NAJNOVIJE
Krediti zabeležili blagi rast u novembru
Koje zemlje uvoze najviše rakiju iz Srbije
Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
Od sledeće godine počinje sa radom sistem e-bolovanje
Kako bi poskupljenje goriva promenilo tržište polovnjaka?
Zašto opada radna migracija u bogate zemlje?
Farma muva u Beču proizvodi đubrivo
Kina oporezuje prezervative zbog niske stope prirodnog priraštaja
CEVES: Ne ulaže se u ljude, već u vladanje...
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Ekonomija

Kome će izmene Zakona o poreskom postupku izbrisati poreski dug?

by bifadmin 21. октобар 2025.

Najnovije izmene Zakona o poreskom postupku predviđaju brisanje poreskih dugovanja za određene kategorije obveznika.

Kako piše Kamatica, prema prelaznim i završnim odredbama ovog zakona otpisuju se dugovi, kamate i preplate za poreske dužnike koji su izbrisani iz registara do propisanih datuma. To obuhvata:

  • Preduzeća ugašena kroz stečaj, likvidaciju ili po službenoj dužnosti.
  • Preduzetnike koji su izgubili taj status do kraja 2014. godine.
  • Preminule građane upisane u knjigu umrlih do 31. decembra 2014. godine.

Ovi dugovi će biti otpisani pod uslovom da do kraja 2024. godine nije utvrđena odgovornost drugog lica, nije upisano založno pravo radi naplate, niti je pokrenut postupak za utvrđivanje sekundarne poreske obaveze. Otpis obuhvata i sve poreske obaveze i sporedna davanja za koje je do 1. januara 2025. godine nastupila apsolutna zastarelost prava Poreske uprave na naplatu, izuzev ako postoji aktivno založno pravo.

Pored toga, Poreska uprava će automatski, po službenoj dužnosti, otpisati iznose poreskog duga manje od 100 dinara, bez potrebe za donošenjem posebnog rešenja.

Međutim, ove izmene Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji doneće i znatno strože sankcije za firme i preduzetnike. Više o tome možete pročitati na ovoj stranici.

Foto: MasterTux, Pixabay

21. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Za koliko se prodaje kvadrat u zgradi Palate Albanija?

by bifadmin 21. октобар 2025.

Deo zgrade Palate „Albanija“ u centru Beograda se prodaje. Tačnije sedam spratova prvog oblakodera prestonice oglašeno je po ceni od 10 miliona evra, odnosno za oko 3.000 evra po kvadratu.

Agencija za osiguranje depozita, kao stečajni upravnik Beogradske banke a.d. Beograd u stečaju i Univerzal banke a.d. Beograd u stečaju, oglasila je još u septembru prodaju imovine metodom javnog prikupljanja ponuda.

Potreban depozit

Predmet prodaje su dva atraktivna poslovna prostora Beogradske banke u centru Beograda. Prvi se nalazi u Palati Albanija, površine 3.324 metara kvadratnih, a za učešće u nadmetanju potreban je depozit u iznosu od 1,5 miliona evra.

Beograđani su emotivno vezani za ovu zgradu na kojoj je, recimo, 20. oktobra bila istaknuta zastava posle oslobođenja u Drugom svetskom ratu, a takođe označava i kapiju ulaska u najveću pešačku zonu – Knez Mihailovu. Po mišljenju istoričara, „Albanija“ spada u red objekata koji određuju Beograd.

Prvi oblakoder u Beogradu

Palata Albanija u strogom centru srpske prestonice je ujedno i njen prvi oblakoder, izgrađen 1939. godine. Zgrada je dugo bila najviša u Beogradu, a druga u Jugoistočnoj Evropi. Deo ovog velelepnog objekta, odnosno 381 kvadratni metar, procenjen na 3,88 miliona evra, ponuđen je na prodaju još 2022. godini. Ime kupca zvanično nije saopšteno, kao ni tačan iznos te kupovine, a mediji su spekulisali da verovatno nije bila po punoj tržišnoj vrednosti.

Iako je zgrada Palate „Albanija“ još 1984. proglašena za kulturno dobro, propisi kažu da može da se stavi u promet. U ovom slučaju, ipak, vlasnik nepokretnosti mora prvo da ponudi objekat Zavodu za zaštitu spomenika i to po istoj tržišnoj ceni kao i ostalim kupcima, a to mogu da budu pravna i fizička lica, domaća i strana.

Pošto stigne zahtev, služba procenjuje da li su obezbeđena sredstva za kupovinu i da li postoji razlog da Zavod otkupi, koji nastupa u ime države. Kasnije se promet kulturnih dobara obavlja u skladu sa propisima, sa kojima se, inače, prodaju objekti..

Izvor: Blic

Foto: Pixabay

21. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Novi zakon u Sloveniji propisuje obavezni božićni dodatak za sve zaposlene

by bifadmin 21. октобар 2025.

Slovenačka vlada potvrdila je zakon kojim se uvodi obavezni božićni bonus za sve zaposlene u javnom i privatnom sektoru.

Oni bi bonus trebali da prime najkasnije do 18. decembra, a iznos će biti 639 EUR, odnosno polovina bruto minimalne plate.

Nagrada za radnike

Prema najavi potpredsednika vlade Mateja Arhona, božićni bonus neće biti obavezan samo ove godine, već će postati trajna zakonska obaveza.

Iznos će biti polovina bruto minimalne plate, odnosno 639 EUR i biće oslobođen poreza i doprinosa.

Cilj je, kako kaže Arhon, „da zaposleni budu pravednije nagrađeni“, saopštila je Radiotelevizija Slovenije.

Vlada je takođe predvidela dva izuzetka za kompanije koje imaju problema s likvidnošću.

Njima je dopuštena isplata božićnog bonusa sa odlaganjem do 31. marta 2026. godine ili u posebnim slučajevima samo 160 EUR.

– Firme koje koriste ovu mogućnost neće imati pravo na isplatu dividendi ili bonusa upravi – objasnio je Arhon.

Poslodavci podeljenog mišljenja

Poslodavci su odluku dočekali s različitim reakcijama. Pozdravili su fleksibilnost vlade, ali traže dodatna pojašnjenja i smatraju predlog nepotpunim.

– Mogućnost smanjenog božićnog bonusa za ovu godinu vidimo kao odraz dobre volje vlade. Međutim, još nismo zvanično primili predlog i potrebna su nam dodatna pojašnjenja – rekao je Mitja Gorenšček, glavni direktor Gospodarske komore Slovenije.

Gorenšček je dodao da poslodavci žele da božićni bonus ostane dobrovoljan, ali i da se povisi prag poreskog oslobođenja.

On navodi da će o detaljima u petak razgovarati s premijerom Robertom Golobom.

Slično mišljenje ima i Blaž Cvar, predsednik Obrtničke komore Slovenije (OZS), koji upozorava da predlog postavlja više pitanja nego odgovora.

Prema njegovim rečima, više od 20.000 slovenačkih firmi s negativnim poslovnim rezultatima moglo bi da ima ozbiljnih problema s isplatom obaveznog božićnog bonusa.

Izvor: B92

Foto: Pixabay

21. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Beograd postaje centar održivosti: Hemofarm poziva na ESG festival 2025

by bifadmin 21. октобар 2025.

Kompanija Hemofarm, član STADA grupe, i ove jeseni okuplja zajednicu koja živi i radi po ESG principima. ESG festival biće održan od 23. do 26. oktobra u Muzeju nauke i tehnike u Beogradu. Centralni program zakazan je za četvrtak, 23. oktobar, sa panel diskusijama predstavnika kompanija, akademske zajednice, javnog i civilnog sektora, dok je nedelja, 26. oktobar, rezervisana za dan otvorenih vrata muzeja sa besplatnim ulazom za sve građane.

„Ideja Festivala je da na jednom mestu okupi ljude i organizacije koje dele znanje, razmenjuju iskustva, prikazuju dobre prakse i podstiču nove inicijative sa merljivim rezultatima za zajednicu i privredu. Ove godine akcenat je na konkretnim rešenjima i alatima koje kompanije i startapi, kao i pojedinci, mogu da primene odmah,“ istakao je Ronald Zeliger, generalni direktor kompanije Hemofarm.

Centralni dan 23. oktobar, obuhvatiće predstavljanje najnovijeg Izveštaja o održivom razvoju Hemofarma, kao i seriju panela sa praktičnim odgovorima: kako smanjiti emisije i troškove kroz energetsku efikasnost, kako da izgradimo kulturu prevencije i održivo zdravlje, na koji način dobro korporativno upravljanje utiče na rezultate, kako inovacije i startapi ulaze u nove lance vrednosti, te kakav će uticaj veštačka inteligencija imati na donošenje odluka i ukupnu održivost poslovanja. Cilj programa je da posetioci sa Festivala odu sa jasnim, primenljivim koracima koje mogu da sprovedu u narednom periodu.

„Želimo da novim izdanjem pokažemo da održivost nije apstraktan pojam, već skup odluka koje daju vidljive rezultate, kako za planetu, tako i za ljude. Priznanje ESG lider dodatno nas obavezuje da ostanemo katalizator pozitivnih promena“, navela je Sanda Savić, senior direktorka korporativnih poslova i komunikacija u Hemofarmu.

Završnog dana, 26. oktobra Muzej nauke i tehnike biće otvoren za sve, a to je prilika da porodice, đaci i studenti besplatno istraže interaktivne postavke i vide kako se nauka, tehnologija i održivost prepliću u svakodnevici.

Hemofarm poziva medije i javnost da se pridruže i zajedno uključe u održivost, kako bi inspiraciju i znanje pretočili u delovanje koje donosi merljive rezultate za zajednicu i privredu. Drugi ESG festival je platforma na kojoj se iskustvo pretvara u primenljiva rešenja za velike kompanije, startape, škole i građane.

21. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Snižena stopa za obračun premije osiguranja depozita

by bifadmin 21. октобар 2025.

Odlukom Upravnog odbora Agencije za osiguranje depozita, stopa za obračun redovne tromesečne premije osiguranja depozita umanjuje se sa sadašnjih 0,15 odsto na 0,10 odsto osiguranih iznosa depozita u bankama, a primenjivaće se u 2026. godini.

Od iduće godine, iznos premije će zavisiti i od stepena rizika u poslovanju svake banke. To znači da će one banke koje budu imale više faktore rizika plaćati više iznose premije. Faktore rizika u poslovanju banaka Agencija će dobijati od Narodne banke Srbije, institucije nadležne za kontrolu poslovanja banaka.

Očekuje se da smanjenje stope za obračun premija bankama donese znatno finansijsko rasterećenje, ali i da uvođenje obračuna premija na osnovu rizika u poslovanju banaka istovremeno utiče na jačanje tržišne discipline i podstiče smanjenje rizika u bankarskom poslovanju.

Premije osiguranja depozita plaćaju isključivo banke, a ne korisnici njihovih usluga.

Prema poslednjim raspoloživim podacima, ukupni osigurani depoziti fizičkih lica, preduzetnika, kao i mikro, malih i srednjih pravnih lica u domaćim bankama iznosili su 33,7 milijardi evra i na godišnjem nivou su porasli za 8,2%.

Prema dostupnim pokazateljima, poverenje građana u banke raste. Već duže od 15 godina, osigurani depoziti u bankama rastu po prosečnoj stopi od oko 10 odsto godišnje. Najbrojniji su depoziti fizičkih lica, sa oko 15,7 miliona partija.

Sistemom osiguranja depozita u celosti je pokriveno 99 odsto građana, budući da ukupan iznos koji čuvaju u jednoj banci ne prelazi osiguranu sumu od 50.000 evra.

21. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
AnalizeAnalize stručnjakaBiznis & FinansijeEkonomijaTekstoviVesti

Koliko Srbija gubi zbog malog broja patenata: Milijarde evra u propuštenim prilikama

by bifadmin 20. октобар 2025.

Srbija se suočava sa hroničnim problemom niskog broja patentnih prijava, ali uzrok nije u nedostatku talenta, već u sistemskim preprekama. Za razliku od mnogih evropskih i azijskih zemalja, država ne pruža značajne subvencije, nema namenske programe i fondove, niti besplatne savetodavne usluge, pa Srbija ostaje radno intenzivna, prodajući radnu snagu stranim kompanijama, dok prava vrednost odlazi van granica.

U savremenom globalnom ekonomskom okruženju, intelektualna svojina predstavlja ključni pokretač rasta, inovacija i konkurentske prednosti. Patenti, kao osnovni oblik zaštite pronalazaka, nisu samo pravni instrumenti, već i ekonomski resursi koji omogućavaju komercijalizaciju ideja, privlačenje investicija i stvaranje novih radnih mesta.

Međutim, Srbija se suočava sa hroničnim problemom niskog broja patentnih prijava, što direktno utiče na njen ekonomski potencijal. Prema najnovijim podacima Svetske organizacije za intelektualnu svojinu (WIPO), Srbija je u 2023. godini zabeležila samo 132 domaće patentne prijave, što iznosi oko 20 prijava na milion stanovnika. Ovo je dramatično niže u poređenju sa razvijenim zemljama: Nemačka beleži oko 800 prijava na milion stanovnika, Japan preko 1.800, a Južna Koreja čak 3.696!

Podaci pokazuju da problem nije u nedostatku talenta – Srbija ima bogatu tradiciju u tehničkim naukama, sa inženjerima i naučnicima koji su doprineli globalnim dostignućima – već u sistemskim barijerama koje sprečavaju pretvaranje kreativnosti u zaštićenu i isplativu intelektualnu svojinu.

Skupa zaštita, skromna državna podrška

Koreni problema leže u neefikasnom sistemu zaštite pronalazaka. Formalno, procedura u Srbiji deluje jednostavno – svaki građanin može podneti prijavu Zavodu za intelektualnu svojinu (ZIS) sa osnovnom dokumentacijom, uključujući opis pronalaska, patentne zahteve i crteže. U praksi, međutim, postupak je veoma složen, jer se zahteva da pronalazak bude potpuno nov, originalan i upotrebljiv u industriji.

Većina pronalazača mora da angažuje patentnog zastupnika, čije usluge koštaju između 1.500 i 2.500 evra, uz dodatne takse ZIS-a koje se kreću od 100 do 400 evra za nacionalnu prijavu. Za međunarodne prijave preko Patent Cooperation Treaty (PCT), troškovi eskaliraju na 5.000 evra ili više, što predstavlja posebno veliko opterećenje za pojedince, startapove i male firme, gde prosečna plata u Srbiji iznosi oko 700 evra mesečno.

Država ne pruža značajne subvencije, nema namenske programe i fondove, niti besplatne savetodavne usluge, za razliku od mnogih evropskih i azijskih zemalja. Rezultat je da mnogi pronalasci ostaju nezaštićeni, izloženi krađi ili se komercijalizuju u inostranstvu, gde su uslovi povoljniji.

Koliko zaostajemo za razvijenima?

Poređenje sa razvijenim ekonomijama jasno pokazuje koliko Srbija zaostaje. U Nemačkoj, program WIPANO (Wissens- und Technologietransfer durch Patente und Normen) finansira do 50% troškova patentnih prijava za mala i srednja preduzeća (MSP) i univerzitete, sa maksimalnim iznosom od 16.000 evra po projektu. Navedeno uključuje angažovanje stručnjaka i specijalista za patentiranje i komercijalizaciju, što je dovelo do porasta prijava i bolje valorizacije inovacija.

Francuska, kroz državnu banku Bpifrance, nudi subvencije do 50.000 evra i povoljne kredite za inovatore, koji su prvenstveno usmereni na MSP i početničke firme. Norveška i Švedska koriste nacionalne inovacione agencije poput Innovation Norway i Vinnova, koje pokrivaju do 70% troškova zaštite intelektualne svojine, uključujući besplatne konsultacije i podršku za internacionalizaciju.

Južna Koreja, lider u patentiranju, ide korak dalje: Korean Intellectual Property Office (KIPO) finansira do 70% troškova, a postoje besplatne „patentne klinike“ koje pomažu u pripremi dokumentacije i strateškom planiranju. U Sjedinjenim Američkim Državama, iako nema direktnih subvencija, kategorija „micro-entity“ omogućava 75% popusta na takse USPTO-a za pojedince sa niskim prihodima, uz mrežu „pro bono“ advokata kroz programe kao što je Pro Bono Program.

Tako osmišljeni modeli ne samo da smanjuju finansijske barijere, već i podstiču inovacije kroz edukaciju, umrežavanje i podršku u komercijalizaciji.

Ekonomski gubici

Ekonomski gubici za Srbiju su ogromni i višestruki. Trenutni nivo od 132 domaće prijave godišnje predstavlja samo delić potencijala. Ako bi Srbija dostigla nivo Nemačke (oko 800 prijava na milion stanovnika), sa populacijom od približno 6,6 miliona, broj prijava popeo bi se na oko 5.280 godišnje – što znači da naša zemlja gubi preko 5.000 potencijalnih patenata svake godine.

Prema podacima OECD-a i WIPO-a, stopa uspešne komercijalizacije patenata kreće se između 1% i 5%, zavisno od sektora i zemlje. Ukoliko uzmemo da se samo 1% patenata uspešno komercijalizuje, to bi značilo da Srbija gubi oko 53 profitabilna patenta godišnje. Prosečna vrednost komercijalizovanog patenta u razvijenim ekonomijama iznosi oko milion evra, kroz licence, prodaju ili razvoj novih proizvoda. Usled toga, direktan finansijski gubitak prelazi 50 miliona evra godišnje. Ako se primeni azijski model sa višom stopom komercijalizacije (2–3%), gubitak raste na 100–150 miliona evra.

Pored ovih brojki, postoji niz neizmerenih, ali značajnih indirektnih uticaja. Studije pokazuju da patenti pozitivno koreliraju sa ekonomskim rastom: svaki dodatni patent može doprineti povećanju BDP-a kroz inovacije i izvoz. U Srbiji, gde je BDP po glavi stanovnika oko 9.000 evra, nedostatak patenata održava ekonomiju koja je zavisna od niskotehnoloških sektora, poput proizvodnje i usluga.

Inovacioni paradoks

Srbija ima visok procenat visokoobrazovanih inženjera, naučnika i IT stručnjaka, kao i rastući broj naučnih publikacija. Ipak, taj potencijal se retko pretvara u patente, nove proizvode ili komercijalizovane tehnologije. Univerziteti i istraživačke institucije objavljuju značajan broj radova, ali oni najčešće ostaju u akademskoj sferi bez praktične primene.

Slično tome, domaće kompanije koriste savremene tehnologije, ali retko investiraju u sopstvena istraživanja i razvoj, pa samim tim ne stvaraju inovativne proizvode koji bi mogli biti zaštićeni i plasirani na globalno tržište. Ovaj fenomen je poznat kao „fenomen inovacionog paradoksa“ – raskorak između ljudskog i naučnog potencijala sa jedne strane i stvarnih ekonomskih rezultata sa druge.

Procena je da bi povećanje broja patenata za 10% moglo dovesti do rasta BDP-a od 0,5–1%, kroz privlačenje stranih investicija i stvaranje hajtek kompanija. Primeri poput srpskih pronalazaka u IT-u, kao što su softverska rešenja za AI, ili u medicini, poput novih lekova ili uređaja, često se patentiraju u EU ili SAD, gde profit ide inostranim firmama. Posledica je „odliv mozgova“ i gubitak tehnološke suverenosti, sa procenjenim indirektnim gubicima od dodatnih 200–300 miliona evra godišnje, kroz propuštene investicije i izvoz. Problem se proteže na sve sektore: mašinstvo, elektrotehniku, medicinu, agrotehnologiju i energetiku.

Od patenata ka prosperitetu

Umesto ekonomije zasnovane na znanju i inovacijama, Srbija ostaje radno intenzivna, prodajući radnu snagu stranim kompanijama, dok prava vrednost odlazi van granica. Prema Globalnom inovacionom indeksu WIPO-a za 2024. godinu, Srbija se rangira na 63. mestu, sa slabim performansama u patentima po BDP-u, što ukazuje na strukturni deficit.

Da bi se situacija promenila, neophodne su reforme: uvođenje subvencija sličnih WIPANO-u, osnivanje besplatnih patentnih klinika u saradnji sa univerzitetima, smanjenje taksi za MSP i edukacija o intelektualnoj svojini. Takođe, integracija sa EU fondovima poput Horizon Europe mogla bi doneti dodatna sredstva.

Bez ovih koraka, Srbija će nastaviti da gubi milijarde evra u propuštenim prilikama, ostajući ekonomski zavisna. Vreme je za strateški zaokret ka inovacionoj ekonomiji – jer patenti nisu luksuz, već nužnost za održivi rast.

Izvor: Biznis i finansije, oktobarski broj

Autor: Milena Šović** Autorka je AI Implementation Specialist & AI Content Trainer

Foto: Pixabay

20. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Prosečni mesečni prihodi u Srbiji prošle godine su iznosili 97.705 dinara

by bifadmin 20. октобар 2025.

Prosečni mesečni prihodi u novcu i u naturi po domaćinstvu u Srbiji prošle godine su iznosili 97.705 dinara, a izdaci za ličnu potrošnju 98.165 dinara, objavio je Republički zavod za statistiku.

U odnosu na 2023. godinu, prosečni mesečni prihodi u novcu i u naturi veći su za 11,1 odsto, a izdaci za ličnu potrošnju domaćinstava za 11,2 odsto nominalno.

Najveći udeo u prihodima u novcu i u naturi činili su prihodi iz redovnog radnog odnosa 53,4 odsto, zatim penzije 30,6 odsto, prihodi od poljoprivrede, lova i ribolova 3,9 odsto, naturalna potrošnja 2,6 odsto, prihodi van redovnog radnog odnosa 2,3 odsto, primanja od socijalnog osiguranja 2,3 odsto, a 4,9 odsto su činili prihodi iz ostalih izvora.

Kada je reč o ličnoj potrošnji domaćinstava, najveći udeo činili su izdaci za hranu i bezalkoholna pića 36,6 odsto i za stanovanje, vodu, struju, gas i ostala goriva 16,3 odsto.

Slede izdaci za transport 8,9 odsto, za ostale lične predmete i ostale usluge 5,9 odsto, za komunikacije 5,4 odsto, za rekreaciju i kulturu 5,2 odsto, za odeću i obuću 4,7 odsto, za alkoholna pića i duvan 4,4 odsto, za zdravlje 4,1 odsto, a 8,5 odsto činili su izdaci za ostale grupe lične potrošnje.

Izvor: Tanjug

Foto: Pixabay

20. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Izmena u Zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji donosi znatno strože sankcije za firme i preduzetnike

by bifadmin 20. октобар 2025.

Najstrože kazne slede i za pokušaje sprečavanja prinudne naplate, odbijanje predaje zaplenjene imovine ili ometanje popisa i uvida.

Novi set izmena u Zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji donosi znatno strože sankcije za firme, preduzetnike i institucije koje ne poštuju poreske propise. Najveće kazne, u iznosu do dva miliona dinara, predviđene su za one koji prikrivaju podatke, ne prijavljuju poslovne prostore ili ometaju rad Poreske uprave.

Strože kazne za pravna lica i preduzetnike

Prema novim odredbama, pravna lica koja ne podnesu prijavu za registraciju, ne dostave tražene knjige i dokumentaciju ili onemoguće inspektore u obavljanju dužnosti, suočiće se sa kaznama od 100.000 do 2.000.000 dinara.

Najstrože kazne slede i za pokušaje sprečavanja prinudne naplate, odbijanje predaje zaplenjene imovine ili ometanje popisa i uvida. Posebno su na udaru firme koje ne obezbede pristup elektronskim evidencijama, poslovnim knjigama, softveru ili bazama podataka, što je u savremenom digitalnom poslovanju postala standardna obaveza.

Za odgovorna lica unutar kompanija predviđene su kazne od 10.000 do 100.000 dinara, dok preduzetnici mogu biti kažnjeni iznosima od 50.000 do 500.000 dinara.

Kazne i za banke, APR i fizička lica

Zakon predviđa i kazne za Agenciju za privredne registre (APR) – od 100.000 do 2.000.000 dinara – ukoliko izbriše firmu ili preduzetnika iz registra tokom poreske kontrole, izvrši promene u podacima ili registruje novo preduzeće osnivača kojem je ranije zabranjeno osnivanje zbog poreskih nepravilnosti.

Banke su, prema novim pravilima, pod još većim nadzorom. Ukoliko dozvole isplatu plata i drugih prihoda bez unetog broja odobrenja koji dodeljuje Poreska uprava, ili ne dostave podatke o računima i transferima u propisanom roku, mogu biti kažnjene istim rasponom kazni – od 100.000 do 2.000.000 dinara.

Kada je reč o fizičkim licima, kazne se kreću od 5.000 do 150.000 dinara. Sankcije slede za one koji ne prijave otvaranje računa u inostranstvu, ne obaveste Poresku upravu o punomoćniku, ometaju kontrolu, daju netačne podatke ili ne dostave traženu dokumentaciju.

Ni manje greške se više ne tolerišu

Nepružanje adekvatnog prostora inspektorima, odbijanje učešća u kontroli, kao i izostanak poreskog identifikacionog broja (PIB) u prijavi, sada se kažnjava sa 100.000 do 500.000 dinara.

Zakon uvodi i precizne kazne za kašnjenje u plaćanju poreza:

za dug do 50.000 dinara – kazna 10.000 dinara

za dug od 50.000 do 200.000 – kazna 20.000 dinara

za dug od 200.000 do 1.000.000 – kazna 40.000 dinara

za dug veći od 1.000.000 dinara – kazna 50.000 dinara

Takođe, svaki poreski obveznik koji zakasni sa podnošenjem prijave platiće kaznu od 10.000 dinara.

Novi zakonski okvir, poručuju nadležni, ima za cilj da poveća poresku disciplinu i onemogući zloupotrebe koje oštećuju budžet države. Inspekcijski nadzor biće pojačan, a digitalne evidencije i automatske kontrole biće ključne u otkrivanju nepravilnosti u realnom vremenu.

Izvor: Biznis.rs

Foto: Pixabay

20. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Veza između gojaznosti i obolevanja u Srbiji

by bifadmin 20. октобар 2025.

Ovogodišnje istraživanje o fizičkoj formi i zdravlju, koje je sprovela farmaceutska kompanija Galenika, otkriva glavne zdravstvene izazove sa kojima se susreću stanovnici Srbije sa viškom kilograma.

Procenjujući svoj višak kilograma, 37 odsto muškaraca kaže da ima između pet i deset kilograma viška. Istog je mišljenja 45 odsto žena.

Najčešći zdravstveni problem u vezi sa viškom kilograma i gojaznošću su srčane bolesti, uključujući visok krvni pritisak. Njih prijavljuje čak 32 odsto ispitanika iz Srbije (19 odsto muškaraca i 13 odsto žena).

Procenat muškaraca koji kaže da nije imao zdravstvene probleme povezane sa viškom kilograma iznosi 63. Znatno je manje žena bez zdravstvenih problema – 46 odsto. Ova razlika između muškaraca i žena govori u prilog tome da su žene kritičnije i svesnije kada je reč o zdravlju, pregledima i prevenciji.

Ugroženiji su u gradovima i preduzetnici

U Beogradu od depresije i migrene pati 9 odnosno 10 odsto ispitanika, a i ova stanja mogu biti posledica viška kilograma. Ovakve emocionalne i neurološke posledice su posebno izražene u urbanim sredinama, usled ubrzanog načina savremenog života.

Podatak da 17 odsto samozaposlenih ispitanika ima kardiološke probleme može ukazati na to da oni, vodeći računa o sopstvenom biznisu, zanemaruju zdravlje, a kao rezultat telo trpi posledice.

Okruženje može biti motivacija za pozitivne promene

Čak i gojaznost članova porodice utiče na ispitanike tako da se osećaju ravnodušno ili razočarano (43 odsto) ili zabrinuto (29 odsto). Skoro trećina ispitanika navodi da crpi motivaciju iz porodičnih problema sa viškom kilograma. Svi ovi podaci naglašavaju emocionalnu težinu problema gojaznosti i percepcije viška kilograma.

Kada se neki član njihove porodice bori sa viškom kilograma, skoro trećina (32 odsto) žena oseća se zabrinuto, odnosno plaši se da je to nešto što će i njih zadesiti i što ne mogu da spreče, a takav način razmišljanja može da dovede do odustajana. Isto oseća 25 odsto muškaraca. Odustajanje od borbe protiv gojaznosti zbog porodične istorije je zabrinjavajuće i rizično.

S obzirom da gojaznost dovodi do drugih, kompleksnijih oboljenja tokom života, naglašen je značaj podizanja svesti o prevenciji i aktivnoj borbi protiv viška kilograma.

Savremene terapije – prilika za edukaciju

Globalno gledano, lekovi na bazi peptida protiv gojaznosti i dijabetesa uživaju sve veće poverenje zbog svoje efikasnosti i bezbednosti za pacijente.

U Srbiji su se žene pokazale kao nešto otvorenije da po preporuci lekara prihvate neku od savremenih terapija gojaznosti – njih 16 odsto naspram 11 odsto muškaraca.

U grupi gojaznih ispitanika, kojima je ovakva terapija najpotrebnija, procenat je najviši i iznosi čak 25 odsto. Skoro 40 odsto gojaznih nisu sigurni, čime se otvara prostor za zdravstvenu edukaciju.

20. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

MTV gasi kanale zato što muzički spotovi više nisu isplativi

by bifadmin 20. октобар 2025.

Milenijalci i Generacija X su vest o gašenju nekada popularnih muzičkih kanala dočekali sa nelagodom dok mlađe generacije maltene da nisu reagovale. Njihove reakcije su zapravo dobar uvod u priču o razlozima gašenja MTV-a.

Da podsetimo, kompanija Paramount Global je najavila da će do 31. decembra 2025. godine ugasiti pet muzičkih kanala brenda MTV u Velikoj Britaniji i Severnoj Irskoj, čime se završava gotovo tri decenije njihovog emitovanja na tom tržištu.

Kanali koji će prestati sa radom su: MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV i MTV Live. U saopštenju ove kompanije je navedeno da je njena odluka “odgovor na promene u navikama publike, koja sve češće muziku konzumira putem digitalnih platformi poput YouTube-a, Spotify-ja i društvenih mreža”, dok linearna televizija beleži kontinuiran pad gledanosti.

Nema interesovanja za spotove na televiziji

Zaposleni u proizvodnji muzičkih spotova potvrdili su za Gardijan da je ovo tačno, odnosno da više niko nije zainteresovan da izdvaja velike svote novca za njihov rad, kao ni za promovisanje muzičkih videa na televiziji. Jer danas se spotovi za muzičke numere najviše gledaju na društvenim mrežama.

Ipak, saglasni su u tvrdnji da gašenje MTV-ovih kanala neće mnogo uticati na njihovo poslovanje jer je ono palo znatno ranije. Razlog tome je hronična potreba umetnika da izbacuju što više sadržaja kako publika, bombardovana tuđim spotovima i muzikom, ne bi zaboravila na njih. Dakle, čim realizuju neki projekat, muzičari ga odmah puštaju na tržište, za razliku od ranije prakse da se od izlaska svake pesme pravi spektakularan događaj, uključujući tu i kreiranje visokobudžetnih spotova.

Iz pomenutog razloga izvođači su se masovno okrenuli kreiranju kratkih videa, poput onih za TikTok, za koje postoji veliko interesovanje publike. Ova vrsta spotova može se praviti i običnim pametnim telefonom ili čak ilustrovati uz pomoć veštačke inteligencije, tako da je poslovanje cele jedne industrije – kreatora muzičkih spotova – ozbiljno narušeno.

Foto: Pixabay

 

 

20. октобар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Krediti zabeležili blagi rast u novembru
  • Koje zemlje uvoze najviše rakiju iz Srbije
  • Ko će spašavati budžete Francuske i Velike Britanije?
  • Koje kupac deo poslovnog prostora Palate Albanije?
  • CEFTA nedelja 2025: Trgujemo zajedno, ka Evropi

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit