NAJNOVIJE
Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
Od sledeće godine počinje sa radom sistem e-bolovanje
Kako bi poskupljenje goriva promenilo tržište polovnjaka?
Zašto opada radna migracija u bogate zemlje?
Farma muva u Beču proizvodi đubrivo
Kina oporezuje prezervative zbog niske stope prirodnog priraštaja
CEVES: Ne ulaže se u ljude, već u vladanje...
Kako rešiti periode bez uplaćenih doprinosa kako bi penzija...
Đorđe Đukić: Strane banke neće sebi dozvoliti blokadu platnog...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Ekonomija

Da li bi dolazak Carrefour-a mogao smanjiti cene u prodavnicama?

by bifadmin 10. новембар 2025.

Posle više od sedam godina, trgovinski lanci u Srbiji će potencijalno dobiti novu konkurenciju, francuskog trgovca Carrefour.

“Danas” je istraživao kako bi se ovo moglo odraziti na cene u maloprodajnim objektima u našoj zemlji. Kako kažu njegovi sagovornici svaki dolazak stranog lanca je dobra vest, kako za tržište, tako i za potrošače.

Naime, svojim dolaskom, Carrefour bi se postavio kao konkurencija već aktuelnim trgovinskim lancima u Srbiji, a potencijalno bi moglo da dovede i do toga da neki od manjih lanaca budu primorani da zatvore svoje pojedinačne radnje.

Ipak, ova vrsta takmičenja na tržištu bi pre svega šla u korist potrošača, jer bi i drugi lanci bili primorani da snize cene, ukoliko bi Karfur ponudio namirnice po nižim cenama.

Efektiva: Intenziviranje tržišne utakmice

„Svaki dolazak novog trgovinskog lanca koji bi imao svoju logistiku i koji bi mogao da razgrana prodajnu mrežu doveo bi do toga da bi taj lanac na tržištu morao da se bori cenama. Da bi preoteo deo kolača od postojećih trgovinskih lanaca, on bi morao da bude jeftiniji, što bi nateralo druge lance da se tome odupru i sami snize cene, tako da je svaka konkurencija dobrodošla za potrošače“, kaže Dejan Gavrilović iz potrošačkog udruženja „Efektiva“.

Međutim, treba postaviti nekoliko pitanja. Prvo, da li će Karfur uopšte doći u Srbiju, s obzirom na to da su, kao i mnoštvo drugih lanaca iz inostranstva, u prošlosti već imali ovu nameru koju nisu ispunili?

Da li će Carrefour uopšte doći?

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Goran Petković tvrdi da, upravo iz ovog razloga, ovakve stvari nema mnogo smisla najavljivati u ranim fazama.

„Treba se prisetiti da je Carrefour jedan od prvih lanaca koji je razmatrao dolazak na naše tržište, i to još 1995-96. godine, kada je rađena i analiza pet lokacija za Carrefour u Beogradu. Oni su imali vrlo ozbiljnu nameru da dođu, ali su odustali iz različitih razloga koji su ih u drugoj polovini devedestih godina zatekli na ovim prostorima“, kaže Petković.

Govoreći o potencijalnom smanjenju cena koje bi doneo njihov dolazak, Petković smatra „da mi u poljoprivredi imamo ozbiljne probleme kada je u pitanju proizvodnja mesa i mleka, upravo zato što su mali proizvođači potpuno isceđeni, a cede ih domaći prerađivači koje pritiskaju veliki trgovci“.

Iskustva sa ranijim dolascima velikih trgovinskih lanaca

Poslednji veliki trgovinski lanac koji je iz inostranstva došao u Srbiju bio je Lidl. Te 2018. godine, kada su prve radnje svečano otvorene, ovaj maloprodajni div bio je atrakcija za srpske potrošače, koji su, u potrazi za nižim cenama, kvalitetnijim namirnicama i boljom uslugom u odnosu na već postojeće trgovinske lance, stajali u redovima ispred Lidlovih prodavnica.

Međutim, kako je vreme prolazilo, ispostavilo se da je broj novina koje je Lidl doneo u Srbiju manji nego što su se mnogi potrošači nadali da će biti.

„Lidl jeste doneo neke novine potrošačima. Što se tiče cena, Lidl jeste malo povoljniji od ostalih, doduše oni imaju i neke svoje brendove, ali pitanje je da li je odnos cene i kvaliteta realan u odnosu na druge lance“ smatra Gavrilović, ali dodaje i da „nema logike da Carrefour dođe u Srbiju i ima iste cene kao i svi drugi“.

Izvor: Danas

Foto: Bruno Kelzer, Unsplash

10. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Koje voće treba posaditi u novembru da bi dobro rodilo

by bifadmin 10. новембар 2025.

Mnogi veruju da sadnja voća počinje tek s dolaskom proleća, ali istina je drugačija, novembar je idealno vreme da zasadite buduće mirise i ukuse koji će procvetati u aprilu.

Jesenje sunce još uvek greje, zemlja je meka i vlažna, a priroda se polako smiruje, savršeni uslovi da nove sadnice puste koren i započnu svoj rast. Prema pisanju portala Ideal Home, za sadnice sa golim korenom najbolje vreme za sadnju je od kraja novembra do kraja marta, odnosno od kasne jeseni do ranog proleća.

Dok većina baštenskih poslova prestaje, jesen tiho radi svoje čudo pod zemljom. Voćke posađene u novembru imaju dovoljno vremena da se ukorene, priviknu na tlo i dočekaju proleće spremne za rast. Kada drugi tek počnu da sade, vaše sadnice već će imati malu prednost i prve zelene listove.

Neke vrste posebno dobro podnose jesenju sadnju. Ako želite da vaša bašta oživi čim stigne proleće, obratite pažnju na sledeće:

Jagode – sade se dok zemlja još nije hladna. Ako ih posadite sada, prve crvene plodove možete očekivati već u aprilu.

Maline – najbolje se primaju kada se sade u jesen, dok zemlja ima dovoljno vlage.

Rane sorte bresaka i kajsija – vole da se “udome” pre zime, kako bi na proleće odmah krenule s novim pupoljcima.

Trešnje i višnje – jesenja sadnja pomaže da ih zimski mrazevi ne iznenade, već dočekaju spremne.

Pre sadnje, dovoljno je lagano prekopati zemlju i obogatiti je organskim đubrivom. Nema potrebe za dubokim oranjem, dovoljno je da tlo „prodiše“. Nakon sadnje, oko stabla rasporedite sloj malča (lišće, piljevinu ili slamu) kako biste sačuvali vlagu i zaštitili mlad koren od hladnoće.

Kada sneg spadne i dani postanu duži, prve zelene grančice biće dokaz da se trud isplatio. Dok drugi tek planiraju sadnju, vaše voćke će već oživeti, disati punim plućima i pripremati se za cvetanje. Svaka voćka nosi obećanje da će vas u aprilu nagraditi prvim cvetom, plodom i onim posebnim osećajem da ste u pravo vreme uradili pravu stvar.

Izvor: portala Ideal Home/24sedam

Foto: Pixabay

10. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Sve prepreke koje mogu da produže i poskupe proceduru procesa podnošenja legalizacije

by bifadmin 10. новембар 2025.

Novi Zakon o legalizaciji (Zakon o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima) usvojen je 23. oktobra 2025, a već od 5.decembra 2025. vlasnici nelegalnih objekata trebalo bi da podnesu prijave za legalizaciju kroz digitalnu platformu Agencije za urbanizam i prostorno planiranje (Agencija). Zaposleni u opštinama i poštanskim filijalama širom Srbije će biti dužni da desetinama hiljada građana pruže tehničku i pravnu pomoć u podnošenju tih prijava elektronskim putem. Zbog toga je nužno da svi oni imaju elementarne informacije šta smeju, a šta ne da čine u toj proceduri, piše Forbes.

Nelegalna gradnja nije uvek bila posledica bahatosti i nemara građana

Brojni građani već decenijama ne uspevaju da legalizuju objekte koje su gradili bez građevinskih dozvola. Motivi nelegalne gradnje su u prošlosti često bili opravdani, pa se i zahtevi za legalizaciju tih objekata sa stanovišta morala mogu smatrati opravdanim. Nedostatak planske dokumentacije i restriktivni uslovi gradnje su legalnu gradnju u prošlosti svodili na vrlo uska urbanizovana područja, finansijski nedostupna prosečnim građanima. Tek su izmene Zakona o planiranju i izgradnji iz decembra 2014. pojednostavile gradnju u meri u kojoj se dalja nelegalna gradnja mogla pripisati isključivo bahatosti investitora.

Iz sumnjivih pobuda ranije važeći Zakon o ozakonjenju iz 2015. nije sproveden u praksi. Ovo naročito važi za teritoriju Beograda. Za vlasnike negalnih objekata legalizacija je od krucijalnog značaja. Legalizacija je uslov za raspolaganje nelegalnim objektima, tj. za njihovu prodaju i uspostavljanje hipoteke, ali pre svega za njihovu nesmetanu i izvesno dugoročnu upotrebu. Zbog toga je državni vrh sa takvim zadovoljstvom plasirao moto reforme, koji glasi „svoj na svome“. Građanima ostaje da se nadaju da taj moto neće ostati prazno obećanje i da se pripreme za taj postupak.

Legalizacija u jednom koraku – netačna informacija

Nakon usvajanja Zakona o legalizaciji po hitnom postupku, iz resornog ministarstva najavljuju „brz, efikasan i digitalizovan postupak legalizacije“. Obećavaju građanima da će sami lako moći da podnesu elektronsku prijavu za legalizaciju. U izjavama za medije tvrde da će uz prijavu morati da podnesu samo dva dokumenta, i to: dokaz o osnovu sticanja i važeću ličnu kartu.

Građane koji “nisu e-građani”, resorno ministarstvo upućuje da od 8. decembra ove godine prošetaju do svoje opštinske ili gradske uprave, ili do jedne od 547 poštanskih ekspozitura, noseći sa sobom samo dva pomenuta dokumenta. Tu će ih navodno dočekati šalterski službenik, kome će na monitoru “pokazati prstom svoju nepokretnost”. U narednih par minuta taj šalterski službenik treba da ukuca prijavu vlasništva na nelegalnom objektu u digitalnu platformu Agencije.

Državni vrh informaciju plasira tako da se stiče utisak da je podnošenje prijave kraj posla za građane. Te da će oni na osnovu toga u kratkom roku postati “svoji na svome!”. Zbog toga ne bi trebalo da nas čudi ako odmah nakon podnošenja prijave, svi podnosioci prijava počnu svakodnevno da posećuju sajt Republičkog geodetskog zavoda (RGZ), kako bi proveri da li su u katastru upisani kao vlasnici. Skrećem pažnju na to da će se do tog upisa ozbiljno načekati.

Zbunjujući marketing floskulama

Najviši republički zvaničnici jednoglasno poručuju građanima da će u kratkom roku ostvariti „neposredan benefit“, tako što će postati “konačno, svoji na svome”. Režimski mediji nekritički prenose ishitrene izjave političara o efikasnosti novog modela legalizacije, koje često sadrže delimične i/ili pogrešne informacije o samoj proceduri. Navodno je već spremna platforma Agencije, kroz koju će se bez problema podneti na stotine hiljada prijava za legalizaciju, u periodu od 8.decembra 2025. do 6.februara 2026. Proces prijavljivanja bi u kratkom roku trebao da rezultira “masovnom legalizacijom”.

Marketinški pristup državnog vrha ovom problemu već uzima danak. Građanima se obećavaju “kule i gradovi”, a u realnosti izgleda kao da nadležni još nisu u potpunosti sagledali, niti propisali kako će se ta procedura sprovoditi. Agencija za prostorno planiranje i urbanizam još nije donela akt kojim treba da propiše formu i sadržinu prijave za legalizaciju i način autentifikacije podnosioca prijave. Rok za donošenje tog akta je istekao 30. oktobra 2025.

Podlegavši euforiji oko floskule „svoj na svome“, resorno ministarstvo i Agencija su odlučili da za poslove legalizacije registruju domen https://svojnasvome.gov.rs/. Nasuprot njima, jedna agencija za promet nepokretnosti je domišljato registrovala domen https://www.legalizacija.online. Kada prosečan građanin pokuša da se na internetu obavesti o uslovima legalizacije, pretraživač mu kao prvu soluciju za podnošenje prijave nudi upravo uslugu te privatne kompanije. Kakvu to uslugu građanima privatne agencije već nude u postupku legalizacije, to niko ko u njima radi ne može da zna. Niti su nužni propisi doneti, niti je digitalna platforma Agencije za podnošenje prijava javno testirana. No važno je zauzeti startnu poziciju, a građani istraumirani iskustvom svih prethodnih neuspešnih legalizacija već merkaju pravnu pomoć.

Zabadanje zastavica je tek prvi korak u proceduri legalizacije

Procedura kakvu je građanima marketinški predstavio, tj. obećao državni vrh neodoljivo podseća na osvajanje “Divljeg zapada”, od strane kolonizatora. Oni su zabadanjem zastavica obeležavali teritoriju i tako sticali imanja na teritorijama starosedelaca. Međutim, zabadanje zastavica u „ničiju zemlju“ na „Divljem zapadu“ i sprovođenje legalizacije u komplikovanom svojinskom režimu Republike Srbije nemaju ni približno sličan stepen složenosti.

Sedam koraka unutar Agencije i osmi najneizvesniji u RGZ-u

Nasuprot proklamovanoj proceduri, Agencija bi u odnosu na svaku prijavu građana po Zakonu trebalo da obavi prilično složen posao, u sedam koraka. Neki od tih koraka podrazumevaju jednu ili više interakcija sa strankom.

Koraci:

Korak 1 – Agencija utvrđuje da li je objekat izgrađen do dana stupanja na snagu zakona. Stranci nalaže da dostavi elaborat geodetskih radova i/ili skicu posebnog dela, kao i nalaz sudskog veštaka o vremenu gradnje, ako objekt nije vidljiv na satelitskom snimku;

Korak 2 – Agencija proverava da li se objekat nalazi u zonama u kojim nije dozvoljena legalizacija, a na osnovu zoning planova koje opštine tek treba da joj dostave;

Korak 3 – Agencija proverava neslaganja tehničkih podataka iz prijave, sa podacima iz raspoloživih baza podataka javne uprave. Stranci nalaže otklanjanje tih neslaganja ako postoje;

Korak 4 – Agencija proverava vlasničku dokumentaciju, na identičnom nivou kao po ranijem zakonu. Ako dokumentacija nije potpuna, Agencija bi od stranke morala da traži dopunu dokumentacije. Ako stranka nema adekvatnu vlasničku dokumentacije i/ili sve potrebne saglasnosti, neće moći da ostvari legalizaciju objekta, kao što to nije mogla da učini ni po ranije važem zakonu;

Korak 5 – Agencija dostavlja RGZ-u na proveru eleborat geodetskih radova (za novoizgrađene objekte i posebne delove nastale adaptacijom zajedničkih prostorija u uknjiženim zgradama). RGZ elaborat može vraćati na dopunu geodetskoj organizaciji koja ga je sačinila ili direktno stranci više puta, sve dok ne proceni da je zadovoljavajući za pozicioniranje objekta na parceli;

Korak 6 – Agencija utvrđuje visinu naknade koja se plaća za legalizaciju i poziva stranku da je plati. Ako se stranka poziva na osnov za neplaćanje naknade, može joj tražiti i dokaz socijalnog statusa;

Korak 7 – Agencija sačinjava potvrdu o legalizaciji i dostavlja je RGZ-u na postupanje.

Prekid postupka kao dodatni korak – Ako u bilo kom trenutku treće lice istakne prigovor na legalizaciju po konkretnom zahtevu, ili se ispostavi da je u odnosu na isti objekat zahtev podnelo više lica, postupak se prekida do okončanja spora o vlasničkim pravima. Zakon je taj prekid limitirao na pet godina, iako svi znamo da svojinski sporovi po pravilu traju daleko duže. Zbog toga je jasno da će odredba o trajanju prekida postupka morati da se menja, jer ne zavisi od stranke, već od suda.

„Ćutanje“ administracije

RGZ bi po Zakonu trebao da vrši automatizovan upis prava svojine po potvrdi, koju mu dostavi Agencija. Ipak, niko ne garantuje da se u postupku upisa po potvrdi neće ponovo postaviti pitanje kvaliteta elaborata. To se redovno dešava u postupku upisa nepokretnosti u katastar po upotrebnoj dozvoli, koju prati mnogo ozbiljnija tehnička dokumentacija. Čak i ako ne vraća elaborat na doradu RGZ može „ćutati“ mesecima, pa i godinama, usled poslovične preopterećenosti.

Iz navedenog je jasno da je pred građanima koji žele da legalizuju objekat daleko složenija procedura od najavljene.

Procedura legalizacije je u potpunosti elektronska

Zakonom je propisano da građani prijave, prigovore i dokumentaciju podnose isključivo preko digitalne paltforme Agencije. Takođe je propisano da državni organi to čine preko servisne magistrale organa. To je kanal komunikacije koji održava Kancelarija ITE Vlade RS.

Nije propisano, ali pretpostavljam da će Agencija preko pomenute servisne magistrale preuzimati podatke koji su joj potrebni za odlučivanje po prijavi, a koje sadrže elektronski registri i evidencije javne uprave. Tako bi npr. trebalo da povlači podatke o plaćanju poreza na imovinu za nelegalni objekat, podatke o prebivalištu, podatke o socijalnim statusima i sl.

Propisano je i da Agencija i RGZ komuniciraju isključivo preko e-šaltera RGZ-a.

Zakonom nije propisan nivo autentifikacije sa kojim će građanin moći sam da podnese prijavu. To će propisati Agencija. Za sada izgleda da će građanin morati da se registruje kao korisnik elektronske uprave, da bi mogao sam da podnese prijavu. Kao i da bi mogao kasnije da na zahtev Agencije dopuni dokumentaciju.

Obim pravne pomoći koju bi trebalo da pružaju opštine i poštanske filijale

Građani koji nisu vični elektronskim procedurama moraće da traže pravnu pomoć. Država je obećala građanima da će joj pravnu pomoć pružati lokalne samouprave. Logično je pretpostaviti da će to biti opštinske i gradske uprave. One su po ranije važećem zakonu bile nadležne za poslove legalizacije (ozakonjenja). Ta lica se već pitaju da li će biti privremeno upućena u rad u Agenciju. Zakon ne propisuje o kakvom radno-pravnom angažmanu će ovde biti reč.

Svesna da će pomoć opštinskih službi biti nedovoljna, država građanima već obećava da će pravnu pomoć dobiti i u 547 poštanskih ekspozitura. Međutim, Zakon ne propisuje takvu obavezu za zaposlene u JP Pošta Srbije. Zbog toga bi protivzakonit nalog šalterskim službenicima ovog javnog preduzeća da pored redovnih poslova dodatno pružaju i takvu pomoć građanima. Ovo čak i kada bi se izmenila akta o sistematizaciji radnih mesta, sa unosom tih poslova.

Još ne znamo da li će obećana tehnička i pravna pomoć u opštinama i poštanskim ekspoziturama biti dovoljna za sve građane „sklonije papiru“. Ne znamo ni da li će se ta pomoć produžiti i nakon isteka roka za podnošenje prijava, da bi pokrivala i naknadne dopune dokumentacije. Verovatno će morati da se produži, jer većina građana neće umeti sama da dostavlja kroz digitalnu platformu Agencije dodatnu dokumentaciju.

Elektronska procedura ne dozvoljava improvizacije

Svakome ko iole poznaje probleme uspostavljanja i realizacije elektronskih administrativnih procedura deluje krajnje neozbiljno obećanje brze i masovne legalizacije, pre nego što je sistem testiran. Naime, elektronska procedura ne dozvoljava improvizacije, preskakanje koraka, antidatiranja akata i preduzetih radnji i sl.

Na samom početku reforme, manji previd u specifikaciji za nabavku softvera za digitalnu platformu Agencije, kroz koju će se podnositi elektronske prijave za legalizaciju, može da odloži početak podnošenja prijava za par meseci. Alternativa doradi softvera je po pravilu kompromis u domenu pravne sigurnosti. Kompromisi takve vrste su nedopustivi kada su u pitanju svojinska prava na nepokretnostima i zaštita javnog interesa.

Slažem se sa navodom državnog vrha da je legalizacija “civilizacijski iskorak”. Ipak, napominjem da “civilizacijski iskorak” podrazumeva da se ne prave velike greške u koracima. Što je više koraka u tom iskoraku, to su greške verovatnije. Što je greška u koracima veća i što se kasnije uoči, to je veća šteta za učesnike u procesu legalizacije.

Iako Zakon to ne propisuje, neko se naknadno setio da bi bilo dobro da prijava sadrži izjavu da podnosilac potvrđuje tačnost unetih podataka. Ta dorada prijave je minorna, a ima veliki pozitivni uticaj na pravnu sigurnost.

Šta sa dodatnom dokumentacijom?

Međutim, šta je sa dokumentima koji će se dostavljati uz prijavu? Ko će potvrđivati njihovu istovetnost originalu? U ovom slučaju se zakonski propust da se propiše ko papirni dokument može prevesti u elektronski (ko može potvrditi istovetnost skenirane kopije papirnom originalu), ne može otkloniti izjavom podnosioca prijave. Izgleda da je zakonodavac zaboravio da se administrativne procedure ne mogu sprovoditi na osnovu „nesravnjenih“ kopija vlasničke dokumentacije, izjava suvlasnika i sl.

Ovo je propust koji se može rešiti isključivo hitnom izmenom Zakona. Ili preuzimanjem od strane Agencije svih lica koja u opštinskim upravama i poštanskim ekspoziturama budu pružala pravnu pomoć građanima. U tom slučaju bi po zakonu koji uređuje elektronski dokument ta lica mogla da vrše sporno prevođenje papirnih dokumenata u elektronski format na šalterima pravne pomoći. U suprotnom se izlažemo riziku masovne upotrebe falsifikata u postupku legalizacije. To je nedopustivo kada je reč o sticanju svojinskih prava. To dobro znaju svi učesnici u procedurama upisa u katastar i u procedurama izdavanja građevinskih dozvola. Zato se nadam da će hitnim izmenama Zakona prevazići ovaj propust.

Pored navedenih problema, za sve vreme sprovođenja legalizacije sistem može da „zabaguje“ zbog istovremene prijave više hiljada korisnika. Veličina i format fajlova-dokumenata koji se dostavljaju kroz platformu takođe može da preoptereti servere ili blokira njihovo učitavanje u sistem. Nadam se da se platforma razvija u smeru prevazilaženja ovih problema.

O čemu treba voditi računa prilikom podnošenja prijava za legalizaciju

Građane pomenuti problem sa formatom dokumentacije ne treba da tišti. Ako Agencija podzakonskim aktom bude propisala da treba da dostave sken vlasničke dokumentacije, a ne validan elektronski dokument, onda tako neka i učine. Građani isključivo treba da vode računa o tome da službama koje im pružaju pravnu pomoć ne ostavljaju potpise na praznim papirima. Jer, ti potpisi mogu naknadno biti zloupotrebljeni. Takođe ne treba da ostavljaju ni jedine primerke vlasničke dokumentacije koju poseduju, jer postoji rizik da isti budu zagubljeni.

O riziku falsifikata treba da brinu lica koja budu pružala pravnu pomoć u podnošenju prijava za legalizacije. Ta lica bi mogla biti pod istragom u slučaju upotrebe falsifikata ili sporne dokumentacije, iako od same legalizacije oni po pravilu nemaju korist. Naime, neki objekti neće moći biti legalizovani bez vlasničke dokumentacije. To su pre svega: ugovori o kupovini zemljišta ili stana, saglasnosti suvlasnika zemljišta, saglasnosti vlasnika stanova u zgradi i sl. Takvi dokumneti moraju biti overeni od javnog beležnika. U tom slučaju dokument koji stranka donosi mora biti u integralnom obliku i originalu. Ako je reč o starim dokumentima overenim u sudu ili o starim presudama, veća je verovatnoća da se pojavi falsifikat. Međutim, za to službenik koji pruža pravnu pomoć ne bi mogao biti odgovoron. Skrećem pažnju na to da neovereni dokumenti ne mogu biti validni u postupku legalizacije, kao ni fotokopije.

Efikasniju pravnu pomoć građanima mogu pružiti opštine

Zakon propisuje obavezu da se građanima pruži tehnička i pravna pomoć u podnošenju prijava za legalizaciju. Tehnička pomoć je jednostavniji deo posla. Pravna pomoć podrazumeva procenu ishoda postupka, kao i identifikaciju dokumentacije koju treba priložiti uz zahtev. Nakon podnošenja prijave, građanima će ta pravna pomoć biti još potrebnija. Ovo pre svega jer po Zakonu neće imati mogućnost direktne komunikacije ni sa Agencijom ni sa RGZ-om. Za razliku od njih opštine će imati mogućnost te komunikacije, preko kontakt osobe za komunikaciju sa Agencijom i RGZ-om. Zbog toga bi Zakonodavac trebalo dobro da razmisli da li treba izmenama Zakona da proširi ovu obavezu i na pravnu pomoć do okončanja postupka legalizacije.

U praksi će građanima pravnu pomoć pri podnošenju prijava za legalizaciju u opštinama najverovatnije pružati lica koja su ranije postupala u postupcima ozakonjenja. Ta lica su bolje upoznata sa postupkom legalizacije, nego lica u poštanskim ekspoziturama. Pored toga su najverovatnije upoznata i sa konkretnim predmetom. A dostupna im je i dokumentacija koju su im građani ranije podneli uz zahtev za ozakonjenje. Zbog toga bih se uvek pre opredelio da odem u opštinu po pravnu pomoć, nego u poštu.

Paradoksalno rešenje

Opštinske uprave su po Zakonu morale da obustave postupke po starim zahtevima za ozakonjenje sa danom 24.10.2025. Zbog toga stranke imaju pravo da traže da im vrate dokumentaciju u tim predmetima. Moja je sugestija da kod tih lica zatraže pravnu pomoć u podnošenju prijava za legalizaciju. Ako imaju duplikate originala vlasničke dokumentacije, neka u opštinama ostave po primerak originala dokumenata koji se podnose uz prijavu, pošto Agencija može zatražiti dostavu tih originala, u nekom od gore navedenih koraka postupka.

Moram primetiti da je paradoksalno zakonsko rešenje, jer je dupliralo posao oko legalizacije. Naime, legalizacijom će od sada umesto jednog službenika opštine de facto morati da se bave dva lica. Jedno koje pruža pravnu pomoć građaninu i drugo koje rešava nejgov predmet u Agenciji.

Nepotrebna kriminalizacija građana, kao uslov za sprovođenje procedure

Već sam i pre usvajanja Zakona skretao pažnju da Zakon potpuno nepotrebno navodi na kriminalizaciju podnosioce prijava, koji su stanove i poslovne prostore u stambenim i poslovnim zgradama kupovali od profesionalnih investitora, koji nisu ishodovali upotrebnu dozvolu. Naime, da bi brže okončali postupak i upisali stanove na svoje ime, oni će morati da potpišu izjavu da je investitor zgrade „nepoznat ili nedostupan“, i kada to nije slučaj. Takva laž je krivično kažnjiva. A oni će biti prinuđeni da je saopšte u formi overene izjave, kako bi direktno podnosili prijave i ishodovali upis vlasništva direktno na svoje ime. U suprotnom rizikuju prolongiranje postupka, kao i upis objekta na nesolidnog investitora. Tu je ključni rizik gubitka stana, odnosno poslovnog prostora u postupku naplate izvršnih poverilaca investitora. Razlog je to što se svojina po našem pravu po osnovu ugovora o prodaji nepokretnosti stiče tek upisom u katastar.

Najava izmene zakona u cilju produženja roka za prijavu?

Verovatno svestan da je zakonski rok od 60 dana prekratak za podnošenje prijave za legalizaciju, ministar finansija Siniša Mali je već javno nagovestio mogućnost produženja tog roka za dodatnih mesec dana. Naravno, rok ne može biti produžen bez izmena tek usvojenog Zakona. Zbog toga skrećem pažnju građanima da obećanje preko TV-a bilo kog ministra, pa i predsednika države, o produženju roka nije validno, sve dok se taj rok ne promeni izmenama Zakona.

Ostaje nam da se pitamo ko je to vršio procenu roka potrebnog da se građanima omogući tehnička i pravna pomoć u podnošenju na stotine hiljada prijava. Ako je ta procena bila pogrešna, koje su još pogrešne procene napravili oni koji su osmišljavali proceduru legalizacije?

Ko ne plati na mostu platiće na ćupriji

U cilju afirmacije novog zakonskog rešenja o legalizaciji, novine lojalne vlasti su najnižu naknadu za legalizaciju od 100 evra proglasile “prosečnom cenom legalizacije po stambenoj jedinici”.

Da će građani plaćati daleko veću naknadu za legalizaciju, to je vidljivo i iz teksta samog Zakona. On je niskom naknadom privilegovao vlasnike proizvodnih hala, skladišta, najvećih stambenih jedinica i sl. Zakon je u najnepovoljniji položaj doveo građane koji su kupovali stanove u zgradama sa građevinskim dozvolama, za koje nisu izdate upotrebne dozvole zbog probijanja gabarita. Oni će morati da plate nakadu u visini punog doprinosa za uređenje građevinskog zemljišta za svu razliku u kvadraturi i to jednokratno. Ovo iako su upravo oni najsavesniji vlasnici nelegalnih objekata, koji su po pravilu stanove kupovali u već izgrađenim zgradama, priključenim na infrastrukturu, a čiju izgradnju inspekcija nije sprečavala.

Na kraju, poučeni negativnim iskustvom sa legalizacijom po ranijem Zakonu o ozakonjenju, građani će biti izloženi predatorskom tržištu usluga u oblasti nepokretnosti. Sama najava da Agencija preuzima zaposlene iz Sekretarijata za poslove ozakonjenja grada Beograda kod građana budi sumnju da će bez „adekvatne podrške“ njihov predmet legalizacije ikada stići na red. Takvu sumnju dodatno pojačava činjenica da im je uskraćeno pravo na pravni lek i u postupku pred Agencijom i u postupku upisa od strane RGZ-a. Ovo naročito imajući u vidu da Zakon nije propisao rokove za postupanje Agencije po prijavi, niti RGZ-a po potvrdi. Nije propisan ni krajnji rok za sprovođenje „masovne legalizacije“, koju je državni vrh najavljivao za kraj godine.

Nisu čak propisani ni razlozi hitnosti postupka, kao što je npr. potreba za otuđenjem u cilju pribavljanja sredstava za rešavanje stambenih potreba članova porodice ili lečenja. Sve u svemu, cena legalizacije za građane u praksi može biti onoliko velika koliko je velika njegova potreba da hitno reše neki svoj gorući problem.

Uskoro ćemo saznati zbog čega je zakon usvojen po hitnom postupku

Kao što sam već pominjao, član 10. stav 6. Zakona na mala vrata uvodi „dvostruki kolosek“ za legalizaciju. Očigledna svrha te odredbe je da za neke „privilegovane“ stranke, odnosno za neke bitne projekte, omogući da se postupak legalizacije okonča odmah nakon usvajanja Zakona. Taj sporedni kolosek biće nedostupan običnim građanima Srbije, a usporavaće redovnu proceduru za sve ostale. Da li je legalizacija po skraćenom postupku namenjena objektima u Beogradu na vodi ili objektima u okviru projekta EXPO 2027? Ili je pak reč o nekim saobraćajnicama? To ćemo uskoro saznati, po osnovu promene stanja u katastru. Indikativno je da je Zakon neustavno propisao odstupanje od opštih pravila eksproprijacije za legalizovane objekte, u slučaju realizacije projekata koji bi u budućnosti mogli biti proglašeni projektima od posebnog značaja za Republiku Srbiju. A takvima su bili proglašeni upravo projekat Beograd na vodi i EXPO 2027.

Da li je ovo samo još jedan od leks specijalisa u korist vlasti?

Ako proradi samo sporedni kolosek za legalizaciju, a glavni kolosek ostane blokiran usled nefunkcionalnih rešenja ili neustavnosti, onda se ovaj zakon neće ni po čemu razlikovati od ostalih leks specijalisa, kojima vlast sve češće rešava svoje probleme i interese. Najflagrantniji primer takvog leks specijalisa je Predlog posebnog zakona za realizaciju projekta revitalizacije zgrada bivšeg Generalštaba u Beogradu. On je u direktnoj koliziji sa pravnim i institucionalnim poretkom Republike Srbije. Usvajanje tog zakona se predlaže pre svega da bi se posrednim putem skinula zaštita sa tog kulturnog dobra. A u cilju njegovog ishitrenog rušenja. Aktuelna vlast je mandat započela leks specijalisom o Beogradu na vodi. Završava ga višestrukim silovanjem pravnog poretka leks specijalisima, kojima degradira sistemske zakone.

Izmene Zakona o državnom premeru i katastru

Novousvojene izmene Zakona o državnom premeru i katastru omogućuju građanima da u tačno propisanim slučajevima reše upise svojine po tzv. „nepotpunim ispravama“. To su pre svega situacije u kojima je u ispravi ta nepokretnost označena drugačije nego u katastru. Reč je npr. o greškama u broju parcele, broju stana i sl. U tom slučaju je stranka dužna da dostavi elaborat geodetskih radova o identifikaciji nepokretnosti.

Izmenama zakona je omogućen upis svojine i u situacijama kada je protok vremena relativizovao neke nedostatke isprava koje su osnov sticanja. Npr. ako postoji razlika u površini objekta koja je upisana u katastar, od one koja je navedena u ispravi sačinjenoj do 1. avgusta 1992. godine. Ili ako nedostaje upotrebna dozvola, a dostavljena je građevinska dozvola izdata do 1. avgusta 1992. godine. U tim slučajevima se od stranke traži da dostavi nalaz sudskog veštaka, koji premošćava taj nedostatak.

Takođe je omogućen upis po ispravi kojoj nedostaje klauzula pravnosnažnosti. Ili po ugovoru o kupoprodaji ako nedostaje clausulu intabulandi ili potvrdu o isplati cene, a isprava je starija od 30 godina. Izmene zakona omogućuju upis i ako se ne slažu podaci o prenosiocu prava iz isprave i licu upisanom u katastar. Propisano je da će se upis izvršiti ako stranka dostavi izjavu dva svedoka o istovetnosti tog lica, overenu od strane javnog beležnika.

Iz navedenih primera je jasno da izmene Zakona o državnom premeru i katastru ne rešavaju problem upisa objekata u katastar. Rešava pre svega upis prenosa prava na tim objektima, koji su po pravilu legalni.

Pooštravanje kontrole geodeta

Ono što posredno može uticati na legalizaciju su izmene tog zakona koje pooštravaju kontrolu i sankcionisanje geodetskih organizacija od strane RGZ-a. To može imati pozitivan uticaj na kvalitet elaborata geodetskih radova, koji se dostavljaju RGZ-u u postupku legalizacije, kao i u odnosu na ispravku tih elaborata u propisanom roku od osam dana, od zahteva RGZ-a.

Ono po čemu su ova dva zakona slični je ukidanje pravnog sredstva u procedurama koje propisuju. Naime, članom 175b Zakona je de facto ukinuto pravo na žalbu u postupku po zahtevu za upis u katastar. Propisano je preliminarno ispitivanje zahteva stranke, čime je omogućeno RGZ-u da bez donošenja akta odbije da rešava po zahtevu stranke, sve dok ona ne dostavi dokumentaciju koja joj bude tražena. Ovo bez obzira da li je takav zahtev osnovan ili nije.

Manir ukidanja pravnog sredstva (žalbe) u administrativnim procedurama je u direktnoj suprotnosti sa Ustavom. Elektronske procedure podrazumevaju automatizaciju postupaka, ali nikako ne kroz ukidanje prava na pravni lek.

Završna instrukcija korisnicima legalizacije

Svako ko ima interes da mu se objekat legalizuje treba u zakonskom roku da podnese prijavu za legalizaciju. Ne treba da čeka da se legalizacija desi ex officio, na inicijativu Agencije. Ako nije vlasnik zemljišta upisan u katastar, podnosilac prijave treba blagovremeno da pripremi vlasničku dokumentaciju, kako bi je dostavio Agenciji u elektronskom obliku. Ako je građanin već podneo zahtev sa vlasničkom dokumentacijom, najbolje je da se odšeta do opštine i obrati se za pravnu i tehničku pomoć u podnošenju prijave. Korisno je za stranku da se registruje kao korisnik elektronske uprave. Pre svega kako bi joj dopisi Agencije stizali u jedinstveni elektronski sandučić.

Preporuka je da se na dopise Agencije reaguje brzo kako bi postupak legalizacije bio okončan u što kraćem roku. Svako prolongiranje postupka nosi rizik da Ustavni sud proglasi Zakon ili neke njegove odredbe neustavnim. U tom slučaju ćete ostati da čekate na legalizaciju po nekom novom zakonu. Državni vrh se sigurno neće potresti takvim epilogom. Svoje poslove legalizacije će do tada okončati, a građanima će saopštiti da ne želi da se meša u nadležnosti Ustavnog suda.

Izvor: Forbes, Autor: Đorđe Vukotić, advokat i konsultant u oblasti građevinskih dozvola i legalizacije

Foto: Pixabay

10. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Predlog budžeta: Gde vlast planira da uloži novac u 2026. godini

by bifadmin 10. новембар 2025.

Vlada Srbije usvojila je predlog budžeta za 2026. godinu, kojim je planiran deficit od tri odsto, s prihodima od 2.414 milijardi i rashodima od 2.751 milijardu dinara.

Među rashodima su i kapitalne investicije, poput izložbe „Expo 2027“, Nacionalnog stadiona i francuskih rafala, piše Nova ekonomija.

Neposredno pre usvajanja budžeta, ministar finansija Siniša Mali je za RTS govorio i o investicijama. On je rekao da je budžetom predviđeno oko 740 milijardi evra, odnosno oko 6,7 odsto BDP-a, za nastavak radova na deset auto-puteva, bolnica, kliničkih centara, brzih pruga, škola…

Kada je reč o kapitalnim izdacima, velika suma novca biće izdvojena za verovatno omiljeni projekat aktuelne vlasti – Expo i to 47,5 milijardi dinara. To je više nego što je planirano budžetom za tekuću godinu – 46 milijardi. Naredne, 2027. godine, kada se izložba i održava, planirana su izdvajanja od 12 milijardi dinara.

Naravno, obezbeđena su i sredstva za Nacionalni stadion. Konkretno, planirana su izdvajanja od 21 milijarde dinara. I ovde su sredstva, baš kao i za Expo, uvećana u odnosu na 2025. godinu. Naime, budžetom za ovu godinu za Nacionalni stadion je isplanirano 18 milijardi. Takođe, 2027, planirano je izdvajanje 6,2 milijarde dinara za Nacionalni stadion.

Ipak, najviše novca biće izdvojeno za kupovinu francuskih borbenih aviona rafala – 97,7 milijardi dinara. A još veća izdvajanja planirana su za 2027. godinu – 101 milijarda dinara.

Izdvajanja za puteve

Kada su u pitanju izdvajanja za gradnju različitih saobraćajnica, i tu vlast planira dosta ulaganja. Tu je brza saobraćajnica Novi Sad-Ruma, za koju je planirano 16,5 milijardi. Dalje, za deonicu auto-puta od Preljine do Požege vlast je namenila 4,2, a za deonicu Pojate-Preljina 28 milijardi dinara.

Budžetom je planirana i izgradnja auto-puta Beograd-Sarajevo, za šta su izdvojene četiri milijarde dinara.

Dalje, za saobraćajnicu Ruma-Šabac-Loznica planirano je izdvajanje 5,2 milijarde dinara, a za deonicu auto-puta od Niša do Pločnika još 1,3 milijarde.

Potom, planirano je izdvajanje 14,77 milijardi za projekat mađarsko-srpske železnice. Takođe, za rekonstrukciju železničke pruge Niš-Dimitrovgrad biće izdvojeno 10,87 milijardi.

Država planira i izgradnju novog mosta preko Save, za šta je planirano 4,8 milijardi dinara.

Tu su, očekivano, i ulaganja u metro. Konkretno, plan je da se u 2026. godini u ovaj projekat uloži 20 milijardi dinara. Narednih godina, davaće se još više – 77 milijardi u 2027. i 68 milijardi u 2028. godini.

Nacrt Zakona o budžetu za narednu godinu usvojila je Vlada Srbije, ali treba da ga izglasaju i poslanici u Skupštini. Ministar Mali je izjavio da očekuje da će se sednica na kojoj će se raspravljati o budžetu održati krajem novembra.

Izvor: Nova ekonomija

Foto: Pixabay

10. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Koje akcize pune najviše državnu kasu

by bifadmin 9. новембар 2025.

Predviđeno je da se u državnu kasu tokom iduće godine od naplaćenih akciza slije 453,3 milijarde dinara. Od toga najveće „parče“ u budžet stiže od naplaćenih akciza na gorivo. Ni duvan, međutim, nema zanemarljiv udeo.

Akcize su, po definiciji, posebna vrsta poreza na potrošnju – plaćaju ih potrošači kroz cenu proizvoda, baš kao i PDV. Međutim, za razliku od poreza na dodatu vrednost (PDV), akcize se ne zaračunavaju na sve proizvode i usluge, već na značajno manji broj – u Srbiji se akcize naplaćuju na kafu, cigarete, alkoholna pića, električnu energiju i – gorivo, piše N1.

Novim predlogom budžeta za 2026. godinu prihodi od akciza projektovani su ukupnom iznosu od 453,3 milijarde dinara. One čine deo poreskih prihoda za koje se planira da će sledeće godine biti 2.080 milijardi dinara.

Najznačajniji deo poreskih prihoda čini već pomenuti porez na dodatu vrednost (PDV) sa planiranom naplatom od 1.084 milijarde dinara, a odmah potom su na drugom mestu akcize, sa projektovanih 453,3 milijarde dinara naplate.

Gorivo

„Akcize na naftne derivate planiraju se u iznosu od 244 milijarde dinara, akcize na duvanske proizvode 154 milijardi dinara, dok su ostale akcize planirane u iznosu od 55,3 milijarde dinara“, navodi se u obrazloženju Predloga zakona o budžetu za 2026. koji je u četvrtak 6. novembra usvojila Vlada Srbije.

Učešće akciza u ukupnim prihodima iznosi 18,8 odsto.

Projekcija prihoda od akciza u 2025. godini zasniva se, kako se objašnjava – „na predviđenoj visini akciznih stopa, te procena u kretanju potrošnje i cena određenih akciznih proizvoda“.

„Planirani prihodi od akcize na naftne derivate u 2026. godini veći su za 3,8 odsto u odnosu na procenu ovih prihoda u 2025. godini. Za razliku od prethodnog perioda, kada su akciznom politikom smirivani inflatorni pritisci, u 2024. godini ona je vraćena u redovne tokove. Promet naftnih derivata tokom 2025. godine je stabilizovan, pa je tekuća potrošnja dobra osnova za planiranje prihoda od akciza u narednom periodu“, pojašnjava se u tekstu budžeta.

Za budžetsku 2026. godinu projekcija prihoda od akciza na derivate nafte pretpostavlja nepromenjen obim potrošnje i iznose akciza koji će, u skladu sa važećom regulativom, biti usklađeni sa inflacijom iz prethodne godine.

„U 2026. godini nastavlja se primena mehanizma refakcije (povrata) akcize na gorivo koje se koristi u poljoprivredne svrhe, a i primena izmenjenog načina refakcije akcize za transportne svrhe u međunarodnom saobraćaju. Sve navedeno važi pod pretpostavkom nesmetanog snabdevanja domaćeg tržišta svim potrebnim vrstama i količinama naftnih derivata“, ukazuje se u predlogu budžeta.

Duvan

Kod akciza na duvanske prerađevine zakonski je određena dinamika podizanja specifičnih akciznih stopa, podseća Ministarstvo finansija u obrazloženju predloga budžeta za 2026. godinu.

„Postojećom regulativom zadržava se povećanje specifičnih akciza po paklici u visini od 1,5 dinar, u polugodišnjoj dinamici, s tim što se zakonski iznosi uvećavaju za ostvarenu stopu inflacije iz prethodne godine iznad dva odsto“, navodi se u obrazloženju.

Pad potrošnje duvanskih proizvoda prisutan već duži niz godina, kako se konstatuje – nastavljen je i tokom 2025. godine, iako nešto niži nego prvobitno očekivan. Za 2026. godinu planiran je umeren pad potrošnje duvanskih proizvoda od dva procenta.

Alkohol, kafa, struja

Prihodi od akciza na alkoholna pića, kafu i električnu energiju (ostale akcize) projektovani su, objašnjava se, u skladu sa postojećom strukturom i nivoom potrošnje ovih proizvoda, očekivanim cenama kao i očekivanim redovnim usklađivanjem akciznih stopa.

„Od 2015. godine uvedena je ad valorem akciza od 7,5 odsto na vrednosno izraženu potrošnju električne energije, dok se za ostale proizvode iz ove grupacije akciza obračunava na količinski izraženu potrošnju tzv. specifična akciza„, navelo je Ministarstvo finansija.

Ove, takozvane „ostale akcize“ planirane su u iznosu od 55,3 milijarde dinara.

Izvor: N1

Foto: Pixabay

9. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Skup genijalaca u jednoj kući: Šta im je zajedničko?

by bifadmin 9. новембар 2025.

Pre 100 godina rođen je jedan od najvećih psihologa istraživača genijalnosti i kreativnosti. Umro je pre više od 20 godina i za sobom ostavio dragocena istraživanja. Frenk Baron, profesor i naučnik, cenjen i nagrađen, topla je preporuka ukoliko vas zanima proces stvaranja i šta to genija izdvaja od ostatka sveta.

Rezultati istraživanja koje je sprovodio tokom 50-ih i 60-ih godina prošlog veka, temelj su svih kasnijih istraživanja o genijalnosti i uzor psiholozima naslednicima. U to vreme polje kreativnosti je bilo novo polje za istraživanje što Barona dodatno izdvaja kao inovativnog istraživača na čije se rezultate nauka i danas poziva.

Genijalci u jednoj kući

Frenk Baron je ušao u istoriju i jer je uspeo da na jednom mestu, u jednoj kući u Kaliforniji okupi više genijalnih kreativaca, njegovih savremenika iz sveta arhitekture, književnosti, biznisa, matematike, fizike i drugih nauka. Uspeo je da ih sastavi na nekoliko dana i zajedno testira ne bi li pronašao šta svi oni imaju zajedničko. Svi učesnici su bili izuzetno originalni, kreativni i ostvareni pojedinci. Između ostalih, u kući su se na Baronov poziv našli i pisci Majler, Kapote, Karlos Vilijams, Frenk O’Konor, Jasmin Vest.

Rezultati do kojih je došao značajno su uticali i utiču i na savremena razmišljanja o kreativnosti i stvaraocima, o mentalnom zdravlju i inteligenciji. Do kakvih je zaključaka došao veliki Baron?

O kreativnom geniju

U jednoj od beležnica Baron je tokom istraživanja zapisao:

„Kreativne osobe su u isto vreme veoma primitivne i veoma kultivisane, veoma destruktivne, lude, ali i imaju više zdravog razuma nego prosečna osoba.“

Nakon obrade podataka sa svojim kolegama je primetio da su izuzetno kreativni učesnici istraživanja pokazali i kao neurotičari, ali su na testiranjima pokazali i veliku snagu ega koja im je omogućavala da svoju patologiju usmere na rad. U isto vreme, svi su pokazali tendenciju da se opiru udobnosti i pokazivali su izrazitu volju da rizikuju.

I, još nešto veoma važno – Baron je utvrdio da kreativni napredak zahteva osobu koja odlično podnosi nered i privlače je kompleksne pojave i pojmovi sa željom da u jednom haosu napravi red.

Zajedničke osobine

Jedno od značajnijih otkrića koje je donelo Baronovo istraživanje je odnos inteligencije i kreativnog mišljenja. Zaključio je da inteligencija ima malu ulogu u kreativnosti i samo visok IQ ne znači i visoku kreativnost. Naprotiv, pokazalo se da kreativac nosi u sebi čitav splet intelektualnih, emocionalnih, motivacionih, moralnih karakteristika.

Zajedničke osobine koje nose svi kreativci po Baronu su:

Otvorenost i zanimanje za unutrašnji, lični život

Neverovatan nivo tolerancije na nered i haos

Sposobnost da u taj isti nered uvedu red i sistematizaciju

Izražena nezavisnost

Nekonvencionalnost

Želja i volja da preuzimaju rizike

Kreativan i lud?

Istraživanje je donelo i veoma zanimljive ali i zbunjujuće rezultate vezane za mentalno zdravlje visokokreativnih osoba. Recimo, ispostavilo se da su se stvaraoci pisci našli u 15% populacije koja pokazuje neku vrstu psihopatologije. Ali, u isto vreme, neki kreativni pisci su na testiranjima pokazali izuzetno visok nivo psihičkog zdravlja.

Zašto je to tako?

Baron je tvrdio da je jedini razlog tome potreba stvaraoca za introspekcijom. Samosvesnost i analiza svoje ličnosti i postupaka vodi ka suočavanju sa njenom tamnijom, neprijatnijom stranom. Isto tako, uključenost u okolna dešavanja i ceo spektar života kreativce vodi u upoznavanje sa ’svetlom i tamnom’ stranom realnosti. Ovakvo otvoreno suočavanje svoje ličnosti sa svetom donosi neobičan spoj zdravog i ’patološkog’ ponašanja.

Upravo ovakvi ’sudari’ i kontradiktornosti kreativca pokreću na stvaranje. Zapravo, ono što će psiholozi i danas posle Barona potvrditi je da je kreativnost nered, pa čak i na neurološkom planu.

Izvor: Bonitet.com

Foto: Pixabay

9. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Ministarstvo poljoprivrede: Izmenama zakona štitimo šume i suzbijamo nelegalnu seču

by bifadmin 8. новембар 2025.

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede saopštilo je danas da je ključna novina Zakona o stavljanju na tržište drveta i drvnih proizvoda, zabrana prodaje nezakonito posečenog drveta ili proizvoda dobijenih od takvog drveta, da bi se zaštitile šume i suzbila nelegalna seča.

„Fokus Zakona je na subjektima, pravnim licima i preduzetnicima koji prvi put stavljaju drvo, odnosno drvne proizvode na tržište Srbije, bez obzira na to da li je proizvedeno u Srbiji ili je iz uvoza“, kazali su iz ministarstva o zakonu koji je juče usvojila Skupština Srbije.

Zakonom će biti uvedene obaveze ;prikupljanja potrebne dokumentacije o poreklu drveta i drvnih proizvoda, sprovođenja procene rizika od stavljanja na tržište nezakonito posečenog drveta i drvnih proizvoda i obavezu preduzimanja odgovarajućih mera za smanjenje rizika.

„Zakon će doprineti očuvanju prirodnih resursa, većoj transparentnosti u trgovini drvetom i drvnim proizvodima i boljoj zaštiti životne sredine, uključujući očuvanje biodiverziteta i smanjenje uticaja klimatskih promena“, navelo je ministarstvo.

Kazali su da se usvajanjem tog zakona, država usklađuje i sa propisima Evropske unije koji se odnose na borbu protiv nelegalne seče i nelegalne trgovine drvetom i drvnim proizvodima.

Izvor: Beta

Foto: Pixabay

8. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Mastercard pokreće globalni Mastercard Girls4Tech™ program u Srbiji: osnaživanje devojčica u STEM naukama

by bifadmin 8. новембар 2025.

Kompanija Mastercard po prvi put u Srbiji lansira svoj globalni, edukativni Mastercard Girls4Tech™ program, osmišljen da inspiriše devojčice uzrasta od 8 do 16 godina da se povežu sa svetom nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM), prepoznajući u njemu prostor za svoje ideje, kreativnost i lični razvoj. Program pokazuje mladim učesnicama da STEM oblasti nisu apstraktne niti nedostižne, već uzbudljive i pune mogućnosti za istraživanje i učenje.

Pokretanjem programa 7. novembra uoči Nacionalnog dana STEM nauka koji se obeležava 8. novembra, i Svetskog dana nauke koji se obeležava 10. novembra, Mastercard dodatno ističe svoju posvećenost osnaživanju devojčica i podsticanju njihovog interesovanja za STEM oblasti, šaljući snažnu poruku o važnosti jednakih šansi i ulaganja u obrazovanje mladih.

U Srbiji, projekat se realizuje u partnerstvu sa Palatom nauke, Zadužbinom Miodraga Kostića, dok je ambasadorka programa dr Tijana Prodanović, istaknuta astrofizičarka i profesorka na Matematičkom fakultetu u Beogradu. Kroz dinamične i interaktivne radionice, program podstiče radoznalost, kritičko mišljenje i kreativnost, dok zaposleni u kompaniji Mastercard, u ulozi volontera i mentora, prenose profesionalno iskustvo i pokazuju učesnicama koje mogućnosti nude STEM karijere.

U prvoj fazi programa u Srbiji, više od 85 devojčica uzrasta od 9 do 13 godina iz tri osnovne škole – „Jovan Miodragović“, „Veselin Masleša“ i „Vuk Karadžić“ – učestvovaće u radionicama koje će se realizovati uz angažman zaposlenih u kompaniji Mastercard i devet nastavnika iz ovih škola. Radionice će biti sprovedene u periodu od novembra 2025. do aprila 2026. godine, a učesnice će kroz praktičan rad i eksperimente steći osnovna znanja iz oblasti kriptografije, veštačke inteligencije, analize podataka, zaštite informacija i digitalnih tehnologija.

Na događaju lansiranja programa u Palati nauke, prisutnima su se obratili Jelena Sretenović, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore, Nemanja Đorđević, upravitelj Palate nauke – Zadužbine Miodraga Kostića i dr Dragana Ilić, profesorka na Matematičkom fakultetu Univerziteta u Beogradu i istaknuta astrofizičarka.

„Mastercard Girls4Tech™ program je volonterska inicijativa kompanije Mastercard od posebnog značaja jer mladim devojčicama pruža jedinstvenu priliku da istraže svet nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike i razviju svoje potencijale. Cilj programa je da ih inspiriše da radoznalo prate svoje ideje i hrabro istražuju, od prvih koraka u STEM-u do budućih profesionalnih izbora, pokazujući koliko su njihova znatiželja i kreativnost dragoceni. Ovaj aspekt obrazovanja i osnaživanja posebno je važan u kontekstu Srbije, gde, iako devojčice biraju STEM fakultete u impresivnim brojevima, samo jedna od deset žena zauzima izvršne ili menadžerske pozicije u tehnološkim sektorima, dok mnoge studentkinje STEM oblasti ocenjuju sopstvenu kompetenciju niže od svojih muških kolega, iako imaju iste ili bolje ocene”, istakla je Jelena Sretenović, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore i dodala:

“U kompaniji Mastercard smatramo da je od ključnog značaja smanjivati rodnu nejednakost u STEM oblastima i pružati podršku devojčicama da postanu liderke budućnosti. Kroz Mastercard Girls4Tech™ program, naši zaposleni-volonteri prenose praktično znanje i iskustvo, omogućavajući učesnicama da kroz interaktivne radionice steknu konkretne veštine i samopouzdanje koje će im koristiti i danas, ali i u narednim koracima njihove obrazovne i profesionalne karijere“, zaključila je Jelena Sretenović.

Prisutnima se obratio i Nemanja Đorđević, upravitelj Palate nauke, Zadužbine Miodraga Kostića i tim povodom rekao:

„Partnerstvo Palate nauke i kompanije Mastercard u okviru Mastercard Girls4Tech™ programa, prirodno je jer delimo isti cilj: da nauku učinimo dostižnom, razumljivom i podsticajnom za svako dete. Zato nam je posebno drago što je Mastercard svoj globalni program u Srbiji pokrenuo upravo ovde, u Zadužbini Miodraga Kostića, prvom centru za istraživanje i popularizaciju nauke u našoj zemlji. U Palati nauke, interaktivnim eksponatima približavamo savremena otkrića posetiocima, a kroz 20 istraživačkih centara pokazujemo kako nauka i tehnologija stvarno pomeraju granice ljudskog znanja. Učesnice programa će kod nas u Palati nauke upoznati inspirativne žene iz nauke, tehnologije i biznisa i učiti kroz pripovedanje, eksperimente i kreativno rešavanje problema. Kroz partnerstvo sa kompanijom Mastercard želimo da im pružimo podršku da se upoznaju sa svetom STEM oblasti i steknu znanja koja će im koristiti ma šta da rade u budućnosti“.

Na kraju, Dragana Ilić, istaknuta astrofizičarka i profesorka na Matematičkom fakultetu Univerziteta u Beogradu je istakla važnost predstavljanja STEM oblasti devojčicama od najranijeg uzrasta: “I dalje je procenat žena u svetu u oblasti tehničkih nauka, inženjerstva, matematike i informatike izuzetno nizak. Zato je važno da devojčice od najranijih godina čuju da su i laboratorija, i eksperimenti, i inženjerstvo, mesta gde i one pripadaju, i gde se njihov doprinos podjednako ceni. Naša je odgovornost da im pokažemo da mogu da biraju. I to je najvažniji početak. Hvala Mastercard Girls4Tech™ programu na prilici da prenesemo ove važne poruke”.

Jednake šanse za devojčice u STEM oblastima

STEM oblasti predstavljaju jedan od najbrže rastućih sektora današnjice, ali učešće žena u njima i dalje je nedovoljno zastupljeno. Globalno Mastercard istraživanje pokazuje da devojčice počinju da gube interesovanje za STEM između 8. i 16. godine – upravo u uzrastu kada je ključno negovati radoznalost, samopouzdanje i istraživački duh. Danas žene čine svega 33% zaposlenih u tehnološkim profesijama, što ukazuje na potrebu da se podrška pruži već u ranom obrazovanju.

Sa tom idejom, Mastercard je 2014. godine razvio Mastercard Girls4Tech™ program koji devojčicama širom sveta omogućava da kroz praktično iskustvo steknu osnovna znanja iz STEM oblasti, upoznaju se sa konceptima koji oblikuju digitalno doba i steknu samopouzdanje da u budućnosti biraju karijeru u nauci i tehnologiji.

Do danas, program je dosegao do više od 12 miliona devojčica u 67 zemalja i preveden je na 26 jezika, osnažujući ih da razvijaju znanje, samopouzdanje i ambiciju potrebne da postanu nosioci tehnoloških promena.

O Mastercard Girls4Tech™ programu

Mastercard Girls4Tech™ program je vodeći program Mastercarda za STEM obrazovanje, osmišljen da inspiriše i osnaži devojčice širom sveta. Kroz interaktivni, praktični program koji povezuje osnove poslovanja kompanije sa STEM principima, Girls4Tech™ program pomaže učenicama da razviju veštine potrebne da postanu buduće liderke i izgrade karijere u oblasti tehnologije.

8. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
VestiZabava

Izabrana najbolja nova reč u srpskom jeziku – „bezrečica“

by bifadmin 8. новембар 2025.

„Bezrečica“ je proglašena za najbolju novu srpsku reč na izboru Male biblioteke.

Na drugom mestu se našla reč „studentoljublje„, a na trećem „zlatotren„.

Pobedničku reč je predložila Slavica Rakčević iz Beograda, a opisala ju je kao „stanje velikog uzbuđenja, kada se dogodi nešto potpuno neočekivano, lepo ili ružno, pa ne možemo da nađemo prave reči„.

Dodala je i da je reč nastala na kafi sa komšinicom koja je nekoliko puta ponovila „nemam reči„, na šta je Slavica Rakčević odgovorila da je „danas u velikoj bezrečici„.

„Studentoljublje“ je reč Marijane Ilić iz Beograde, koja ju je predložila „zbog ponosa i ljubavi koje zbog njih i prema njima osećamo, zbog toga što vraćaju nadu da će doći ‘bolja vremena‘, zbog njihove neustrašive borbe za zdravije, poštenije i lepše sutra“.

Na trećem mestu je reč „zlatotren„, na predlog Srđana Marčetića iz Žitišta. „Zlatotren“ je kratak deo dana pred zalazak sunca kada su boje oko nas najizraženije, a pejzaži najslikovitiji.

„Reč je osmišljena kako bi se na pravi način i lepotom jedne reči opisao jedan od najlepših perioda dana, posebno značajan za umetnike, fotografe i ljubitelje prirode“, opisao je Marčetić.

Neki od predloga su bili i „jučetina„, „sklopidan„, „mladavina„, „neolažizam„, „staralište„, „medožučno„, „blagokaz„, „ljuborečje„.

Izvor: 021.rs

Foto: Pixabay

8. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusPolitika i društvo

Nenad Jovanov, vlasnik jedine zanatske parfimerije u Beogradu: Miris se ne može uvek opisati rečima

by bifadmin 7. новембар 2025.

„Ono što mi sebi možemo da dozvolimo a što veliki proizvođači ne mogu jeste da pravimo mirise koji se dopadaju manjem broju kupaca, zbog čega nam neki od njih u radnju dolaze već decenijama. Pogoduje nam i to što smo u ličnom kontaktu sa mušterijama, jer nema te statistike koja može bolje da dočara šta ljudi zaista žele od razgovora ‘licem u lice’. Ali, miris se ne može uvek opisati rečima“, ističe Nenad Jovanov, vlasnik zanatske parfimerije „Sava“ u razgovoru za B&F o porodičnom poslu koji traje duže od osam decenija. Koliko su Jovanovi uspešni u očuvanju porodične tradicije vidi se i po tome što ispred ove, jedine preostale zanatske parfimerije u Beogradu, često stoje u redu kupci svih životnih doba, sa svih kontinenata.

Nenad Jovanov potiče iz preduzetničke porodice koja se generacijama pretežno bavila trgovinom, sve dok njegov stric nije odlučio da započne proizvodnju parfema pod uticajem porodičnog prijatelja koji mu je nakon povratka iz Francuske preneo svoja znanja o mirisima. Jovanovi su otvorili prvu parfimeriju pod imenom „Đurđevak“ početkom 1941. godine na Topličinom vencu, a pored parfema proizvodili su i razne kozmetičke preparate.

Nažalost, ubrzo je izbio Drugi svetski rat a sa njim su došle mučne i gladne godine. Porodica je uspela da sačuva posao jer su beogradski parfimeri pomagali jedni druge, „a pošto se parfimerija nalazila u blizini pijace Zeleni venac, moj stric i otac bi ponekad trampili pomade, kolonjske vode i slične proizvode za kokošku, jaja ili sir kako bismo preživeli“, priseća se vlasnik najstarije i nažalost jedine zanatske parfimerije u Beogradu.

Kada se rat završio, nova vlast je privatnike proglasila za neprijatelje sistema, pa je 1948. godine zajedno sa mnogim drugim zanatskim radnjama parfimerija ugašena, a njen inventar zaplenjen. „Srećom, u našoj porodici se s kolena na kolena prenosilo pravilo da svako ko želi da se bavi preduzetništvom mora imati dodatnu profesiju. Moj otac se u teškim periodima bavio knjigovodstvom, ja sam radio u JIK Banci i kao predstavnik ’Saponije’ iz Osjeka, dok se moj sin školovao za snimatelja. Zahvaljujući ovakvoj ’izlaznoj strategiji’, preživeli smo posleratni period, ali je moj stric, razočaran razvojem situacije, emigrirao u Francusku“, priča Nenad Jovanov.

B&F: Kada ste ponovo otvorili parfimeriju?

Nenad Jovanov: Vlasti su već 1954. dozvolile privatnicima da ponovo otvore radnje, ali ne pod starim imenom. Tada je moj otac otvorio parfimeriju na novoj lokaciji, u današnjoj Ulici Kralja Petra. Parfimeriju je nazvao „Sava“, jer su obojica mojih pradedova nosila to ime, a bili su uspešni preduzetnici do penzije. Moj otac se nadao da će biti podjednako uspešan kao oni, ali to je iziskivalo veliki trud.

B&F: Kako je u to vreme izgledalo pokretanje privatnog posla?

Nenad Jovanov: Prvo, ništa od imovine nam nije bilo vraćeno, pa je moj otac Dragoljub tragao za zaplenjenim inventarom i kada ga je našao, morao je da se zaduži da bi ga otkupio. U to vreme još uvek nije bilo dovoljno sirovina, ali srećom, stric nas je snabdevao eteričnim uljima iz Francuske. Tada je bilo teško doći i do znanja. Otac je tražio informacije u knjigama, eksperimentisao je i radio za druge kako bi došao do recepata. Bilo je nekoliko iskusnih proizvođača parfema koji nisu hteli da prodaju recepte, već su ih davali onima koji bi im pomagali u proizvodnji. Tako je moj otac ponekad radio samo za recepte. Kasnije mi je preneo ta znanja, a ja i moji naslednici nastavili smo da stičemo nova.

Dragoljub i Nenad Jovanov na istom mestu u razmaku od nekoliko decenija

B&F: Vaša porodica je osnovala parfimeriju pre više od 80 godina. Šta ste sve proizvodili tokom proteklih decenija?

Nenad Jovanov: U vremenima kada nije bilo industrijske proizvodnje kozmetike niti uvoza, tržište smo snabdevali i preparativnom i dekorativnom kozmetikom – kremama i puderima za lice, rumenilima, maskarama, preparatima za kosu poput ulja i briljantina, ruževima… U predratnim i poratnim godinama jedan od naših najpopularnijih proizvoda bilo je ledeno belilo „Srbijanka“, prirodni preparat za posvetljavanje tena, jer za razliku od danas, tada preplanulost nije bila u modi. Naravno, prodavali smo i mirise, koji su se pravili isto kao i sada – preradom i kombinacijom eteričnih ulja. Ipak, vremena su se menjala i mi smo na kraju proizvodnju sveli samo na mirise.

B&F: Zašto su se ugasile sve ostale zanatske parfimerije u Beogradu?

Nenad Jovanov: Prvi udar se desio kada su rafinerije automatizovale proizvodnju eteričnih ulja i više im nije bilo isplativo da malim proizvođačima mirisa prodaju po pola kilograma, već je minimalna količina u nabavci iznosila pet kilograma. Tada su mali proizvođači počeli da se gase. Nekada ih je u Beogradu bilo 23, a sada smo mi jedini. Iako imamo zadovoljavajući obim posla, mi ni danas ne nabavljamo sirovine sami, već to činimo preko ovlašćenih uvoznika.

Nestanku parfimera doprineo je i početak uvoza kozmetike, kada je tržište preplavila roba velikih igrača čiji troškovi proizvodnje su znatno niži. Primera radi, mi smo proizvodili vrlo kvalitetne i naširoko poznate ruževe za usne, ali smo od njih odustali kada je nabavka futrole za ruž koštala više nego celokupan karmin velikog proizvođača. Zato smo proizvodnju sveli na toaletne vode i parfeme, kao i na nekoliko kolonjskih voda koje pravimo iz poštovanja prema našim višedecenijskim kupcima.

B&F: Kako uspevate da budete cenovno konkurentni velikim proizvođačima?

Nenad Jovanov: Tako što prištedimo gde moramo, što znači da ne štedimo na proizvodu nego na ambalaži. Pravimo kvalitetne mirise i prodajemo ih u pakovanjima koja su jednostavna ali autentična, zahvaljujući starom pečatu iz 1954. godine. Veliki proizvođači izdvajaju ogromne sume novca za luksuzna pakovanja i reklame, jer tako funkcioniše ova lukrativna industrija. Srećom, mi to ne moramo da radimo.

Proizvodnja parfema

B&F: Koliko mirisa trenutno imate u ponudi?

Nenad Jovanov: Taj broj varira, ali uvek se kreće oko tridesetak za žene i isto toliko za muškarce. Zanimljivo je da su muškarci nekada najviše kupovali kolonjske vode koje su koristili posle brijanja, pri čemu nisu bili mnogo izbirljivi, a danas i oni imaju želju da lepo mirišu. Zato im nudimo veliki izbor mirisa, od onih koji podsećaju na poznate marke, do mirisa koje smo sami napravili.

B&F: Šta današnje kupce najviše interesuje?

Nenad Jovanov: Mi ne vodimo statistiku, ali čini mi se da naše mušterije više kupuju parfeme nego toaletne vode. Razlika između njih je u tome što se toaletne vode moraju naneti u većoj količini i povremeno „doprskati“, dok je parfem intenzivniji. To ne znači da su toaletne vode manje izdašna opcija. Moj sin, snaja i ja, koji svi zajedno radimo u „Savi“, radije koristimo toaletne vode, naravno one koje nam odgovaraju. Kada kažem odgovaraju, mislim na one koje su nam prijatne i koje lepo mirišu na našoj koži, jer to bi trebalo da bude glavni kriterijum za izbor mirisa.

B&F: S obzirom na veliko iskustvo koje imate u proizvodnji mirisa, da li pomažete kupcima da odaberu onaj koji bi im najviše odgovarao?

Nenad Jovanov: Uvek smo na raspolaganju kupcima, ma koliko to vremena iziskivalo. Jer, mušterija u jednom danu može da proba tri do četiri mirisa i mora sačekati da se oni „slegnu“ kako bi ih zaista osetila. Ako je kupac i posle toga neodlučan, posavetujemo ga da dođe sutradan i isproba nove mirise, pri čemu obavezno napomenemo da nije dužan da bilo šta kupi. Vodimo se mišlju mog oca da je bolje ne prodati miris, nego dobiti nezadovoljnu mušteriju.

B&F: Kako smišljate nove mirise?

Nenad Jovanov: Dešava se da kupac dođe i opiše nam šta želi, pa na osnovu toga započinjemo proizvodnju. Ali, problem je što se miris ne može uvek opisati rečima. Zato povremeno „lutamo“. Ponekad, kada smo na pravom tragu, dodamo završni toner i on sve pokvari. Srećom, vodimo beleške o sastojcima pa možemo da krenemo od početka, sve dok ne dođemo do prave mirisne note. No, ima i suprotnih primera – da dobijemo nešto mnogo bolje od onoga što smo planirali.

Desilo se i da je jednom prilikom moju snaju oduševio miris koji je osetila u prolazu i kada ga je opisala mom sinu, on ga je napravio u tajnosti, da je iznenadi. Kad god bi koristila taj miris ljudi su je zaustavljali i raspitivali se kako se zove, pa smo ga na kraju uvrstili u ponudu.

B&F: Koliko je u vašoj delatnosti važno da pratite aktuelne trendove?

Nenad Jovanov: Budući da mi i prodajemo to što proizvedemo, moramo poštovati svoje mušterije i njihove želje. Deo kupaca traži aktuelne mirise, a pošto ne pravimo kopije, njima nudimo naše mirise koji veoma podsećaju na popularne, ali nisu potpuno isti. Ono što mi sebi možemo da dozvolimo a što veliki proizvođači ne mogu jeste da pravimo mirise koji se dopadaju manjem broju kupaca, zbog čega nam neki od njih u radnju dolaze već decenijama. Pogoduje nam i to što smo u ličnom kontaktu sa mušterijama, jer nema te statistike koja može bolje da dočara šta ljudi zaista žele od razgovora „licem u lice“.

B&F: Pored Beograđana, vašu radnju posećuju kupci iz drugih delova Srbije, ali i stranci. Kako je do toga došlo?

Nenad Jovanov: Nama su kupci uglavnom dolazili po preporuci. Onda je pre nekoliko godina jedan novinar BBC-a prolazio ulicom Kralja Petra i primetio starinski izlog naše radnje. Svratio je i razgovarao sa mnom, a taj intervju su preneli mnogi strani mediji. Potom se zainteresovala i naša štampa, pa smo se pojavili čak i u vodiču „Er Srbije“ o mestima koja treba posetiti u Beogradu.

Od tada nam dolaze i organizovane turističke ture sa svih kontinenata. Turisti svraćaju u grupama i ne smeta im da čekaju u redovima, jer u radnju ne možemo da primimo više od četiri kupca. Jedan od njih je ostavio sitne novčanice iz svoje zemlje i tako započeo praksu koju su sledili svi ostali, pa sada imamo i vitrinu punu inostranih valuta.

Marija Dukić

Biznis & finansije 238, oktobar 2025. 

Foto: Porodična arhiva

7. новембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
  • Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
  • CEFTA nedelja 2025: Trgujemo zajedno, ka Evropi
  • UniCredit Banka predstavlja rešenja za Bolji Biznis malih i srednjih preduzeća
  • Digitalizacija poslovanja u praksi: kako izbeći zablude i postići održive rezultate

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit