NAJNOVIJE
Pomoć protiv usamljenosti tokom praznika
Šta su sve dogovorili Vlada Srbije i MMF?
Koja nas poskupljenja očekuju u 2026. godini?
Učlanjenje zemalja Zapadnog Balkana u EU je više test...
PIO fond: Ženama uslov za penziju navršene 64 godine
Korejci i Poljaci pretekli razvijena tržišta
Svet više nije podeljen ideologijom, već pristupom računarskoj snazi
Koji sektor pokreće evropsku ekonomiju?
Za paušalce produženo ograničenje rasta poreske osnovice od 10%...
Danska pošta prestaje s dostavom pisama nakon više od...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Ekonomija

Objavljena bodovna lista za podsticaje za nabavku novih traktora

by bifadmin 2. јул 2025.

Iz IPARD fondova redovno se izdvajaju bespovratna sredstva za srpske poljoprivrednike sa ciljem unapređenja njihove proizvodnje.

Uprava za agrarna plaćanja Ministarstva poljoprivrede Srbije upravo je objavila bodovnu listu zahteva za odobravanje projekata podnetih po drugom javnom pozivu u okviru IPARD podsticaja poljoprivrednih gazdinstava za nabavku novih traktora u okviru IPARD III programa.

Svaki poljoprivrednik koji podnese zahtev za ova sredstva ima pravo na prigovor na svoje mesto na ovoj bodovnoj listi, u roku od 15 dana od dana objavljivanja liste na zvaničnoj internet stranici Uprave za agrarna plaćanja.

O prigovoru rešava Uprava i po konačnosti odluka o prigovoru, objavljuje konačnu rang listu zahteva za odobravanje projekta na svojoj internet stranici.

Informacije o načinu bodovanja

Poziv za podsticaje upućen je onima koji planiraju nabavku novog traktora, sa standardnim delovima, uređajima i opremom za izvođenje poljoprivrednih radova, uključujući pripadajuću traktorsku kabinu.

Poljoprivrednici koji žele da se prijave moraju ispuniti uslove, normative i standarde u pogledu ograničenja emisije izduvnih gasova i zagađujućih čestica, odnosno odgovarajući „Stage“ ili „Tier“ standard. Snaga traktora čija se nabavka subvencioniše iz IPARD sredstava, zavisi od sektora ulaganja i obima proizvodnje. Obuhvaćeni su sektori mleka, mesa, voća, povrća, žitarica i industrijskog bilja, grožđa, jaja i ribarstva.

Više informacija u vezi sa bodovnom listom može se dobiti na sajtu Ministarstva poljoprivrede i Uprave za agrarna plaćanja – https://uap.gov.rs/javni-pozivi-ipard-iii/.

Zainteresovani pitanja mogu uputiti elektronskim putem na mejl adresu ipard.info@minpolj.gov.rs, ili pozivanjem telefona 011 3107 013, svakog radnog dana od 7.30 do 15.30 časova.

Bodovna lista može se preuzeti na linku: https://www.minpolj.gov.rs/wp-content/uploads/2025/07/bodovna-lista.pdf

Foto: Randy Fath, Unsplash

2. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Niste lenji, ali ste emocionalno iscrpljeni

by bifadmin 2. јул 2025.

Znate onaj osećaj kada prosto morate da prilegnete jer ste umorni, ali umor nije od fizičke aktivnosti, već od same činjenice da… postojite? Niste se naradili, niste ni trenirali, niste jurili decu po parku, niste radili ništa što je iole fizički zahtevno ali prosto se osećate slomljeno. I iako tog dana možda niste radili ništa posebno, vaše telo kao da vam govori: “Ne mogu više”.

U društvu koje stalno propoveda “samo još ovo da završim”, “ustani ranije i iskoristi dan” i osuđuje “prazan hod”,  došli smo u fazu kada ne možemo da razlikujemo pravu lenjost od stanja u kom nam je emocionalna baterija prazna, a mi i dalje pokušavamo da funkcionišemo kao da nije.

Šta je tačno emocionalna iscrpljenost?

Emocionalna iscrpljenost je tiho sagorevanje, bez upadljivih simptoma ili znakova upozorenja. Ne izgleda kao nešto što smo videli u filmovima: nema depresije iza spuštenih zavesa, a nema ni drame, vrištanja, nervnih slomova – samo jedno veliko “ništa ne mogu” koje traje danima, a može da potraje i nedeljama pa čak i mesecima. Iako se najčešće povezuje s burnout-om na poslu, emocionalna iscrpljenost može pogoditi svakog, i nekog ko radi dva posla, i frilensera, i mamu na porodiljskom odsustvu, i tinejdžerku koja pokušava da pronađe svoje mesto u komplikovanom svetu odraslih. Uzroci emocionalne iscrpljenosti izgledaju drugačije za svakoga. U mnogim slučajevima, ova vrsta sagorevanja se javlja nakon dugog perioda stalnog stresa gde nema dovoljno ravnoteže između brzog načina života i brige o sebi.

Psihološkinja Christina Maslach, jedna od vodećih istraživačica fenomena burnout-a, kaže da je emocionalna iscrpljenost “najvidljiviji simptom unutrašnjeg sagorevanja”. To nije samo stres, već dugotrajno stanje preopterećenja u kojem mozak više ne zna kako da se resetuje. I kako to izgleda u stvarnom životu? Budite se umorni, iako ste spavali osam sati. Nemate ni snage ni volje ni da odete do prodavnice, ni na piće sa prijateljima, niti da se javiš nekome sa kojim se dugo niste čuli. Zapravo, nemate entuzijazma ni za šta pa čak ni za stvari koje su vam, ne tako davno, donosile radost. I kao “višnjica na torti”, osećate grižu savesti jer ništa ne radite, ali ne znate kako da se naterate da bilo šta uradite.

Zvuči poznato?

Neurohemija umora

Istraživanja pokazuju da dugotrajna izloženost stresu značajno utiče na sistem regulacije hormona — naročito dopamina (zaduženog za motivaciju), serotonina (za raspoloženje) i kortizola (hormona stresa). Kad je nivo kortizola danima ili mesecima povišen jer ste pod pritiskom, brinete, multitaskujete i, vrteći društvene mreže, živite u realnosti koje nemaju veze s vašom sopstvenom, mozak ide u safe mode. “Američka asocijacija psihologa” u svom istraživanju tvrdi da hronični stres može dovesti do emocionalne otupelosti, mentalnog umora i smanjene sposobnosti da regulišemo sopstvene emocije. Ne osećate ništa, ali vas sve iscrpljuje.

Druga studija, iz “Journal of Health Psychology” pokazala je da ljudi koji doživljavaju emocionalnu iscrpljenost imaju smanjenu aktivnost u delu mozga zaduženom za planiranje i donošenje odluka. Zato im i  “šta da kuvam ili jedem danas?” postaje preteško pitanje. Najgori deo je to što ljudi koji su emocionalno iscrpljeni često funkcionišusasvim normalno – barem spolja. Na poslu završavate sve po planu, plaćate račune, idete na dečije rođendane i svi misle da ste dobro. Čak i sami ponekad mislite da ste dobro, do onog momenta dok se ne zateknete kako sedite na krevetu, gledajući u jednu tačku, dok veš iz mašine čeka drugi dan da ga prostrete.

Tu dolazimo do još jedne velike i bitne razlike između lenjosti i emocionalne isrpljenosti. Lenjost ne nosi krivicu – iscrpljenost gotovo uvek da. Ljudi u ovom stanju se preispituju, sami sebe kritikuju i osuđuju, traže razlog u sebi a ne u okruženju ili okolnostima.

Šta može da pomogne?

Prva faza svakog oporavka je prihvatanje situacije u kojoj ste. Priznajte da ste emocionalno iscrpljeni i da treba da napravite neke promene. Uzmite preko potrebnu pauzu i ispitajte svoja osećanja i misli kako biste utvrdili zašto možda doživljavate mentalnu iscrpljenost. Da li ste brinuli o sebi? Šta vas iscrpljuje? Šta vas preplavljuje? Kada primećujete da se ovi simptomi javljaju? Iako to nije uvek moguće, kada identifikujete uzrok vaše iscrpljenosti, razmislite da li možete da ga smanjite ili uklonite. Možda da delegirate neke od svojih radnih zadataka kolegama ili zatražiti više pomoći oko kućnih poslova od partnera ili dece?

Zamislite sebe kao telefon koji treba napuniti. Ako ne punite telefon, on će prestati da radi. Ako se telefon puni samo u kratkim intervalima, nikada ne dobija dovoljno struje tj. energije da bi baterija potrajala celog dana. Baš kao i telefon, potrebno je da se potpuno napunimo pre nego što budemo u svom najboljem izdanju. Recite sebi i prihvatite da je normalno i vama potrebno da napravite pauzu od posla, veza, društvenih mreža… Budite ljubazni prema sebi i brinite o svojim potrebama svojim tempom. Spoljni svet može da sačeka.

Izvor: Bonitet.com

Foto: Pixabay

2. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Imovina najbogatijih dovoljna da se 22 puta iskoreni globalno siromaštvo

by bifadmin 2. јул 2025.

Novi izveštaj britanske organizacije Oksfam otkriva dramatičan porast bogatstva najbogatijih jedan odsto stanovništva tokom poslednjih deset godina.

Ukupna vrednost njihove imovine je dovoljna da 22 puta okonča globalno siromaštvo – ali uprkos tome, projekti za borbu protiv nejednakosti ostaju hronično nedovoljno finansirani.

S jedne strane, skoro polovina svetske populacije, više od 3,7 milijardi ljudi, živi u siromaštvu.

S druge strane, 3.000 milijardera širom sveta povećalo je svoje bogatstvo za 6,5 biliona dolara (5,5 biliona evra) u poslednjoj deceniji, što je čak 14,6 odsto globalnog BDP-a.

Prema podacima Oksfama, od 2015. godine najbogatijih jedan odsto ljudi na svetu povećalo je svoje bogatstvo za više od 33,9 biliona dolara (29 biliona evra), u realnom iznosu. Ta suma, na osnovu podataka Svetske banke iz 2021. godine, bila bi dovoljna da siromašnim ljudima obezbedi dodatnih 8,30 dolara dnevno za osnovne potrebe.

Ne samo da bi se iskorenilo siromaštvo, već i postigli svi ciljevi održivog razvoja UN, uključujući zaštitu planete, bilo bi potrebno oko četiri biliona dolara godišnje.

„Hiljade milijardi dolara koje bi mogle da finansiraju globalne ciljeve zaključane su na privatnim računima ultrabogatih“, upozorio je Amitab Behar, izvršni direktor Oksfam internešenel

Izveštaj navodi da su najbogatije vlade, uključujući članice G7, smanjile razvojnu pomoć više nego ikada od 1960. godine. Samo zemlje G7 planiraju da smanje pomoć za čak 28 odsto do 2026. u poređenju sa 2024. godinom.

Istovremeno, čak 60 odsto zemalja sa niskim prihodima – koje su najviše zavisne od međunarodne pomoći – nalazi se na ivici dužničke krize. Zbog visokih kamatnih stopa, one plaćaju više za zaduživanje, što im ostavlja manje sredstava za zdravstvo i obrazovanje.

Uvođenje pravednih poreza

Oksfam upozorava da razvoj ne sme da zavisi od privatnih investicija, već da se mora osloniti na javni sektor.

„Bogate zemlje su prepustile globalni razvoj Volstritu. Svedoci smo preuzimanja razvoja od strane privatnog kapitala, dok su dokazane javne mere za borbu protiv siromaštva potisnute u drugi plan“, kaže Behar.

Oksfam preporučuje da vlade ulažu u javne razvojne projekte kako bi se obezbedila univerzalna i visokokvalitetna zdravstvena zaštita, obrazovanje i javne usluge – uključujući energetiku i transport.

Međutim, zapadne zemlje se suočavaju sa rekordnim dugovima koji često premašuju godišnji BDP, dok javno bogatstvo raste mnogo sporije od privatnog bogatstva.

Od 1995. do 2023. godine, privatno bogatstvo je poraslo čak osam puta više od javnog bogatstva. Dok je javno bogatstvo poraslo za 44 biliona dolara, privatno bogatstvo se povećalo za 342 biliona dolara – više nego tri puta više od globalnog godišnjeg BDP-a, što je oko 100 biliona dolara.

Oksfam zato poziva na ponovno uvođenje pravednih poreza za najbogatije, ističući da milijarderi danas efikasno plaćaju poreze od samo 0,3 odsto svog bogatstva.

U zajedničkom istraživanju sa Grinpisom, sprovedenom u 13 zemalja (uključujući Veliku Britaniju, Francusku, Nemačku i Italiju), Oksfam je otkrio da devet od 10 ispitanika podržava finansiranje javnih usluga i klimatskih mjera oporezivanjem ultrabogatih.

Zaključak izveštaja je alarmantan – samo 16 odsto UN-ovih Globalnih ciljeva održivog razvoja je na putu da bude ispunjeno do 2030. godine.

Izvor: Investitor.me

Foto: Pixabay

2. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
IT i nauka

Zašto je važno da banke zaštite svoje domene i kako to mogu učiniti?

by bifadmin 2. јул 2025.

Nekada smo zbog plaćanja računa provodili mnogo vremena u redovima ispred šaltera, a danas nam za to treba nekoliko klikova. Nekada smo pravili spiskove za pijacu i računali koliko novca bi trebalo poneti na nju, a danas i na tezgama možemo plaćati karticama ili mobilnim telefonima. Nekada smo za savet morali zvati banku i slušati više puta istu pesmu dok ne dođemo na red, a danas pitanje možemo postaviti četbotu banke i dobiti odgovor odmah.

Sve navedene i mnoštvo drugih pogodnosti rezultat su razvoja tehnologije ne samo u finansijskoj već u svim industrijama. Ipak, finansijska je pod posebnim pritiskom zato što je prinuđena da svojim klijentima nudi veoma širok spektar onlajn usluga istovremeno vodeći računa o njihovoj maksimalnoj bezbednosti. 

Onlajn usluge koje finansijske institucije nude, iako nisu fizički opipljive, moraju se pružati na nekom mestu. U slučaju banaka, najčešće se nalaze na njihovim sajtovima koji se pak nalaze na posebnim internet domenima. Nazivi internet domena banaka postali su podjednako važni kao i njihova fizička infrastruktura, jer kompromitovanje i druge vrste zloupotrebe domena mogu imati ozbiljne posledice po bezbednost, reputaciju i finansijsku stabilnost banaka. 

A broj pokušaja takvih kompromitovanja raste iz godine u godinu. Prema IDC-ovom poslednjem izveštaju, u 2022. je 88% organizacija, među kojima su i banke, zabeležilo napade na DNS strukturu, odnosno na sistem koji pretvara imena računara u IP adrese. Ovde treba imati u vidu da ako je bilo koji element kompanijskog DNS servisa ugrožen, ni njeni zaposleni a ni klijenti neće moći da dođu do vitalnih aplikacija ili usluga. 

Dakle, nazivi domena ne predstavljaju samo internet adresu veb stranice banke, već osnovu za pružanje digitalnih usluga, izgradnju reputacije i poverenja klijenata. Kao takvi veoma su atraktivna meta za sajber kriminalce. Zato bezbednost naziva domena predstavlja kritičan segment u bankarskoj industriji i mora biti prepoznat kao prioritet u okviru sistema informacione bezbednosti finansijskih institucija.

Pretnje i rizici povezani sa nazivima domena banaka

  • Phishing i zlonamerni domeni

Jedan od najčešćih vidova zloupotrebe domena je stvaranje sličnih naziva domena kako bi se korisnici prevarili i naveli da pomisle da poverljive informacije prosleđuju instituciji u koju imaju poverenje. Na primer, domeni poput lmebanke.rs ili imebanke-iogin.rs mogu biti registrovani od strane napadača radi sakupljanja korisničkih lozinki, brojeva kartica i drugih osetljivih podataka korisnika putem lažnih veb stranica koje izgledaju identično kao stranice banke.

  • DNS preusmeravanje

Napadači mogu manipulisati DNS zapisima tako da korisnici budu preusmereni na zlonamerni server iako su uneli ispravnu adresu veb strane ili servisa. U ovim slučajevima, ni bezbedna HTTPS konekcija nije uvek dovoljna ako nije pravilno implementirana verifikacija digitalnih sertifikata.

  • Krađa domena (Domain hijacking)

Česti su slučajevi da napadač uspe da kompromituje nalog kod ovlašćenog registra domena (registrara)Na taj način on može da preuzme kontrolu nad domenom, da promeni DNS zapis i preusmeri korisnike ka servisu koji sam kontroliše, kao i da onemogući pristup sajtu i servisima banke.

Prvi koraci u zaštiti od napada

Većina napada na DNS infrastrukturu može biti sprečena preduzimanjem preventivnih mera i implementacijom najbolje prakse. U poslednjih petnaestak godina DNS je dobio mnogo bezbednosnih proširenja koja mogu sprečiti ili ublažiti štetu od DNS napada.

RNIDS je, imajući u vidu pre svega finansijske institucije, velike kompanije i platforme za internet trgovinu, implementirao niz usluga koje, ako su primenjene, značajno podižu nivo bezbednosti DNS-a, a samim tim i servisa koji ga koriste.

DNSSEC je bezbednosno proširenje DNS-a koje omogućava digitalno potpisivanje DNS zapisa čime se potvrđuje autentičnost izvora i nepromenjivost DNS podataka u tranzitu i može sprečiti DNS preusmeravanje.

Ipak, DNSSEC nije svemoguć i ne pruža odgovarajuću zaštitu u slučaju „krađe“ naziva domena jer u tom slučaju napadač ima punu kontrolu nad nazivom domena, a samim tim i DNSSEC zapisima u bazi registra. 

3 nivoa zaštite za maksimalnu bezbednost

Sigurnosna rešenja koja onemogućavaju krađu naziva domena uključuju zaključavanje kritičnih operacija nad zaštićenim nazivima domena. Zato je RNIDS svojim korisnicima ponudio tri vrste zaključavanja domena koje mogu da spreče  neovlašćenu izmenu podataka o domenu. Dve od tri vrste zaključavanja su besplatne, dok se treća vrsta zaključavanja, koja ima najviši nivo zaštite i namenjena je visokorizičnim servisima, u koje spadaju i digitalne finansijske usluge, naplaćuje. 

Ovi nivoi zaštite podrazumevaju tri osnovna režima:

  • Siguran režim (Secure Mode)
  • Zaključavanje od strane klijenta (Client Side Lock ili Registrar Lock)
  • Zaključavanje od strane Registra (Registry Lock)
  1. Siguran režim (Secure Mode)

Kompromitacija i preuzimanje naloga korisnika naziva domena kod ovlašćenog registra kod kog je taj naziv domena registrovan najčešći je vid krađe naziva domena i omogućava promenu parametara koji se odnose na DNS zapise radi preusmeravanja korisnika na veb stranu ili servis koji kontroliše napadač.

Siguran režim je vrsta zaštite naziva domena koji će za svaku promenu kritičnog podatka o nazivu domena zahtevati potvrdu od strane administrativnog kontakta za taj naziv domena.

Nakon što se inicira neka od zaštićenih promena za naziv domena za koji je aktiviran „Siguran režim“, na adresu e-pošte administrativnog kontakta za taj naziv domena šalje se e-poruka koja sadrži link sa vremenski ograničenim kodom za potvrdu promene. Zahtevana promena će biti realizovana u sistemu RNIDS-a tek nakon što administrativni kontakt to potvrdi klikom na link za potvrdu. 

Ovaj vid zaštite naziva domena omogućava brze izmene podataka, i to bez potrebe za angažovanjem ovlašćenog registra ili RNIDS-a.

  1. Zaključavanje na strani klijenta (Client Side Lock)

Ovaj vid zaštite naziva domena poznat je i kao zaključavanje na strani ovlašćenog registra (Registrar Lock). Ako je aktiviran, on podrazumeva zabranu svih izmena podataka za naziv domena, sa izuzetkom produženja registracije.

Kao u slučaju sigurnog režima, i ovaj vid zaključavanja obezbeđuje dovoljnu meru zaštite za većinu naziva domena. Pod uslovom da ovlašćeni registar pruža adekvatan vid zaštite kroz bezbedan pristup portalu ili zabranjuje mogućnost automatskog otključavanja naziva domena bez dodatne provere, mogućnost zloupotrebe u ovom slučaju gotovo je u potpunosti isključena.

  1. Zaključavanje na strani Registra (Registry Lock)

Imajući u vidu potrebe banaka, finansijskih institucija, velikih veb prodavnica, kao i druge kritične servise, RNIDS je implementirao i najviši bezbednosni nivo – zaključavanje naziva domena na nivou Registra.

Ovaj vid zaštite predstavlja najviši nivo zaštite naziva domena, a izmene podataka o nazivu domena su moguće samo ukoliko se domen, na zahtev registranta, otključa ručno, često uz višestruku proveru (telefonsku ili SMS autentikaciju, potvrdu putem e-pošte, i sl). 

Zahtev za aktiviranje i deaktiviranje usluge zaključavanja na strani registra pokreću se posredstvom ovlašćenog registra, a deaktiviranje usluge podrazumeva i ručnu proveru od strane RNIDS-a u skladu sa sledećom procedurom:

  • Nakon podnošenja zahteva za otključavanje naziva domena, na adrese e-pošte kontakata navedenih prilikom aktiviranja usluge prosleđuju se poruke sa zahtevom za potvrdu. Neophodno je da najmanje dve od tri delegirane osobe daju saglasnost za otključavanje.
  • RNIDS, nakon primljenih saglasnosti, telefonski ili putem SMS-a kontaktira lica koja su dala saglasnost radi dodatne potvrde. Tek nakon dobijene telefonske potvrde od strane kontakt osoba, usluga će biti deaktivirana.

Sve mere predostrožnosti koje se savetuju bankama

S obzirom na značaj koji nazivi domena imaju u pružanju usluga korisnicima, banke moraju implementirati kompletan set tehničkih mera koji uključuje:

  • Aktivaciju automatskog monitoringa za proveru DNS zapisa i ključeva
  • Implementaciju DNSSEC potpisivanja naziva domena
  • Korišćenje rešenja SPF, DKIM i DMARC za zaštitu e-mail domena
  • Aktiviranje zaključavanja naziva domena
  • Edukovanje zaposlenih i korisnika o mogućnostima zloupotrebe naziva domena,

Žarko Kecić, rukovodilac IKT sektora u Registru nacionalnog internet domena Srbije 

Foto: sdecoret, Depositphotos

2. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

KOMPANIJA CRH JE ZAVRŠILA POSTUPAK AKVIZICIJE POSLOVNOG PODRUČJA MINERALNE SIROVINE KUFNER GRUPE

by bifadmin 1. јул 2025.

CRH, vodeća kompanija koja obezbeđuje rešenja za građevinske materijale, preuzela je poslovanje sa agregatima kompanije Kufner Grupa d.d.

Kufner grupa, koja upravlja sa četiri kamenoloma u Istočnoj i Centralnoj Hrvatskoj, lider je na tržištu u hrvatskoj industriji agregata.

Poslovne oblasti železničke infrastrukture i izolacionih materijala, kao i povezane kompanije Remont Pruga Matić d.o.o. i Kumal S d.o.o., nisu deo ove transakcije.

Siniša Mauhar, generalni direktor kompanije CRH za region Zapadnog Balkana, ovom prilikom je izjavio: „Akvizicija poslovanja sa agregatima kompanije Kufner Grupa pokazuje našu posvećenost rastu poslovanja sa esencijalnim materijalima na Zapadnom Balkanu, podržavajući realizaciju velikih infrastrukturnih projekata u regionu.“

Slaven Kufner, generalni direktor Kufner grupe, izjavio je: „Uzimajući u obzir različite strateške opcije za razvoj poslovanja, odluka o prodaji segmenta agregata kompaniji CRH je od izuzetnog značaja za budući razvoj Kufner grupe. Ovo će nam omogućiti da ojačamo našu tržišnu poziciju i otvorimo nove mogućnosti za rast uz pristup globalnoj stručnosti, najboljim praksama, inovacijama i znanju.“

Foto: Pixabay

1. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Pepco objavio godišnju Studiju o kupcima u 18 zemalja

by bifadmin 1. јул 2025.

Šta žene iz Srbije, Hrvatske, Poljske, Grčke, Portugala i još 13 evropskih zemalja imaju zajedničko? Sve one vole da kupuju u Pepcu, s obzirom na to da rezultati Studije o kupcima govore da su najredovniji kupci u 18 evropskih zemalja upravo žene. Postavlja se pitanje zašto im se Pepco toliko sviđa?

Studija o kupcima je godišnja anketa koja se sprovodi na tržištima gde su prisutne Pepco radnje, od Estonije preko Poljske, Srbije, Italije do Španije. Anketari razgovaraju sa blizu 10.000 kupaca kako bi rezultati bili što potpuniji. Pepco koristi ove podatke kako bi razvio i redovno pratio „CSI“ (indeks zadovljstva kupaca), koji omogućava procenu aspekata kao što su usluga i pristup prema kupcima, ponuda i njena dostupnost, vizuelna privlačnost radnje, kao i privlačnost cena. Rezultati su i dalje odlični – u ovogodišnjoj studiji, „CSI“ indeks je dostigao 89 od mogućih 100 poena.

Ova studija takođe pomaže Pepcu da razvije profil kupaca. Rezultati najnovije ankete ne ostavljaju prostora za sumnju – žene su vodeća grupa među Pepco kupcima i čine 86 odsto svih posetilaca. Skoro polovina njih je starosti između 25 i 45 godina, dok je prosečna starost svih kupaca 41,5 godina. Skoro 80 odsto učesnika u studiji kaže da je u dobroj ili prosečnoj finansijskoj situaciji, a više od trećine njih ima decu mlađu od 14 godina.

Više od polovine ispitanika (55 odsto) posećuje Pepco radnje češće od jednom mesečno, tačnije tri puta mesečno u proseku, a u Srbiji taj procenat ispitanika iznosi čak 71%. Blizu 50 odsto ispitanih kupaca dolazi u Pepco sa konkretnom kupovinom na umu, a čak 79 odsto kupaca u Srbiji preferira Pepco zbog pristupačnih cena i to smatraju njegovom glavnom prednošću.

Na takav rezultat svakako utiče naša ponuda, koja je skrojena po meri potreba kupaca i koja se redovno osvežava i unapređuje sa preko 130 novih kolekcija svake sezone. Jedan od ključnih temelja na kojima se zasniva naša strategija je da razumemo potrebe i očekivanja kupaca, što nam omogućava da reagujemo na odgovarajući način na promene u tržišnim trendovima. Zato redovno sprovodimo istraživanja i dubinske analize u oblastima kao što su percepcija brenda, ponašanje kupaca i uticaj makroekonomskih faktora. Prikupljeni podaci se koriste za donošenje informisanih odluka u celoj organizaciji, od planiranja asortimana i investicija do izlaganja proizvoda u radnjama, što nam pomaže da unapredimo ponudu i prodajni prostor, maksimalno ispunjavajući potrebe kupaca, objašnjava Agnješka Olejničak, direktorka marketinga u Pepcu.

Zašto baš Pepco?

Kupcima iz cele Evrope je u najnovijoj Studiji o kupcima postavljeno pitanje zašto od svih lanaca biraju baš Pepco. Niske cene je kao ključnu prednost ove kompanije istaklo 67 odsto ispitanika. Za 43 odsto njih, glavni razlog izbora je široka ponuda proizvoda, a tu su i dobra vrednost za cenu (35 odsto) i bogat asortiman na jednom mestu (23 odsto). Učesnici u studiji su takođe istakli značaj blizine i pogodnosti lokacije prodavnice (21 odsto).

Ova studija je takođe potvrdila da kupci na različitim tržištima jasno prepoznaju i cene ključne prednosti brenda. Kombinacija pristupačnosti, raznovrsne ponude i pogodne dostupnosti uspešno privlači kupce. Takvi rezultati takođe pokazuju da Pepco na odgovarajući način ispunjava svakodnevne potrebe evropskih domaćinstava.

1. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusEkonomija

Svetska privreda u 2025. godini: Mrka kapa

by bifadmin 1. јул 2025.

Gledajući projekcije MMF-a o rastu svetske privrede u ovoj godini, postaje jasnije šta se iz brda valja kada Fond obećava preduzećima „globalnu prekretnicu“ i „kretanje kroz promenljivi pejzaž“, a trgovini „resetovanje arhitekture“. Ukratko – mrka kapa.

Narodnu mudrost „made in Serbia“ da uvek može biti još gore, izgleda da je usvojio i Međunarodnim monetarni fond (MMF). U svom najnovijem izveštaju o ekonomskim izgledima u 2025. godini, ovaj nadzornik globalnog finansijskog sistema konstatuje da osvrt na 2024. iz sadašnje perspektive deluje kao „žal za mladost“. Posle muka i nevolja koje su privrednicima isporučile pandemija, geopolitičke tenzije i novi ratovi, tokom 2024. došlo je do relativne stabilizacije, ali pokazalo se da je to bio samo kratkotrajni predah pred novu pošast za svetsku ekonomiju, ocenjuje MMF.

Košmar koji je usledio ove godine, ovog puta ima ime i prezime. Zove se Donald Tramp. Za razliku od privrednika koji hirovite poteze američkog predsednika sa uvođenjem carina poistovećuju sa katastrofom i haosom, Trampovo demontiranje svetske privrede MMF krsti kao „globalnu prekretnicu“, držeći se svoje opsesije da stvari nikada ne naziva pravim imenom.

No, gledajući prognoze Fonda za ovu godinu, postaje jasnije šta se iz brda valja kada MMF obećava preduzećima „kretanje kroz promenljivi pejzaž“, a globalnoj trgovini „resetovanje arhitekture“.

Američka privreda ne deli Trampov optimizam

Fond ocenjuje da za razliku od prošle godine, kada je „inflacija stavljena pod kontrolu, tržišta rada su se normalizovala, a globalni privredni rast se stabilizovao na nivou od oko 3%“, američke carine koje su uvedene početkom aprila izazvale su istorijske padove na berzama i rast prinosa na obveznice, finansijsku nestabilnost i makroekonomsku neizvesnost, najveću u poslednjih nekoliko decenija.

Uprkos najavljenoj pauzi od 90 dana za primenu proklamovanih tarifa, potrošači i investitori u SAD su izrazito pesimistični, zapošljavanje je stagniralo u mnogim državama, a inflacija ponovo počinje da raste. Zbog cele situacije koja „ne uliva mnogo nade“, MMF je snizio prognozu rasta svetske privrede za ovu godinu sa 3,2% na 2,8%.

Razvijene ekonomije će nakon prošlogodišnjeg rasta od 1,8%, ove godine rasti još skromnije (1,4%), usled iscrpljenih fiskalnih kapaciteta, trgovinskih tenzija i neizvesnosti koja praktično onemogućava bilo kakvo planiranje. Trampovu viziju da će rat drakonskim carinama baciti ceo svet na kolena pred Amerikom ne dele i američki privrednici. Poslovna očekivanja su se dodatno pogoršala, domaća tražnja slabi jer su i građani pesimistični kao i privreda, pa će SAD, „koje su bile zamajac oporavka“, pasti sa prošlogodišnjih 2,8% rasta na 1,8% u 2025. godini.

Iako je inflacija pod kontrolom, a FED planira spuštanje referentne kamatne stope na 4% do kraja godine, javni dug je u porastu i očekuje se da će do 2030. dostići 130% BDP-a, što zajedno sa padom kreditnog rejtinga SAD dodatno komplikuje fiskalnu stabilizaciju, ocenjuje MMF.

Mršavo za tri najjače privrede u Evropi

Situacija u Evropskoj uniji je još klimavija. Evrozona beleži stagnaciju domaće potrošnje, i očekuje se da će nakon prošlogodišnjeg mizernog rasta od 0,9%, ovogodišnji biti još mizerniji (0,8%), usled neizvesnosti koju su nametnule američke carine. Kada je reč o tri najjače ekonomije u Evropi koje čine preko polovine BDP-a Evropske unije, MMF predviđa da Nemačka ove godine neće ni imati rast, odnosno on će iznositi 0%, Francuska će dobaciti do 0,6%, a Italija do 0,4%. Jedino svetlo u tunelu predstavlja Španija, sa predviđenih 2,5% rasta u 2025. godini. Ovo je istovremeno i jedina država u evrozoni, za koju je MMF podigao svoju projekciju rasta naviše od januara ove godine.

U međuvremenu, Tramp je zapretio da će Evropskoj uniji uvesti carine od 50% od 1. juna, da bi potom taj rok pomerio za 9. juli, pa je pitanje kakve će nadalje biti projekcije privrednog rasta za države članice.

Predviđanja nisu mnogo bolja ni za druge dojučerašnje saveznike SAD, koje je Tramp rešio da „dovede u red“. Kanada, koja je među prvima bila pogođena američkim tarifama, imaće najverovatnije rast od 1,4%, što je ipak bolje od Velike Britanije (1,1%), a pogotovo Japana (0,6%).

Meksiku se rekord obio o glavu

Projekcije za rastuće i ekonomije u razvoju takođe su snižene, ali će one imati nešto bolji zbirni rezultat u odnosu na razvijene privrede, sa prognoziranim ukupnim rastom od 3,7% u 2025. godini. Pod pritiskom carina, u Kini se produbljuju strukturni problemi izraženi u krizi na tržištu nekretnina, visokoj zaduženosti lokalnih samouprava i državnih preduzeća, slaboj tražnji i padu privatnih investicija. Rast kineskog BDP-a projektovan je na 4% za ovu godinu, što je daleko niže od prosečnih stopa rasta koje su nekada bile dvocifrene, ističe MMF.

Prognoze su bolje za Indiju, koja nije toliko zavisna od izvoza kao Kina, ima stabilan rast potrošnje i vodi ekspanzivnu fiskalnu politiku, ali je projektovanih 6,2% rasta za ovu godinu ispod ranijih očekivanja. Indonezija, Malezija, Filipini, Singapur i Tajland biće posebno pogođeni američkim carinama i njihov zbirni rast neće premašiti 4%, a velike posledice će pretrpeti i druge azijske države koje zavise od prerade i izvoza elektronskih komponenti.

Prošlogodišnji privredni oporavak zaustavljen je i u Latinskoj Americi. Umesto ranije prognoziranih 5,5%, Argentina će imati rast od 5%, dok su predviđanja podignuta za Peru na 2,8% i Ekvador (1,7%). Brazil će usporiti sa prošlogodišnjih 3,4% rasta na 2% ove godine, ali najdramatičnija situacija je u Meksiku.

Ovaj sused Sjedinjenih Država, koji je pretekao Kinu i postao najveći trgovinski partner SAD, prošle godine je izvezao robu severno od granice u vrednosti od preko 500 milijardi dolara. Međutim, ovaj rekordni trgovinski suficit nije ga zaštitio od posledica tarifa. MMF upozorava da američke carine, u kombinaciji sa slabijom privrednom aktivnošću krajem 2024. godine od očekivane, guraju Meksiko u tehničku recesiju, sa padom privrede od 0,3%, umesto ranije najavljenog rasta od 1,5%.

Ratne ekonomije

Uprkos ratu koji vodi protiv Ukrajine, sankcijama i geopolitičkoj izolaciji, Rusija je 2024. zabeležila rast od 4,1%, ali u ovoj godini on neće preći 1,5%. Rusiju će posebno pogoditi niže cene nafte usled poremećaja koje su izazvale američke carine, a među ključnim problemima su i visoke kamatne stope koje povećavaju troškove zaduživanja. MMF predviđa da će Rusija morati da poveća poreze, kako bi finansirala svoj budžet.

Ukrajina će usporiti sa prošlogodišnjih 2,9% na 2% privrednog rasta u 2025. godini, usled uništene infrastrukture za prenos prirodnog gasa u zemlji, rastućeg nedostatka radne snage i loših izgleda za određene industrije, posebno u proizvodnji i izvozu čelika. Napredovanje ruskih trupa u januaru, primoralo je Ukrajinu da zatvori svoj veliki rudnik uglja Pokrovski, zapadno od grada Donjecka, koji je glavni izvor uglja za ukrajinsku industriju čelika.

Kada je reč o Zapadnom Balkanu, MMF predviđa da će ove godine Albanija imati najveći privredni rast u regionu od 3,8%. Srbija će umesto ranije projektovanih 4,2% ostvariti rast od 3,5%, Crna Gora i Severna Makedonija će rasti po 3,2%, a najlošija predviđanja su za Bosnu i Hercegovinu, koja će imati rast od 2,8%.

Iako će u poređenju sa najrazvijenijim državama, tržišta u razvoju ukupno gledano ostvariti veći privredni rast ove godine, zabrinjava što u ovoj grupi zemalja raste javni dug, a troškovi servisiranja postaju sve veći usled viših kamatnih stopa i slabljenja valuta. MMF predviđa da će javni dug u rastućim i ekonomijama u razvoju porasti sa sadašnjih 70% BDP-a na 80% BDP-a do 2030. godine.

Inflacija, iako je u opadanju u pojedinim državama, i dalje znatno premašuje ciljeve centralnih banaka. Dodatna slabost ove grupe zemalja je u tome što ako dođe do još drastičnijih promena u monetarnoj, trgovinskoj i fiskalnoj politici, to bi moglo da dovede do naglog zaoštravanja globalnih finansijskih uslova i odliva kapitala, što bi posebno uticalo na tržišta u razvoju, ocenjuje MMF.

Marina Vučetić

Finansije Top 2024/25 u izdanju časopisa Biznis & finansije

Foto: Paris Bilal, Unsplash

1. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Seyfor ulazi na mađarsko tržište preuzimanjem kompanije Revolution Software Kft

by bifadmin 1. јул 2025.

Seyfor, jedan od najvećih evropskih provajdera ICT rešenja, objavio je još jednu stratešku akviziciju, nakon nedavnog preuzimanja češke kompanije Dotykačka.

Kompanija je postala vlasnik 100% udela u Revolution Software Kft., jednom od ključnih aktera na tržištu ERP rešenja u Mađarskoj. Ovom transakcijom, Seyfor ulazi na mađarsko tržište i dodatno jača svoju ekspertizu u implementaciji Microsoft Dynamics 365 Business Central sistema. Podsećamo, Seyfor je u julu prošle godine preuzeo 70% udela u kompaniji M&I Systems Co, regionalnom lideru u oblasti ERP sistema sa sedištem u Srbiji, a koja danas uspešno posluje u okviru Seyfor Grupe.

Kompanija Revolution Software Kft, sa sedištem u Budimpešti, osnovana je 1992. godine i više od tri decenije uspešno razvija i implementira ERP rešenja za srednja preduzeća. U fokusu njenog portfolija su softversko rešenje deep.erp, kao i implementacija platforme Microsoft Dynamics 365 Business Central. Tim kompanije broji oko 70 zaposlenih, a u 2024. godini ostvarila je prihod od 6,3 miliona evra.

Ugovor o akviziciji potpisan je u februaru 2025. godine, a nakon dobijanja saglasnosti Regulatornog tela za direktne strane investicije Mađarske, transakcija je zvanično izvršena 30. maja 2025. godine.

„Akvizicija kompanije Revolution Software Kft. za nas predstavlja važan iskorak, jer ulaskom na mađarsko tržište, koje ima snažan potencijal za rast, dodatno učvršćujemo poziciju jednog od vodećih IT provajdera u Evropi. Revolution Software Kft. donosi dragoceno znanje, poznavanje lokalnog tržišta i čvrstu tehnološku osnovu. Već godinama uspešno sarađujemo – između ostalog i na implementaciji naših rešenja Incadea i One Core u Mađarskoj – i radujemo se što ćemo sada tu saradnju produbiti, unaprediti razmenu znanja i zajednički podstaći dalji rast”, izjavio je Martin Cígler, predsednik Upravnog odbora i glavni izvršni direktor kompanije Seyfor.

Menadžment kompanije Revolution Software Kft. ostaje na svojim pozicijama, čime se obezbeđuje kontinuitet u razvoju i daljoj ekspanziji poslovanja. „Partnerstvo sa kompanijom Seyfor otvara potpuno nove mogućnosti za tehnološki razvoj i rast, naročito na našem domaćem tržištu u Mađarskoj. Pred nama je važan period u kojem ćemo učiti jedni od drugih i graditi zajedničke snage. Verujemo da će nam ovo partnerstvo omogućiti da našim klijentima ponudimo još kvalitetnije usluge i dodatno obogatimo portfolio, kako bismo odgovorili na potrebe mađarskih kompanija – bez obzira na njihovu veličinu“, izjavio je László Szalóki, direktor kompanije Revolution Software Kft.

Povodom ove akvizicije, Vladan Balaban, predsednik M&I Systems Group, izjavio je: „Ovo je važan trenutak koji zaokružuje strateške razgovore koje smo vodili proteklih godinu dana. Ne govorimo samo o akvizicijama na papiru – već o aktivnom udruživanju snaga sa ciljem da zajedno stvorimo nešto što prevazilazi domete koje bismo mogli dostići pojedinačno. Preuzimanje kompanije Revolution Software Kft. u Mađarskoj, uz raniju akviziciju češke kompanije Dotykačka i prethodnu investiciju u M&I Systems Co, čini značajan korak u našem regionalnom širenju. Partnerstvo sa Seyforom ne samo da nam obezbeđuje snažno lokalno prisustvo na Zapadnom Balkanu, već otvara prostor za nova istraživanja i razvoj, primenu veštačke inteligencije i tehnološke inovacije.“

Nikola Balaban, CEO M&I Systems Co, dodao je: „Ono što Seyfor zaista izdvaja jeste duboko razumevanje tehnologije i istinska posvećenost razvoju lokalnih talenata u regionu. Oni nisu samo investitor, već strateški partner sa bogatim portfoliom poslovnih rešenja prisutnih širom centralne i istočne Evrope. Verujem da će ova najnovija akvizicija dodatno ubrzati razvoj cele Seyfor Grupe, omogućiti nam bržu ekspanziju kapaciteta i tržišta – i doprineti stvaranju nove ere poslovnih IT rešenja u ovom delu Evrope.“

1. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

UniCredit najbolji za finansiranje projekata u Centralnoj i Istočnoj Evropi

by bifadmin 1. јул 2025.

UniCredit je osvojio najviša priznanja na 17. izdanju EMEA Finance – Project Finance Awards osvojivši nagradu za najbolju kompaniju za finansiranje projekata u Centralnoj i Istočnoj Evropi.

Osim toga, nekoliko klijenata je nagrađeno najvišim nagradama za projekte digitalizacije i obnovljivih izvora energije u Srbiji, Mađarskoj, Švedskoj i Rumuniji.

Nagrade za finansije regiona EMEA prepoznaju izvrsnost i predstavljaju primer inovativnih i izuzetnih dostignuća u finansiranju projekata postignutih u regionu EMEA. Nominacije su izvršene od mnogobrojnih strana, uključujući banke, sponzore, pravne i finansijske savetnike, a pobednike je izabrao urednički tim EMEA Finance.

„Priznanje potvrđuje izuzetnu poziciju UniCredita u Centralnoj i Istočnoj Evropi i svedoči o snazi našeg panevropskog modela“, rekla je Teodora Petkova, direktorka za Centralnu i Istočnu Evropu u UniCredit Grupi. „Dodatno odražava ne samo naše duboko poznavanje lokalnih klijenata, već i kolektivnu stručnost naše Grupe, što nam omogućava da pružimo prilagođena, inovativna finansijska rešenja širom regiona.“

Među nagrađenim projektima klijenata na dodeli nagrada EMEA Finance Project Finance Awards 2024 za najbolji telekomunikacioni Ugovor proglašena je prodaja telekomunikacione infrastrukture i tornjeva Telekoma Srbija kompaniji Actis u februaru 2024. godine – UniCredit je podržao konzorcijum koji predvodi Actis u akviziciji portfolija infrastrukture tornjeva Telekoma Srbija na Zapadnom Balkanu.

UniCredit Bank Srbija imala je važnu ulogu prilikom inauguracione emisije korporativnih obveznica na internacionalnom tržištu za Telekom Srbija. Telekom je na taj način postao prva kompanija sa Zapadnog Balkana sa međunarodnim kreditnim rejtingom koja je ušla na evropsko tržište kapitala.

Telekom Srbija je jedan od najvećih telekomunikacionih operatera u jugoistočnoj Evropi koji pruža širok spektar fiksnih, mobilnih, televizijskih i internet komunikacionih usluga za više od 11 miliona pretplatnika. Actis je vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu, uključujući digitalnu, i sa strateškim fokusom na širenje širom Centralne i Istočne Evrope.

 

1. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Preko 40 odsto ispitanika smatra da ima prekomernu težinu ili da je gojazno

by bifadmin 1. јул 2025.

Novo istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju u Srbiji, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva jasne razlike u percepciji  žena i muškaraca, ali i zabrinjavajuće podatke –  preko 40 odsto ispitanika smatra da ima prekomernu težinu ili da je gojazno. Dodatno, četvrtina ispitanika sa viškom kilograma ne preduzima ništa kako bi poboljšao svoje stanje. 

Žene samokritične, muškarci samouvereni

Primetna je razlika u percepciji telesne težine u kojoj muškarci uvek imaju bolju sliku o sebi, dok su žene u većoj meri samokritične.

Rezultati istraživanja pokazuju da je 63 odsto muškaraca zadovoljno svojim izgledom, dok je kod žena taj procenat manji – 54 odsto. Skoro dve trećine muškaraca (60 odsto) okarakterisalo je svoju težinu kao normalnu, a njih 32 odsto misli da ima višak kilograma. Nasuprot tome, 46 odsto žena smatra da ima normalnu težinu, a višak kilograma njih 45. Procenjujući višak kilograma, 37 odsto muškaraca kaže da ima između pet i deset kilograma viška. Istog je mišljenja 45 odsto žena.

Oni sa viškom kilograma, iz svih starosnih grupa, najčešće kažu da on iznosi od pet do deset kilograma. Vojvodina je region sa najizraženijom svešću – čak 42 odsto Vojvođana kaže da ima višak kilograma.

Očekivano, svojim izgledom najzadovoljnije su mlađe generacije, ispitanici starosne dobi od 18 do 29 godina.

Fizička forma – prostora za napredak ima

Više muškaraca nego žena u Srbiji (25 naspram 14 odsto) smatra da je u odličnoj fizičkoj formi.

Ohrabrujuće je to što je više od polovine ispitanika starosti od 30 do 44 godine svesno da postoji potencijal za unapređenje. Oni su svoju formu ocenili kao solidnu, sa prostorom da se na njoj poradi. Isto je i sa nešto više od trećine najstarijih ispitanika. Zanimljiv je i podatak da se u Beogradu najmanji procenat ljudi, 15 odsto, oseća da je u odličnoj formi, što pokazuje osvešćenost o važnosti fizičke aktivnosti.

Ishrana je važna, ali retko se traži savet stručnjaka

Kada su u pitanju mere koje ispitanici preduzimaju kako bi smanjili kilažu, vođene dijete pod nadzorom stručnjaka najmanje su biran odgovor. Koja god grupa da se posmatra (prema polu, starosti, obrazovanju) – procenti ne prelaze 2 odsto.

Skoro trećina muškaraca ne preduzima ništa po pitanju zdravlja, odnosno težine. Oni muškarci koji ipak nešto preduzimaju čine to kroz biranje zdravije hrane (18 odsto), obraćanje pažnje na veličinu porcija (15 odsto) i kardio vežbe (15 odsto).

Žene više pažnje posvećuju ishrani – zdravu hranu bira 22 odsto njih, na veličinu porcija pazi 20, a 13 odsto odlučuje se na samostalnu dijetu.

Zabrinjavajuć je podatak da se ljudi koji znaju da imaju višak ne osećaju dovoljno osnaženo da nešto učine po tom pitanju. Čak 64 odsto ispitanika koji su gojazni ili smatraju da imaju prekomernu težinu, ne preduzimaju ništa da bi smršali.

U godini osamdesetog jubileja, kompanija Galenika je najavila veliku inovaciju na tržištu u vidu platforme za peptide, na kojoj radi zajedno sa sestrinskom kompanijom EMS u Brazilu. Ovi savremeni lekovi, na bazi peptida, namenjeni su lečenju gojaznosti i dijabetesa i već su u prodaji u Brazilu, a u Srbiji, EU i SAD se očekuju od 2026. godine. Ono što je posebno dobra vest jeste da ovi proizvodi na bazi peptida globalno utiču na veće poverenje u lekove protiv gojaznosti i dijabetesa.

1. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • UniCredit Banka prva na tržištu predstavila Mastercard Smart Data Service – platformu za pametno upravljanje troškovima za svako moderno preduzeće
  • Pomoć protiv usamljenosti tokom praznika
  • Šta su sve dogovorili Vlada Srbije i MMF?
  • Koja nas poskupljenja očekuju u 2026. godini?
  • Učlanjenje zemalja Zapadnog Balkana u EU je više test političke volje nego finansijsko pitanje

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit