NAJNOVIJE
Pomoć protiv usamljenosti tokom praznika
Šta su sve dogovorili Vlada Srbije i MMF?
Koja nas poskupljenja očekuju u 2026. godini?
Učlanjenje zemalja Zapadnog Balkana u EU je više test...
PIO fond: Ženama uslov za penziju navršene 64 godine
Korejci i Poljaci pretekli razvijena tržišta
Svet više nije podeljen ideologijom, već pristupom računarskoj snazi
Koji sektor pokreće evropsku ekonomiju?
Za paušalce produženo ograničenje rasta poreske osnovice od 10%...
Danska pošta prestaje s dostavom pisama nakon više od...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Politika i društvoVesti

Da li kafa može da produži život?

by bifadmin 21. јун 2025.

Ljubitelji crne kafe imaju razloga za radost – nova naučna studija pokazuje da ispijanje kafe bez dodataka, poput mleka, pavlake ili šećera, može biti povezano s manjim rizikom od prerane smrti.

Drugim rečima, što je kafa jednostavnija, to je zdravija.

Prema rezultatima istraživanja koje je sproveo Univerzitet Tafts, crna kafa bez dodataka značajno doprinosi dugovečnosti, dok se taj pozitivan efekat gubi čim se u napitak doda mleko, šećer ili vrhnje, prenosi index.hr.

„Kafa je jedno od najčešće konzumiranih pića na svetu“, rekla je epidemiološkinja i autorka studije dr Fang Fang Zhangm, te dodala:

„S obzirom na to da skoro polovina odraslih osoba pije bar jednu šolju dnevno, važno je razumeti njen uticaj na zdravlje.“

Zhang objašnjava da zdravstvene koristi verovatno potiču iz bioaktivnih jedinjenja u kafi, ali da dodaci poput šećera i zasićenih masti mogu znatno umanjiti te koristi.

U istraživanju su korišćeni podaci 46.000 odraslih osoba iz perioda od 1999. do 2018. godine, u kombinaciji s nacionalnim statistikama o smrtnosti, kako bi se ispitao uticaj različitih navika konzumiranja kafe.

Jedna do tri šolje dnevno – idealna mera

Rezultati su pokazali da ispijanje najmanje jedne šolje kafe s kofeinom dnevno može smanjiti rizik od smrti za 16%, dok oni koji piju 2 do 3 šolje beleže smanjenje rizika od čak 17%. Konzumiranje većih količina nije pokazalo dodatne prednosti, a kod osoba koje unose više od tri šolje dnevno efekat se čak smanjuje, posebno kada je reč o srčanim oboljenjima.

Ispitanici su podeljeni prema tome da li piju kafu s kofeinom ili bez, sa ili bez dodataka poput šećera, mleka ili pavlake. Istraživači su posebno analizirali unos dodataka – niskim unosom smatrali su manje od 5% preporučenog dnevnog unosa: manje od pola kašičice šećera, do dve kašike mleka sa 2% masti ili jednu kašiku pavlake.

Pokazalo se da kafa sa minimalnim dodacima i dalje može imati zaštitno dejstvo – smanjuje smrtnost za oko 14% u poređenju sa osobama koje ne piju kafu. Međutim, taj efekat potpuno nestaje kod onih koji konzumiraju kafu s većim količinama šećera i zasićenih masti.

Šta je s kafom bez kofeina?

Jedan deo studije odnosio se i na kafu bez kofeina, ali istraživači nisu uočili jasan pozitivan efekat – verovatno zbog toga što je broj ispitanika koji konzumiraju bezkofeinsku kafu bio mali.

Suautorka istraživanja, epidemiološkinja Bingjie Zhou, ističe da su ovi rezultati u skladu s postojećim nutricionističkim preporukama koje savetuju ograničavanje unosa dodanog šećera i zasićenih masti.

Iako studija ima određena ograničenja – pre svega, oslanjanje na samostalne izjave ispitanika o konzumaciji kafe – autori ističu da su nalazi dovoljno snažni da podrže ideju: crna kafa, bez dodataka, može biti jednostavan korak ka boljem zdravlju i dužem životu.

Izvor: Index.hr/021.rs
Foto: Pixabay

21. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

U 2024. godini stopa rizika od siromaštva iznosila je 19,7 odsto

by bifadmin 21. јун 2025.

U 2024. godini stopa rizika od siromaštva iznosila je 19,7 odsto i u odnosu na 2023. godinu niža je za 0,2 procentna poena.

Istovremeno, stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti iznosila je 24,3 odsto, manja je nego prethodne godine za 2,9 procentna poena, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku.

Stopa rizika od siromaštva predstavlja procenat lica čiji je raspoloživi ekvivalentni prihod niži od praga rizika od siromaštva, koji je u 2024. iznosio 35.606 dinara prosečno mesečno za jednočlano domaćinstvo.

Prag rizika od siromaštva za domaćinstvo s dvoje odraslih i jednim detetom mlađim od 14 godina iznosio je 64.091 dinara, dok je za četvoročlano domaćinstvo s dvoje odraslih i dvoje dece mlađe od 14 godina iznosio 74.773 dinara.
Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti pokazuje procenat lica koja su u riziku od siromaštva, ili su izrazito materijalno i socijalno uskraćena, ili žive u domaćinstvima veoma niskog intenziteta rada.

Stariji od 65 godina, najviše su izloženi riziku od siromaštva. Skoro svaki četvrti, odnosno 23,6 odsto je u ruziku od siromaštva, dok to važi za 22,7 odsto stanovnika iz starosne grupe od 55 do 65 godina.

Najnižu stopu rizika od siromaštva imala su lica starosti od 25 do 54 godine – 16,4 odsto.

Prema tipu domaćinstva, najvišu stopu rizika od siromaštva imala su jednočlana domaćinstva koje čine stariji od 65 godina – čak 36,9 odsto.

Osim toga u zantnom riziku od siromaštva, 34,5 odsto, su samohrani roditelji sa decom. Takođe, rizik je visok i kod porodica sa troje ili više izdržavane dece-29,1 odsto.

S druge strane, najnižu stopu rizika od siromaštva imala su domaćinstva koja čine tri ili više odraslih osoba – 11,8 odsto.

Koje u najvećem riziku od siromaštva

Kako što se može i očekivati, najveći rizik od siromaštva imaju nezaposleni, više od polovine (50,8 odsto). Zanimljivo je da su u znatno većem riziku od siromaštva nezaposleni muškarci (57,6 odsto) nego nezaposlene žene (45,2 odsto).

Samozaposlena lica imala su veću stopu rizika od siromaštva od lica zaposlenih kod poslodavca, 12,7 odsto u odnosu na 4,8 odsto. Za penzionere ova stopa iznosila je 21,1 odsto.

Stopa rizika od siromaštva raste ukoliko se iz prihoda isključe socijalna davanja na 24,7 odsto. A da su penzije najznačajniji socijalni faktor pokazuje i podatak da je stopa rizika od siromaštva kada se iz prihoda isključe i penzije čak 41,6 odsto.

U odnosu na 2023. godinu, u prošloj godini povećana je nejednakost. To pokazuje Džini koeficijent koji je povećan na 31,9 sa 31,7. Što veći koeficijent nejednakost je veća. Doduše, ovo je znatno manje nego 2022. kada je iznosio 32,6.

Drugi pokazatelj nejednakosti, kvintilni odnos, odnosno odnos prihoda i potrošnje najbogatije i najsiromašnije petine stanovniptva ostao je na istom nivou. Petina stanovništva sa najvećim prihodima imala 5,6 puta veće prihode od 20 odsto najsiromašnijih.

Stopa rizika od trajnog siromaštva je smanjena na 11,6 odsto sa 12,9 odsto u 2023.

Iako se situacija, prema podacima RZS, iz godine u godinu poboljšava, čini se da je preveliki deo stanovništva materijalno uskraćen.

Recimo, 38 odsto građana živi u domaćinstvima koja ne mogu sebi da priušte nedelju dana odmora van kuće.

Oko 15 odsto stanovništva ne može da priušti meso ili ribu za obrok svakog drugog dana.

Više od trećine ne može da podnese neočekivani trošak, a 9,3 odsto ne može da priušti adekvatno zagrevanje stana.

RZS meri i subjektivnu stopu siromaštva, odnosno koliko ljudi ima poteškoća da sastavi kraj s krajem.

Na ovo pitanje, sa veoma teško je odgovorilo 11,4 odsto, a teško 22,7 odsto anketiranih.

Više od polovine stanovništva (52%) kaže da sastavlja kraj s krajem sa izvesnim teškoćama.

Svaki deseti kaže prillično lako, a lako svega 2,8 odsto. Na kraju, oni koji veoma lako sastavljaju kraj s krajem mere se promilima, ili 0,06 odsto.

Troškovi stanovanja predstavljaju jedno od najvećih finansijskih opterećenja za domaćinstva. Za 46,6 odsto ovi troškovi znatno opterećeuju budžet domaćinstva, a za 49,4 odsto u izvesnoj meri ga opterećuju. Svega četiri odsto domaćinstava kaže da ga troškovi stanovanja uopšte ne opterećuju.

Izvor: Danas
Foto: Pixabay

21. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Internet u romingu za celu Evropu uključen u sve postpejd tarife A1 Srbija

by bifadmin 20. јун 2025.

A1 Srbija je uveo internet u romingu za celu Evropu kao sastavni deo svake postpejd tarife, bez promene cene. Svi korisnici ove mreže od sada mogu da koriste internet u romingu u svim zemljama Evropske unije i u regionu Zapadnog Balkana u okviru svojih postojećih postpejd paketa.

Nova pogodnost obuhvata određenu količinu internet saobraćaja u svakoj postpejd tarifi, koja se obnavlja svakog meseca. Ukoliko se ta količina potroši u toku tekućeg meseca, moguće je nastaviti surfovanje po novoj, pristupačnoj ceni od 1 dinar po megabajtu. Usluga je dostupna svim novim korisnicima automatski, dok postojeći ovu opciju mogu lako da aktiviraju putem aplikacije Moj A1 ili portala Moj A1 Biz namenjenog poslovnim korisnicima, bez promene tarife i dodatnih troškova.

Ovaj potez A1 Srbija da za istu cenu ponudi više interneta u romingu deo je šireg nastojanja ove kompanije da korisnicima obezbedi bezbrižna i sigurna putovanja. Tome dodatno doprinosi i A1 Pametno putno osiguranje, jedinstvena usluga na domaćem tržištu. Već dve godine korisnici ove usluge mogu da putuju bezbrižno, uz osiguranje koje se automatski aktivira prelaskom granice i deaktivira povratkom u zemlju, pružajući zaštitu u hitnim medicinskim slučajevima, pri gubitku prtljaga ili potrebi za pomoć na putu.

„Svaka odluka koju donosimo osmišljena je tako da korisnicima olakša svakodnevicu, bilo da su kod kuće, na poslu ili u inostranstvu. Posle jedinstvenog putnog osiguranja, logičan korak bio je da internet u romingu učinimo dostupnim i predvidivim za sve naše korisnike. Želimo da svojim uslugama i servisima rešavamo konkretne probleme, a putovanja bez neizvesnih troškova i komplikacija svakako su jedan od njih,“ izjavio je Đorđe Vuksanović, Glavni direktor za rezidencijalne korisnike A1 Srbija.

Briga o korisničkoj sigurnosti i predvidivosti troškova ostaje jedan od prioriteta kompanije. U A1 Srbija svi novi i postojeći korisnici koji zaključe postpaid ugovor ili obnove ugovornu obavezu, mogu da budu bezbrižni da tokom trajanja ugovorne obaveze neće biti promene cena za tarifne pakete za koje su zaključili postpaid ugovor.

Sve ove pogodnosti oslonjene su na kvalitet i pouzdanost A1 mreže, koja je čak četiri godine zaredom proglašena za najbržu mobilnu mrežu u Srbiji, prema priznanjima kompanije Ookla®, globalnog lidera u merenju performansi i tvorca poznate aplikacije Speedtest.

20. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Prodavnice pune lažnih proizvoda

by bifadmin 20. јун 2025.

Miriše na kafu – ali kafa nije. Na policama prodavnica sve je više proizvoda koji se predstavljaju kao ono što nisu – kafa bez zrna kafe, meso bez mesa, čokolada bez kakaa.

A kad pokušate da saznate šta zapravo pijete ili jedete, dočeka vas pregršt sitnih slova – ako ih uopšte ima. Kako nas deklaracije ali i proizvođači obmanjuju, zašto „zamenska kafa“ nije zamena već zamka, i kako potrošači svakodnevno postaju žrtve marketinga koji računa na našu nepažnju.

Nedavne kontrole poljoprivredne inspekcije otkrile su zabrinjavajuće nepravilnosti u prodaji i deklarisanju kafe u Srbiji. Od 108 uzoraka analiziranih tokom akcijske kontrole, četiri proizvođača su uhvaćena u obmani potrošača – umesto čiste kafe, prodavali su mešavine sa dodacima surogata, često bez jasne i vidljive deklaracije. Trenutno stanje na tržištu pokazuje da se mnogi od njih oslanjaju na činjenicu da se većina potrošača neće udubljivati u sitna slova na pakovanju.

U jednom slučaju, proizvod pod nazivom „Premijum kafa bogatog ukusa“ zapravo je sadržao surogate, što je bilo navedeno sitnim slovima na skrivenom delu ambalaže. Ovakva praksa direktno dovodi potrošače u zabludu, jer im se plasira niži kvalitet po ceni proizvoda više klase.

– Upravo u svemu tome su proizvođači iskoristili priliku što nema konstantne kontrole da se na neki način zloupotrebljavaju tržište i poverenje potrošača tako što će proizvode deklarisati suprotno svom sadržaju i kako zaista to u praksi. Koliko sadržimo pravilnik isključivo o deklarisanju kafe, to znači da proizvod mora da bude zaista 100% arabika ili u pitanju neka vrsta zamenskog. Znači ne mora biti isključivo arabika, nego zamenska neka vrsta kafe, rekao je Marko Dragić iz Udruženja za zaštitu potrošača.

Male kazne

Dodaci kafi često uključuju prerađene žitarice poput ječma, raži, pšenice ili cikorije. Za većinu ljudi to ne predstavlja problem, ali za osobe koje boluju od celijakije ili alergija na žitarice, ovakvi dodaci mogu izazvati ozbiljne zdravstvene posledice.

– Najbolje je čitati deklaracije gde je proizvođač obavezan da napiše vrstu i količinu emulgatora koja se nalazi u proizvodu. Ukoliko ste neka posebna grupa pacijenata koji ne smeju da unose određenu vrstu hrane ili tih aditiva, neka se posavetuju sa svojim lekarima, rekla je za Blic TV Marija Bursać Vukadin.

Tokom aprila i maja, inspektori su sproveli 151 kontrolu u objektima za prodaju hrane. Rezultati su alarmantni — u 16 slučajeva nisu postojali propisani higijenski uslovi, četiri objekta su prodavala robu sa isteklim rokom upotrebe, a osam njih nije bilo upisano u Centralni registar objekata.

Iako su za utvrđene nepravilnosti preduzete zakonske mere, pitanje ostaje — da li su kazne dovoljne da obeshrabre nesavesne proizvođače i trgovinske lance?

– Kazne postoje u skladu sa zakonom o zaštiti potrošača kada je u pitanju dovođenje u zabludu potrošača, ali to opet nisu dovoljno u smislu od 200 hiljada do 2 miliona se kreću te kazne, dodao je Dragić.

To su zaista male kazne naspram toga koliko zarade mogu da ostvare proizvođači dovođenjem u zabludu i trgovci, dovođenjem u zabludu i trgovaca i krajnjih potrošača kao korisnika.

Ministarstvo poručuje da će inspekcije biti nastavljene, ali dokle god proizvođači izbegavaju transparentnost zarad profita, potrošači moraju biti oprezni — čitati deklaracije, proveravati poreklo proizvoda i, kada je moguće, birati proverenog proizvođača.

Izvor: Blic
Foto: Pixabay

20. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Beogradski aerodrom prodaje zaboravljeni prtljag

by bifadmin 20. јун 2025.

Ponuda važi do isteka zaliha – i sudeći po interesovanju, neće dugo trajati

Aerodrom „Nikola Tesla“ u Beogradu pokrenuo je jednu od najneobičnijih i najzanimljivijih ponuda godine – nepreuzeti prtljag putnika sada možete kupiti za samo 234 dinara po komadu!

Na desetine kofera, torbi i nesesera ostaju zaboravljeni na aerodromu „Nikola Tesla“ svake godine.

Prema pravilima, ako se prtljag ne preuzme u roku od šest meseci, aerodrom ima pravo da ga dalje distribuira.
Ove godine, odlučili su da naprave presedan – i ponude sve to građanima po simboličnoj ceni od 234 dinara
Od skupocenih parfema, odeće, elektronskih uređaja, pa sve do potpuno običnih stvari – nikada ne znate šta ćete dobiti.

Kakva su pravila?

Cena po komadu je 234 dinara
Kupovina se vrši preko sajta aerodroma
Postoji mogućnost povraćaja u roku od 14 dana
Količine su ograničene

Ponuda važi do isteka zaliha – i sudeći po interesovanju, neće dugo trajati.

Da li će u koferu biti dizajnerska garderoba, strana valuta, knjige, stari suveniri, ili samo – peškir i papuče? To ne zna niko.

Ali ako volite iznenađenja, ovo vam ne predstavlja problem i imate želju da testirate sreću – ovo je vaša prilika.

Izvor: 24sedam

Foto: Pixabay

 

20. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

I država stala u red za skupe kredite

by bifadmin 20. јун 2025.

Iako se najviše govori o posledicama američkih carina na izvoz, strah potrošača od rasta inflacije, pad investicija i dalje geopolitičke tenzije koje bi ugrozile alternativne izvore finansiranja za Srbiju i ceo region, mogu imati skriveni ali trajniji uticaj na privredu i finansijsku stabilnost u našoj zemlji, ocenjuje se u nedavno objavljenoj godišnjoj ediciji FINANSIJE TOP 2024/25, u izdanju ekonomskog mesečnika Biznis i finansije.

Privrednici i ekonomski analitičari u Srbiji predviđaju da će američke carine uticati na dalji pad privatnih domaćih investicija, koje se smanjuju godinama unazad zbog loše državne politike, a trenutno su potpuno zaustavljene jer svi čekaju da vide „šta će biti“. Stoga su sve glasniji zahtevi da se privredna politika vrati domaćim izvorima kapitala i novom modelu rasta, koji će pratiti i podsticajna poreska reforma.

Stručnjaci, međutim, ocenjuju da su prilike za dublju poresku reformu propuštene tokom prethodnih godina, kada su i priliv stranog kapitala i stopa privrednog rasta bili veći. Zato je veliko pitanje da li je Ministarstvo finan- sija u ovakvim okolnostima spremno da se upušta u bilo kakve promene poreske politike, naročito kada je reč o zahtevu privrednika da se vrati poreski kredit za ulaganja u opremu, ističe se u najnovijoj ediciji FINANSIJE TOP.

ŠTA PREDVIĐAJU BANKARI I OSIGURAVAČI?

Igrači na srpskom finansijskom tržištu očekuju da će se posledice američkih carina odraziti na njihovo poslova- nje posredno, kroz usporavanje domaće privrede.

Pad privrednog rasta, prema rečima bankara, smanjiće i kreditnu aktivnost, jer u vreme velike krize i neizvesno- sti građani i privreda oklevaju da ulažu ili uzimaju kredite. Bankari ističu da bi lošije poslovanje velikih izvoznika i uvoznika moglo negativno da se odrazi na tražnju za finansiranjem, kreditni rizik, a potencijalno i na kvalitet bankarske aktive.

Predstavnici banaka, takođe, očekuju da će u narednim godinama kreditne marže u Srbiji početi da se sma- njuju i da se približavaju onim u EU, ali da će ipak ostati više usled povećanih rizika kojima su izložene banke koje posluju van Unije.

Osiguravači procenjuju da zaoštravanje trgovinskih tenzija u svetu može dovesti do rasta cene osiguranja u Srbiji, na šta u znatnoj meri utiče cena kapitala na svetskom tržištu. Najveću pretnju za domaće osiguravače predstavlja nestabilnost na svetskim finansijskim tržištima i fluktuacija vrednosti obveznica i akcija, u koje nepo- sredno ili posredno preko investicionih fondova ulažu i naše finansijske institucije.

Predstavnici osiguravajućih kuća vide rizik i u odlivu stranih direktnih investicija, koje su gotovo uvek osigurane, što može uticati na ukupnu visinu premije u osiguranju, pokazuju rezultati ankete objavljene u ediciji FINANSIJE TOP 2024/25.

ISTISKIVANJE PRIVREDE SA KREDITNOG TRŽIŠTA

Trenutno, većina finansijskog sektora u Srbiji i dalje dobro posluje. To se posebno odnosi na banke, koje su nakon prošlogodišnjeg rasta dobiti na 1,3 milijarde evra, nastavile da uvećavaju zaradu i ove godine. U 2024. godini, najveću dobit od oko 248,5 miliona evra ostvarila je Rajfajzen banka, dok je prema visini aktive prednja- čila Inteza, sa udelom od 15,5% na bankarskom tržištu. Tokom prva tri meseca 2025. godine, banke su ukupno zaradile oko 406 miliona evra, što je za 42% bolji rezultat u odnosu na isti period protekle godine.

Da situacija ipak nije tako sjajna pokazuje struktura odobrenih kredita u prva tri meseca tekuće godine. Privreda kredite mahom povlači za obrtna sredstva i likvidnost, dok je više od polovine kredita stanovništva otpalo na go- tovinske kredite. Banke sve više posluju sa državom, premda su i ranije bile glavni zajmodavci preko kupovine državnih dužničkih hartija, a dug države po ovom osnovu na kraju marta tekuće godine iznosio je 7,6 milijardi evra.

Najdrastičnija promena ogleda se u posezanju države za direktnim kreditima od banaka. Država je na kraju marta od banaka imala povučenih oko 4,1 milijardu evra kredita, što je više nego dvostruko veće zaduženje u prethodne dve godine. I dok bankama ovi plasmani kratkoročno odgovaraju, jer su lukrativniji od državnih obveznica a nose minimalni rizik, zabrinjava istiskivanje privrede sa kreditnog tržišta. Rast kreditne aktivnosti zasnovan na keš kreditima i zaduženju države, direktno ili preko njenih preduzeća, teško da na duže staze pogoduje poslovanju bilo koje banke u Srbiji, ističe se u najnovijoj ediciji FINANSIJE TOP.

TRŽIŠTU OSIGURANJA PREDSTOJI UKRUPNJAVANJE

Ukupna premija na domaćem tržištu osiguranja dostigla je 1,5 milijardi evra 2024. godine, a najveću premiju od oko 393,2 miliona evra ostvarilo je Dunav osiguranje. U prvom kvartalu 2025. godine ukupna premija društava za osiguranje iznosila je približno 383 miliona evra, što je realni rast od 3,4% u odnosu na isti period prethodne godine, pokazuju preliminarni podaci Narodne banke Srbije.

Najveće učešće u premiji tokom prvog tromesečja imalo je osiguranje od odgovornosti zbog upotrebe motornih vozila, a slede imovinska osiguranja, životna osiguranja, dobrovoljno zdravstveno osiguranje i osiguranje mo- tornih vozila – kasko.

Uprkos rastu ukupne premije, neke vrste osiguranja su manje profitabilne, ili čak beleže negativne rezultate. Pojedini osiguravači imaju gubitke u kasko osiguranju i dobrovoljnom zdravstvenom osiguranju, a zbirni gubici se beleže i kod osiguranja od odgovornosti zbog upotreba plovnih objekata, u osiguranju finansijskih gubitaka, osiguranju pomoći na putovanju i kod još nekih vrsta osiguranja.

U centralnoj banci predviđaju da ne treba očekivati ulazak novih osiguravača na naše tržište u skorijem periodu. Naprotiv, vrlo je moguće da će domaće tržište osiguranja, slično bankarskom sektoru, početi da se ukrupnjava i da će se samim tim smanjiti broj kompanija u ovoj delatnosti, navodi se u ediciji FINANSIJE TOP 2024/25.

RAST LIZINGA, PENZIJSKIH I INVESTICIONIH FONDOVA

Vrednost novozaključenih ugovora finansijskog lizinga u Srbiji dostigla je 981 milion evra 2024. godine, a ukupna aktiva iznosila je 1,73 milijardi evra. Na kraju prvog kvartala 2025. broj novozaključenih ugovora finansijskog lizinga porastao je za 20% u odnosu na isti period prošle godine, pri čemu su dominantno učešće u finansiranju imala komercijalna i teretna vozila.

Zanimljivo je da u Srbiji raste interesovanje za zakup vozila sa uključenim uslugama, koji omogućava klijentu da sve što je vezano za održavanje, servis, registraciju i druge obaveze obezbeđuje onaj ko pruža uslugu. Udeo kompanija koje obezbeđuju najam vozila sa dodatnim uslugama, dostigao je oko 200 miliona evra novog finansiranja.

Nakon izuzetno loše 2022. godine, penzijski fondovi su se oporavili, pa je 2024. njihova imovina imala godišnji rast od 14,8%, dostigavši vrednost od oko 525,1 milion evra, dok je na kraju prvog tromesečja 2025. ona iznosila približno 526 miliona evra. Ukupan prinos od ulaganja imovine koji su penzijski fondovi ostvarili u toku 2024. iz- nosio je oko 46 miliona evra, u poređenju sa približno 33,2 miliona evra u 2023. godini. Premda penzijski fondovi beleže rast, u centralnoj banci se slažu sa ocenom analitičara da je broj korisnika manji od očekivanog.

Investicioni fondovi u Srbiji su postali najbrže rastući deo domaćeg finansijskog tržišta, a procenjuje se da će se taj trend nastaviti ukoliko ne bude još većih turbulencija na globalnom i domaćem tržištu. Broj članova investici- onih fondova 2024. je povećan sa 35.000 na više od 55.000, a novi investitori su najviše zainteresovani za ula- ganje u novčane fondove, koji prikupljena sredstva plasiraju u sigurnije oblike aktive, poput bankarskih depozita i državnih hartija od vrednosti.

U Registru alternativnih investicionih fondova, koji su počeli da posluju tek 2022. godine, prošle godine je bilo osam fondova, dva više nego 2023. Početkom 2025. godine Komisija za hartije od vrednosti je dala saglasnost za organizovanje još jednog otvorenog alternativnog investicionog fonda sa javnom ponudom, koji nema svoj- stvo pravnog lica. U Komisiji očekuju da će uvedene i predstojeće olakšice za rad alternativnih investicionih fondova podstaći njihov dalji rast, navodi se u ediciji FINANSIJE TOP 2024/25.

20. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

U Srbiji 85% malih biznisa startuje iz sopstvenih sredstava

by bifadmin 20. јун 2025.

Skoro tri četvrtine malih preduzetnika u Srbiji smatra da bi finansijska podrška države za nabavku opreme i materijala bila ključna za lakši početak poslovanja, dok 60% ističe značaj subvencija za zapošljavanje. Više od polovine očekuje smanjenje parafiskalnih nameta, niže troškove rada i efikasnije digitalne usluge.

Ovo su ključni nalazi istraživanja „Stavovi malih preduzeća, preduzetnika i preduzetnica u Srbiji“, koje je sproveo Ipsos u saradnji sa NALED-om, u okviru projekta „Snažne i važne“ uz podršku Britanske ambasade.

– Administracija vezana za poreska rešenja i uverenja za gotovo polovinu preduzetnika predstavlja najveći izazov, a prate ga složeni radno-pravni propisi i parafiskalna opterećenja. Većina biznisa (85%) pokreće se iz ličnih sredstava, dok se za dalji razvoj najčešće oslanjaju na sopstvenu dobit (64%) – rekla je Ana Antić, senior menadžerka Ipsos-a.
Upravo zato je NALED nedavno formirao Savet za male biznise – stalno savetodavno telo koje okuplja vlasnike malih firmi, predstavnike institucija i eksperte, s ciljem da zajednički oblikuju preporuke, predlažu konkretna rešenja i unaprede poslovni ambijent za male biznise.

– Preduzetnici su nosioci ekonomije, ali često bez oslonca u sistemu. Savet je formiran da ih osnaži i uključi u dijalog – da ih država čuje na vreme, a ne tek kada porastu. Želimo da im olakšamo put do informacija, propisa i podrške koje su im zaista potrebne – poručila je Jelena Bojović, programska direktorka NALED-a.

Istraživanje pokazuje da preduzetnici od Saveta najviše očekuju informisanje o propisima (31%) i smanjenje poreskog opterećenja (27%). Većina se i dalje oslanja na računovođe (91%), dok žene češće koriste i neformalne izvore (49%). Gotovo svi ispitanici (96%) podržavaju ideju besplatne online platforme za informisanje.
Marija Tasić, osnivačica pravne firme Tasić & Partners, rekla je da prema istraživanju spada u tipične preduzetnice.

– Položaj preduzetnika treba olakšati, čemu digitalizacija može veoma doprineti. Moj tim i ja smo zato pre dve godine osnovali startap Mybiznest kreiran za preduzetnike, mikro i male biznise – istakla je Tasić.

Iako polovina male privrede prepoznaje da društvo pruža podršku ženama koje žele da pokrenu biznis, trećina smatra da takva podrška i dalje ozbiljno nedostaje. Čak 7 od 10 privrednika veruje da se žene ređe odlučuju na preduzetnički korak. Jedan od svetlih primera lokalne podrške preduzetnicama je iz Pirota, gde filijala Nacionalne službe za zapošljavanje godinama sprovodi posebne programe za podsticanje ženskog preduzetništva. Direktorka filijale, Suzana Đorđević, iznela je konkretne rezultate:

– U poslednje dve godine podržali smo 47 žena koje su pokrenule ili razvile svoj biznis, a u 2025. izdvojili smo 2,5 miliona dinara za nove korisnice. Znamo koliko prva pomoć znači – i želimo da to više ne bude izuzetak, već praksa.

20. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Nove pogodnosti za korisnike Yettel i Yettel Bank: Za lakše i jeftinije putovanje aktivirajte „Yettel Sve“

by bifadmin 19. јун 2025.

Yettel i Yettel Bank predstavili su Yettel Sve, prvi program koji zajedničkim korisnicima spaja najbolje iz sveta telekomunikacija i bankarstva.

Program nudi set sjajnih benefita: 500 dinara mesečnog povrata novca (cash-back), ekskluzivne popuste na Yettel Shopping platformi i premijum Yettel Sve world debitnu karticu. Nakon aktivacije Yettel Sve, korisnici u aplikacijama mogu bez naknade da aktiviraju i paket „Sve za put“, uz koji svako putovanje postaje lakše i jeftinije, jer uključuje usluge dodatnih gigabajta u romingu, putno osiguranje i VIP pogodnosti na aerodromu.

„Ultimativni cilj nam je – sve na jednom mestu. Naš zajednički korisnik ne treba da razmišlja gde počinju telekomunikacione, a gde se završavaju bankarske usluge, već samo o svojim potrebama i svom komforu. Primera radi, kada korisnik želi na putovanje, mi smo tu da kao saveznik ponudimo čitav paket usluga za koje bi nekada morao da istražuje i kontaktira šest različitih industrija. Ovo je samo početna faza programa i tek ćemo korisnicima olakšati još mnogo aktivnosti“, rekao je Aleksandar Bogdanović, predsednik Izvršnog odbora Yettel Bank.

Više od 840 hiljada Yettel Bank korisnika i 140 hiljada Bank MAX korisnika zajedno sa blizu 3 miliona Yettel korisnika, pokazatelj su da će gotovo svaki drugi stanovnik Srbije moći da koristi jedinstvene usluge koje štede vreme i novac.

„Naš cilj je da korisnicima maksimalno olakšamo: da imaju što više usluga na jednom mestu, bez skrivenih troškova i da im, pri tom uštedimo vreme. I tek smo počeli. Zajedno sa Yettel Bank-om i sada SBB-om kreiramo čitav ekosistem usluga, sa brojim pogodnostima koje će biti jedinstvene na tržištu“, izjavio je Majk Mišel, generalni direktor kompanije Yettel.

Yettel Sve korisnici koji aktiviraju paket „Sve za put“ imaju pravo na 36 GB rominga godišnje i putno osiguranje bez naknade 90 dana godišnje širom sveta. Dodatno, pored fiksnog mesečnog povrata novca, korisnici dobijaju i dodatni povrat od 2.5% za svaku dinarsku transakciju u inostranstvu za prvih potrošenih 120 hiljada dinara koje mogu rasporediti na više transakcija. Uz to, tu su i Air Serbia pogodnosti: prioritet prilikom ukrcavanja, brz prolazak kroz pasošku kontrolu, pristup Air Serbia Lounge salonu i popusti na karte za određene destinacije*.

Za sve ove pogodnosti neophodno je da imaju otvoren Bank MAX tekući račun, a u Yettel-u aktivan neki od sledećih paketa: Yettel Mobile M ili L, Total Data, Total Data+, Yettel Sve M, Yettel Sve L, Yettel Svuda M, Yettel Svuda L.

*Sve detalje o putnom osiguranju, povratu novca i Air Serbia pogodnostima pronađite u Yettel ili Yettel Bank aplikaciji ili na linku.

19. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Kako IT industrija predvodi poslovnu transformaciju tradicionalnog sektora?

by bifadmin 19. јун 2025.

Dok gledamo kako se finansijski, proizvodni, energetski, pa čak i poljoprivredni sektor bore da ponesu „titulu“ lidera i pionira digitalne transformacije, neosporno je da je celu privredu u digitalizaciju i modernizaciju povukla najmlađa industrija – IT.

Uticaj IT kompanija na digitalnu transformaciju je očigledan, jer ona pokreće integraciju, razvija tehnologije i daje alate koji povlače tradicionalne sektore u ono što su preduslovi, a verovatno će uskoro postati i obaveze savremenog poslovanja. Saradnja između IT i tradicionalnih, vekovima starih industrija, zapravo je razlog za privredni optimizam – jer otvara brojne, velike i nove mogućnosti za inovacije.

Tamo gde ih nije bilo decenijama, čak i vekovima. Izazovi sa kojima se biznisi, pogotovo veliki biznisi, u poslovnom okruženju 21. veka susreću su mnogo kompleksniji i brzo se razvijaju – u smislu obima i složenosti, i samim tim takva rešenja i traže. Novi milenijum doneo je način života koji je uslovljen digitalnom pismenošću, a nove tehnologije redefinišu način na koji radimo i utičemo na najširu zajednicu. Poslovanje je globalnije nego ikada, očekivanja i vrednosti zaposlenih se menjaju kako se generacije na piku svoje poslovne sposobnosti smenjuju.

S obzirom na neverovatno brz tempo promena u poslovnom svetu, mnogi lideri se bore sa time kako transformisati svoje organizacije i obezbediti dugoročnu održivost, relevantnost i atraktivnost – i kod krajnjih potrošača, i kod zaposlenih.

„Činjenica je da se tradicionalni sektori menjaju, ali da je pečat ili barem percepcija tradicionalizma još uvek tu i neće tek tako nestati, koliko god bili disruptivni. Ipak, sve tešnja saradnja sa IT industrijom, tehnološke inicijative koje gotovo svakodnevno dolaze iznutra, doprinele su da mnoge tradicionalne industrije zaista imaju startap-ovski način razmišljanja i veruju svojim saradnicima iz IT sektora. Mi smo neretko prva vrata na koja zakucaju kada nešto u svom biznisu žele da promene i olakšaju. Daju nam ideju da razvijemo, podstiču našu programersku radoznalost, ali nastoje i da već oprobana, klasična softverska rešenja što više uvedu u svoje sisteme, ne samo da bi se modernizovali, već i kako bi svojim zaposlenima olakšali svakodnevni rad“, kaže Nikola Balaban, CEO M&I Systems Grupe koja je jedna od vodećih IT grupacija u regionu, poznata po svom poslovno-informacionom sistemu Beyond 360 ERP, pružajući sveobuhvatan i modularan spektar poslovnih i tehnoloških rešenja za transparentno upravljanje svim poslovnim funkcijama i fleksibilno praćenje stalnih promena na tržištu.

Biznis transformacije, na koje iz kompanije M&I Systems referišu, uključuju mnoge faktore, kao što su razvoj inovativnih usluga ili proizvoda, usvajanje novih tehnologija i motivisanje zaposlenih da prihvate promene u načinu funkcionisanja organizacija. Ipak, nije mali broj istraživanja koji je pokazao da tek trećina započetih transformacija ispuni ciljeve zbog kojih je počela – poboljšanja organizacionih performansi, njihovo održavanje i unapređenje.

Evidentno je da kupci danas prelaze na online kupovinu, očekuju bržu isporuku, a svi biznisi moraju da odgovore na veći stepen personalizacije i povezanosti sa krajnjim korisnicima jer je to ono što ih, marketinškim jezikom, drži „on top of the mind“. I uz sve to – svi žele da zadrže i privuku talente koji sve manje pristaju da obavljaju repetitivne poslove, jer današnje tržište rada, preplavljeno predstavnicima mlađih milenijalaca i GenZ generacije, zna da to može da uradi prilično jednostavna aplikacija ili programski jezik.

„Baš u ovakvom kontekstu – kada je potrebno da promena obuhvata celokupni proces, a ujedno bude i razumljiva kupcima, potrošačima, ali i zaposlenima svih uzrasta i nivoa obrazovanja i tehnološke pismenosti – obraćaju nam se klijenti iz tradicionalnog sektora. Najpre da im pomognemo da razviju ili ponudimo rešenja koja već imamo, a koje će im simplifikovati rad, da putem novih tehnologija (digitalni radnici, AI agenti..) iskoristimo sva rešenja i dobre prakse koje već poseduju i omogućimo da sama transformacija za korisnike bude što efikasnija i brža, dok se zaposleni mogu fokusirati na razvoj inicijativa relevantnih za samu srž poslovanja. Tu uglavnom i kao prvi korak predlažemo ERP, jer transformacija iz tradicionalnog u moderno, mora da se kreće u fazama. ERP, odnosno Enterprise Resource Planning je najjednostavnije opisano softverski program koji povezuje i upravlja ključnim procesima svakog razvijenijeg sistema. Od finansija i nabavke, do HR-a, proizvodnje, logistike, marketinga i prodaje. On je alat koji je neretko okidač veće promene, jer znači prelazak sa tradicionalnog načina razmišljanja na način razmišljanja i donošenja odluka zasnovanih na podacima u svim segmentima. Ukratko, ERP sistemi pomažu preduzećima da uštede vreme, smanje greške i povećaju produktivnost. ERP jeste noseći stub našeg celog M&I sistema, i u toj oblasti imamo višedecenijsko iskustvo“, navodi Nikola Balaban iz M&I Systems Grupe.

Ova kompanija, osnovana je pre više od 30 godina u Novom Sadu, kao jedna od prvih kompanija sa lokalnim ERP-om u bivšoj Jugoslaviji. Tokom vremena sa ERP poslovnih sistema širila je svoje polje ekspertize na mašinsko učenje, isporuku i povezivanje sa velikim globalnim poslovnim sistemima, da bi danas postala gotovo vodeća regionalna IT grupacija, sa sve većim potencijalima u oblasti veštačke inteligencije i AI rešenja koja razvijaju za poslovne klijente.

Prošlogodišnje udruženje sa češkim liderom Seyfor otvorilo im je dodatne mogućnosti za dalji progres i usavršavanja u cloud sistemima, ali i kako bi odgovorili na rastuće potrebe za digitalizacijom lokalne male i srednje privrede.

„Uz velike optimizacije kroz koje ERP usluge nudimo, sve više vidimo i potrebu da se koriste RPA rešenja odnosno Digitalni radnici, i to u svim segmentima privrede – male, srednje i velike. Ona osim što su jednostavna za korišćenje i integraciju, donose velike uštede, u proseku više od pola miliona evra godišnje, a nivo grešaka koji ovako automatizovani sistemi beleže na nivou je statističke greške i iznosi 0,3%.

I dok je ovaj ambijent gde su optimizacija i ušteda krajnji (poslovni) ciljevi, već prihvaćen, u budućnosti se nadamo i prelasku na platformski način razmišljanja, koji stimulišemo kroz dalji razvoj najsavremenijih softvera. Upravo ovo jeste ono što je istinska transformacija – promenjeni način razmišljanja i pristupa rešenju gde su u fokusu efikasnost, ušteda i pozitivan uticaj. To je ona promena koju je IT industrija unela i dala tradicionalnom sektoru. Kroz saradnju se ne donosi samo optimizacija i doprinos ESG standardima i obavezama koje moderno zakonodavstvo diktira, već se stvara jedan potpuno novi model koji prati, pa i postavlja trendove tržišta“, zaključuju iz M&I Systems Grupe.

19. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Da li će drvna industrija stati na „zelenu granu“ i bez mrtvačkih sanduka?

by bifadmin 19. јун 2025.

Kina je trenutno najveće izvozno tržište sa srpsku drvnu industriju, gde je prošlogodišnji izvoz dostigao rekordnu vrednost od 50,8 miliona dolara. Problem je u tome što Kinezima prodajemo sve vrste rezane građe, a među retkim proizvodima sa „dodatom vrednošću“ su mrtvački sanduci, koje smo plasirali na kinesko tržište za 1,4 miliona dolara.

S druge strane, nameštaj koji obezbeđuje spoljnotrgovinski suficit celoj industriji, uglavnom izvozimo u zemlje EU koje mogu biti značajno pogođene američkim carinama.

Prognoze da će nakon višegodišnjih poremećaja na svetskom tržištu drveta, ova godina konačno predstavljati „zelenu granu“ za ovu industriju po svoj prilici će „sasušiti“ carine i druge protekcionističke mere koje uvodi nova američka administracija. Američki predsednik Donald Tramp i njegov tim u Vašingtonu na sve načine pokušavaju da smanje ogromnu zavisnost Sjedinjenih Država od uvoza drveta. Imajući u vidu da je u ovoj zemlji skoro 90% kuća napravljeno od tog materijala, te da SAD troše godišnje oko 115 do 120 miliona kubnih metara drvne građe, obnova američkih šuma na račun uvoza je proglašena za pitanje nacionalne bezbednosti.

U odbrani američkog „drvnog“ suvereniteta prva je stradala Kanada, koja je u SAD izvozila 30 miliona kubnih metara drvne građe. Odluku Vašingtona da uvede carine na kanadsko četinarsko drvo, sada pokušava da iskoristi Nemačka, koja je drugi najveći izvoznik u Sjedinjene Države, gde plasira dva miliona kubnih metara drvne građe.

Nemačka drvna industrija, koja već dve godine grca u dubokoj krizi, pokušava da popuni prazninu na američkom tržištu koju su za sobom ostavili Kanađani. Ali ekonomski analitičari u Nemačkoj upozoravaju da bi ta radost mogla biti kratkog veka, jer Ministarstvo trgovine SAD trenutno razmatra da li i nemačko drvo predstavlja bezbednosni rizik za američku privredu.

Rast izvoza uprkos teškoj godini

Iako Nemačka nije primarno tržište za izvoz drvne građe i proizvoda od drveta iz Srbije, to nije velika uteha domaćim proizvođačima. Naime, prema analizi Narodne banke Srbije, prerada drveta je svrstana među šest industrija u centralnoj i jugoistočnoj Evropi, uključujući i Srbiju, koje mogu biti najviše pogođene direktnim i indirektnim posledicama američkih tarifa. Time su dovedene u pitanje i nade domaćih proizvođača u drvnoj industriji da će blagi oporavak koji je započeo krajem prošle godine biti uvod u znatno bolju 2025. godinu.

Protekla godina je bila veoma teška za najveći broj firmi u ovoj industriji, posebno za mala i srednja preduzeća. I pored takve situacije, domaća drvna industrija je 2024. zabeležila rast izvoza od 1,4%, čija je vrednost dostigla 736,6 miliona dolara. Srbija je izvezla nameštaja od drveta u vrednosti od 384,9 miliona dolara, što je predstavljalo povećanje od 4,1% u odnosu na prethodnu godinu, navodi Branko Glavonjić, profesor Šumarskog fakulteta u Beogradu u analizi koju je objavio časopis „Drvotehnika“.

Najviše proizvoda od drveta izvezli smo u Kinu i Italiju, a potom u Bosnu i Hercegovinu, Francusku i Crnu Goru, pri čemu je u izvozu ubedljivo dominirala rezana građa sa udelom od čak 76%.

Mrtvački sanduci za Kinu

Kina je u 2024. godini bila ubedljivo najznačajnije tržište za izvoz proizvoda od drveta iz Srbije. Ukupan izvoz svih proizvoda od drveta na ovo tržište dostigao je rekordnu vrednost od 50,8 miliona dolara. Daleko ispod nalazile su se druge zemlje u koje najviše plasiramo proizvode od drveta, Italija (28,6 miliona dolara), Bosna i Hercegovina (26 miliona dolara), Francuska (25 miliona dolara) i Crna Gora (23 miliona dolara).

Od ostalih zemalja, koje spadaju u prvih 10, izdvajaju se Nemačka, Slovenija, Ruska Federacija, UAE i Hrvatska. Skoro dve trećine izvoza proizvoda od drveta iz Srbije ostvareno je u ovih deset zemalja, navodi Glavonjić.

U strukturi izvoza u Kinu i Italiju izrazito preovlađuje rezana građa svih vrsta, a ovako nepovoljnu strukturu donekle je ublažio plasman višeslojnih podova u vrednosti od dva miliona dolara, mrtvačkih sanduka od drveta kojih smo izvezli za 1,4 miliona, kao i ostalih proizvoda od drveta (5,6 miliona dolara).

Gde prodajemo kuhinje i spavaće sobe?

Glavna tržišta za izvoz građevinske stolarije u 2024. godini predstavljali su Francuska, Ruska Federacija, Crna Gora, Hrvatska i Švajcarska, dok su se podovi od drveta najviše izvozili u Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru i Italiju. Nameštaj smo najviše prodavali u Italiji, Rumuniji, Francuskoj i Crnoj Gori. Skoro polovina ukupnog izvoza nameštaja ostvarena je u ove četiri zemlje, dok je učešće prvih deset zemalja iznosilo 80%.

U Italiju se najviše izvozio tapacirani nameštaj za sedenje, delovi nameštaja i ostali drveni nameštaj. Vrednost izvoza ove tri kategorije iznosila je 59,2 miliona dolara, što je predstavljalo 97% od ukupnog izvoza u ovu zemlju. Rumunija je predstavljala važno tržište za izvoz spavaćih soba, kuhinjskog i trpezarijskog nameštaja i dnevnih soba, čija je vrednost iznosila 23 miliona dolara. Francuzima smo izvozili nameštaj za sedenje, ostali drveni nameštaj, trpezarijski i nameštaj za dnevne sobe, u vrednosti od 29 miliona dolara, dok smo u najbližem okruženju najviše prodali tapaciranog nameštaja i spavaćih soba.

Nameštaj se izvozi u zemlje EU većinom preko velikih trgovinskih lanaca, dok proizvođači pločastog i tapaciranog nameštaja svoje proizvode plasiraju u okruženje kroz sopstvene distributivne lance.

Nameštaj zaslužan za spoljnotrgovinski suficit

S druge strane, ukupan uvoz drvne industrije Srbije u 2024. godini je iznosio 495,2 miliona dolara, što je za blizu 19 miliona dolara ili 3,9% više u odnosu na prethodnu godinu. Skoro 77% ukupne vrednosti uvoza predstavljali su proizvodi od drveta, a svega 23% je sačinjavao nameštaj.

Spoljnotrgovinski bilans prerade drveta je negativan već petu godinu zaredom i u 2024. godini uvoz je bio veći od izvoza za 29 miliona dolara. Za razliku od prerade drveta, spoljnotrgovinski bilans nameštaja od drveta je pozitivan i u 2024. suficit je iznosio 271,1 milion dolara. Upravo zahvaljujući nameštaju, spoljnotrgovinski bilans drvne industrije Srbije kao grane u celini je bio pozitivan i iznosio je 241,4 miliona dolara, ističe Glavonjić.

Industrija propuštenih šansi

Kada je reč o izgledima za ovu godinu, kineske porudžbine od srpskih proizvođača su tokom prva dva meseca bile stabilne, ali je tražnja u Italiji za našim proizvodima od drveta počela da opada. Izvoz pločastog nameštaja u Rumuniju i Francusku zabeležio je rast u istom periodu, a tokom prva dva meseca rastao je i izvoz masivnog nameštaja u Francusku i Belgiju, dok je plasman na nemačkom tržištu imao blagi pad.

Dominantan izvoz poluproizvoda od drveta i nisko učešće nameštaja izrađenog od masivnog drveta u ukupnom izvozu drvne industrije upućuju na zaključak da srpska drvna industrija postaje industrija propuštenih šansi, upozorava profesor Šumarskog fakulteta.

Najava kineskih investitora za pokretanje proizvodnje višeslojnih podova velikog kapaciteta u Srbiji, mogla bi donekle da ublaži ovakvu situaciju. Američke carine mogle bi da ubrzaju kineske investicije u proizvodnju slojevitih podova u Srbiji. Ukoliko ne bude nepredviđenih događaja i ove najave se ostvare, to će biti rezultat srećnih okolnosti, a ne osmišljene strategije i sistemske podrške. I tako u krug, iz godine u godinu, zaključuje Glavonjić.

19. јун 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Žene koje pomeraju granice: Priznanje za tri najbolje mlade naučnice u 2025
  • Zdrav tim, uspešna kompanija: Prednosti dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja
  • UniCredit Banka prva na tržištu predstavila Mastercard Smart Data Service – platformu za pametno upravljanje troškovima za svako moderno preduzeće
  • Pomoć protiv usamljenosti tokom praznika
  • Šta su sve dogovorili Vlada Srbije i MMF?

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit