NAJNOVIJE
Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
Globalni kapital sve češće ima prezime
Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70...
Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni
Najbogatiji investitori postepeno se pomeraju sa Severne Amerike ka...
Koliko godišnje dajemo na participaciju za preglede i lekove?
Srbija na 12. mestu rang liste najboljih kuhinja na...
Da li su hakeri zaista u posedu podataka o...
Prosečna plata ponovo ne pokriva zvaničnu prosečnu korpu
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
B&F PlusEkonomija

Ivan Stanojlović, „Robins“: Sporedni posao prerastao u veliki

by bifadmin 15. септембар 2025.

„Naši primarni proizvodi su priplodna jaja i jednodnevni pilići. Osvojili smo 35% domaćeg tržišta jednodnevnih pilića, prošle godine smo proizveli 23 miliona, a Srbija proizvede oko 65-70 miliona, ali ćemo ove godine povećati proizvodnju“, najavljuje Ivan Stanojlović, direktor porodične firme „Robins“, koja je ovaj posao započela pre tri decenije kao sporedni.

Sankcije i hiperinflacija devedesetih godina prošlog veka naterali su porodičnu firmu „Robins“ da započne dodatni posao, proizvodnju pilića, i tako obezbedi prihode za školovanje dva sina, Ivana i Igora Stanojlovića, koji su tada studirali mašinstvo. Danas u proizvodnji tovnih pilića drže trećinu domaćeg tržišta.

„Posao smo započeli 1994. godine. Bilo je to teško vreme, inflacija je ‘jela’ zaradu od proizvoda koje smo uzgajali na poljoprivrednom imanju. Moj otac je došao na ideju da pokrene proizvodnju koja bi omogućila valorizaciju sirovina sa obrađenih površina. Odabrao je živinarstvo, jer se ranije time bavio amaterski. Tako smo kupili prvo matično jato“, kaže za B&F Ivan Stanojlović.

Igor je tada bio student mašinstva, a Ivan brucoš na istom fakultetu, pa je porodica mislila da će joj to biti privremeno zanimanje. Iako je posao rastao Igor je uspeo da diplomira, a Ivanu je ostalo pet ispita jer mu je, kaže, primarni cilj postao da zaradi novac i kupi dobar auto. To ga je udaljavalo od fakulteta, a guralo ka poslu sa živinarstvom. Seća se da je u to vreme, samo za benzin za vožnju do Smederevske Palanke, njih četvoro skupljalo pare.

„Posle godinu dana bavljenja živinarstvom mogao sam da kupim pet litara goriva, što je danas trivijalna priča, ali to je bila strašna pokretačka snaga da razvijamo posao. Ipak, do kupovine prvog auta je prošlo šest-sedam godina“, priča Ivan.

Ove godine još veća proizvodnja

Danas firma „Robins“ poseduje više od 20.000 kvadratnih metara poslovnog prostora u vlasništvu i još toliko u zakupljenim objektima. Centrala preduzeća je u Glibovcu kod Smederevske Palanke. Tu se nalaze i dve od četiri inkubatorske stanice, od kojih je jedna po tehnologiji najmodernija na Balkanu. Ostatak proizvodnje je u zakupljenim objektima u Azanji, u okolini Požarevca, Petrovca na Mlavi, Kragujevca i Topole.

Firma danas ima 120 radnika, čije su prosečne zarade oko 85.000 dinara i svoju veterinarsku službu koja besplatno pruža usluge kooperantima. „Robins“, kako pokazuju finansijski rezultati, poslednjih godina raste od 10% do 15% godišnje. Prema Ivanovim rečima, poslovna filozofija firme je da se radnicima podižu zarade iako se time podižu i troškovi, ali je važno da zadovoljni dolaze na posao.

„Naši primarni proizvodi su priplodna jaja i jednodnevni pilići. Osvojili smo 35% domaćeg tržišta jednodnevnih pilića, prošle godine smo proizveli 23 miliona, a Srbija proizvede oko 65-70 miliona, ali ćemo ove godine povećati proizvodnju“, najavljuje Stanojlović i dodaje: „Pokušavamo da budemo ozbiljan dobavljač jednodnevnih pilića firmama koje imaju tov, klanicu, fabriku stočne hrane, preradu mesa. Izvozimo mali deo proizvodnje u Severnu Makedoniju i najvećem proizvođaču mesa na Kosovu“.

Uklanjanje prepreka za izvoz

Srbija, prema rečima prvog čoveka „Robinsa“, ima ozbiljan potencijal u prehrani, posebno u živinarstvu koje zadovoljava domaće potrebe, za razliku od svinjskog i goveđeg mesa koje se uvozi.

„Nivo na kojem želimo da budemo kao branša je da postanemo izvoznik pilića, mesa i priplodnih jaja. Imamo za to sve preduslove, stočnu hranu koja je primarni trošak u proizvodnji, poljoprivrednici poseduju znanje, postoji dobra proizvodnja priplodnih jaja, jednodnevnih pilića, tovnih pilića, klanice se sve više izdvajaju kvalitetom. Najbitnije je što je cena pilećeg mesa u Srbiji najniža u Evropi, prosečne cene u maloprodaji niže su nego u Poljskoj, koja važi za velesilu u sektoru živinarstva u Evropi“, objašnjava Ivan.

Cene piletine u Srbiji su, prema njegovim rečima, niže između ostalog zato što je tržište zatvoreno pošto nema izvoza. Stoga, čim se pojavi višak mesa vrlo brzo se obara cena jer pileće meso nema dug rok trajanja. Onda je jedino rešenje zamrzavanje, što dosta košta, a to meso je jeftinije i konkuriše mu zamrznuto meso iz uvoza.

Stanojlović napominje da za sada ne postoje preduslovi za izvoz piletine i jaja u EU jer ima problema u kontrolisanju salmonele, koji se više tiču praćenja i prikazivanja rezultata, nego načina proizvodnje. Zato poslovno udruženje Zajednica živinara sa Ministarstvom poljoprivrede pokušava da otkloni smetnje, kako bi „Robins“ i drugi proizvođači mogli da izvoze na okolna tržišta, u Hrvatsku, Grčku, Rumuniju, Mađarsku.

Na pitanje da li je proizvodnja profitabilna obzirom da su cene niske, Ivan odgovara da zarade ima, iako se proizvođači žale da je ona mala.

„To je samo priča, jer ako živinari ne odustaju od proizvodnje, već je šire, to znači da postoji ekonomski rezon zašto to rade. Naša firma apsolutno vidi budućnost u ovom poslu, mislimo da je to pravi izbor. Jedan deo živinarske proizvodnje u Srbiji je u rukama Perutnine Ptuj koja je kupila Topiko iz Bačke Palanke, a njome upravlja MHP grupa, jedna od najvećih u Evropi. Znači, u našoj branši imamo međunarodne korporacije i one imaju ozbiljne planove da ulažu u Srbiju, pa verujemo da je to pravi put i zato i mi idemo njime“, ističe Ivan.

Izvori investicija

„Robins“ obezbeđuje sredstva za ulaganja konkurišući za zajamove, poslednjih godina kod evropskih pretpristupnih fondova IPARD za primarnu proizvodnju. Ivan kaže da su prošli dva ciklusa i povukli određena sredstva „koja su dobra“. On preporučuje svim privrednicima da konkurišu za ova bespovratna sredstva, jer bez obzira na obimnu dokumentaciju, ona ubrzavaju napredak.

„Čekamo odgovor za dva miliona evra iz IPARD-a za ulaganja u novu proizvodnju priplodnih jaja. Mislimo da ispunjavamo uslove i da ćemo brzo početi ovu investiciju. Sada 50% sredstava mogu da se dobiju unapred, uz garanciju banke. Do skoro je novac za ulaganja morao da se obezbedi iz sopstvenih sredstava ili zajma i čeka povraćaj. Sa početkom rata u Ukrajini komercijalni krediti su poskupeli, ali sada polako pojeftinjuju“, komentariše Stanojlović. .

Firma konkuriše i na domaćem bankarskom tržištu, a kamata zavisi od postignutih poslovnih rezultata. Banka, kaže Ivan, detaljno analizira poslovanje, a oni se trude da se izdvoje od konkurencije dobrim poslovnim pokazateljima i za sada to daje rezultate kod bankara, jer ih vide kao ozbiljnog poslovnog partnera.

„Firma nije uvek imala stabilnu situaciju, pre 15 godina bilo je nekoliko blokada računa po nekoliko dana, što je zabeleženo i u kreditnom birou i ušlo u poslovnu istoriju. Bili smo blizu propasti, to je trajalo godinu dana i malo je falilo da odustanemo, na sreću to se nije desilo. Ali, taj period nas je i ozbiljno ojačao“, ocenjuje Ivan, „a iskustvo je bilo otrežnjujuće. Uvideli smo i ispravili greške“.

Argumenti države za modifikovanu soju

Proizvođači tovnih pilića u Srbiji suočeni su sa još jednim apsurdom koji je, čini se, nepremostiv. Stanojlović navodi da je u Srbiji zabranjena upotreba modifikovane soje od koje se dobija, takođe, modifikovana sačma. Ona je primarna sirovina za proteinske vrednosti u hranivu za živinu i sa velikim procentom utiče na trošak proizvodnje. Proizvođači pilića u okolnim zemljama koriste modifikovanu sačmu i imaju manje troškove proizvodnje, pa u nelojalnoj konkurenciji nude jeftinije meso koje se može naći na domaćem tržištu.

Na zahteve domaćih proizvođača da se obeleži da je to meso dobijeno od pilića koji su uzgajani modifikovanom hranom država nije pristala. Nadležni nisu dali ni saglasnost da se domaće meso obeleži da je bez modifikovane hrane, sa obrazloženjem da takvo meso ne postoji na tržištu, pošto je upotreba modifikovane soje zabranjena.

Uprkos problemima, Ivan Stanojlović ističe da on i njegov brat uživaju u svom poslu. Njihova firma organizuje i jedan od najvećih događaja u industriji, Poultry Business Forum, koji svake godine okuplja stručnjake i preduzetnike iz oblasti živinarstva u Srbiji.

Svetlana Jovičić

Biznis & finansije 232, april 2025. 

15. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvo

Kako bez keša i kredita legalno doći do automobila?

by bifadmin 15. септембар 2025.

Osim preko kredita i plaćanja kešom, postoji još načina da dođete do svog četvoročkaša, počev od dugoročnog najma do auto-pretplate, piše portal Dnevnik.rs.

„Svestan sam da mi, Balkanci, ne volimo da plaćamo nešto što nikada neće zvanično biti naše (u slučaju dugoročnog najma, bez otplate), ali po nekoj svojoj kalkulaciji, ovaj tip rente je za nijansu skuplji uz mnogo manje stresa. Registracija, osiguranje, gume, popravke – sve to plaća agencija koja nudi dugoročni najam, u slučaju kvara, odmah dobijam drugo vozilo, a ako se posle dve godine predomislim i hoću da uzmem neki drugi auto, apsolutno mogu i samo nastavljam da plaćam istu ratu. Učešća nema, kamate na otplatu kredita/lizinga nema. Svakako, auto na kraju nije moj i koliko god ga otplaćivao, plaćaš da voziš tuđe vozilo”, napisao je korisnik Redita pre izvesnog vremena i pokrenuo lavinu odgovora s najboljim rešenjima uvek i zauvek.

Uobičajeni načini za nabavku četvorotočkaša

Iz tog razloga je Dnevnik.rs istraživao na koje sve načine se može pribaviti auto. Prvi je kupovina za gotovinu. Njena prednost je izostanak kamata i duga, ali zahteva da imate ušteđen znatan novac. Ili da ste bogata naslednica i prodali nekoliko jutara zemlje ili nešto u sivoj zoni. Međutim, nije sve tako crno, ili sivo: ovaj način kupovine dobra je opcija za polovna vozila – oko 45 odsto kupaca u svetu bira gotovinsko plaćanje kod polovnjaka, dok samo oko 14 odsto novih auta kupuje bez finansiranja.

Kredit je druga opcija. On podrazumeva pozajmicu uz otplatu na rate, s kolateralom ili bez njega. Prvo na šta se pomisli je namenski kredit za automobil, namenjen isključivo kupovini vozila, a auto služi kao kolateral, što omogućava niže kamate. Rok otplate je obično između 36 i 84 meseci (od tri do sedam godina), ponekad i do 96 meseci. Kamata je obično povoljnija za nove automobile: korišćeni imaju nešto višu procenjenu stopu (oko 11,6 odsto, vs 7,1 odsto). Krediti za kupovinu automobila podnose se u bankama, ali to umesto vas mogu da urade i sami prodavci.

Lizing je jedno od rešenja, a funkcioniše tako što se plaća mesečna naknada za korišćenje (najčešće od dve do pet godina), a na kraju možete otkupiti ili vratiti vozilo. Prednost je u nižem mesečnom trošku, nema direktnog vlasništva, često su oključeni servis i osiguranje (kada je u pitanju biznis lizing). On je često povoljniji za nova vozila i firme, ali je manje praktično rešenje za polovna vozila.

Uzmete keš pa u pazar

Ako želite brže rešenje od potrošačkog kredita, možete podneti zahtev za gotovinski kredit. Taj novac ide direktno vama, bez obzira na svrhu – banka ne prati šta kupujete. Prednost je fleksibilnost, a dobija se bez kolaterala.

Nedostatak je, naravno, viša kamata i to što se traži učešće (30 odsto za evro kredite, kod dinarskih često nema učešća). Dinarski keš kredit u maju ove godine iznosio je oko 8,25 odsto godišnje.

Neki dileri i auto kuće nude i dugoročni najam ili pretplatu gde se uz plaćanje fiksnog mesečnog iznosa obezbeđuju osiguranje, održavanje, pa čak i zamena vozila u okviru paketa. Prednost je u fleksibilnosti — mogu da povećavaju ili smanjuju broj vozila prema potrebi, na primer kod projektnih timova ili privremenih zadataka. Što se korisnika tiče, oni ne brinu o servisu – ugovori često uključuju održavanje, remont i osiguranje. Na delu je i fiskalna praktičnost – ugovori se rade preko firme, računskim putem, sa mogućom optimizacijom troškova. U Srbiji, ovu opciju nude Sixt Business Mobility Solutions, Efex Fleet (Srbija), Business Program – Primero/Europcar, Enterprise i National. Treba samo imati dobru firmu.

Kupite auto pa ga vratite po unapred dogovorenoj ceni

Dugoročni najam (long-term rental odnosno short-term lease) nova je opcija i popularna je u inostranstvu kada je u pitanju iznajmljivanje automobila na period od jednog do šest meseci uz mogućnost otkupa. Ovaj model poznat je kao buy-back , a znači da se auto kupi na lizing pa se po isteku ugovora proda kompaniji po unapred dogovorenoj ceni. Ovo je nešto jeftinije od klasičnog rentanja na duže vreme, kao što je rekao korisnik Redita s početka priče. Ovu opciju u poslednje vreme kod nas nude IT i druge dobrostojeće firme kao fleksibilnu opciju za mobilnost zaposlenih. Ovaj model omogućava korišćenje vozila bez potrebe za kupovinom – plaća se fiksna mesečna naknada, uglavnom uključujući osiguranje i održavanje.

Ivana Radoičić

Izvor: Dnevnik.rs

Foto: Abishek, Unsplash

15. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Hobiji generacije Z su heklanje, štrikanje, grnčarija…

by bifadmin 15. септембар 2025.

Svet je doživeo još jednu kulturološku promenu. Generacija Z sada ubrzano preuzima hobije naših baka i deka: heklanje i štrikanje, grnčarija, mažong i čitalački klubovi.

Ove „spore“ razonode cvetaju, ne zato što su retro trend koji se oživljava, već zato što nude nešto što ljudima nedostaje: povezanost, svrhu i predah od digitalnog umora. A povratak analognim hobijima događa se u sumornom trenutku – ankete pokazuju da su mladi sve nesrećniji i nezadovoljniji svojim životima.

Za mnoge koji su odrasli tokom pandemije, potreba za povezivanjem sa stvarnim svetom je akutna. Noćni izlasci su skupi, kriza troškova života je jaka, a sati skrolovanja po mrežama nakon rada od kuće iscrpljuju.

Spori hobiji nude alternativu: pristupačne, veštine bez ekrana – i često fizičke. Iako su većinom „ženske inicijative“, svi su dobrodošli.

Digitalni svet koji melje

Britanija prednjači sa kreativnim zajednicama, što ne čudi budući da su ostrvski tinejdžeri najnesrećniji u Evropi.

Od radionica ukrašavanja šoljica kafe (takozvani latte-art), preko helkanja i pravljenja nakita, do crtanja pasa i književnih klubova, ove grupe nude dobrodošlu pauzu od digitalnog sveta.

Kao što objašnjava Dejzi Fankur, profesorka psihobiologije na UCL-u i autorka knjige Art Cure: „Generacija Z proaktivno je fokusirana na na mentalno zdravlje i prepoznaje vrednost ovih hobija i ulogu koju umetnost igra u regulaciji nivoa biološkog stresa.“

Prednosti sporih hobija nisu samo anegdotske, već su i potkrepljene istraživanjima. Istraživanje Univerziteta Anglia Raskin iz 2024. godine sprovedeno na više od 7000 odraslih osoba u Ujedinjenom Kraljevstvu pokazalo je da umetnost i zanati donose veće zadovoljstvo životom od plaćenog rada.

Gen Z i novi društveni život od starih materijal

Radionice rukotvorina takođe pružaju polaznicima praktične, održive veštine, pomažu im da nauče da poprave, stvore i cene ono što poseduju – suprotnost kulturi bacanja kojom dominira brza potrošnja.

Od klubova knjiga do heklanja, od crtanja do keramike, generacija Z gradi novi društveni život od starih materijala. U kontekstu krize mentalnog zdravlja mladih, ovi spori hobiji više su od neobičnih zabava. To su mali činovi otpora digitalnoj iscrpljenosti, izolaciji i kulturi koja vrednost meri produktivnošću.

Izvor: Bonitet.com

Foto: wal_172619, Pixabay

15. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Prvi NetZero kalkulator u Srbiji

by bifadmin 15. септембар 2025.

ProCredit banka pokrenula je prvi NetZero kalkulator, inovativni digitalni alat koji malim i srednjim preduzećima (MSP) omogućava da na jednostavan način izmere svoj karbonski otisak, razumeju gde nastaju njihove emisije, kao i da planiraju konkretne korake ka smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte.

NetZero kalkulator prvi je digitalni proizvod ovakvog tipa na domaćem tržištu i deo je šire strategije ProCredit Banke da podrži privredu u tranziciji ka održivom poslovanju.

„Održivost više nije samo opcija, već preduslov za dugoročni uspeh svake kompanije. ProCredit NetZero kalkulator razvijen je sa idejom da malim i srednjim preduzećima omogućimo da bolje razumeju svoj uticaj na životnu sredinu i da im pružimo konkretan alat za donošenje odgovornih poslovnih odluka. Uveren sam da će ovaj projekat doprineti ne samo konkurentnosti naših klijenata, već i jačanju održive ekonomije u Srbiji,“ izjavio je Igor Anić, predsednik Izvršnog odbora ProCredit banke.

Pored preciznog izračunavanja emisija CO₂, kalkulator preduzećima daje preporuke za smanjenje potrošnje energije, optimizaciju resursa i prelazak na čistije izvore energije, što je od posebnog značaja u svetlu sve strožijih ESG standarda i regulativa u oblati zaštite životne sredine, kako u Srbiji, tako i na međunarodnom tržištu.

„Mala i srednja preduzeća predstavljaju stub naše privrede, a istovremeno se nalaze pred velikim izazovom da svoje poslovanje učine održivim. ProCredit NetZero kalkulator je praktičan korak koji im pomaže da se upoznaju sa konceptom ugljeničnog otiska i naprave prve, merljive korake ka smanjenju emisija. Kao banka koja se primarno fokusira na MSP, želimo da im budemo partner i u ovom procesu,“ naglasio je Ivan Smiljković, član Izvršnog odbora ProCredit banke.

NetZero kalkulator razvila je ProCredit Grupa u saradnji sa eksternim ekspertima, koji je prilagođen poslovnim potrebama MSP u regionu.

„Kalkulator je osmišljen tako da preduzeća mogu samostalno, unosom podataka o potrošnji električne energije, goriva, transportu, pa i sirovina, da izračunaju svoje direktne i indirektne emisije ugljen dioksida. Nakon toga, dobijaju jasan pregled emisija po sektorima, što im omogućava da identifikuju ključne oblasti za smanjenje emisija i optimizaciju troškova. Važno je naglasiti da je kalkulator besplatan i da predstavlja prvi korak ka održivom poslovanju koje donosi uštede“, izjavila je Marina Mijić, šef Odeljenja za održiv razvoj.

NetZero kalkulator dostupan je na sajtu ProCredit banke, a mogu da ga koriste kako klijenti banke, tako i MSP zainteresovana da izračunaju svoj karbonski otisak.

15. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
VestiZabava

U Grdelici se pravi čokolada od paprike i šljivovice

by bifadmin 15. септембар 2025.

U poslednjih godinu dana u poslastičarnicama i na društvenim mrežama ručno pravljena Dubai čokolada postala je pravi svetski hit. Južnjakinja Ana Cvetković iz Grdelice kod Leskovca odlučila se da napravi jedinstven i neobičan spoj ukusa slatko-ljutog, koristeći crveno blago sa juga-papriku, ali i šljivovicu.

Ana se na ovaj poduhvat odlučila sasvim slučajno, ne sluteći da njen proizvod postati veoma tražen, posebano onaj sa ukusom šljivovice.

– Već četiri godine unazad radim kao kuvar i volim da eksperimentišem u kuhinji. To je jednostavno moja ljubav posebna prema kuvanju. Na ideju za čokoladu sam došla sasvim spontano. Videla sam da postoji Dubai čokolada, kao i „Čoko čvarak“ u Sremu, i onda sam se zapitala zašto mi sa juga Srbije ne bi bili poznati po jedinstvenoj čokoladi – priča sa ponosom Ana za Jugmediu.

Ona je prvobitno napravila belu čokoladu sa čistim sosom od čilija.

– Bilo je previše ljuto, a u frižideru sam imala breskve, i onda sam se setila i napravila gel od breskvi. Kada se sve to ohladilo pomešala sam sa gelom od čilija, i mogu da vam kažem da je to ispalo fenomenalno.

Dodaje da je ukus pikantan, ali da se ljutina ne oseća odmah, već kada se proguta, kao i da je sve to neplanirano uspelo. Ana takođe pravi i drugu vrstu čokolade, a to je sa šljivovicom za koju, kako kaže, da je već imala iskustvo sa sličnim receptima za kolače koje je ranije pravila.

Izrada čokolada po porudžbini

Inspiracija za ovakve jedinstvene spojeve aromatičnih ukusa, spoja nespojivog, Ani je krenula sama od sebe.

– Pre nekoliko dana je bio Srem u srcu i Gastro Srem u Novoj Pazovi na kome se prodavao Čoko čvarak, i upitala sam se zašto Leskovac nema jedinstvenu čokoladu. Tada sam dobila inspiraciju da pokušam da napravim taj jedinstveni recept. Sutradan ujutru sam ustala sa idejom da napravim čokoladu – priča sa ushićenjem ova talentovana žena koja skoro dve godine radi u Sremu ali južnjačku toplinu usađenu u srcu raširila je na severu Srbije.

Za izradu ove originalne čokolade, po Aninim rečima, potrebno je dosta vremena. Od pripreme gelova, pa sve do hlađenja. Tajna ovog recepta je da čokolada mora da bude kvalitetna, odnosno crna ili mlečna.

– Dok se ohlade gelovi za punjenje, pa sav postupak topljenja čokolade i izlivanja u kalup, zatim punjenje koje mora opet da se ohladi i stegne da bi se jedna čokolada završila. Otprilike taj proces traje pola dana, dok mi za male čokoladice, to jest šest komada, treba ceo dan.

Ana planira da čokolade izrađuje samo po porudžbini, a kao objašnjenje za to navela je da želi da čokolade koje stižu mušterijama budu sveže, izrađene s ljubavlju i puno pažnje.

– Ne planiram da ostanem samo na beloj čokoladi, već planiram da radim i sa crnom čokoladom u dve verzije, u zavisnosti od zainteresovanosti kupaca. Po komentarima i objavama vidim da je veća potražnja za čokoladom sa šljivovicom.

Ana veruje da će upravo ovakvi autentični recepti učiniti da jug Srbije dobije svoju slatku prepoznatljivost, a nju možete naći na instagram stranici recepti sa juga Srbije – južnjačka tajna.

Izvor: Jugomedia

Foto: Pixabay

15. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Zašto je Finska najsrećnija zemlja na svetu?

by bifadmin 15. септембар 2025.

Finska je i ove godine zauzela prvo mesto na listi najsrećnijih zemalja sveta, osmi put zaredom. Ova dosledna prednost zasniva se na visokom zadovoljstvu životom, niskom nivou korupcije, univerzalnoj zdravstvenoj zaštiti i snažnoj kulturi društvene podrške.

Nordijske zemlje nisu usamljene na vrhu – Danska, Island, Švajcarska i Norveška takođe se redovno nalaze pri samom vrhu globalnih rang-lista sreće

Prema rečima Ilane Ron-Levey, izvršne direktorke kompanije Gallup, zajedničke karakteristike ovih zemalja uključuju ekonomsku stabilnost, snažne političke institucije i sveobuhvatne sisteme socijalne zaštite, prenosi CNBC.

Ipak, Ron-Levey ističe da je Finska posebno zanimljiva zahvaljujući široko rasprostranjenom poverenju u društvu, optimizmu u vezi sa budućnošću i izuzetnim mrežama socijalne podrške, koje su ključni faktori finske sreće.

Izveštaj o svetskoj sreći za 2025. godinu zasniva se na samoproceni građana o zadovoljstvu životom u periodu od 2022. do 2024. godine, kao i na njihovim odgovorima na Gallupovo tzv. „Cantrilovo pitanje lestvice“, koje od ispitanika traži da ocene kvalitet svog života na skali od nula do deset.

U izveštaju se takođe uzimaju u obzir i drugi ključni pokazatelji, poput BDP-a po glavi stanovnika, društvene podrške, očekivanog životnog veka u zdravlju, individualnih sloboda, velikodušnosti i percepcije korupcije. Finska posebno visoko kotira u oblasti zdravstvene zaštite – vlada obezbeđuje univerzalni pristup kvalitetnim medicinskim uslugama po minimalnoj ceni ili potpuno besplatno. Ovaj sistem uključuje i široko dostupnu mentalnu zdravstvenu podršku, što odražava posvećenost Finske smanjenju stigme i jačanju blagostanja.

Građani Finske značajno profitiraju od zdravog načina života, koji je podstaknut čistim prirodnim okruženjem i socijalnim politikama koje pružaju široku podršku, uključujući velikodušno roditeljsko odsustvo i efikasne inicijative za ravnotežu između posla i privatnog života. Visoko poverenje u državne institucije dodatno jača osećaj sigurnosti i zajedništva među stanovništvom.

Otvorenost u izražavanju emocija takođe izdvaja Finsku.

Mari Larivaara iz organizacije MIELI Mental Health Finland naglašava da su Finci spremni da otvoreno dele životne izazove, a istraživanja dosledno pokazuju da takav pristup vodi boljem mentalnom zdravlju i snažnijim društvenim vezama, preneo je Huffington Post.

Finska kultura stavlja akcenat na slobodno vreme, opuštanje i smislene aktivnosti, uz univerzalan pristup prirodnim resursima kao što su šume, jezera i obala, gde ljudi mogu slobodno da uživaju u aktivnostima poput planinarenja, plivanja i kampovanja.

Zemlja takođe aktivno podstiče lični razvoj kroz široku dostupnost povoljnih obrazovnih i rekreativnih aktivnosti, što doprinosi ličnom rastu i jačanju zajednice.

Izvor: CNBC/Blic

Foto: Pixabay

15. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Fič oborio kreditni rejting Francuske

by bifadmin 14. септембар 2025.

Agencija za kreditni rejting snizila je rejting Francuske, samo nekoliko dana nakon što je zemlja imenovala novog premijera.

Agencija je navela „povećanu fragmentaciju i polarizaciju domaće politike“ kao osnovu za sniženje rejtinga Francuske sa AA- na A+, preneo je Politiko. Izgledi za rast (povrtak na stari rejting) su stabilni, saopštio je Fič rejtings.

„Od vanrednih zakonodavnih izbora sredinom 2024. godine, Francuska je imala tri različite vlade. Ova nestabilnost slabi sposobnost političkog sistema da sprovede značajnu fiskalnu konsolidaciju i čini malo verovatnim da će se glavni fiskalni deficit svesti na 3 procenta BDP-a do 2029. godine, kako je ciljala odlazeća vlada“, navedeno je u saopštenju agencije Fič.

Sniženje rejtinga dolazi u trenutku kada Francuska prolazi kroz političku krizu i bori se da smanji svoj ogroman javni dug, navodi Politiko.

U utorak je francuski predsednik Emanuel Makron imenovao Sebastijana Lekornija za premijera nakon što je njegov prethodnik, Fransoa Bajru, svrgnut dan ranije.

Njemu je izglasano nepoverenje zato što je predložio da se za sledeću godinu budžet smanji za 43,8 milijardi evra.

„Očekujemo da će predsednički izbori 2027. godine dodatno ograničiti mogućnosti za fiskalnu konsolidaciju u bliskoj budućnosti i da postoji velika verovatnoća da će se politički zastoj nastaviti i nakon izbora“, saopštila je agencija.

Agencije Mudis i Standard end Purs će proceniti kreditni rejting zemlje u oktobru i novembru.

Izvor: Tanjug

Foto: Unsplash

14. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Telekom preuzima 18 lokalnih kablovskih operatera

by bifadmin 14. септембар 2025.

Državna telekomunikaciona kompanija planira da preuzme lokalne kablovske operatore u naredne dve godine

„Ovo je logičan kraj potpune konsolidacije tržišta kada mali lokalni operatori izlaze sa tržišta prodajom najvećem operatoru. Ukupno planiramo da preuzmemo 18 malih kablovskih operatora u sledeće dve godine“, navode iz Telekoma Srbija.

Konsolidacija tržišta je plan sa kojim je Telekom počeo još 2018. godine, a sa planiranim akvizicijama u naredne dve godine taj plan će biti zaokružen, što će Telekomu Srbija, kako je navedeno, omogućiti da u vremenu koje dolazi bude operator bez premca u ovom delu Evrope.

Pojedini medini su objavili da Telekom planira da kupi još pet manjih operatora u Srbiji i to: Nova Telnet bežične i kablovske telekomunikacije. Porodin, Media KDS Sombor, MSAT Inženjering Petrovac na Mlavi, Link 016 Lebane i KATV Čoka.

Izvor: Tanjug

Foto: Pixabay

14. септембар 2025. 0 komentara
2 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Zagađeni vazduh povećava rizik od razvoja demencije

by bifadmin 13. септембар 2025.

Naučnici sa Univerziteta Džon Hopkins otkrili su da sitne čestice zagađenog vazduha, poznate kao PM2.5, mogu podstaći nastanak razarajućih oblika demencije tako što izazivaju toksična taloženja proteina u mozgu.

Rezultati istraživanja objavljeni su 4. septembra u časopisu „Science“.

Studija je analizirala podatke o 56,5 miliona pacijenata u SAD-u u periodu od 2000. do 2014. godine. Zaključeno je da osobe koje žive u područjima s većim koncentracijama PM2.5 čestica imaju znatno veći rizik od razvoja Levi demencije, drugog najčešćeg oblika ove bolesti posle Alchajmera.

Eksperimenti na miševima potvrdili su nalaz – životinjama izloženim česticama odumirale su nervne ćelije, imale su smanjenu masu mozga i kognitivni pad. Kod genetski modifikovanih miševa, kojima je nedostajao protein alfa-sinuklein, ovakve promene nisu uočene, što upućuje na ključnu ulogu tog proteina u razvoju bolesti.

„Za razliku od starosti ili genetike, zagađen vazduh je faktor rizika koji se može menjati. Najvažnija poruka ove studije jeste da su politike čistog vazduha ujedno i politike zaštite zdravlja mozga“, izjavio je dr Xiaobo Mao, glavni autor istraživanja.

Koautor studije, profesor Ted Doson, dodao je da dokazi jasno pokazuju povezanost između kvaliteta vazduha i neurodegenerativnih bolesti.

„Potrebna je zajednička akcija kako bi se očuvao čist vazduh, jer je to jedan od najefikasnijih načina prevencije demencije.“

Naučnici ističu da rezultati imaju globalne implikacije – smanjenje emisija iz industrije i saobraćaja, bolje upravljanje požarima i ograničavanje korišćenja drva u domaćinstvima mogli bi značajno da doprinesu smanjenju širenja neurodegenerativnih bolesti širom sveta.

Izvor: 021.rs

Foto: Pixabay

13. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

U avgustu najviše poskupelo voće i nakit

by bifadmin 13. септембар 2025.

Inflacija je u avgustu blago usporila – potrošačke cene su, u poređenju sa istim mesecom prethodne godine, povećane za 4,7 odsto. Najviše je poskupelo voće, za 30,8 odsto, dok su nakit i satovi uvećali cenu za 27,1 procenat.

Međugodišnja inflacija na kraju 2024. bila je 4,3 odsto, da bi u januaru 2025. godine ubrzala na 4,6 procenata. U februaru je blago usporila na 4,5 odsto. Martovska međugodišnja inflacija je 4,4 procenta, a aprilska četiri odsto, da bi u maju usporila na 3,8 procenata. U junu je ponovo ubrzala na 4,6 odsto, a u julu dodatno – na 4,9 odsto. Sada je blago usporila na pomenutih 4,7 procenata.

Hrana je, za godinu dana, poskupela za 7,2 odsto. Podsetimo, međugodišnja stopa inflacije hrane samo mesec dana ranije, u julu, bila je 7,4 odsto, dok je u junu bila 6,7 procenata.

U avgustu ove godine u poređenju sa avgustom 2024. najviše je, za 30,7 odsto, poskupelo – voće, objavio je RZS. Podsetimo, julska međugodišnja stopa rasta cene voća bila je 35,7 procenata, a junska 31,6 odsto.

Grupa namirnica „kafa, čaj i kakao“ poskupela je za 23,8 odsto, dok je rast cena povrća bio 13,2 procenta.

Meso je za 12 meseci poskupelo 4,2 odsto (avgust ove u odnosu na avgust prošle godine).

Bezalkoholna pića poskupela su za 12,5 odsto.

Prevoz putnika železnicom za godinu dana poskupeo za 23,8 odsto, a nakit i satovi za – 27,1 odsto.

Zdravlje

Kada je reč o inflaciji u oblasti zdravlja, najveći procenat poskupljenja, od 7,8 odsto, beleže medicinske usluge.

Stomatološke usluge skuplje su za šest odsto, zdravstvene nebolničke usluge skuplje su za 5,2 odsto, dok su lekovi poskupeli za 5,6 procenata, stoji u izveštaju RZS.

Veterinarske i druge usluge za životinje za godinu dana poskupele su 15,4 odsto.

Odvođenje otpadne vode skuplje 13,8%

Snabdevanje vodom i ostale stambene usluge poskupele su 12,2 odsto – snabdevanje vodom za 12,1 odsto, a odvođenje otpadne vode za 13,8 odsto, dok je odnošenje smeća poskupelo za 11,6 procenata.

Stvarne stambene rente su za godinu dana, od prošlog do ovog avgusta, porasle za 3,3 procenta.

Paket-aranžmani za 12 meseci uvećali su cenu za 15,3 odsto.

Energenti

Električna energija za domaćinstvo nije menjala cenu od novembra 2023, dok je gas od prošlog do ovog avgusta skuplji za 0,5 odsto.

Daljinsko grejanje skuplje je za 5,4 odsto.

I dalje su jeftinija samo čvrsta goriva – u avgustu 2025. u odnosu na avgust 2024. cena ogreva je pala neznatno – svega za 0,7 odsto.

Podsetimo, najveće poskupljenje ogreva zabeleženo je u decembru 2022. u odnosu na isti mesec 2021 – tada su čvrsta goriva poskupela za čak 51,4 odsto.

Mesečna inflacija 0,2%

Cene proizvoda i usluga lične potrošnje u avgustu 2025. godine, u odnosu na jul 2025. godine, u proseku su više za 0,2 odsto.

„Posmatrano po glavnim grupama proizvoda i usluga klasifikovanih prema nameni potrošnje, u avgustu 2025. godine, u odnosu na prethodni mesec, rast cena je zabeležen u grupama Rekreacija i kultura (0,9%), Restorani i hoteli (0,8%), Hrana i bezalkoholna pića (0,6%), Zdravlje (0,4%), Oprema za stan i tekuće održavanje (0,2%) i Stanovanje, voda, električna energija, gas i ostala goriva (0,1%). Pad cena je zabeležen u grupi Odeća i obuća (-1,0%) i Transport (-0,4%)“, naveo je RZS.

Cene ostalih proizvoda i usluga nisu se bitnije menjale.

U poređenju sa decembrom 2024. godine cene u avgustu 2025. povećane su u proseku za 3,5 odsto.

Izvor: N1

Foto: Pixabay

13. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
  • Globalni kapital sve češće ima prezime
  • Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70 milijardi evra
  • Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
  • Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit