NAJNOVIJE
Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
Od sledeće godine počinje sa radom sistem e-bolovanje
Kako bi poskupljenje goriva promenilo tržište polovnjaka?
Zašto opada radna migracija u bogate zemlje?
Farma muva u Beču proizvodi đubrivo
Kina oporezuje prezervative zbog niske stope prirodnog priraštaja
CEVES: Ne ulaže se u ljude, već u vladanje...
Kako rešiti periode bez uplaćenih doprinosa kako bi penzija...
Đorđe Đukić: Strane banke neće sebi dozvoliti blokadu platnog...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Promo

“Nevidljivo bankarstvo – koliko je daleko”

by bifadmin 21. новембар 2025.

Dobro jutro! Želite li da vam odmah izmirim sve mesečne račune za stan? Stigao vam je bonus, pa bih mogao da vam pokažem tri najpovoljnije opcije za ulaganje. Takođe, sutra vam ističe pretplata za platformu sa serijama, a prema vašem dosadašnjem korišćenju, možda nema potrebe da je obnavljate. Kako želite da postupimo? Koliko smo zapravo blizu ili daleko od navedenog scenarija u bankarstvu?

Trenutno je tema o kojoj se najviše priča veštačka inteligencija (AI), kao i koje su sve mogućnosti njene primene u praksi. Pojam je nastao pedesetih godina prošlog veka, kada je Alan Turing, matematičar i informatičar, postavio pitanje: „Mogu li mašine da misle?“. Njegov poznati Turing test postao je polazna tačka za razmišljanje o tome da li računar može oponašati ljudsku inteligenciju. Tokom narednih decenija, istraživanja su oscilirala između velikih očekivanja i perioda stagnacije, sve do poslednjih par godina kada imamo eksponencijalni razvoj tehnologije i primenu iste u raznim industrijama.

Pravi proboj desio se tek u 21. veku, kada je kombinacija tri faktora omogućila brži razvoj:

1. Značajne količine podataka koje se svakodnevno generišu („big data“);

2. Snažni računarski resursi, posebno grafičke kartice (GPU) i specijalizovani procesori;

3. Novi algoritmi dubokog učenja i neuronskih mreža.

Ovi uslovi stvorili su osnovu za pojavu naprednih modela poput GPT-a (Generative Pre-trained Transformer), na kojima je zasnovan ChatGPT, na primer. Trenutno smo u tehnološkoj evoluciji (verovatno i revoluciji) za koju mnogi smatraju da je najveća do sada, sa najznačajnijim efektom na sve industrije, a samim tim i na ljudski život.

Veštačka inteligencija u bankarstvu

Bankarski sektor je posebno pogodan za primenu veštačke inteligencije zbog značajne baze podataka koje banke poseduju (glavni preduslov uspešnog modela) i biznis procesa koji mogu biti optimizovani (isplativost implementacije). Tehnologija je već počela da se implementira i koristi u bankama širom sveta i menja način na koje one posluju, poštujući okvire koje regulativa zahteva. Najčešći primeri primene trenutno su:

1. Korisnička podrška

Chatbotovi bazirani na AI dostupni su 24/7, odgovaraju na pitanja o računima, karticama i kreditima. Pored efekta smanjenja troškova, unapređeno je zadovoljstvo klijenata budući da dobijaju brze i tačne informacije.

2. Bezbednost i prevencija prevara

AI sistemi analiziraju transakcije u realnom vremenu i otkrivaju neobične obrasce ponašanja, smanjujući rizik od prevara i finansijskih gubitaka.

3. Personalizovane finansijske usluge

Na osnovu istorije transakcija i navika klijenata, AI može preporučiti najbolji tip štednje, investicije ili kredita. Moguće je objasniti složene finansijske proizvode na jednostavnom jeziku, čineći bankarstvo dostupnijim široj populaciji.

4. Efikasnost unutar organizacije

Veštačka inteligencija automatizuje procese poput obrade dokumenata, generisanja izveštaja i pravne dokumentacije. Zaposleni se tako oslobađaju rutinskih zadataka, obezbeđujući veći fokus na strateške odluke i odnose sa klijentima.

Ovo je tek početak jer je potencijal korišćenja tehnologija višestruk, uzimajući u obzir da se uz pomoć veštačke inteligencije mogu optimizovati biznis procesi od početka do kraja, povećavajući efikasnost, kvalitet i zadovoljstvo klijenata.

Dalji napredak tehnologije

U narednom periodu očekuje se dalji eksponencijalni rast veštačke inteligencije i njena implementacije kako u bankarstvu, tako i u drugim industrijama.

Najrelevantniji ljudi u oblasti u Silicijumskoj dolini usaglasili su se o dinamici razvoja tehnologije (takozvani „San Francisco concesus“) i u periodu pred nama možemo očekivati:

• Za godinu dana imaćemo veći broj AI agenata koji generišu kod, nego programera;

• Za dve godine preko 30% koda generisaće AI agenti;

• U periodu od tri do pet godina biće dostupan GI „general intelligence“ – tehnologije na nivou inteligencije čoveka u struci (bankarstvu, arhitekturi, medicini, i ostalim oblastima) i sposobnost kognitivnih aktivnosti, kao što su rezonovanje, rešavanje problema i učenja;

• U periodu do šest godina očekuje se ASI „artificial super intelligence“ – inteligencija i povezivanje stvari izvan mogućnosti čoveka

Uzimajući u obzir navedeno, očekuje se značajan razvoj AI agenata i UX koncepta.

AI agenti će u okvirima svoje specijalnosti biti sposobni da sprovode biznis procese samostalno od početka do kraja dok će za pojedine operacije u potpunosti zameniti aktivnosti koje sada izvršavaju zaposleni. Za navedeno je neophodno dalje usavršavanje AI agenata za specijalizovane zadatke i povezivanje grupe AI agenata u okviru biznis procesa. Prve implementacije koncepta su već u najavi.

UX kakav danas postoji uskoro može biti prošlost. Već sada postoji mogućnost komunikacije sa AI modelima koji će na zahteve izvršavati navedene operacije. Na primer, korisnički izgled mobilnog bankarstva danas i organizacija strukture i akcionih dugmića za određenu funkciju izgledaju suvišno i neefikasno. U krajnjem slučaju AI tehnologija nam omogućava da korisničko iskustvo možemo da personalizujemo na nivou svakog korisnika, bez standardnog izgleda koji imamo danas. Ovo je oblast od koje se očekuje veliki pomak u narednom periodu i novi standardni svetskih banaka lidera u oblasti.

Primena tehnologije u bankarstvu

U narednih pet godina bankarski sektor će doživeti duboku transformaciju zahvaljujući primeni naprednih AI tehnologija. Novi servisni modeli postaće inteligentniji, personalizovani i usmereniji na potrebe klijenata nego ikada ranije.

Razvoj veštačke inteligencije oblikovaće način na koji banke nude usluge, komuniciraju sa korisnicima i donose odluke. Ovi trendovi već sada nagoveštavaju ključne elemente budućeg servisnog modela banaka.

Servisni model u bankarstvu mogao bi se razvijati u narednih pet godina uz značajnu primenu veštačke inteligencije:

1. Agentic AI i automatizovani servisi

Banke će koristiti autonomne AI agente (tzv. agentic AI) koji će samostalno preuzimati i izvršavati zadatke u okviru biznis procesa. Dobar primer je svakako kreditni proces u banci, gde ćemo imati agenta za risk, pravnu podršku, proveru AML rizika i druge. Krajnji cilj je povezati agente da rade zajedno u izvršavanju biznis procesa od početka do kraja, potpuno samostalno. Ovi sistemi postaju sposobni za adaptaciju u realnom vremenu, sa minimalnim ljudskim nadzorom. Već danas, slični procesi se testiraju u Indiji, u sektorima bankarstva, osiguranja i finansija, i postavljaju nove standarde za operativnu efikasnost.

2. AI agenti kao finansijski savetnici (digital twins)

Očekuje se da će AI agenti preuzimati ulogu digitalnih finansijskih savetnika koji analiziraju individualne potrebe, ciljeve i rizike klijenata i podnose relevantne preporuke autonomno. Iskustvo klijenta će biti identično kao i iskustvo komuniciranja sa zaposlenim danas. Dodatno, plan je da u ekspoziturama savetnici roboti preuzmu ulogu u savetovanju klijenata, posebno oko servisiranja standardnih zahteva koji se odnose na dnevno bankarstvo.

3. Nevidljivo bankarstvo, kao krajnji cilj

AI utiče na značajno smanjenje transakcionog vremena, podizanje nivoa kvaliteta usluge i unapređenje zadovoljstva korisnika. Krajnji cilj servisnog modela banaka je implementacija koncepta „Nevidljivog bankarstva“ koji predviđa da AI tiho i efikasno upravlja sa do 60 % finansijskog života korisnika, bez upotrebe današnjeg mobilnog bankarstva. Zamislite da se probudite i na telefonu vas dočeka obaveštenje da su svi mesečni računi već plaćeni. Kada vam legne bonus, pametni sat vam odmah prikaže tri najbolje opcije za ulaganje tog novca. A dok gledate seriju, na TV-u se pojavi podsetnik da sutra ističe vaša pretplata, uz preporuku da je ne obnavljate jer je skoro niste ni koristili poslednja dva meseca. Sve to sa ciljem da lakše i pametnije upravljate svojim finansijama. Nevidljivo bankarstvo bi moglo da bude najveći i najpozitivniji iskorak servisnog modela banaka ka klijentima do sada, omogućavajući im nivo personalizacije kao nikada do sada.

U narednih pet godina servisni modeli bankarstva mogu se značajno promeniti – transformisaće se iz reaktivnog i ljudski orijentisanog sistema u proaktivnu, inteligentnu, personalizovanu i integrisanu mrežu AI-upravljanih servisa. Bar će tehnologija to omogućiti. Banke koje usvoje odgovorne AI prakse, modernu infrastrukturu i fleksibilne operativne modele biće one koje postavljaju trendove i preuzimaju vodeću ulogu na tržištu, koja će kasnije biti teško dostižna. „Nevidljivo bankarstvo“ je krajnji cilj i najveći iskorak banaka koji treba da se desi kao posledica primene veštačke inteligencije, gde će klijente opsluživati svojim uslugama, a da oni toga ne moraju da budu svesni. Strategija „One click“ postaje „zero click“ do bankarskih usluga“. Dalek je put od trenutnog servisnog modela do željenog cilja, ali tehnologije i perspektive koje one nude, nam sve navedeno omogućavaju. Živimo u vremenu gde se paradigma bankarstva i korisničkog iskustva potencijalno menja kao nikada do sada.

Autor  – Nemanja Vujić, viši rukovodilac, sektor za poslovni konsalting, Deloitte

Foto: Pixabay

21. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Analize stručnjakaEkonomijaVesti

Da li će promena vlasništva u NIS-u staviti katanac na rad Beogradske berze?

by bifadmin 21. новембар 2025.

Imajući u vidu da godišnji promet akcijama na Beogradskoj berzi trenutno čini samo oko 0,03% BDP Srbije, povlačenje NIS-a sa listinga Beogradske berze najverovatnije bi pokrenulo potpuni krah akcionarstva kod nas. Takođe, veoma je važno pitanje da li bi unapred dogovorena prodaja, realizovana bez zaštite prava malih akcionara, bila prihvatljiva za SAD?

Beogradsku berzu iz godine u godinu odlikuje sve manji promet akcijama, ukoliko se posmatraju standardni metodi trgovanja. S druge strane, u poslednjih deset godina sve je veće učešće državnih obveznica u ukupnom prometu, pri čemu ove hartije od vrednosti trenutno čine oko 90% ukupnog prometa. Promet akcijama NIS-a zauzima veoma značajno učešće u ukupnom prometu akcijama. S obzirom da je od 14. januara 2025. godine privremeno obustavljeno trgovanje akcijama ove kompanije biće prikazan promet akcijama za 2023. i 2024. godinu.

Tokom 2023. godine promet akcijama NIS-a činio je više od 30% ukupno ostvarenog prometa akcijama i više od 75% prometa akcijama ostvarenog na najkvalitetnijem segmentu tržišta Beogradske berze. Tokom prošle godine, akcije NIS-a su učestvovale u ukupnom prometu akcijama sa nešto malo više od 20%, što je predstavljalo oko 50% prometa ostvarenog na listingu. Imajući u vidu prikazane podatke, javlja se opravdani strah šta će se desiti ukoliko se iz nekog razloga ova kompanija povuče sa tržišta Beogradske berze.

Obaveza ponude za preuzimanje

Potencijalni kupac NIS-a preuzeo bi učešće ruskih kompanija u ovom preduzeću, a to su akcije koje poseduje Gasprom Njeft (44,85%) i akcije koje poseduje PJSC Intelligence (11,30%). Međutim, prema važećim propisima u Srbiji potencijalni kupac je u obavezi da ponudi svim akcionarima iste uslove, odnosno da objavi ponudu za preuzimanje. Zakonom o tržištu kapitala je propisano da izdavalac vlasničkih hartija od vrednosti kojima se trguje na regulisanom tržištu mora obezbediti isti tretman za sve akcionare (čl. 95).

Pravilima poslovanja Centralnog registra (čl. 79) ponuda za preuzimanje akcija je definisana kao javna ponuda upućena svim akcionarima cilјnog društva za kupovinu svih akcija koje su izdate s pravom glasa, uz uslove i na način određen u skladu sa Zakonom o preuzimanju akcionarskih društava. Upravo Zakon o preuzimanju akcionarskih društava (čl. 3) nalaže da svi akcionari ciljnog društva moraju imati ravnopravan položaj u postupku preuzimanja, odnosno ako neko lice stekne kontrolu nad društvom, ostali akcionari moraju biti zaštićeni tako da mogu pod istim uslovima da prodaju svoje akcije ponuđaču.

Ne treba zaboraviti da je Gasprom Njeft početkom 2011. godine, u skladu sa prethodno realizovanom kupovinom 51% akcija NIS-a, uputio ponudu za preuzimanje svim akcionarima po istim uslovima, osim državi koja je po dogovoru bila izuzeta. Tom prilikom Gasprom Njeft je povećao svoje učešće u ovoj kompaniji na 56,16%.

Ukoliko se u procesu sadašnje vlasničke transformacije NIS-a zakonski okvir bude poštovao, važno bi bilo razmotriti kako će manjinski akcionari reagovati na ovo preuzimanje. Pored toga, trebalo bi dodatno preispitati stav države da li je odluka da ostane u vlasničkoj strukturi NIS-a definitivna. Imajući u vidu da Srbija na domaćem i međunarodnom tržištu intenzivno emituje razne vrste dužničkih hartija od vrednosti, prodaje prirodne resurse i parcele lokalnih samouprava, pri čemu apeluje i na javna preduzeća da na vreme plaćaju račune, možda ne bi začudilo da i država ipak proda svoj udeo u ovoj kompaniji (29,87%).

Uspešna realizacija ponude za preuzimanje NIS-a, u skladu sa zakonskim okvirom i interesom razvoja domaćeg tržišta kapitala, može biti i važan preduslov dobijanja pozitivnog mišljenja Kancelarije za kontrolu strane imovine Ministarstva finansija SAD. Zato je veoma važno pitanje da li bi unapred dogovorena prodaja, realizovana bez zaštite prava malih akcionara, bila prihvatljiva za SAD? Svakako da eventualna promena menadžmenta kompanije može ukazivati da se ne radi o prijateljskom preuzimanju NIS-a, ali to ne mora biti dovoljan dokaz za SAD da se radi o potpunom isključivanju ruskog interesa iz poslovanja ove kompanije.

Negativni efekti nacionalizacije NIS-a na Beogradsku berzu i investitore

Na samom početku valjalo bi podsetiti se da je zbog sprovedene nacionalizacije preduzeća nakon Drugog svetskog rata, Beogradska berza prestala da postoji 1953. godine. Od tada, tržište akcija nije postojalo gotovo pola veka. Nakon ponovnog osnivanja Beogradske berze, prvi indeks, tadašnji BELEXfm, kreiran je tek 2004. godine.

Stoga bi trebalo razmisliti da li bi se nacionalizacijom NIS-a u potpunosti izgubilo odavno ugroženo i nedovoljno izgrađeno poverenje učesnika u ovu tržišnu instituciju. Berze predstavljaju standardizovane i veoma osetljive tržišne institucije koje imaju strogo regulisana pravila poslovanja i ne prepoznaju bilo kakve oblike „specijalnih operacija“.

Pritom, možda bi trebalo ozbiljnije razmisliti i o mogućim reakcijama velikih investitora koji ulažu i van tržišta Beogradske berze, naročito iz Kine. U septembru 2025. godine tokom zvanične posete predstavnika Srbije Kini, zatraženo je još investicija iz ove zemlje. Shodno tome, možda bi eventualna nacionalizacija NIS-a poslala veoma lošu poruku na Daleki istok, jer bi se verovatno javio opravdani strah da bi pod pritiskom SAD u nekom trenutku i kineske investicije mogle biti dovedene u pitanje.

Odnos aktuelne vlasti prema tržištu akcija u Srbiji

Može se reći da se odnos vlasti prema tržištu akcija u Srbiji nije mnogo promenio u odnosu na 1953. godinu. Beogradska berza, kao tržište akcija, može funkcionisati samo ukoliko ima dovoljno kvalitetnog materijala. U tom smislu, od presudnog značaja su velike javne kompanije, poput NIS-a. Međutim, osim kompanija Aerodrom i NIS koje su uspele da izađu na regulisano tržište berze pre 2012. godine, više nijedna velika javna kompanija se nije pojavila na ovom tržištu.

Listiranje kompanije Telekom najavljeno je davne 2012. godine, ali se od obećanja nije dalje otišlo. Nasuprot tome, ova kompanija je aktivna na međunarodnom dužničkom tržištu. Za vreme pandemije COVID19, Telekom je 2020. godine emitovao petogodišnje obveznice u vrednosti od 23,5 mlrd. RSD. Kako bi uredno izmirio tada preuzete obaveze, Telekom je 2025. godine bio prinuđen da emituje nove obveznice u tom istom iznosu i to po znatno nepovoljnijim uslovima.

Kada smo već kod velikih javnih preduzeća, tračak nade za razvoj Beogradske berze pojavio se krajem 2024. godine, kada je Vlada Republike Srbije usvojila Uredbu o kriterijumima za izbor pravne forme društva kapitala u koju će se transformisati javna preduzeća čiji je osnivač Srbija.

Međutim, iako je Vlada sama odredila kriterijume po kojima će privredna društva sa državnim kapitalom prelaziti u formu akcionarskog društva ili društva sa ograničenom odgovornošću, po ko zna koji put odluka je doneta na štetu akcionarstva. Javna preduzeća „Pošta“ i „Srbijašume“, i pored toga što ispunjavaju sve potrebne uslove da postanu akcionarska društva, promenila su pravnu formu u DOO.

Godišnji promet akcijama čini samo 0,03% BDP Srbije

Beogradska berza trenutno se suočava i sa veoma negativnim spoljnim uticajima. Najnoviji takav šok desio se u julu 2025. godine, kada je osam berzi iz regiona potpisalo sporazum o integraciji u zajedničku platformu. Potpisnice ovog sporazuma su berze iz Slovenije, Hrvatske, Poljske, Slovačke, Rumunije, Bugarske, Mađarske i Severne Makedonije, pri čemu Beogradska berza nije prepoznata kao važan učesnik ovog projekta. Stoga se može postaviti pitanje u kom pravcu ide Beogradska berza i kom regionu zapravo pripada?

Imajući u vidu da veliki broj naučnih istraživanja nedvosmisleno ukazuje da postoji uzajamna veza između ostvarenih stopa ekonomskog rasta i kretanja berzanskih indikatora, neophodno je posebno naglasiti značaj postojanja ovog segmenta finansijskog tržišta. Godišnji prometi akcijama koji se ostvaruju na razvijenim svetskim berzama u velikoj meri prevazilaze vrednosti bruto domaćih proizvoda (BDP) zemalja u kojima su locirane. Međutim, godišnji promet akcijama na Beogradskoj berzi trenutno čini samo oko 0,03% BDP Srbije.

Realno je očekivati da će se trend urušavanja tržišta akcija u Srbiji nastaviti i u budućnosti, pri čemu treba još jednom naglasiti da bi eventualno povlačenje NIS-a sa listinga Beogradske berze najverovatnije pokrenulo potpuni krah akcionarstva kod nas.

Autor: Dragan Stojković, vanredni profesor na Ekonomskom fakultetu u Kragujevcu

Foto: Pixabay

21. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Ko najviše troši na socijalnu zaštitu u EU?

by bifadmin 21. новембар 2025.

Evropa ima jedne od najjačih socijalnih sistema na svijetu – od penzija i zdravstvene zaštite, do pomoći za nezaposlene i socijalnog stanovanja. Ali ko je u Evropskoj uniji najdarežljiviji kada govorimo o javnoj potrošnji?

Prema najnovijim podacima Eurostata, sve zemlje EU povećale su izdvajanja za socijalnu zaštitu u 2024. godini, za ukupno gotovo 7%. Ukupan „socijalni račun“ EU sada iznosi skoro 5 milijardi eura, dok prosečna izdvajanja dostižu 27% BDP-a.

Finska, Francuska i Austrija – lideri socijalne potrošnje

Razlike među zemljama su velike:

Finska, Francuska i Austrija troše oko 32% BDP-a na socijalne beneficije – najviše u EU.

Irska je posljednja sa svega 12% BDP-a.

Zanimljivo, Irska troši manje čak i od država van EU, poput Bosne i Hercegovine (20%) i Srbije (18%).

Zašto je Irska na dnu?

Stručnjaci objašnjavaju: Irska ima mlado stanovništvo, pa su troškovi za penzije, dugotrajnu njegu i starosnu zdravstvenu zaštitu znatno niži. Uz to, BDP je veštački uvećan zbog prisustva multinacionalnih kompanija koje koriste Irsku kao poresku bazu.

„Za životni standard stanovnika GNP je mnogo bolji pokazatelj“, kaže profesor Bernhard Ebbinghaus sa Univerziteta u Manhajmu.

Ipak, Irska nije „škrtica“ u svemu – druga je u EU po izdvajanjima za socijalno stanovanje u odnosu na BDP.

Gde se troši najviše? Penzije i zdravstvo gutaju najveći dio budžeta

Struktura potrošnje u EU:

Penzije: 2 biliona eura – najveća stavka.

Zdravstvo i bolovanja: skoro 1,5 biliona.

Porodična i dječja podrška: 0,4 biliona.

Invalidnine: 0,3 biliona.

Ko najviše daje za penzije?

Iako se Francuska nedavno suočila s kontroverznom reformom, ona nije najveći potrošač u ovoj kategoriji.

Lideri su:

Austrija – 14,7% BDP-a

Italija – 14,6%

Finska – 14,5%

Zdravstvo:

Nemačka ulaže najviše – 9,9% BDP-a

Slede Francuska i Holandija (9,5%)

Nezaposlenost:

Francuska prva – 1,75% BDP-a

Finska (1,65%)

Španija (1,5%)

Socijalno stanovanje:

Finska vodi – 0,99% BDP-a

Irska (0,72%)

Nemačka (0,63%)

U Eurobarometru za 2025, čak 40% građana EU navelo je da im je nedostatak pristupačnog stanovanja najhitniji problem – čak 51% među stanovnicima velikih gradova.

Estonija iznenadila – najbrži rast socijalne potrošnje u EU

Iako postoji jasna „istočno-zapadna podjela“, manje razvijene zemlje značajno ubrzavaju izdvajanja.

Najveći rast u 2024:

Estonija +20%

Hrvatska +18%

Rumunija +17,5%

Ali estonski rast nije politička odluka, već posledica ekonomije: penzioni indeks je „skočio“ zbog ranije visoke inflacije i rasta plata, roditeljske naknade su vezane za prosečnu platu a dodatni pritisak stvaraju povećanje neoporezivog dela prihoda i rast troškova života.

Nemačka ima skromniji rast, ali nema naznaka stezanja kaiša

Najsporiji rast socijalne potrošnje u EU zabeležile su:

Grčka (+3,2%),

Švedska (+3,9%),

Italija i Danska (+4,3%).

Nemačka, sa oko +6,5%, deluje umereno – ali stručnjaci ne veruju da će zemlja uskoro krenuti u oštre rezove.

„Troškovi zbog izbeglica iz Ukrajine i usporavanja ekonomije i dalje stvaraju pritisak“, navodi Ebbinghaus.

Izvor: Euronews Business/Investitor

Foto: Pixabay

21. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Delez Srbija: Netačna tvrdnja NBS da je kompanija iznela 130 miliona evra iz Srbije bez plaćanja poreza

by bifadmin 20. новембар 2025.

Delez Srbija odbacuje kao netačne tvrdnje Narodne banke Srbije da je kompanija „iznela 130 miliona evra iz Srbije bez plaćanja poreza“ i da je „fingirala postupak likvidacije“. Kako se objašnjava u saopštenju – plaćen je porez na dividendu u iznosu od sedam miliona evra, po rešenju Poreske uprave Srbije. Kompanija je zbog neslaganja sa tumačenjem Poreske uprave u aprilu 2022. podnela formalnu žalbu o kojoj se – još odlučuje.

„Svi pomenuti koraci statusnih promena, uključujući izdvajanje, prenos kapitala i naknadnu likvidaciju novonastalog entiteta 2021. godine, sprovedeni su u skladu sa zakonima Republike Srbije i uz konsultaciju sa međunarodno priznatom revizorskom i poreskom kućom“, naveo je Delez.

Poreska uprava Republike Srbije je, kako se navodi, 2022. godine izvršila pregled transakcije „i donela rešenje kojim se prenos kapitala reklasifikuje u raspodelu dividende“.

„Delez Srbija je poštujući navedenu odluku platila sedam miliona evra poreza na dividendu, uprkos neslaganju sa tumačenjem Poreske uprave Republike Srbije, zbog čega je 1. aprila 2022. godine podnela formalnu žalbu“, navodi Delez.

Odlučivanje po žalbi je i dalje u toku, dodaje se u saopštenju.

„Javno iznete tvrdnje kojima je naša kompanija optužena za nepoštovanje zakona i izbegavanje plaćanja poreza u suprotnosti su sa kulturom transparentnog i odgovornog poslovanja kojima je Delez Srbija dosledno posvećena u Republici Srbiji, gde je najveći poslodavac u privatnom sektoru i jedan od najvećih poreskih obveznika. Ovakve izjave su neosnovane i obmanjujuće i mogu negativno uticati na poslovni ambijent i poverenje u institucije“, zaključuje se u saopštenju kompanije Delez Srbija.

20. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Univerexport od 1. septembra u potpunosti koristi energiju iz obnovljivih izvora

by bifadmin 20. новембар 2025.

Od 1. septembra 2025. godine, Univerexport u potpunosti koristi električnu energiju dobijenu iz obnovljivih izvora. Potpisivanjem ugovora sa kompanijom GBG Snabdevanje, najveći domaći trgovinski lanac u Srbiji obezbedio je da 100% zelene električne energije koja se koristi u 211 maloprodajnih objekata, dva distributivna centra i upravnoj zgradi — u kojima radi više od 3.500 zaposlenih — potiče iz energije vetra, Sunca i hidroenergije.

Ovim potezom Univerexport postaje najveći trgovinski lanac u zemlji koji je u potpunosti prešao na zelenu energiju, čime dodatno potvrđuje svoj strateški pravac ka održivom poslovanju i zaštiti životne sredine. GBG Snabdevanje, kao lider u oblasti zelene energije i sertifikovani snabdevač električnom energijom iz obnovljivih izvora, čiji je portfolio u potpunosti zelen sa 100% električne energije iz obnovljivih izvora, garantuje da svaki kilovat-sat isporučen Univerexportu dolazi iz postrojenja koja koriste isključivo obnovljive izvore. Time se kompanija svrstava među prve u Srbiji koje su obezbedile zelenu energiju kroz potpisivanje korporativnog ugovora o snabdevanju električnom energijom, poznat kao corporate PPA.

Ovaj korak predstavlja nastavak dugogodišnjih ulaganja Univerexporta u upotrebu održive energije. U toku prethodnih godina, kompanija je u saradnji sa partnerima Neopower DOO i MT-Komex DOO izgradila i pustila u rad 24 fotonaponske elektrane na maloprodajnim objektima, distributivnim centrima i upravnoj zgradi u Novom Sadu, Beogradu, Subotici, Jagodini, Ćupriji, Rumi, Kaću, Zrenjaninu i drugim gradovima širom Srbije čime je obezbedila proizvodnju za gotovo 10% svojih potreba za električnom energijom.

Zahvaljujući tim investicijama, Univerexport je već ostvario pozitivan uticaj na smanjenje emisije ugljen-dioksida (CO₂) za više od 2.400 tona godišnje, što odgovara efektu od više od 100.000 stabala koja bi za istu količinu vremena prečistila vazduh. Sa sadašnjim prelaskom na upotrebu 100% zelene električne energije, očekuje se da će ukupno umanjenje emisije CO₂ premašiti 60 hiljada tona godišnje — što je ekvivalentan doprinos prečiščavanju vazha koji svake godine ostvari trećina stabala čitave Fruške gore.

Osim direktnih efekata na zaštitu životne sredine, korišćenje „čiste“ energije doprinosi i većoj energetskoj nezavisnosti i stabilnosti troškova u dugom roku. Univerexport time postavlja novi standard u domaćoj maloprodaji – pokazujući da održivo poslovanje nije samo ekonomski ispravan pravac, već i etički izbor koji odražava odgovornost prema zajednici i budućim generacijama.

Da podsetimo, posvećeni zaštiti okoline, već dve godine Univerexport zamenjuje freonske rashladne sisteme ekološki prihvatljivijim rešenjima koja doprinose očuvanju čistijeg vazduha i energetski efikasnijem poslovanju. Pored toga, kompanija aktivno upravlja reciklažnim ambalažnim otpadom i podstiče odgovorno postupanje sa ambalažnim materijalima kroz sve faze poslovanja. Na taj način, kroz konkretne korake, gradi se održiviji sistem i aktivno doprinosi očuvanju resursa za buduće generacije.

„Naš cilj je da Univerexport bude primer kompanije koja razvija poslovanje u skladu sa prirodom, a ne na njen račun. Saradnja sa GBG Snabdevanje predstavlja važan korak u tom pravcu i potvrdu naše dugoročne posvećenosti održivom poslovanju“, izjavio je predstavnik kompanije.

Kroz svoje aktivnosti, Univerexport gradi kulturu poštovanja prema prirodi – bilo kroz energiju iz Sunca, bilo kroz zemlju iz koje potiču proizvodi brenda ORGANA, nastalog iz sopstvenih organskih farmi.

Sklad između energije, prirode i odgovornosti postaje prepoznatljivo obeležje Univerexporta – poslovanje koje misli dugoročno, deluje lokalno i utiče globalno.

20. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Bogatstvo domaćinstava Centralne i Istočne Evrope: prilika za veću diferencijaciju i rast

by bifadmin 20. новембар 2025.

Kada je reč o investiranju sopstvenih sredstava, domaćinstva u CIE (Centralnoj i Istočnoj Evropi) pretežno ulažu u strane valute i depozite u bankama, što ukazuje na prostor za mogućnost ulaganja u finansijske tržišne instrumente. Nizak udeo vlasništva domaćinstava nad lokalnim državnim obveznicama i akcijama ostavlja prostor za povećanje njihovih ulaganja u ovu vrstu imovine. To su neki od nalaza najnovije istraživačke beleške „CEE Household Wealth“, koju je objavio The Investment Institute by UniCredit.

„Bogatstvo domaćinstava nije samo finansijski pokazatelj: to je mera otpornosti, prilika i dugoročne sigurnosti koju ljudi imaju u svoju privredu. Istraživanje pokazuje da je, kada je reč o bogatstvu domaćinstava, region centralne i istočne Evrope u procesu transformacije sa novim prilikama u budućnosti i prostorom za napredak”, ističe Teodora Petkova, direktorka za Centralnu i Istočnu Evropu u UniCreditu.

Istraživanje pokazuje da je finansijsko bogatstvo domaćinstava po glavi stanovnika u CIE tokom poslednjih dvadeset godina poraslo gotovo 5 puta, dok su se privrede zemalja regiona postepeno približavale privredama zemalja u Zapadnoj Evropi, dok je u zemljama Zapadne Evrope, poput Nemačke, Italije i Austrije, porast bio dvostruki. „Ipak, finansijsko bogatstvo po glavi stanovnika u zemljama CIE i dalje iznosi oko 30% nivoa zemalja Zapadne Evrope, što ukazuje na mogućnost daljeg napretka“, navodi Mauro Đorđo Marano, viši ekonomista za region CIE i jedan od autora istraživanja.

Domaćinstva u CIE pokazuju oprezan pristup raspodeli imovine u procesu njenog ulaganja, pri čemu ulaganje u strane valute i ulaganje u depozite ostaju njihovi najčešće izabrani vidovi investiranja. Ovo nalaže prostor za veću diverzifikaciju, na primer, kroz veće ulaganje u finansijske tržišne instrumente kao što su obveznice, akcije i investicioni fondovi.

Ograničen udeo dužničkih hartija od vrednosti u strukturi imovine domaćinstava ukazuje na to da postoji potencijal za povećanje uloge koju domaćinstva imaju u finansiranju državnog duga, napominje Eszter Gárgyán, CFA, FX strateg za CIE. Prema njenom mišljenju, ovo bi takođe moglo pomoći u smanjenju međunarodne ranjivosti zemalja. Mađarska, Poljska, Hrvatska i Češka postigle su značajan napredak u tom pogledu.

S obzirom na konzervativnost domaćinstava u CIE u pogledu investiranja i raspodeli sredstava, strani investitori i dalje dominiraju berzama regiona. Nedavne natprosečne performanse tržišta akcija u CIE mogle bi učiniti lokalna tržišta atraktivnijim za domaće pojedinačne investitore.

„CEE Household Wealth“ je jedna od mnogobrojnih istraživačkih beleški The Investment Institute by UniCredit. Institut je formiran kako bi pružio stručne analize za donošenje investicionih i odluka o raspodeli imovine u izazovnim i turbulentnim vremenima.

„Fokusiramo se na glavne makroekonomske, geopolitičke i tržišne teme današnjice, dok nudimo i naš pogled na megatrendove koji će oblikovati globalnu ekonomiju u dalekoj budućnosti – od novih tehnoloških horizonata do demografskih promena i klimatskih izazova“, kaže Edoardo Kampanela, direktor i glavni urednik The Investment Institute by UniCredit i urednik istraživačke beleške o bogatstvu domaćinstava u CIE.

20. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Proglašeni najbolji Mladi poljoprivrednici u 2025. godini

by bifadmin 20. новембар 2025.

U okviru inicijative Mladi poljoprivrednik 2025 do 35 godina, koju organizuju Blic Biznis i 3 Banka, prvo mesto i 500.000 dinara osvojila je Vanja Obadov iz Plavne kod Bača, koja se bavi uzgojem jagoda; drugo mesto i 300.000 dinara pripalo je Milošu Marjanoviću iz Nakrivnja kod Leskovca, poznatom po proizvodnji ajvara i povrća; dok je treću nagradu od 200.000 osvojila Marijana Stepanović iz Donjeg Ribnika kod Trstenika, koja uzgaja ruže i vodi porodični ružičnjak.

Žiri u sastavu Jelena Nestorov, predsednica Zadružnog saveza Vojvodine, Vesna Bjelić, urednica Blic Biznisa i Vladimir Vukotić, predsednik Izvršnog odbora 3 Banke, od 209 prijava, odabrao je 5 finalista, od kojih su javnim glasanjem na Blic Biznisu odabrana tri nagrađena.

Prvo mesto pripalo je Vanji Obadov iz Plavne kod Bača, koja se bavi voćarstvom. Vanja je nosilac gazdinstva, imala je viziju o bavljenju poljoprivredom i ostvarila ju je uz nesebičnu pomoć supruga Damira, porodice, prijatelja i 3 Banke. Krenuli su od 500m2 plastenika, sada proizvode 6 tona jagoda godišnje u 11 plastenika na 2.500m2 – a njihovo vreme tek dolazi. Sami prave rasad kako bi imali što kvalitetniji krajnji proizvod. Trude se da je sve prirodno i, kako kažu, ne prodaju ono što ne bi dali svojoj deci.

Drugoplasirano je gazdinstvo Miloša Marjanovića, povrtara iz Nakrivnja kod Leskovca. Milošu je jedna tegla ajvara, koju je doneo kolegama da probaju, promenila život, opredelila ga da napusti siguran posao u Beogradu, vrati se u roditeljsku kuću i bavi se poljoprivredom. Danas, njegov „Ajvar iz Leskovc“ obožavaju širom Srbije, a porodični posao koji je započeo sasvim slučajno postao je izvor stabilne zarade za celu porodicu. Kaže da mu je u početku bilo lepo u Beogradu, ali vremenom, počela je da mu smeta gužva, pa je tražio način da se vrati kući, gde je njegov dom i posao koji voli.

Treća nagrada pripala je Marijani Stepanović koja uzgaja ruže u Donjem Ribniku pored Trstenika. Tu je, kako kaže napravila „mesto gde joj se duša odmara, a priroda priča najlepše priče“. Ova mlada poljoprivrednica je – zajedno sa suprugom Nikolom – od iznajmljenog parčeta zemlje i skromnih 10.000 sadnica napravila ružičnjak u kojem sada proizvode čak 85.000 sadnica premium klase. Diplomirala je na Poljoprivrednom fakultetu u Beogradu, smer hortikultura, nekoliko godina radila u IT sektoru i živela u gradu, ali je sanjala život u selu i rad na polju.

Konkurs koji nagrađuje troje mladih poljoprivrednika do 35 godina, jedna je od kontinuiranih aktivnosti 3 Banke usmerenih na ubrzani razvoj seoskih područja i podršku ljudima koji u tim područjima žive.

„Konkurs Mladi poljoprivrednik pokrenuli smo sa ciljem da kroz priče uspešnih mladih ljudi motivišemo i druge da budućnost grade u seoskim sredinama. Ponosni smo što su mladi poljoprivrednici prepoznali priliku koju smo ovim konkursom dali, pa smo dobili zaista veliki broj prijava. Sve su to mladi ljudi koji žive na selu, u zdravoj sredini, grade uspešna gazdinstva koja im obezbeđuju lep život, a istovremeno provode vreme sa svojom porodicom, neguju porodične vrednosti i samostalno upravljaju svoje vreme. Njihove priče potvrđuju da poljoprivreda nije prošlost, već budućnost, jer potreba za hranom neće nikada nestati. Danas smo nagradili njih troje, ali što se mene tiče, svi mladi poljoprivrednici su pobednici“, rekao je na dodeli nagrada Vladimir Vukotić, predsednik Izvršnog odbora 3 Banke.

On je dodao da je podrška poljoprivrednicma strateško opredeljenje 3 Banke, kao i da je svaki drugi poljoprivrednik, koji koristi kredit, njen klijent.

“Tokom 17 godina rada sa ovom divnom zajednicom, omogućili smo pristup finansijskim uslugama mnogim poljoprivrednicima koji ga do tada nisu imali, podržavali rast malih gazdinstava, ali i svedočili problemu starenja i napuštanja sela zbog migracija mladih u gradske centre. U našem portfoliju prosečna starost poljoprivrednika za to vreme porasla je za čak 5 godina. 3Banka teži da svakom svojom aktivnošću pomogne u rešenju nekog od problema zajednice u kojoj poslujemo, konkretan problem je starenje i depopulacija sela i mi ovime dajemo svoj doprinos mladi ljudi ostanu ili se vrate na selo a mi smo tu da im pomognemo“ objasnio je Vukotić.

20. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Imlek dobio nove vlasnike

by bifadmin 20. новембар 2025.

Porodični investicioni holding preduzetnika i investitora Andreja Jovanovića, AJFH, kao vodeći investitor, zajedno sa Bojanom Radunom, jednim od najistaknutijih menadžera u regionu i aktuelnim generalnim direktorom Imleka, potpisali su sporazum o zajedničkoj kupovini Imleka od dosadašnjeg vlasnika – fonda MidEuropa, saopštio je Imlek.

Kompanija Imlek, sa sedištem u Padinskoj Skeli u Beogradu, poseduje i dve mlekare u Severnoj Makedoniji i Bosni i Hercegovini, sa najsavremenijim proizvodnim pogonima i otkupljuje mleko od više od 3.500 farmera, prerađujući gotovo 400 miliona litara sirovog mleka godišnje, navodi se u saopštenju.

„Dvojica vodećih srpskih preduzetnika, obojica duboko povezana sa Imlekom i sektorom prehrambene industrije u regionu, udružuju snage kako bi ovu kompaniju vodili u narednu fazu rasta i razvoja“, ukazuje se.

Andrej Jovanović, dodaje se, donosi bogato iskustvo iz oblasti robe široke potrošnje. On je suosnivač i bivši vlasnik kompanije „Marbo Product“, vodećeg proizvođača grickalica u Srbiji kojeg je kasnije preuzeo PepsiCo, i kao CEO i suvlasnik grupacije Moji Brendovi (koja je obuhvatala Bambi, Knjaz Miloš i Imlek).

Bojan Radun, koji je od 2018. godine na čelu kompanije Imlek, ima više od dve decenije iskustva u industriji robe široke potrošnje, uključujući pozicije generalnog direktora kompanija Bambi – vodećeg proizvođača konditorskih proizvoda u regionu – i Nectar, jednog od najznačajnijih proizvođača sokova, gde je i značajan akcionar.

Radun je takođe i predsednik nadzornog odbora kompanije „Hortex“, istaknutog proizvođača smrznute hrane i sokova u Poljskoj. Tokom svoje karijere imao je ključnu ulogu u transformaciji i širenju nekih od najprepoznatljivijih regionalnih brendova.

Jovanović i Radun saglasni su da Imlek ima ogroman potencijal za dalji rast kao vodeći regionalni proizvođač mlečnih proizvoda – kroz kontinuirane investicije, operativnu izvrsnost i inovacije.

„Imlek je izvanredna kompanija sa dugom tradicijom, snažnim brendovima i izuzetnim ljudima. U partnerstvu sa Andrejem Jovanovićem, siguran sam da možemo da otključamo dodatnu vrednost i dodatno učvrstimo poziciju Imleka kao najpouzdanijeg mlečnog brenda u Srbiji i regionu“, izjavio je Bojan Radun, generalni direktor Imleka.

Očekuje se da će transakcija biti završena u prvom kvartalu 2026. godine, uz standardna regulatorna odobrenja i uslove zatvaranja.

Foto: Imlek

20. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
IT i nauka

Sve više životinja dobija rak, dijabetes i druge “ljudske” bolesti

by bifadmin 20. новембар 2025.

Dijabetes, gojaznost i rak sve su učestaliji kod kućnih ljubimaca, stoke i divljih životinja, što signalizira da globalni porast nezaraznih hroničnih bolesti nije rezervisan samo za ljudsku populaciju, piše portal Klima101.

Slično kao kod ljudi, ove nezarazne bolesti i u slučaju životinja važe za „tihe ubice”, razvijajući se vremenom kroz kombinaciju genetskih predispozicija i faktora okruženja. Trend rasta hroničnih bolesti u životinjskom svetu još uvek predstavlja nedovoljno istraženu oblast.

Ipak, nedavno objavljena analiza sa Poljoprivrednog univerziteta u Atini – kroz model procene rizika zasnovan na podacima – nudi širu sliku problema. A kao ključni pojačivač pretnji od hroničnih bolesti kod životinja ističe se ekološka transformacija podstaknuta ljudskim aktivnostima.

Pokretači hroničnih bolesti kod životinja su isti kao kod ljudi

Analizirajući postojeću literaturu, naučnica i vodeća autorka studije Antonija Mataraga izdvaja nekoliko pokretača za razvoj hroničnih bolesti kod životinja. Oni su istovetni kao kod ljudske populacije: genetika, zagađenje, loša ishrana i stres.

Konkretni primeri potvrđuju trend: genetske predispozicije povećavaju rizik od hroničnih bolesti kod pasa i mačaka, kao i kod stoke, koji su selektivno uzgajani zbog izgleda ili produktivnosti. Kod ovakvih životinja beleže se više stope dijabetesa i srčanih oboljenja.

Uz to, spoljni uticaji – uključujući lošu ishranu, ograničenu fizičku aktivnost i dugoročni stres – takođe oblikuju kako i kada se hronične bolesti javljuju, i to u različitim okruženjima, od kuća do mora.

Primera radi, među psima i mačkama rasprostranjena je gojaznost. Nedavna istraživanja rasvetlila su ozbiljnost situacije: procenjuje se da između 50 i 60% kućnih ljubimaca ima prekomernu težinu što je, kako se navodi, dovelo do porasta dijabetesa kod mačaka.

S druge strane, u ruralnim krajevima, kod oko petine svinja iz intenzivnog uzgoja razvija se osteoartritis, degenerativna bolest zglobova. Izazovi se nastavljaju i u moru: među beluga kitovima dokumentuju se slučajevi raka digestivnog trakta, dok se atlantski losos iz uzgoja suočava sa bolestima srca. Divlje životinje koje žive na ušćima reka koja su zagađena industrijskim hemikalijama pokazuju stope tumora jetre i do 15-25%.

Klimatske promene doprinose problemu

U rezultatima se kao glavne sile za rastuću osetljivost na hronične bolesti kod kućnih ljubimaca, stoke i divljih životinja naglašavaju klimatske promene, degradacija staništa, zagađenje i neuravnoteženost ishrane.

Tako se, na primer, topliji okeani i propadanje koralnih grebena povezuju sa višim stopama tumora kod morskih kornjača i riba, a u gradovima rastuće temperature i loš kvalitet vazduha doprinose pojavi gojaznosti, dijabetesa i poremećaju imunološkog sistema kod kućnih ljubimaca. Naposletku, zagađenje vazduha ruku pod ruku sa hemijskim zagađenjem utiče na endokrinu funkciju kod ptica i sisara.

Izvor: Klima101

Foto: MrsBrown, Pixabay

20. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Raste broj prevara kupaca za Crni petak

by bifadmin 20. новембар 2025.

Crni petak je najprometniji dan u godini za trgovce koji svoju robu nude preko interneta, ali i za prevarante, piše Bizlife.

Tog dana kupci love popuste a prevaranti – kupce. A zamke su sve sofisticiranije, od lažnih sajtova i popusta koji ne postoje, do manipulacije cenama i marketinških trikova koji se predstavljaju kao “neponovljive ponude”.

Dvojnički sajtovi

Jedna od najčešćih prevara su dvojnički sajtovi – kopije poznatih brendova koje izgledaju gotovo identično originalu. URL je često veoma sličan, grafika ista, ali proizvodi nikada ne stižu, ili stižu falsifikati. Pravilo je jednostavno: ukoliko deluje predobro da bi bilo istinito – najverovatnije nije istinito. Provera detalja kao što su HTTPS oznaka, podaci o vlasniku domena i recenzije mogu sprečiti neprijatno iznenađenje.

Lažna sniženja

Druga zamka je lažno sniženje. Kompanije ponekad nekoliko dana pre Crnog petka podignu cene, da bi ih zatim “spustile” i time veštački stvorile utisak velikog popusta. Potrošači često plaćaju punu cenu, samo upakovanu u agresivan marketing. Pre kupovine vredi proveriti istoriju cena na nezavisnim sajtovima ili jednostavno zapamtiti pređašnji iznos.

Klikbejtovi na mrežama

Tu su i klikbejtovi na društvenim mrežama, gde se obećavaju popusti od 80% na popularne brendove uz obaveznu “registraciju kartice”. Ovi linkovi često vode na sajtove koji skupljaju lične podatke ili pokušavaju da instaliraju maliciozne programe.

Psihološki pritisak

Prevaranti koriste i psihološki pritisak. “Još samo 2 artikla dostupna”, “Ponuda ističe za 5 minuta” i “500 ljudi trenutno gleda ovaj proizvod” često su potpuno izmišljene poruke koje služe povećanju panike i brzine kupovine. Kada se uključi adrenalin, racionalno odlučivanje staje — a to je idealno okruženje za greške.

Lažna korisnička podrška

Jedna od najopasnijih zamki je lažna korisnička podrška. Dok kupci pokušavaju da reše problem tokom gužve, na površinu isplivaju lažni profili i brojevi telefona koji nude “pomoć” i traže podatke kartice ili šifre za verifikaciju.

Kako se zaštititi

Kako se zaštititi? Kupovati samo sa proverenih sajtova. Ne koristiti linkove iz poruka ili komentara. Nikada ne ostavljati brojeve kartica na sumnjivim formama. Uvek proveriti realne cene. I, možda najvažnije, ne kupovati u brzini.

Crni petak može doneti uštede, ali samo onima koji kupuju hladne glave. Drugima, nažalost, donosi samo skupe lekcije.

Izvor: BIZLife

Foto: Mohamed_hassan, Pixabay

20. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
  • Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
  • CEFTA nedelja 2025: Trgujemo zajedno, ka Evropi
  • UniCredit Banka predstavlja rešenja za Bolji Biznis malih i srednjih preduzeća
  • Digitalizacija poslovanja u praksi: kako izbeći zablude i postići održive rezultate

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit