Aleksandar Bakoč, Algotech

Iskreno verujem u saradnju sa ljudima

by bifadmin

„Iskreno verujem u saradnju sa ljudima, i mislim da mi je, pored istrajnosti, upravo dar za saradnju najviše omogućio da uspem kao preduzetnik“, kaže Aleksandar Bakoč, osnivač IT preduzeća Algotech. Ova domaća firma koja je izrasla u regionalnog igrača i beleži zavidne rezultate i tokom krize, izdvaja se i po tome što ulazi u zajedničke projekte čak i sa direktnim konkurentima.

Kako sebe vidi Aleksandar Bakoč? „Kao čovek sam jako temeljan, istrajan i uporan. To što radim, radim neprestano i kockicu po kockicu. Tako možete da napravite i piramidu“, kaže ovaj inženjer specijalizovan za računarsku tehnologiju i informatiku, koji je sa svojim bratom Goranom pokrenuo proizvodnju softvera 1992. godine. Dakle, u vreme kada se uporedo sa državom raspadala i ekonomija, a njegove kolege masovno odlazile u inostranstvo. Dok je studirao na Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu i sam je razmišljao o takvoj opciji, ali je sticajem okolnosti ostao u zemlji i izgradio firmu Algotech koja je stigla daleko van granica Srbije.

Bakoč priznaje da na početku, u situaciji koju poredi sa poznatom izrekom „što te ne ubije, to te ojača“, svakako nije računao na takav uspeh. „Ali imao sam ogromnu želju da se osamostalim i verovao sam u tehnologiju. Mi smo ’ginuli’ za svoje klijente. Sve smo uložili u profesionalizam i kvalitet usluge, i mada bi to trebalo da bude nešto što se u poslu podrazumeva, to je bilo ono što nas je izdvojilo“. Jedan od najvažnijih momenata za malo IT preduzeće dogodio se 1995. godine, kada je potpisalo ugovor sa multinacionalnom kompanijom AT&T i počelo da usmerava svoje poslovanje ka integrisanim rešenjima za kontakt centre.

Danas Algotech zapošljava više od 70 stručnjaka, a pored integrisanih komunikacija, klijentima nudi i različite proizvode iz oblasti automatizacije poslovanja, kao i integracije komunikacionih i prodajnih kanala. Kompanija je sa svojim rešenjima prisutna u brojnim industrijama, uključujući telekomunikacije, finansije i bankarstvo, osiguranje, medicinu, javni sektor i lokalne samouprave, logistiku, distribuciju, maloprodajne lance…

Ovako širok obuhvat klijenata obezbeđuje preduzeću raspodelu rizika, a time i stabilnije poslovanje i u nesigurnim vremenima kao što je današnje. S druge strane, zahteva od zaposlenih veliko znanje o tome kako da rešenje najbolje prilagode specifičnostima svake od industrija, ističe Bakoč i dodaje: „Trenutno najstabilnije poslujemo u sektorima telekomunikacija i finansija, odakle dolazi veći deo naših klijenata“.

Regionalni klijenti traže regionalnu podršku

Druga važna strategija koja odlikuje poslovanje ove IT kompanije je rast kroz širenje u regionu. Algotech je trenutno prisutan na tržištima Češke, Slovačke, Poljske, Rumunije, Mađarske, Bugarske, Bosne i Hercegovine i Slovenije, koja se veoma razlikuju po uslovima poslovanja, poslovnoj kulturi i jeziku. Stoga su kroz različite poslovne modele sklapali saradnju sa partnerima koji rade na tim tržištima i dobro poznaju njihove karakteristike. U Češkoj, Slovačkoj, Poljskoj i Mađarskoj su otvorili franšize, u Bosni i Hercegovini, Bugarskoj i Rumuniji imaju kompanije sa većinskim vlasništvom, dok u Sloveniji, Hrvatskoj, Crnoj Gori i Grčkoj posluju bez direktnog prisustva.

Prednosti ovakvog ulaska na tržište su i mogućnosti da se sa lokalnim partnerima dele resursi i klijenti, navodi Bakoč. „Regionalni klijenti traže regionalnu podršku i pogodnije im je da te usluge dobijaju u jednoj kompaniji – ako je zaista dobra. Mi smo postali prepoznatljivi kao neko ko može da izađe u susret svim njihovim zahtevima bez obzira u kom delu regiona posluju, jer kroz integrisanu organizaciju objedinjavamo veštine koje razvijamo u različitim zemljama. Osim toga, kada dobijete posao u jednoj zemlji za jednog klijenta, automatski otvarate vrata i za druga tržišta na kojima on posluje. Takođe, ideje koje se pokažu uspešnim na jednom mestu, realizujemo i na drugom ako to ima smisla“.

Kreativnost je važnija od novca

Naš sagovornik se izdvaja i po tome što ulazi u zajedničke projekte sa kompanijama koje su mu direktna konkurencija na tržištu. „Konkurente ne doživljavam kao neprijatelje, niti imamo problema da radimo u konkurentskom okruženju. Iskreno verujem u saradnju sa ljudima, i mislim da mi je, pored istrajnosti, upravo dar za saradnju najviše omogućio da uspem kao preduzetnik. Postavljanje zidova može doneti korist samo na kratak rok, ali dugoročno ste na gubitku. Saradnja, različitost, nove ideje – to je za mene suštinski kvalitet i put da stvorimo okruženje u kakvom bismo voleli da rastu naša deca“.

Bakoč dodaje i da se tokom više od tri decenije poslovanja drži devize „nikada ne seci granu na kojoj sediš“, pa kompanija veoma vodi računa da zadrži i razvija ustaljene poslove koji joj obezbeđuju određenu dozu stabilnosti. „Uporedo istražujemo nove ideje i mogućnosti da ih plasiramo. Naravno, neke propadnu, ali one koje uspeju otvaraju nove perspektive na tržištu I onog momenta, kada prepoznate da ste našli ’zlatnu žilu’, iz sve snage pokušavate da je eksploatišete“.

Neke od uspešnih ideja realizovane su kroz osnivanje novih preduzeća, samostalno ili sa drugim kompanijama, a ima i slučajeva kada je Algotech ulagao u perspektivne patente drugih firmi. „To traži ogromnu energiju, ali ja u tome uživam, ne bih mogao da provodim puno vremena u dokolici. Moj primarni motiv nikada nije bio novac. On jeste važan, ali meni je važnije da radim nešto kreativno i da se dobro osećam sa ljudima sa kojima to radim, posebno kada sam u mogućnosti da podržim mlade ljude koji pokreću svoje prve poslove“, ističe Bakoč.

U nastojanju da konsoliduje raznovrsne aktivnosti kroz neku vrstu holdinga, naš sagovornik je osnovao Daran Group. „To je naša porodična kompanija, koja poseduje udeo u različitim poslovima u koje investiramo sami ili sa partnerima. Ova struktura nam omogućava diversifikaciju ulaganja u različite industrije koje često nisu direktno povezane. Daran Group ima udeo u desetak kompanija iz vrlo raznovrsnih oblasti, kao što su sajber bezbednost, medicina, nekretnine, zelena energija i druge. Svaka od tih kompanija ima sopstveni menadžment, pa zajedno s njima i partnerima usklađujemo prioritete u razvoju“, objašnjava Bakoč.

„Ispruži noge koliko ti je jorgan dugačak“

Sve ovo je doprinelo da Algotech maksimalno iskoristi ubrzanu digitalizaciju, masovni rad od kuće i sve veću primenu mašinskog učenja i veštačke inteligencije za dalji razvoj poslovanja, i da u vreme kada se zatvaraju brojne firme zbog posledica trogodišnje krize, ostvari veliki rast poslovnih prihoda i zarade. No, da bi se iz dana u dan bilo u toku, pre svega je potrebno zadržati preduzetnički način razmišljanja i onda kada preduzeće odavno preraste mali tim koji može brzo da se prilagođava. A to za Aleksandra Bakoča pre svega znači – „čovek se uči dok je živ“.

„Mi i danas u kompaniji svi neprestano učimo, jer ova industrija se doslovno menja iz meseca u mesec, znanje koje imate danas zastarelo je već sutra. Istovremeno, u ovom poslu ceo svet vam je konkurencija i ako klijenti nisu zadovoljni vašim načinom rada, vrlo brzo će vas zameniti nekim ko je bolji“.

Možda je zato najveći uspeh Algotecha to što odlično posluje već više od tri decenije u okolnostima kada se mnoge domaće firme iz ovog sektora ili prodaju strancima, ili odlaze iz Srbije. Na pitanje šta je njegovom preduzeću obezbedilo ovako dugoročan rast i razvoj, Bakoč kaže:

„Često se setim mog profesora na fakultetu koji je govorio da ne postoji jedan, već milion puteva do uspeha. Mi smo izabrali stabilan i postepeni rast. Ja sam pristalica kalkulisanog rizika. Volim da promislim, vidim šta mogu da izgubim i šta mogu da dobijem i da na osnovu toga zaključim da li neku ideju želim da realizujem na taj način ili ne. Moja filozofija je: ’ispruži noge koliko ti je jorgan dugačak’. To znači da svojim odlukama nikada nisam hteo da ugrozim nešto što imam, da bih po svaku cenu dobio nešto novo“.

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar