NAJNOVIJE
Srpski novogodišnji običaji: Sveti Petar(dije) tera zli dusi
Može li ova biljka zameniti kakao?
Šta to zida cene starogradnje: Polovni stan skuplji od...
Prodaje se još jedna palata Dunđerskih
Koja vozila se smatraju otpadnim i moraju da idu...
Kvartalni monitor: „Ako niste za stolom onda ste na...
Šta se menja u porezima, PDV-u i e-fakturama?
Neto zarada u oktobru iznosila je 110.670 dinara, medijalna...
Sajberkriminalci koriste čak i tragediju u Novom Sadu za...
Koliko bi trebalo da zarađujete da biste mogli da...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
EkonomijaVesti

Koje kupio nekadašnje gigante bivše SFRJ?

by bifadmin 30. април 2025.

Nakon raspada SFRJ, zemlje naslednice su ušle u period tranzicije i privatizacije. Brojne nekada moćne firme, koje su zapošljavale desetine hiljada radnika i bile simboli industrijske moći bivše Jugoslavije, završile su u rukama stranih kompanija. Ove akvizicije vredne milijarde evra predstavljaju ključne momente u ekonomskim transformacijama Balkana.

Srbija: Rafinerije, cementare, moblini operateri…

1. Naftna industrija Srbije (NIS) – prodata Gaspromnjeftu (Rusija)
Godina prodaje: 2008

Cena: 400 miliona evra (uz investicioni plan od 500 miliona evra)

Detalj: Iako je tada procenjivana na više milijardi evra, NIS je prodat direktnom pogodbom bez tendera.

2. Mobtel / Mobi 63 – Telenor (Norveška)

Godina prodaje: 2006

Cena: 1,51 milijarda evra

Detalj: Jedna od najvećih pojedinačnih privatizacija u regionu, simbol modernizacije i ulaska stranog kapitala u telekomunikacije.
3. Cementara Novi Popovac – Holcim (Švajcarska)

Godina prodaje: 2002

Cena: oko 70 miliona evra

Detalj: Jedna od najvažnijih građevinskih firmi postala je deo švajcarskog giganta.

Hrvatska: Brodogradnja, banke i prehrambena industrija

1. Pliva – Barr Pharmaceuticals (SAD), kasnije Teva (Izrael)

Godina prodaje: 2006

Cena: 2,2 milijarde dolara

Detalj: Najveća farmaceutska firma u bivšoj Jugoslaviji postala je deo izraelskog giganta Teva.

2. Zagrebačka banka – UniCredit (Italija)

Godina prodaje: 2002

Cena: oko 500 miliona evra

Detalj: Ulazak italijanskog kapitala u hrvatski finansijski sektor.

3. Brodosplit – DIV grupa (HR, privatna), ali kasnije podložan interesu stranih ulagača

Detalj: Ogromni gubici i subvencije iz budžeta učinili brodogradilišta neodrživim bez stranih partnera.

4. Podravka (Vegeta, Lino, Čokolino…) – delimično privatizovana, uz jaku institucionalnu kontrolu

Status: Država i domaći institucionalni investitori (poput mirovinskih fondova) zadržali većinski paket, ali strani investitori poput fondova iz Austrije i SAD imaju značajne udele.

Detalj: Iako nije klasična privatizacija kao kod Plive, vlasnička struktura Podravke se znatno internacionalizovala.
5. Ledo – prodat Nomad Foods (UK/USA)

Godina prodaje: 2021

Cena: oko 615 miliona evra (ukupno za Ledo plus još dve kompanije u sastavu Fortenove)

Detalj: Ledo, simbol domaćeg sladoleda i smrznute hrane, prodat je zajedno s Frikom i Ledom Čitluk u paketu multinacionalnoj kompaniji.

6. Jamnica – sada deo Fortenova grupe

Prethodno: U vlasništvu Agrokora, a danas deo konsolidovane Fortenova grupe sa značajnim stranim fondovima iz Nizozemske, SAD i UAE.

Detalj: Jedna od najpoznatijih voda na Balkanu danas posluje u okviru grupe pod stranom kontrolom.

Slovenija: Banke i prehrambena industrija u fokusu

1. Mercator – Agrokor (Hrvatska), kasnije Fortenova (Nizozemska vlasnička struktura)
Godina prodaje: 2014

Cena: 240 miliona evra za 53% udela
Detalj: Kontroverzna prodaja najvećeg slovenačkog trgovačkog lanca
2. NKBM – Apolon fond (SAD)

Godina prodaje: 2016

Cena: oko 250 miliona evra

Detalj: Druga najveća banka u Sloveniji privatizovana američkom fondu.

Bosna i Hercegovina: Strane banke i telekomunikacije

1. Fabrika duhana Sarajevo – BAT (Velika Britanija)

Godina prodaje: 2001

Cena: oko 100 miliona KM (cca 50 miliona evra)

Detalj: Jedan od najprofitabilnijih biznisa BiH pre privatizacije.

2. Telekom Srpske – Telekom Srbija

Godina prodaje: 2007

Cena: 646 miliona evra

Detalj: Telekom Srbija je postao većinski vlasnik telekomunikacione kompanije u RS.

Makedonija: Stranci preuzeli ključne sektore

1. Makedonski Telekom – Magyar Telekom (Mađarska), deo Deutsche Telekom

Godina prodaje: 2001

Cena: oko 300 miliona evra

Detalj: Telekom sektor odmah po tranziciji privukao strane gigante.

2. OKTA Rafinerija – Hellenic Petroleum (Grčka)

Godina prodaje: 1999

Cena: oko 32 miliona evra

Detalj: Jedna od najranijih velikih akvizicija u zemlji.

Crna Gora: Aluminijum i turizam u fokusu

1. Kombinat aluminijuma Podgorica (KAP) – CEAC (Rusija)

Godina prodaje: 2005

Cena: 48,5 miliona evra (plus obaveze i investicije)

Detalj: Propraćeno brojnim sporovima i arbitražama.
2. Hotel Splendid i drugi turistički kompleksi – strani investitori (Rusija, UAE, Turska)

Detalj: Turizam je postao primarna meta investitora u Crnoj Gori.

Ko je profitirao, a ko izgubio?

Ukupna vrednost privatizacija u bivšim republikama SFRJ procenjuje se na više od 20 milijardi evra. I dok su neki sektori modernizovani i revitalizovani uz pomoć stranih investicija, mnoge firme su ugašene, radnici ostali bez posla, a tržišta postala zavisna od inostranih vlasnika.

Jugoslavija je možda nestala s mape, ali njeni industrijski divovi i dalje žive – samo pod tuđim imenima i upravama.

Izvor: Telegraf Biznis

Foto: Tama66, Pixabay

30. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Zbog zaliha mleka obustavljeno izdavanje dozvola za uvoz

by bifadmin 30. април 2025.

Ministar poljoprivrede Dragan Glamočić izjavio je da je zbog povećanih zaliha mleka obustavljeno izdavanje dozvola za uvoz mleka, proizvoda od mleka i proizvoda od palminog ulja, koji zamenjuju mleko.

„Imajući u vidu da su mlekare opterećene istorijskim lagerima zbog povećanog uvoza, povećane proizvodnje i smanjene potrošnje, Ministarstvo je zaustavilo izdavanje uvoznih dozvola za mleko, mlečne proizvode, kao i za proizvode na bazi palminog ulja koji zamenjuju mleko“, rekao je Glamočić.

On je razgovarao sa predstavnicima najznačajnijih mlekara u Srbiji, među kojima su i Mlekara Imlek, Mlekara Ub, Somboled, Šabac, Meggle, Mlekara Lazar i Milk house.

Glamočić je obavezao sve mlekare da dostave podatke o trenutnim zalihama, u cilju zajedničkog definisanja mera za smanjenje viškova, bez narušavanja stabilnosti tržišta.
Naveo je da je potrebno izgraditi u najkrećem roku čvršće partnerstvo sa proizvođačima i prerađivačima mleka, kako bi se taj sektor sistemski unapredio i kako bi se „ojačala otpornost na izazove“ na domaćem i inostranom tržištu.

Ministar je ukazao da je stanje u sektoru mleka posledica niza problema koji pogađaju celokupnu poljoprivredu, te da je potrebno trajno i organizovano raditi na njihovom rešavanju.

„Ministarstvo radi na formiranju jedinstvene platforme za komunikaciju svih aktera, što će omogućiti brže i efikasnije reagovanje na sve izazove“, rekao je Glamočić.

U saopštenju resornog ministarstva navedeno je da je na sastanku konstatovano da postoje ozbiljni problemi sa kvalitetom mleka zbog pojave aflatoksina, što je uticalo na mogućnost izvoza.

Istaknuto je da će biti preduzete mere za poboljšanje kvaliteta mleka kroz pravovremene tretmane u biljnoj proizvodnji, pri čemu će značajnu ulogu imati upotreba dronova za tretiranje kukuruza fungicidima.

Zaštita domaće proizvodnje mleka i mlečnih proizvoda „apsolutni“ prioritet

Ministarstvo će, kako je navedeno, obezbediti podsticaje i kredite za nabavku dronova.

Na sastanku je utvrđeno da će se ubrzano rešavati problemi sa otkupom mleka, kao i da je manji zastoj u mlekari Ub, „nastao zbog obaveznog remonta mašine, koji je već bio ranije zakazan“.

Otkup mleka u toj mlekari biće normalizovan u ponedeljak, 5. maja.

Glamočić je ocenio da je zaštita domaće proizvodnje mleka i mlečnih proizvoda „apsolutni“ prioritet.

U vezi sa inicijativama Ministarstva za jasnije deklarisanje proizvoda, prisutni proizvođači i prerađivači jednoglasno su podržali izmene koje će omogućiti da potrošači budu precizno informisani o sastavu proizvoda, posebno u slučajevima kada proizvod sadrži palmino ulje.

U narednih mesec dana na snagu će stupiti Uredba koja će definisati jasno deklarisanje proizvoda, koji u sebi sadrže palmino ulje.
Ministarstvo je najavilo izmene Zakona o poljoprivredi kojima će se propisati obavezni rokovi plaćanja za kvarljive proizvode, čime će se dodatno zaštititi interesi domaćih proizvođača i prerađivača.

Takođe, Ministarstvo poljoprivrede će u saradnji sa Ministarstvom trgovine raditi na kontroli i ograničavanju marži za mleko i mlečne proizvode.

Na sastanku je dogovoreno i da se u najkraćem roku formira radna grupa za praćenje realizacije dogovorenih mera i sistemsko unapređenje sektora mlekarstva.

Izvor: Beta
Foto: Pixabay

30. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Čišćenje zgrada postaje sve unosniji biznis

by bifadmin 30. април 2025.

Sa 365 aktivnih firmi u ovoj delatnosti, ukupna dobit sektora tokom 2023. godine iznosila je više odpola milijarde dinara– čak četiri puta više nego godinu dana ranije

U poslednje tri godine prihodi sektora su porasli za više od dve i po milijarde dinara, dostigavši 10,7 milijardi.

Iza ovog rasta stoji više faktora: veća svest o značajuhigijene, rast broja kompleksnih objekata koji zahtevaju profesionalne usluge, ali i sve češća odluka kompanija da ovu uslugu prepuste eksternim timovima.

Među uspešnim primerima u ovoj delatnosti je i firma iz Beograda koju vodi preduzetnica Bojana Roćen Danilović, koja je samo u prva tri meseca ove godine udvostručila promet. Kako ističe, ključ rasta leži u organizaciji, kontinuiranim ulaganjima u opremu i ljude, ali i spremnosti da se brzo odgovori na promene tržišta. Kako navodi, i konkurencija podstiče na stalno unapređenje kvaliteta usluge.

– Klijenti sve više cene transparentnost, tačnost i pouzdanost, što su naši ključni aduti – objašnjava sagovornica.

Tvrdi da ulaganja u ovoj delatnosti nisu mala, ali su neophodna za održiv rast.

– Generalno, nedostaje sistemska podrška za uslužne delatnosti poput naše, koja bi pomogla bržem razvoju sektora i rastu zapošljavanja. Održavanje higijene je ključno za javno zdravlje i trebalo bi da bude više prepoznato, jer ulaganja u ovu oblast direktno utiču na kvalitet života i rada građana – navodi Roćen Danilović.

Izvor: Ekapija

Foto: Pixabay

30. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Trampovih prvih 100 dana u Beloj kući najgori period za berzu u poslednjih 50 godina

by bifadmin 29. април 2025.

Svaki put kada neka nova vlada ili predsednik stupe na dužnost tek posle prvih 100 dana analiziraju se efekti njihovog rada. U Trampovom slučaju ti efekti nisu baš ohrabrujući.

Naime, u pomenutom periodu S&P 500 indeks je pao za 8%, što je pad približan onom iz 1974. godine kada su se SAD borile sa dvocifrenom inflacijom. I ostali tržišni pokazatelji podsećaju na tu sumornu epohu u kojoj je predsednik Nikson morao da se povuče sa svoje pozicije na kojoj ga je zamenio Džerald Ford. Da podsetimo, Ričard Nikson se povukao kako bi izbegao impičment zbog Votergejt skandala i to u trenutku kada je američka ekonomija trpela ozbiljne posledice arapskog embarga na naftu.

Međutim, danas je situacija znatno drugačija. Američka inflacija je na dan Trampove inauguracije iznosila 2,9% i nastavila je da pada, a ekonomija je bila u znatno boljem položaju nego pre pola veka.

Ali, šta joj se zapravo desilo? Tokom svoje kampanje novi američki predsednik je obećavao ekonomski bum i investitori su ga shvatili ozbiljno pa je finansijsko tržište posle objave rezultata odmah poraslo. Potom je Tramp počeo da deli carine šakom i kapom, i to veoma visoke, pa su berzanski indeksi počeli da padaju. Sada brojni ekonomisti prognoziraju da bi Amerika mogla ući i u recesiju.

Izvor: CNBC

Foto: Alexandra_Koch, Pixabay

29. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Počev od ovog meseca, stanovnici Njujorka dužni su da kompostiraju

by bifadmin 29. април 2025.

Od 1. aprila Njujorčani su u obavezi da otpatke od hrane, baštenski otpad i druge organske ostatke odvajaju od preostalog smeća, piše portal Klima 101.

Obavezu prikupljanja organskog otpada i kompostiranja nameće im zakon koji je stupio na snagu još u oktobru 2024. godine, ali su stanovnici Njujorka imali grejs period sve do ovog meseca, odnosno period privikavanja. Sada kada je on istekao, kršenje novih pravila trebalo je da donese udarac po džepu od minimalno 25 dolara.

Međutim, ubrzo nakon početka primene, Njujork je privremeno obustavio novčane kazne. Komunalne službe produžile su, naime, period edukacije zgradama sa manje od 30 stambenih jedinica kako bi stanovnici imali više vremena da nauče kako da sortiraju otpad. Sa druge strane, zgrade sa preko 30 stambenih jedinica koje dobiju više od četiri upozorenja zaradiće neslavno zvanje „upornih prekršilaca” i novčanu kaznu od 100 dolara.

Kada se okonča obustava kažnjavanja, objekti koji budu mešali organski otpad sa ostalim smećem ili ne budu koristili odgovarajuće kante mogu da se suoče sa novčanim kaznama od najmanje 25 dolara za prvi prekršaj. Svakim narednim prekršajem, kazne rastu.

Šta sve Njujorčani prikupljaju?

Organski otpad baca se u posebne smeđe kante koje su prošle godine mogle da se dobiju besplatno, a sada su dostupne po ceni od 44 dolara. Stanovnici mogu koristiti i sopstvene kante, pod uslovom da nisu veće od 208 litara i da imaju poklopac.

Otpad koji se kompostira uključuje lišće i baštenski otpad, uključujući cveće i novogodišnje jelke, otpad od hrane kao što su meso, kosti i mlečni proizvodi, ostatke od kuvanih obroka, kompostabilne proizvode poput kesa, kao i npr. kutije od pice.

Kontrole će vršiti posebno osoblje, tzv. supervizori sanitacije, tako što će ispitivati sadržaj kesa za smeće, proveravajući da li u njima ima organskog otpada.

Prema navodima nadležnih službi, organski otpad prikuplja se istim danima kada i reciklabilni, a koristiće se za proizvodnju biogasa i komposta.

Oko 60% komposta prodavaće se baštovanima, dok će ostatak biti prosleđen parkovima i lokalnim zajednicama. U periodu od aprila do septembra, sami stanovnici takođe će moći da preuzmu besplatan kompost u sklopu postrojenja za kompostiranje, kao i na dodatne dve lokacije.

Kompostiranjem inače se smanjuje količina otpada od hrane i posledično štetne emisije, a dobija se kompost koji unapređuje kvalitet zemljišta. U Njujorku, to je ujedno i strategija borbe protiv pacova.

San Francisko je još 2009. uveo obavezu kompostiranja, a prošle godine na taj poduhvat odlučila se i čitava jedna nacija. U pitanju je Francuska.

Izvor: Klima 101

Foto: Couleur, Pixabay

29. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

OTP banka i stručni žiri proglasili finaliste projekta Generator EDU

by bifadmin 29. април 2025.

OTP banka i stručni žiri odabrali su 10 finalista programa Generator EDU koji je pokrenut s ciljem pronalaska inovativnih rešenja za unapređenje finansijske pismenosti među đacima osnovnih i srednjih škola. Među njima su prosvetni radnici, organizacije civilnog društva i startapi čije su se ideje istakle u snažnoj konkurenciji, imajući u vidu da je na ovogodišnji ciklus konkursa pristiglo čak 113 prijava, što potvrđuje koliko je bio potreban.

Među finalistima su dve osnovne škole iz Beograda i Trstenika, tri gimnazije iz Beograda i Šida, tri organizacije civilnog društva i dva startapa. Njihova rešenja odlikuju izuzetno visok kvalitet, inovativnost, kreativnost, ali i raznolikost. Pred stručnim žirijem je sada još teži zadatak jer uskoro treba da donesu odluku o tome ko su pobednicima osmog ciklusa Generatora, najnagrađivanijeg projekta OTP banke.

Prema rečima Vuka Kosovca, člana Izvršnog odbora OTP banke Srbija zaduženog za poslovanje sa stanovništvom i razvoj digitala, o tome da konkurs Generator ima sve više značaja i uticaja iz godine u godinu, potvrđuje i činjenica da je kroz prethodnih sedam ciklusa već podržano gotovo 100 inovativnih rešenja.

„Kada jedna ideja izraste u brend koji godinama inspiriše, motiviše i menja stvari nabolje – znate da ima snagu da traje. Generator je upravo to. Od prvog ciklusa do danas, podržali smo veliki broj originalnih i vrednih rešenja koja su ponudila odgovore na važne društvene izazove. Poslednja dva ciklusa bila su fokusirana na „zelena“ rešenja koja doprinose dekarbonizaciji, a ove godine se vraćamo jednoj od oblasti koja je za OTP banku strateški važna – finansijskoj pismenosti. Izuzetno smo ponosni na ovoliki odziv i broj prijavljenih projekata, a pored kvantiteta posebno nas raduje kvalitet prijavljenih rešenja. Bilo je izuzetno teško odabrati 10 najboljih, a tek nas čeka najzahtevniji deo – odabir pobednika.“

O tome zašto je finansijska edukacija važna, a samim tim i konkursi poput Generatora EDU, Milica Babić, vodeći konsultant za komunikacije, CSR i održivost, ističe:

„Verujemo da znanje o novcu treba da postane dostupno svakom detetu, svakom đaku, ali znamo da to ne možemo sami. Zato nas raduje što smo u ovom ciklusu udružili snage sa prosvetnim radnicima, startapima i organizacijama koje svakodnevno stvaraju promene. Naša uloga je da ih osnažimo i pružimo podršku – jer verujemo da upravo iz takvih partnerstava nastaju rešenja koja imaju stvarni uticaj.“

Kako treba da izgleda pobedničko rešenje

Kako bi odabrali najbolje među odličnima, članovi žirija rukovode se jasno definisanim kriterijumima. U fokusu su izvodljivost i održivost ideje – projekti moraju imati jasan plan potrebnih resursa, kao i realnu mogućnost realizacije u roku od šest meseci od dobijanja nagrade. Prednost imaju ona rešenja koja imaju potencijal da rastu zajedno sa svojim korisnicima, uz plan za dalji razvoj i primenu.

Imajući u vidu da su prijave na konkurs Generator EDU bile otvorene za prosvetne radnike s jedne strane i startape i organizacije civilnog društva s druge, njihova rešenja se blago razlikuju. Prosvetni radnici su dostavili rešenja koja se naslanjaju na postojeće obrazovne programe osnovnih i srednjih škola, a koja će moći da se implementiraju u redovnom školskom programu – kako kroz nastavne, tako i kroz vannastavne aktivnosti. Civilni sektor i preduzetnici imali su zadatak da razmišljaju šire od prostora učionice, a u pravcu neformalnih inovativnih obrazovnih praksi, kao i digitalnih rešenja.

Generator EDU je doneo sinergiju ideja iz različitih perspektiva jedne iste, strateški važne teme za celo društvo.
Zahtevni zadatak odabira po jednog pobednika iz obe grupe prijavljenih poveren je stručnom žiriju koji čine partneri projekta – organizacija Dostignuća mladih, kompanija Mastercard, fondacija Nordeus, BOŠ, PWC, ICT Hub, Centar za promociju nauke, United Media, IP Booka, Srpski filantropski forum, Trag fondacija i Inspira Grupa.

Ovim povodom, Darko Radičanin, izvršni direktor Dostignuća mladih u Srbiji, internacionalne organizacije civilnog društva sa dugom tradicijom i praksom na polju finansijske edukacije koja je ujedno strateški partner novog Generator EDU konkursa izjavio je:

„Kroz dve decenije rada sa mladima i nastavnicima, uverili smo se koliko je važno da se znanja iz oblasti finansijske pismenosti prenose na način koji je životan, primenjiv i inspirativan. Upravo to prepoznajemo u rešenjima finalista Generatora EDU – ideje koje spajaju obrazovanje, inovaciju i društvenu odgovornost. Zbog toga nam je posebno značajno što ovaj konkurs ne prepoznaje samo dobre inicijative, već i gradi mostove između obrazovanja i prakse. Ulaganje u finansijsku pismenost mladih je ulaganje u stabilnije, sigurnije društvo, a drago nam je da se kroz ovu inicijativu glas prosvetnih radnika, startapa i organizacija civilnog društva jasno čuje i vrednuje.”

OTP banka i ove godine nagrađuje najbolje ideje

Kao i u svim prethodnim ciklusima Generatora, OTP banka nastavlja tradiciju nagrađivanja najboljih ideja. U ovogodišnjem ciklusu, nagradni fond u iznosu od dva miliona dinara biće dodeljen pobednicima u dve kategorije. Za prosvetne radnike nagrada će biti podeljena na dva dela – učitelji, nastavnici, profesori samostalno ili u timu dobijaju uplatu kao fizička lica u iznosu od 200.000 dinara, a škola čiji je projekat odabran dobija 800.000 dinara za implementaciju projektnog rešenja. U kategoriji gde učestvuju civilni sektor i preduzetnici ceo iznos nagrade od milion dinara namenjen je pravnom licu za implementaciju projektnog rešenja.

Pored nagradnog fonda, finalistima sleduje medijska promocija i snimanje promotivnog spota u organizaciji OTP banke. Projekti i rešenja finalista biće predstavljeni na sajtu Generator, u tradicionalnim medijima, kao i na društvenim mrežama OTP banke, što se u svim prethodnim pozivima pokazalo kao najveća vrednost za finaliste.

29. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Poreska uprava Srbije donela rešenja o porezu za one koji izdaju stan na dan

by bifadmin 29. април 2025.

Poreska uprava Srbije najavila je danas da svi poreski obveznici, koji ostvaruju prihod od pružanja ugostiteljskih usluga (tzv. stan na dan) u narednom periodu mogu da očekuju poreska rešenja.

Rešenja će danas biti predata pošti, objavljeno je na sajtu Poreske uprave.

Navedeno je da se po Zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji rešenja smatraju dostavljenim po isteku roka od 15 dana od dana predaje pošti.

Izvor: Beta
Foto: Pixabay

29. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Šta je bolje biti – aktivan kupac ili kupac-proizvođač struje?

by bifadmin 29. април 2025.

Za one koji sami proizvode velike količine struje za potrebe preduzeća, moglo bi da isplativije da „promene kategoriju“, kažu stručnjaci.

U zavisnosti od situacije na tržištu električne energije i od njegovog budućeg razvoja, moguće je da isplativiji koncept od kupaca-proizvođača budu aktivni kupci, rekao je danas Željko Marković iz Saveza energetičara.

On ističe da iako, kada je u pitanju privreda, na prvi pogled deluje da bi možda koncept kupca-proizvođača bio nešto povoljniji u odnosu na aktivnog kupca, to prvenstveno zavisi od cene po kojoj Elektroprivreda Srbije (EPS) otkupljuje proizvedenu energiju prilikom neto-obračuna.

– U svakom slučaju, mislim da neće biti velike razlike, tako da, imajući u vidu upravo veće mogućnosti za aktivnog kupca kao i da snaga nije ograničena, to će biti prevladavajući koncept u budućnosti – istakao je on za portal Energije Balkana.

Prema njegovim rečima, aktivni kupac je krajnji kupac (može biti i grupa krajnjih kupaca što zajednički deluju), koji koristi ili skladišti električnu energiju proizvedenu u okviru svojih objekata ili koji samostalno prodaje proizvedenu električnu energiju, a takođe može učestvovati u uslugama fleksibilnosti ili merama energetske efikasnosti.
Dodaje da je preduslov je da ove aktivnosti ne predstavljaju njegovu osnovnu komercijalnu ili profesionalnu delatnost.

– Aktivni kupac ima pravo da učestvuje na tržištu električne energije direktno ili putem agregiranja, prodaje sopstvenu proizvedenu električnu energiju uključujući i putem ugovora o otkupu električne energije, koristi sopstvenu proizvodnju isključivo za svoje potrebe i učestvuje u uslugama fleksibilnosti i šemama energetske efikasnosti – kaže Marković.

On ističe i da aktivni kupac može da poveri trećoj strani izgradnju, upravljanje i održavanje elektroenergetskih objekata, kao i upravljanje podacima, s tim da se treća strana ne može smatrati aktivnim kupcem.

Definicija aktivnog kupca u našem Zakonu o energetici je usklađena sa Direktivom Evropske unije (2019/944), koja uređuje unutrašnje tržište električne energije.

Prozjumer samo „pozajmljuje“ višak

S druge strane, kupac-proizvođač je krajnji kupac koji je na unutrašnje instalacije priključio sopstveni objekat za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije, pri čemu se proizvedena električna energija koristi za snabdevanje sopstvene potrošnje, a višak proizvedene električne energije predaje u mrežu, navodi medij.

– Stoga vidimo da je koncept aktivnog kupca širi u odnosu na kupca-proizvođača, gde kupac-proizvođač ima samo mogućnost da plasira višak proizvedene energije kroz ugovor sa snabdevačem, kao neto-merenje kada su u pitanju domaćinstva, ili neto-obračunavanje, u slučaju pravnih lica – rekao je stručnjak.

Napomenuo je da je najvažnija razlika između ova dva koncepta to što EPS kao snabdevač preuzima balansnu odgovornost za kupce-proizvođače bez nadoknade kada su u pitanju domaćinstva, ili uz neku nadoknadu kada su u pitanju kupci-proizvođači koji imaju neto-obračunavanje, dok aktivni kupci moraju urediti svoju balansnu odgovornost.

Balansna odgovornost znači da kupac mora sam da bude odgovoran za stabilnost svoje isporuke struje, i tehničke i količinske ili da plati uslugu balansiranja nekom od učesnika na tržištu koji se time bavi,

Aktivni kupci mogu da prodaju višak energije i da na taj način utiču na konkurenciju i razvoj tržišta.

– Oni predstavljaju važan segment tržišta u EU, a sigurno će tako biti i kod nas, jer korist je višestruka, ali najvažnija je njihova uloga u razvoju novih kapaciteta iz obnovljivih izvora, a u budućnosti će sve više biti važan i njihov doprinos u pružanju usluga koje će omogućiti veću fleksibilnost sistema, kao i njihovo učešće u programima energetske efikasnosti – navodi Marković.

Stručnjak navodi da, pored već navedenih koristi koje ostvaruju za sebe, oni doprinose smanjenju emisija i zaštiti životne sredine, pomažu stabilnost tržišta i cena električne energije time što razvijaju lokalnu ekonomiju i smanjuju zavisnost od uvoza električne energije, i povećavaju stabilnost sistema budući da decentralizuju proizvodnju električne energije, pa je sistem manje ranjiv na ispade velikih generatorskih jedinica.

Izvor: 24sedam/Energija Balkana

29. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Da li ostati paušalac, preći na vođenje knjiga ili osnovati doo?

by bifadmin 29. април 2025.

Da li vam se čini da je vaš biznis prerastao postojeći okvir poslovanja? Sve češće vam stižu veći projekti, prihod raste, ali i dilema – ostati paušalac, preći na vođenje knjiga ili osnovati doo?

Ova pitanja muče mnoge domaće preduzetnike, posebno kada dostignu pragove propisane zakonima o porezu i PDV-u. I iako je svaki model poslovanja zakonski definisan, pravi izazov je pronaći onaj koji se najviše isplati u konkretnom slučaju. U razgovoru za eKapiju, poreski stručnjak Đerđ Pap objašnjava ključne momente kada se preduzetnici nalaze na raskrsnici i nudi smernice za donošenje pametne odluke.

– Kada u toku kalendarske godine prihod pređe 6 miliona dinara, preduzetnik više ne može ostati paušalac u sledećoj godini, ili čak u drugoj polovini te iste godine ako je prag probijen u prvoj polovini – navodi Pap. Tada mora da bira – da li će preći na vođenje knjiga kao preduzetnik ili osnovati društvo sa ograničenom odgovornošću.

Oporezivanje

Međutim, važno je znati da ova tranzicija ne dolazi bez ograničenja. Naime, preduzetnik koji vodi knjige ima dva načina da se oporezuje. Jedan je putem lične zarade, koji je povoljniji, a drugi je klasični sistem oporezivanja gde se porez i doprinosi plaćaju u visini od 44% na dobit, što je, navodi naš sagovornik, ogromno opterećenje.

– Preduzetnik koji sa paušala prelazi na vođenje knjiga, u prvoj godini nema mogućnost da koristi povoljniji način oporezivanja putem lične zarade. Automatski podleže klasičnom modelu gde se porez i doprinosi plaćaju u visini i do 44% na dobit – objašnjava Pap. Tek od druge godine može da bira povoljniju opciju.

Postoji i drugi prag koji mnogi previde, savetuje Pap, a to je prag od 8 miliona dinara u okviru PDV prometa u poslednjih 12 meseci. Ako se i taj limit premaši, obaveza ulaska u PDV sistem postaje trenutna.

– Greška koja može imati ozbiljne materijalne posledice, a koju sam često viđao jeste da preduzetnici ne vode računa o još jednoj situaciji kada preduzetnik paušalista mora preći „na knjige“. Radi se o situaciji kada je paušalista u poslednjih 12 meseci ostvario više od 8 miliona PDV prometa. Kada neko pređe u poslednjih 12 meseci taj prag od 8 miliona, on je dužan sutradan da postane PDV obveznik i da se prijavi u PDV sistem, što automatski znači da mora voditi i knjige. Tu nema odabira da li će preći u doo ili u preduzetnika, nego odmah od sutra mora početi da vodi knjige – upozorava Pap.

Razlika između oporezivanja i odgovornosti: preduzetnik vs. doo

Kada razmatrate da li ostati preduzetnik ili preći na formu društva sa ograničenom odgovornošću (doo), važno je razumeti ključne razlike između ova dva modela – kako u pogledu poreza, tako i u svakodnevnom poslovanju.

– Doo i preduzetništvo imaju dodirnih tačaka, naročito u situacijama kada je vlasnik firme istovremeno i njen direktor. U oba slučaja moguće je isplaćivati sebi zaradu, uz obavezu plaćanja doprinosa, koji su približno na istom nivou. Ipak, značajna razlika nastaje kada se govori o oporezivanju dobiti – doo plaća porez na dobit u iznosu od 15%, dok preduzetnik plaća 10% – navodi Pap.

Takođe, značajna je i razlika u načinu raspolaganja novcem.

– Dok preduzetnik može da podigne sredstva sa poslovnog računa kad god poželi, bez dodatne dokumentacije (uz eventualnu obavezu plaćanja poreza od 10% na ličnu potrošnju), kod doo-a su stvari znatno formalnije. Svako podizanje gotovine mora biti dokumentovano – kroz račun, obračun dnevnica ili sličan pravni osnov – kaže on.

Jedna od najvažnijih razlika, napominje naš sagovornik, koja nema veze sa porezima, tiče se odgovornosti. Kod doo-a, obaveze su ograničene na imovinu firme, dok preduzetnik za poslovne obaveze odgovara i svojom ličnom imovinom. U praksi, to znači da u slučaju sudskog spora ili štete, preduzetnik može snositi posledice i na ličnom planu, dok se kod doo-a naplata vrši isključivo iz imovine pravnog lica.

– Doo odgovara imovinom doo-a kao pravnog lica, a preduzetnik odgovara i preduzetničkom, ali i svojom ličnom imovinom. Ukoliko preduzetnik načini štetu klijentu, klijent tuži, a sud dostudi da se šteta mora nadoknaditi, onda naplata te štete kada ste preduzetnik može da ide i iz lične imovine, a kada ste doo, samo iz imovine pravnog lica – zaključuje naš sagovornik.

Izvor: Ekapija
Foto: Pixabay

29. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Novih 7.000 kvadrata zgrade „Investiram na kvadrat“ u ponudi 8. maja

by bifadmin 28. април 2025.

Projekat prve zgrade u Srbiji koja se gradi po inovativnom modelu grupnog investiranja u nekretnine „Investiram na kvadrat“ je, zbog velikog interesovanja građana, dobio svoje proširenje.

Nakon velikog odjeka ideje o zajedničkoj stanogradnji i detaljne analize urbanističkog, građevinskog i finansijskog sektora, postojeći projekat zgrade u Ustaničkoj ulici u Beogradu proširen je za novih skoro 7.000 investicionih kvadrata. Prodajni dan za nove kvadrate biće 8. maja u 18 časova na platformi investiram.rs, kada će svako ko se registruje moći da rezerviše svoje investicione kvadrate i tako učestvuje u prvoj grupnoj stanogradnji u našoj zemlji.

Svi detalji proširenog projekta „Ustanička 80+“ premijerno su predstavljeni na proteklom Sajmu građevinarstva, kada su zainteresovani građani imali priliku da saznaju više i o samom modelu zajedničke stanogradnje.

28. април 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Srpski novogodišnji običaji: Sveti Petar(dije) tera zli dusi
  • Može li ova biljka zameniti kakao?
  • Šta to zida cene starogradnje: Polovni stan skuplji od novog
  • Prodaje se još jedna palata Dunđerskih
  • Koja vozila se smatraju otpadnim i moraju da idu u reciklažu

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit