NAJNOVIJE
Korejci i Poljaci pretekli razvijena tržišta
Svet više nije podeljen ideologijom, već pristupom računarskoj snazi
Koji sektor pokreće evropsku ekonomiju?
Za paušalce produženo ograničenje rasta poreske osnovice od 10%...
Danska pošta prestaje s dostavom pisama nakon više od...
Koja javna preduzeća zvanično prelaze u društva sa ograničenom...
Evropski berzanski indeksi u blagom padu, zlato i srebro...
Milton Fridman: Država nema svoj novac, samo ljudi imaju...
U trećem kvartalu prosečna neto zarada nominalno veća za...
Čak 87,8 odsto ukupnog izvoza je iz prerađivačke industrije
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Politika i društvoVesti

Koliko je sati sna potrebno čoveku?

by bifadmin 14. јул 2025.

Smatra se da je za dobar noćni oporavak većini ljudi potrebno oko 7.5 do 8 sati spavanja, s tim što se ne preporučuje ni kraće ni duže vreme spavanja od predloženog.

Šta znači tip dugog i kratkog spavača?

Smatra se da duže ali i kraće spavanje nepovoljno utiču na opšte zdravlje čoveka. S druge strane, poznato je da postoje značajne varijacije.

Zna se da je nekim ljudima, takozvani „kratki spavači“, za  normalno funkcionisanje potrebno 2 do 3 sata spavanja (Nikolam Tesla je spavao oko 2.5 do 3 sata, a Thomas Alva Edison oko 2.5 sati; međutim, poznato je da je Edison oko podne dremao u svojoj laboratoriji oko 45 minuta, a Tesla nije, tako da je ipak Edison od Tesle spavao duže).

Neki ljudi spadaju u grupu „dugih spavača“ pa im je za dobar oporavak potrebno 10 do 11 sati noćnog spavanja. Ukoliko se spava još duže, smatra se da postoji patološko stanje koje se naziva preterana pospanost ili „hipersomnija“, koje zahteva dodatna medicinska ispitivanja uzroka. Ukoliko se spava nedovoljno dugo ili je spavanje lošeg kvaliteta radi se o nesanicama ili „insomnijama“.

Koliko je potrebno vremena da se provede u spavanju?

Vreme koje čovek provede u spavanju na prvom mestu zavisi od uzrasta. Kod dece se dužina spavanja sa starenjem produžava, da bi se kod starijih malo skratilo. Ne postoji „normalan“ broj sati koji obezbedjuje dobro spavanje. Čovek sam mora da odredi koliko mu je sati spavanja potrebno da bi se osećao naspavan.

Najbolji indikator dobrog spavanja je budjenje sa lakoćom i osećaj naspavanosti, dok na loše spavanje ukazuje hronično buđenje sa osećajem nenaspavanosti, razdražljivosti i dekoncentracije.

Tabela: preporučena dužina spavanja u odnosu na uzrast

Uzrast Potrebna dužina spavanja

Novorodjenčad (0-3 meseca)

14-17 sati

Bebe (4-12 meseci)

12-16 sati spavanja (uz dremanje)

Deca (1-2 godine)

11-14 sati (uz dremanje)

Deca (3-5 godina)

10-13 sati (uz dremanje)

Deca (6-12 godina)

9-12 sati

Tinejdžeri (13-18 godina)

8-12 sati

Odrasli (18-60 godina)

7-8 sati

Odrasli (61-64 godina)

7-9 sati

Odrasli (65+ godina)

7-8 sati

Kod odraslih postoji preporuka da ukupno spavanje treba da traje izmedju 7-8 sati. Takođe, postoji preporuka da se to vreme provede u noćnom  spavanju (1, 2, 3).

Šta ako je u toku dana spavanje narušeno?

Ukoliko spavanje nije narušeno, nema razloga da čovek, ako oseti potrebu, ne odspava kraće vreme i tokom dana, obično posle podne, a to spavanje se naziva “siesta”. Reč potiče iz Španskog jezika sa značenjem “posle-podnevno spavanje ili odmor”. Međutim, iako mnogi “siestu” vezuju za Španiju, prvi su stari Rimljani u Italiji imali običaj da odspavaju posle podne i to se naziva “a riposo”.

Slična, poslepodnevna, kratkotrajna spavanja su karakteristična i za Mediteransko i Latino-Američko podneblje, gde se vreme ručka poklapa sa  najtoplijim delom dana. Tako su Stari Rimljani prvi imali običaj da  odspavaju oko podne i to nazivali “sexta hora” (sa značenjem  podne ili šesti sat), jer su Rimljani brojali sate tek od izlaska Sunca. I danas, za razliku od Severnoevropskih zemalja, u Mediteranskim zemljama (Španija, Italija, Francuska, Grčka) radnje ne rade tokom poslepodneva, kako bi se obezbedilo vreme za “siestu”. Siesta obično  traje od 20 minuta do dva sata. Kako se latinski jezik pretopio u španski pa je od „sexta“ nastala „siesta“, ova reč se prenela i u druge jezike sa istim značenjem.

Izvor: Steteskop

Foto: Pixabay

14. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Raspisan konkurs za kreiranje vizeulnog identiteta UEPS-a

by bifadmin 14. јул 2025.

U prethodnih 65 godina ispisali smo neverovatnu istoriju. Sada dajemo priliku mladima da nam naprave skicu za još mnogo, mnogo godina uspeha.

Ovo je izuzetna prilika za sve dizajnere i studente do 30 godina sa prebivalištem u Srbiji da učestvuju u ovom nagradnom konkursu kreiranja vizuelnog identiteta povodom 65 godina od osnivanja UEPS-a, najstarijeg strukovnog udruženja.

Mala osveženja uvek daju dodatnu energiju, a mislimo da naša energija treba da bude u znaku mladosti, poleta i vitalnosti, jer se tako i osećamo!

Pozivamo sve dizajnere i studente do 30 godina sa prebivalištem u Srbiji da učestvuju u ovom nagradnom konkursu kreiranja vizuelnog identiteta povodom ovog divnog jubileja

Zainteresovani se mogu prijaviti do 25. avgusta 2025. godine

Članovi žirija:

Slavimir Stojanović Futro

Ivan Aran

Lazar Bodroža

Isidora Nikolić

Jana Oršolić

 

14. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Siniša Ljubojević novi generalni direktor kompanije Saga Beograd

by bifadmin 14. јул 2025.

Od 11. jula 2025. godine, funkciju generalnog direktora kompanije Saga Beograd preuzima Siniša Ljubojević, dosadašnji direktor strategije.

Ova promena deo je planskog procesa daljeg jačanja kompanije i usmerena je ka ubrzanju sprovođenja već iniciranih promena u načinu poslovanja, kao i ka efikasnijem odgovoru na kompleksne tržišne zahteve.

Siniša Ljubojević već više od dve godine vodi Noventiq Services Srbija, a od osnivanja je i direktor RGC-a, kompanije u kojoj je Saga suvlasnik. Tokom karijere stekao je bogato iskustvo u razvoju poslovanja, upravljanju projektima i saradnji sa međunarodnim partnerima, uključujući i angažmane u okviru inicijativa Svetske banke.

Njegovo poznavanje organizacione kulture, uz izražene liderske veštine i razumevanje tržišnih kretanja, donosi kompaniji kontinuitet i novu energiju, sa jasnim fokusom na rezultate i modernizaciju poslovanja.

„Ovo unapređenje za mene predstavlja čast, ali i veliku odgovornost. Plan mi je da, zajedno sa svojim timom, dodatno unapredim našu poziciju na tržištu, da ubrzamo inovacije i ostanemo pouzdan partner klijentima u njihovoj digitalnoj transformaciji. Saga je danas kompanija sa bogatim tridesetpetogodišnjim iskustvom, snažnim temeljima, ali i novom vizijom“, rekao je Siniša Ljubojević.

Na čelu Saga Grupe ostaje Radenko Radan, koji će se u narednom periodu fokusirati na strateški razvoj Grupe, partnersku mrežu i širenje poslovanja u regionu.

Saga Beograd, kao deo Saga grupe, nastavlja da pruža visokokvalitetna rešenja iz oblasti sistem integracije, sajber bezbednosti, automatizacije procesa i primeni veštačke inteligencije, oslanjajući se na 35 godina iskustva i stručnost svojih timova. Kao deo Noventiq grupacije, vodećeg globalnog provajdera rešenja i usluga u digitalnoj transformaciji i sajber bezbednosti sa sedištem u Londonu, omogućava, olakšava i ubrzava digitalnu transformaciju u svim sektorima za poslovanje svojih klijenata u preko 60 zemalja sveta. Veliki izbor najboljih IT vendora, pored sopstvenih usluga i rešenja, klijentima pruža dodatnu mogućnost izbora u skladu sa potrebama koje imaju u datom trenutku.

14. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
BlogoviVesti

Zašto je zakazana vanredna skupština akcionara Energoprojekta?

by bifadmin 14. јул 2025.

Pisah onomad o „auto-pilotima“ koje država postavlja u upravne odbore preduzeća u kojima ima dominantan ili značajan interes. Osim partijske podobnosti, najvažnije je ne talasati, a postignuti rezultati kompanije su potpuno nebitni.

Teško da ste ikada čuli (pročitali) da je neki član uprave kompanije nakon imenovanja obelodanio ciljeve za koje će da se bori ili sumirao postignuto nakon okončanja perioda ubiranja apanaže.

Šta bi recimo mogao da kaže predstavnik države u Energoprojektu u kojem je ova značajan akcionar sa 34% akcija? Od preuzimanja pre osam godina prihod kompanije je pao sa 300 na 100 miliona evra, profiti su drastično smanjeni, dividenda ukinuta… Vrednost državnog paketa akcija je pala za 30-ak miliona evra.

No, idemo dalje, za 18. jul zakazana je vanredna skupština akcionara na kojoj će Energoprojekt da otuđi vrednu imovinu u vidu parcele u centru Novog Beograda – kome drugom do njegovom većinskom vlasniku. I opet ne može ništa da se uradi bez direktne ili prećutne podrške države (neophodna je tročetvrtinska većina ili rezervna opcija da predstavnik države ode na more).

Sva sreća pa imamo evropske zakone koji štite manjinske akcionare u situacijama kada se donosi odluka o raspolaganju imovinom velike vrednosti pa mogu zahtevati od kompanije otkup akcija.

Upsss, država je izmenila zakon pred koncesiju aerodroma, kako se ne bi baktala sa malim akcionarima, pa je već godinama moguće izbeći otkup po procenjenoj vrednosti akcije i referisati se na fikciju u vidu likvidne hartije.

Zamislite berzu koja u prvoj polovini godine ima promet akcija na nivou manje menjačnice (osam miliona evra), a i dalje se vozi nekakva igra o postojanju likvidnih hartija. I o nekakvoj tržišnoj ceni kojom se akcionari obeštećuju ukoliko kompanija želi da otuđi vrednu imovinu.

Situacija postaje toliko nadrealna da je sledeći korak verovatno pojava Manjinskih akcionara 2.0

Autor: Nenad Gujaničić

Fotoy: Pixabay

14. јул 2025. 0 komentara
1 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Broj stanova u gradnji u Evropi pao je na najniži nivo, kakva je situacija u Srbiji

by bifadmin 14. јул 2025.

Broj stanova u gradnji u Evropi pao je na najniži nivo u poslednjih nekoliko godina, a broj izdatih dozvola za gradnju stanova je u Srbiji 10% manji nego što je bio lani

Evropska stanogradnja je veoma ugrožena i broj stanova koji se grade je najmanji u nekoliko poslednjih godina, upozoravaju ovih dana na situaciju u jednoj od vodećih privrednih grana iz mreže Eurokonstrakt (Euroconstruct).

Kako se navodi, broj završenih stambenih jedinica u Evropi u 2025. će biti smanjen na 1,46 miliona, sa 1,55 miliona u 2024., dok se za 2026. očekuje skroman rast na 1,51 milion stanova. Samo u Nemačkoj se očekuje pad od 19% ove godine (na 205.000 stanova u 2025. i još manje u 2026 – 185.000), Francuskoj 14%…

U Srbiji zvanična statistika još nije uspela da izbaci podatke ni koliko je stanova napravljeno u 2024. godini, a nema ni prognoza ni za tekuću ni sledeću godinu.

Koliko ćemo mi stanova izgraditi na, bar cenom veoma dinamičnom tržištu Srbije, ne može se reći, ali se može naslutiti po broju traženih izdatih građevinskih dozvola.

I dok je ukupan broj izdatih građevinskih dozvola u periodu januar-april 2025. godine manji je za 6,7% u odnosu na isti period prethodne godine, broj stanova koji je planiran za gradnju prema tim dozvolama je manji za 10,4%, u odnosu na isti period, a površina tih stanova manja za 11,4%.

Znači u 2026. godini je već „viđen“ manji broj novih kvadrata na tržištu, a slična situacija bi mogla da se pojavi i u ovoj godini. Naime, prema izdatim dozvolama iz 2024. godine, predviđena je gradnja 38.042 stana (novogradnja, bez adaptacija), što je približno jednak broj onome iz prethodne godine.

Koliko će se stanova stvarno i izgraditi je teško prognozirati jer taj broj značajno varira od nekoliko procenata, za koliko je bio veći broj završenih stanova u odnosu na prethodnu godinu 2020. i 2022. do +20% u 2023.

Tu u kalkulaciju dolazi i promena trenda odnosa broja završenih stanova u određenoj godini i broja izdatih dozvola za te stanove u prethodnoj godini. Taj odnos je do 2020. godine uglavnom bio u plusu, tj. više je izgrađeno stanova nego što je prethodne godine izdato dozvola, pošto na tržištu konačno osvane i nešto stanova po dozvolama izdatim dve ili tri godine ranije. No, 2022. i 2023. godine zbog početka krize likvidnosti u srpskoj visokogradnji, završeno je stanova manje nego što je u prethodnoj godini izdato dozvola (-12% i -7%).

Materijal, kamate… ali i nezrelo tržište

I dok su glavni problem u Evropi porast kamata, smanjena kupovna moć i skok građevinskih troškova, ali i izmene u poreskoj i subvencijskoj politici u više evropskih zemalja, Srbija ima i neke strukturne probleme.

Svakako je zastoju u završavanju započetih projekta donelo to što rastu troškovi građevinskog materijala i radne snage (i pored sve većeg učešća nisko plaćene ali i niskokvalifikovanih i neefikasnih radnika iz inostranstva) a kreditni kupci se sporo vraćaju jer kamate i dalje nisu pale na očekivane nivoe.

Stručnjaci ukazuju na to da se srpsko tržište „stabilizuje“, izbegavaju reč kriza, a kako je to istaknuto na nedavnom panelu u Beogradu u okviru konferenciji „Budućnost građevinske industrije: Ljudi, kapital i održivost“, mora se i pročistiti i ukrupniti.

– Imali smo rast cene od 30% do 50% u poslednjih pet godina i to od manjih gradova poput Subotice do banja. Profitna marža investitora je bila tolika da se u posao ulazilo i bez velike kalkulacije, čak su novac povlačili iz osnovnog biznisa u stanogradnju. Sada je realnost i da je kamata na stambeni kredit 4,5%, i da se kreditni kupci vraćaju uprkos tome. Ali, evidentno je da se i tu situacija menja i da se tržište investitora ukrupnjava i da tu neće ostati oni kojima je to „drugi posao“ – istakao je Miloš Mitić, izvršni direktor agencije za nekretnine Siti ekspert (City expert).

Izvor: 24sedam.rs

Foto: Pixabay

14. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Srbija je četvrta u Evropi po proizvodnji lešnika

by bifadmin 14. јул 2025.

Da nam je cena kakaoa već „zagorčala“ čokoladu osetili su svi potrošači koji kupuju ovaj proizvod. Sudeći prema poslednjim informacijama koje stižu iz Turske, cene još nekih proizvoda bi mogle tek da nas „udare po džepu“. Naime, u toj državi poskupeli su lešnici, čiji rod je smanjen zbog jakog mraza. A Turska je najveći svetski proizvođač lešnika, koji „drži“ čak i do 75 odsto globalne proizvodnje ovog jezgrastog voća.

Tona po hektaru. Toliko iznosi prinos lešnika u Srbiji sa površine od 8.718 hektara na kojima se uzgaja leska, pokazuju podaci zvanične statistike za 2024. godinu. Prema podacima Veletržinice Beograd, cena lešnika (veleprodajna) trenutno se kreće od 900 do 1.300 dinara po kilogramu.

Jak mraz u Turskoj uticao je na znatno smanjenje roda lešnika, što je dovelo do njegovog poskupljenja za 30 odsto od aprila. Očekuje se, prenela je svetska agencija Blumberg, da će mu cena i dalje rasti. A to značajno može da utiče na standard potrošača širom sveta, s obzirom na to da je upravo Turska najveći svetski proizvođač lešnika i da drži čak 75 odsto svetske proizvodnje ovog jezgrastog voća, koje je sastojak brojnih proizvoda mnogih konditora.

Pre pet godina, u Srbiji upola manja površina pod leskom

Kada je reč o našoj zemlji, u Srbiji je, tokom 2024. godine, proizvedeno 8.910 tona lešnika. Leska se, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u našoj zemlji uzgaja na površini od ukupno 8.718 hektara.

Samo pet godina ranije, u 2019, površina pod leskom je bila upola manja, kao i ukupan prinos – sa 4.479 hektara dobijeno je 4.949 tona lešnika, pokazuju podaci RZS.

Prinos po hektaru je proteklih godina bio gotovo ujednačen – najveći je bio 2020. godine 1,4 tona po hektaru, a najmanji prošle godine – jedna tona po hektaru.

Na Konferenciji „Popis poljoprivrede 2023 – rezultati i perspektive“, održanoj u martu 2025. godine, predstavljena je publikacija „Stanje u savremenoj proizvodnji voća u Srbiji i mogućnosti za njeno poboljšanje“.

Kada je reč o proizvodnji lešnika, autori publikacije ukazali su da Srbija nije iskoristila agroekološke uslove za proizvodnju lešnika, te da zaostaje za Turskom, koja proizvede više od 765.000 tona i vodeća je u svetu, zatim za Italijom, koja je sa 98.670 tona vodeća u Evropi.

Velike količine lešnika proizvedu, kako se navodi – i Azerbejdžan (72.105 tona), SAD (70.310 tona), dok se Republika Srbija, sa proizvodnjom od 9.328 tona, nalazi na 11. mestu u svetu (podaci FAO, 2022. godine).

U Evropi, po proizvodnji leske, prednjači Italija (98.670 tona), a slede je Francuska (9.960 tona) i Poljska (9.500 tona), dok se Srbija, sa 9.328 proizvedenih tona (što je podatak za 2022. godinu), nalazi na četvrtom mestu.

Kada je reč o prinosu po hektaru, na prvom mestu je – Grčka (2,6 tona/ha), zatim SAD (2,6 tona/ha), Kina sa (2,1 tona/ha).

„U Evropi, po proizvodnji lešnika, na prvom mestu se nalazi Grčka (2,6 tona/ha), zatim Poljska(1,7 tona/ha), Francuska (1,4 tona/ha), dok je Srbija (1,3tone/ha) na desetom mestu u svetu, a na četvrtom u Evropi.

U Somboru najveći zasadi

Inače, od jezgrastih voćnih vrsta, u Srbiji se najviše gaje orah i leska, ali udeo zasada pod ovim voćnim vrstama nije veći od 7,37 odsto od površina zasada pod voćem, ukazali su autori publikacije „Stanje u savremenoj proizvodnji voća u Srbiji i mogućnosti za njeno poboljšanje“, priređenoj nakon popisa poljoprivrede iz 2023.

„Iako su prirodni uslovi različitih delova centralne Srbije povoljniji za gajenje leske, najviše zasada ove voćne vrste se nalazi u Vojvodini. Uglavnom je reč o velikim plantažnim zasadima, delimično žbunaste forme, a delimično stablašice. Prva po površinama je opština Sombor (916 hektara), slede Šid (465 hektara), Mali Iđoš (449 hektara), Šabac (354 hektara) i Kikinda (233 hektara“, navodi se u publikaciji.

Izvor: N1, autor Daniela Ilić Krasić

Foto: Pixabay

14. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Zanat ili fakultet?

by bifadmin 13. јул 2025.

Zanat ili fakultet? Da li je to uopšte dilema? Zarada zanatlija u Srbiji, utisak je, prestigla je ono što ostvare visokobrazovani poput lekara ili nastavnika.

Nedavno se oko toga povela velika i interesantna rasprava na društvenoj mreži X. Povod je bila objava u kojoj se jedna korisnica mreže požalila da joj je vodoinstalater za 15 minuta poslao naplatio 1.500 dinara. Drugi korisnik izneo je još drastičniji primer, da je platio 12.000 za desetominutni rad majstora.

Nadovezali su se brojni komentari. Dobar deo njih odnosio se na pitanja da li je to pravedno imajući u vidu da visokoobrazovani rade za manje.

Bilo je i onih koji su stali na stranu majstora. Isticali su da zanati odnosno znanje koje majstor ima i alat ipak koštaju, kao i vreme i fizički rad.

Podaci sajta Infostud pokazuju da zanatlije u Srbiji zarađuju značajne iznose. Ipak, zarada varira u zavisnosti od struke i iskustva.

Plate majstora oko 2.000 evra

Vodoinstalateri, električari, automehaničari i keramičari ostvaruju zaradu od 1.500 do 2.000 evra. Pojedini majstori u traženim oblastima mogu zaraditi i do 2.500 evra mesečno, pokazala je analiza sajta Infostud.

S druge strane, lekari zarađuju između 99.000 i 190.000 dinara, dok specijalisti u državnim bolnicama imaju do 160.000 dinara. Plate su im veće ako rade u privatnom sektoru.

IT stručnjaci su među najbolje plaćenima, sa prosekom od oko 207.000 dinara, dok ekonomisti imaju značajan raspon – od 63.000 do 160.000, u zavisnosti od pozicije i iskustva.

Prosečna plata profesora u Srbiji se kreće oko 98.538 dinara. Međutim, postoji razlika u platama unutar obrazovnog sistema. Dok plate profesora sa iskustvom i u višim zvanjima mogu biti veće, nastavnici u školama mahom primaju između 67.000 i 107.000 dinara.

Odnos ponude i tražnje

Nemanja Vuksanović, docent Ekonomskog fakulteta u Beogradu kaže za Forbes Srbija da se odgovor na dilemu ko zaslužuje više nalazi u jednostavnoj ekonomskoj logici. Odnosu ponude i tražnje.

„Zanatlije su postale retkost, a ono što je retko postaje skupo, pa tako i njihove usluge“, kaže on.

Ističe da je takvo stanje posledica činjenice da su mnoge zanatske i manuelne profesije – poput električara, vodoinstalatera, automehaničara, tesara i slično – decenijama potcenjivane, pa su se mladi sve ređe odlučivali za zanatske škole.

Upozorava da je sada u Srbiji, ali i u drugim zemljama, broj tih radnika nedovoljan da zadovolji tražnju za uslugama koje ove profesije pružaju.

Nema dovoljno ljudi za zanat

„Dodatno, veliki broj onih koji obavljaju zanatske poslove odlazi u inostranstvo u potrazi za boljim uslovima. To smanjuje ponudu zanatlija na domaćem tržištu i podiže zarade onima koji ostaju. Paralelno, broj visokoobrazovanih osoba se u Srbiji značajno uvećao. Ali, tržište rada ne uspeva da kreira dovoljan broj poslova u skladu sa njihovim kvalifikacijama“, kaže Vuksanović.

Posledično, određeni broj visokoobrazovanih prihvata manje plaćene poslove koji ne odgovaraju stečenim kvalifikacijama. Ovo posebno važi u oblasti poput društvenih nauka, gde ima više diplomiranih nego dostupnih dobro plaćenih poslova.

Kada je reč o paraleli između fizičkog rada i visokoobrazovanih zanimanja, Vuksanović kaže da visoko obrazovanje podrazumeva godine učenja, dok je fizički rad težak na sasvim drugačiji način, jer zahteva snagu, izdržljivost i često izlaganje riziku.

Visokoobrazovani ne žele da rade fizički teške poslove

„To su poslovi koje većina visokoobrazovanih danas ne želi da radi, upravo zato što su fizički naporni i nepredvidivi. Zanatlije danas ne zarađuju više zato što je njihov posao postao vredniji u društvenom smislu, već zato što tržište njihov rad vrednuje konkretnije“, pojašnjava.

Tržište rada u Srbiji poslednjih godina je pretrpelo značajne promene u domenu obrazovanja i poslova i zbog uticaja ubrzane digitalizacije i automatizacije. Brojne administrativne i kancelarijske poslove danas mogu obavljati algoritmi, softveri i veštačka inteligencija.

Ipak, kako kaže Vuksanović, treba imati u vidu da se zanatski poslovi i usluge ne mogu automatizovati, niti obavljati na daljinu.

Zanat „otporan“ na AI

„To ih čini otpornim na ovaj tip promena, pa ih samim tim čini traženijim i više plaćenim. Drugi važan faktor jesu demografske promene. Stanovništvo u mnogim evropskim zemljama, uključujući Srbiju, rapidno stari. Sa sve manjim brojem mladih ljudi koji ulaze na tržište rada, posebno u tehničke i zanatske škole, dolazi do manjka radne snage upravo tamo gde je najpotrebnija. Pad nataliteta i migracije dodatno pojačavaju ovaj problem, ostavljajući mnoga radna mesta nepopunjena“, dodaje.

Ove promene nisu svojstvene samo za Srbiju, i dešavaju se vrlo intenzivno globalno posmatrano.

Globalno je prosečan prinos na visoko obrazovanje i dalje značajan, uprkos velikom povećanju ponude obrazovanih radnika u poslednjih nekoliko decenija.

Svaka dodatna godina školovanja povećava zaradu

Vuksanović je sa kolegama 2018. objavio naučni članak u kome se navodi između ostalog da svaka dodatna godina školovanja za mlade u Srbiji povećava zaradu u proseku za oko 5%. Ovo ukazuje na činjenicu da visoko obrazovanje i dalje predstavlja važan mehanizam kretanja uz društvenu lestvicu.

Poređenja radi, prema rezultatima istraživanja Svetske banke (2014), stopa povraćaja na ulaganje u obrazovanje u proseku po zemljama sveta iznosi 10 odsto po godini školovanja, pri čemu važi da je stopa povraćaja na ulaganje u obrazovanje veća u nerazvijenim zemljama i zemljama u razvoju nego u razvijenim zemljama.

Njegov kolega sa Ekonomskog fakulteta docent Dragan Aleksić takođe primećuje da većina mladih teži da stekne fakultetske diplome, dok niko ne želi da se bavi zanatom.

Mnoge je sramota da idu na zanat

„Zanati su stigmatizovani među mladima i gotovo da je postalo sramota ići na zanat. Mnoge firme su zbog toga prinuđene da vraćaju majstore iz penzije, ali pošto to nije održivo u dugom roku, može se očekivati da zarade zanatlija i usluge dodatno rastu u budućnosti“, dodaje.

Pored nepovoljnog kretanja zarada visokoobrazovanih, ovome je doprinela i činjenica da smo se u prethodnim godinama susreli sa relativno visokom inflacijom čija je struktura bila takva da su najviše porasle cene egzistencijalnih dobara.

Profesor ukazuje na još jedan važan društveni fenomen.

„Današnje generacije visokoobrazovanih, pre svega u velikim gradovima, manje su osposobljene za obavljanje sitnih kućnih popravki od prethodnih generacija. Za jednostavno menjanje gumica na slavini danas većina visokoobrazovanih zove majstora, dok ranijim generacijama nije bilo strano ni da samostalno okreče stan, a kamoli izvrše neku sitnu popravku“.

Izlazak na teren košta više nego ranije

Zbog prevelike tražnje u urbanim sredinama i hroničnog nedostatka majstora i ne treba da čudi što je sam izlazak na teren ozbiljna finansijska stavka u budžetima građana, naglašava.

Ukazuje i da se razlika u zaradama između visokoobrazovanih i radnika na teškim fizičkim poslovima polako smanjuje.

Primera radi, 2018. prosečna zarada u obrazovanju bila je dvostruko veća od minimalne zarade, dok je u 2024. ona svega 1,5 puta veća. Ovo je ujedno i jedan od faktora zbog čega postoji sve manje interesovanje za nastavničkim profilima kod mladih.

Aleksić kaže da je 2012. svega 15% odraslog stanovništva bilo visokoobrazovano. Danas ovo učešće iznosi skoro 24%. Pri čemu treba imati u vidu da je učešće visokoobrazovanih među mladima znatno veće.

Transformacija tržišta rada

Takođe, došlo je do zaokreta zaposlenosti ka zanimanjima koja zahtevaju fakultetske diplome (menadžeri, IKT zanimanja i slično) nauštrb zanata i VKV majstora.

Do transformacija na tržištu rada došlo je i zbog starenja stanovništva i ekonomskih migracija.

„Toga ima i u drugim zemljama, posebno u najrazvijenijim zemljama Evropske unije. Međutim, okvirni podaci pokazuju da, na primer u Nemačkoj, lekari u proseku zarađuju oko tri puta više od zanatlija i majstora, dok kod nas neka majstorska zanimanja, posebno ako pružaju individualne usluge kao preduzetnici, umesto da rade u preduzećima, poput keramičara, vodoinstalatera, električara i slično mogu da budu isplativija od rada u zdravstvenom sektoru“, pojašnjava sagovornik.

Primer Nemačke

Na pitanje zašto je situacija u Nemačkoj drugačija, profesor ukazuje da je Nemačka veoma atraktivna destinacija za nove zemlje članice EU poput Rumunije, Poljske, Slovačke, zbog slobode kretanja, ali i zemlje kao što je Srbija iz kojih je, uprkos otežanom protoku radne snage, pristigao veliki broj majstora i popunio „rupe“ na ovim tržištima.

Dok naši radnici odlaze u razvijenije evropske zemlje, Srbija može da privuče samo radnike iz zemalja koje su manje razvijene od nje. Oni zasad rade na građevini, kao vozači, dostavljači, i uglavnom ne pružaju individualne (preduzetničke) usluge, već rade u sklopu većih firmi.

Njih još nema među deficitarnim majstorskim zanimanjima.

Razlog je pre svega jezička barijera koja predstavlja ozbiljnu prepreku za pružanje individualnih usluga. Drugi je kulturološki i tiče se činjenice da je doseljavanje stranih radnika relativno nov fenomen za naš narod, za razliku od nemačkog naroda, dodaje Aleksić.

„Pitanje je u kojoj meri bi građani imali poverenja da elektroinstalaterske radove povere nekome iz Šri Lanke ili Nepala“, kaže Aleksić.

Šta očekuje generacija Z od tržišta rada?

S obzirom na to da predaje i na završnoj godini studija, docent Dragan Aleksić dobro je upoznat sa očekivanjima studenata u pogledu željenih zanimanja.

„Današnja generacija Z koja stupa na tržište rada ima mnogo više samopoštovanja od njihovih prethodnika – milenijalaca. Tako da se ne libe da odbijaju poslove koji im ne odgovaraju. Istini za volju, takvo ponašanje im dozvoljava i razvoj situacije na tržištu rada, s obzirom na to da je stopa nezaposlenosti bila mnogo viša kada su milenijalci stupali na tržište rada, pa je samim tim i broj ljudi koji konkuriše na jedno radno mesto bio mnogo veći“.

Mladi danas mogu da budu izbirljivi

Danas na tržištu rada postoje deficiti u raznim profesijama, pa delimično i zbog toga mladi mogu da budu izbirljiviji.

Pored više zarade, mogućnost izbora i sigurnost posla je nešto što u većoj meri stoji na raspolaganju visokoobrazovanima, te se zbog toga kvalitetno obrazovanje u Srbiji svakako isplati na duge staze, objašnjava.

Podaci Infostuda pokazuju da poslednjih godina mladi u Srbiji najčešće upisuju studije psihologije, medicine, stomatologije, farmacije i IT. Pre svega zbog kombinacije prestiža, statusa i sigurnosti zapošljavanja. Psihologija se sve više doživljava kao savremena, uticajna profesija sa širokom primenom. Medicina i IT ostaju visoko kotirani zbog mogućnosti rada i u zemlji i u inostranstvu.

Istovremeno, raste interesovanje i za društvene nauke poput prava, ekonomije, političkih nauka i PR-a. Oni se vide kao “široki” smerovi sa potencijalom za različite karijerne puteve, pokazala je analiza sajta Infostud.

Sa druge strane, najmanje interesovanja vlada za nastavničke smerove – fizika, hemija, istorija, srpski jezik, poljoprivredne fakultete i teorijske nauke poput filozofije ili etnologije. Razlozi leže u niskim platama, lošem statusu prosvetnih radnika i percepciji da te studije ne vode ka održivoj karijeri.

Izvor: Forbes

Foto: Pixabay

13. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Koje voće sadrži najmanje šećera

by bifadmin 13. јул 2025.

Mnogi ljudi unose više šećera nego što su svesni – iako ga najčešće povezuju s kolačima i gaziranim pićima, šećer se krije i u brojnim svakodnevnim namirnicama.

Ključno je razlikovati prirodne šećere koji se nalaze u voću i dodate šećere koji se nalaze u prerađenoj hrani. Iako ih telo vari na sličan način, voće dolazi u „paketu“ s vlaknima, vitaminima, mineralima i biljnim jedinjenjima koja imaju pozitivno dejstvo na zdravlje.

Voće se često neopravdano izbegava zbog šećera, ali istraživanja pokazuju da redovna konzumacija celog voća zapravo može smanjiti rizik od dijabetesa i hroničnih bolesti. Osobama koje već imaju dijabetes preporučuje se da paze na ukupan unos ugljenih hidrata, uključujući i prirodne šećere iz voća, ali to ne znači da treba potpuno da ga izbegavaju.

Ako želite da uživate u voću, a istovremeno pazite na unos šećera, donosimo popis voća koje prirodno sadrži manje šećera.

1.Limeta i limun

Ovo citrusno voće ima minimalnu količinu šećera – tek 1 do 2 grama po plodu – i izuzetno su bogate vitaminom C. Idealne su za dodavanje ukusa jelima i napitcima, piše Index.hr.

2.Avokado

Iako ga većina smatra povrćem, avokado je zapravo voće. Sadrži vrlo malo šećera, a obiluje zdravim mastima i vlaknima. Podstiče sitost i podržava zdravlje srca i varenja.

3.Maline

Maline su slatke, a opet niskokalorične i bogate vlaknima. Jedna porcija sadrži više vlakana nego većina drugog voća, što ih čini izvrsnim izborom za doručak ili međuobrok.

4.Kivi

Kivi je prepun vitamina C i korisnih fitohemikalija koje štite zdravlje očiju i kože. Osim toga, sadrži vlakna i podstiče varenje.

5.Kupine

Kupine su bogate vlaknima i biljnim jedinjenjima koja imaju protivupalno dejstvo i mogu pomoći u jačanju imuniteta i pamćenja. Imaju nešto više šećera od malina, ali i dalje spadaju među voće s manje šećera.

6.Jagode

Omiljene mnogima, jagode su bogate vitaminom C i antioksidansima. Imaju umeren sadržaj šećera i odličan su izbor za one koji paze na ishranu, a ne žele da se odreknu slatkog ukusa.

7.Lubenica

Lubenica sadrži mnogo vode, što joj daje osvežavajući ukus i pomaže hidrataciji. Iako je slatka, zapravo sadrži relativno malo šećera po porciji.

8.Grejp

Poznat po osvežavajućem, pomalo gorkastom ukusu, grejp sadrži nešto više prirodnog šećera, ali i obilje vitamina A i C. Izvrstan je za početak dana.

9.Papaja

Tropsko voće s manje šećera od manga ili ananasa, a uz to je dobar izvor folata i drugih važnih nutrijenata. Lako se vari i često se koristi u voćnim salatama.

10.Dinja

Dinja je bogata vodom i beta-karotenom, koji se u telu pretvara u vitamin A. Njen blagi ukus čini je savršenim izborom za letnje dane.

11.Pomorandža

Iako sok od pomorandže ima visok udeo šećera, ceo plod pomorandže sadrži vlakna koja usporavaju apsorpciju šećera. Osim vitamina C, pomorandže su i dobar izvor kalijuma.

12.Breskva

Breskve su mirisne, slatke i bogate vlaknima, kalijumom i vitaminima A i C. Ako ih jedete s korom, unosite i dodatnu količinu vlakana koja pomaže probavi.

Izvor: Index.hr/021.rs

Foto: Pixabay

13. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Nove digitalne prevare kod žrtve izazivaju paniku, krivicu i osećaj hitnosti

by bifadmin 12. јул 2025.

Važno je informisati građane o tome jer se veštačka inteligencija sve teže može razlikovati od stvarnog glasa.

Veštačka inteligencija olakšala je svakodnevicu, ali je iznedrila i nove alate za gotovo savršene finansijske prevare, ocenili su stručnjaci za visokotehnološki kriminal i informacione tehnologije.

Stručnjak za visokotehnološki kriminal Saša Živanović kaže da su meta uglavnom najstariji sugrađani, ali da su alati toliko napredni da ih je skoro nemoguće prepoznati, dok Stefan Jančić, stručnjak za informacione tehnologije, ističe da emocije mogu biti ključ za prepoznavanje prevaranta.

Oni su za RTS naveli da je važno informisati građane o tome jer se veštačka inteligencija sve teže može razlikovati od stvarnog glasa.

Naši stariji sugrađani bili su meta nove vrste prevare, u kojoj su, pomoću veštačke inteligencije, oponašani glasovi bliskih članova njihove porodice, a u tim slučajevima, lažni pozivi su tražili da im se hitno pošalje velika suma novca, jer su navodno u životnoj opasnosti.

Živanović je istakao da su prevare postale mnogo sofisticiranije i da je u ovom slučaju reč o takozvanim „dip fejk“ emocionalnim prevarama, koje kod žrtve izazivaju paniku, krivicu i osećaj hitnosti.

– Ne morate da budete tehnološki pismeni, niti da imate skupu opremu da biste izveli ovakvu prevaru – čak ni u realnom vremenu – objašnjava Živanović.

Alati imitiraju šapat, bes, ljutnju…

Dodaje da postoje alati koji mogu da prikažu i pravi broj bližnjeg, kao i da imitiraju šapat, bes, ljutnju ili radost.

Živanović je naveo da, ukoliko prevaranti koriste besplatne alate, moguće je uočiti odsustvo šuma u pozadini, ali da je najvažnije informisati građane, posebno s obzirom na to da veliki broj starijih ima bližnje u inostranstvu.

-Ako dobijete ovakvu vrstu poziva, važno je da ne paničite, da ne reagujete odmah, već da postavite kontrolno pitanje – na primer: ‘Koja ti je bila omiljena učiteljica?’ ili ‘Kako se zvao tvoj prvi kućni ljubimac?’ – nešto što nije dostupno na društvenim mrežama. Takođe, uvek možete prekinuti poziv i direktno kontaktirati blisku osobu – rekao je Živanović.

Porodiočna lozinka ili kontrolono pitanje

Jančić upozorava da se veštačka inteligencija sve teže može razlikovati od stvarnog glasa, posebno kod starijih osoba koje imaju oštećen sluh, pa im mogu promaći nijanse u govoru.

-Ključni momenti za prepoznavanje su emocije i intonacija, jer glas stvoren pomoću veštačke inteligencije često zvuči ravno. Poželjno je imati porodičnu lozinku ili kontrolno pitanje koje nije definisano onlajn. Nemojte objavljivati previše detalja iz privatnog života na internetu – poručio je  Jančić.

Izvor: Tanjug/RTS

Foto: Pixabay

12. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Hotel za porodilje

by bifadmin 12. јул 2025.

Holandija otvara dodatne hotele za porodilje usled nedovoljnog broja ustanova koje pružaju postnatalnu negu, prenose holandski mediji.

U gradu Groningen ove nedelje otvoren je jedan takav hotel, a još jedan treba da počne sa radom naredne sedmice u Hornu, prenosi Nl tajms.

U ovim objektima majke mogu da borave nekoliko dana sa bebama uz profesionalni nadzor, umesto da u periodu posle porođaja budu kod kuće.

Slični hoteli već rade u Roterdamu, Hagu i Tilburgu.

U Groningenu je ovog leta postojao rizik da oko 100 porodilja ostane bez bilo kakve postnatalne nege zbog drastičnog manjka osoblja.

Kako prenosi Nl tajms, razlozi za to su višestruki, a između ostalog, leti se rađa više beba, upravo u sezoni godišnjih odmora za zaposlene u tom sektoru zdravstva.

Stručni timovi za postnatalnu negu mogu da pruže usluge mnogo brže u hotelu za porodilje nego što bi to mogli kada bi ih obilazili kod kuće, i imaju više vremena koje posvećuju majci i bebi.

Jedna od glavnih prednosti je da porodice dobijaju garantovanu negu, često uz više sati podrške nego što bi to bio slučaj da je majka sa bebom kod kuće.

Kako prenosi Nl tajms, za takve hotele porodice ne moraju da odvoje mnogo više nego što bi ih koštala postnatalna nega kod kuće, a za mnoge su dodatne prednosti komfor i duševni mir koje ova mesta pružaju.

Izvor:Tanjug

Foto: Pixabay

12. јул 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Zašto su najuspešnije svetske kompanije uređene po Lean – u?!
  • „Triglav osiguranje” korisnicima aplikacije „Family Pass” nudi dodatnih 10 odsto popusta na Putno zdravstveno osiguranje
  • Inovacija pomerila granice obeležavanja jubileja
  • Fresh Corner završio 2025. godinu rekordnim rezultatima: kafa i hot-dog dostigli nove vrhunce
  • Humanitarna aukcija kauča iz serije „Prijatelji“: McDonald’s obezbedio donaciju za NURDOR

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit