NAJNOVIJE
Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
Globalni kapital sve češće ima prezime
Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70...
Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni
Najbogatiji investitori postepeno se pomeraju sa Severne Amerike ka...
Koliko godišnje dajemo na participaciju za preglede i lekove?
Srbija na 12. mestu rang liste najboljih kuhinja na...
Da li su hakeri zaista u posedu podataka o...
Prosečna plata ponovo ne pokriva zvaničnu prosečnu korpu
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Politika i društvoVesti

Ne postoji nijedan zakon koji reguliše prisutnost mikroplastike u hrani i piću

by bifadmin 12. септембар 2025.

Samo jedna flaša vode može sadržati stotine hiljada čestica plastike, a hrana poput pakovanog mesa, sira, voća i povrća dodatno je kontaminirana pri svakodnevnom otvaranju ambalaže, izjavila je stalna izvestiteljka za bezbednost hrane Evropskog parlamenta Biljana Borzan.

Kako bi se utvrdili stvarni rizici i otvorio put zakonskoj regulativi, Borzanova je u svojstvu šefice Evropskog parlamenta za odnose sa EFSA-om zatražila od Agencije najopsežnije istraživanje o uticaju mikroplastike na ljudsko zdravlje do sada.

Deca izložena mikroplastici od začeća do smrti

– Naša deca su prva generacija koja je izložena mikroplastici od začeća do smrti. Istraživanja pokazuju da mikroplastika može ući u mozak, povećati rizik od Alchajmerove i Parkinsonove bolesti, ugroziti plodnost i razvoj fetusa, te doprineti razvoju dijabetesa i moždanog udara. Plastika je postala tihi otrov našeg svakodnevnog života – poručila je Borzanova. Ona je upozorila da danas ne postoji nijedan zakon koji reguliše prisutnost mikroplastike u hrani i piću. Kako je rekla, ovo je istorijski trenutak jer će se po prvi put tačno utvrditi koliko plastike unosimo, kako ona utiče na naše telo, posle čega bi se mogli postaviti i temelji prvog evropskog zakona o mikroplastici u hrani.

– Generacije su pile vodu iz olovnih cevi, gradile kuće od azbesta i pušile u avionima. Sve je to tada izgledalo bezopasno dok nismo videli strašne posledice. Mikroplastika je nova tema i još uvek možemo da promenimo situaciju – rekla je Borzanova. Stalna izvestiteljka o bezbednosti hrane je upozorila da su dosadašnja saznanja o prisutnosti mikroplastike u telu alarmantna i najavila je najopsežnija istraživanja do sada koje će na njenu inicijativu sprovesti Evropska agencija za bezbednost hrane (EFSA).

– Mikroplastika je postala pitanje ljudskog zdravlja. Pronađena je u krvi, plućima, pa čak i u mozgu. Čestice plastike otkrivene su i u majčinom mleku i posteljici, što znači da prelaze generacije i pogađaju i one koji još nisu rođeni. Najviše me brine što je mikroplastika nađena i u formulama za bebe, ali i u majčinom mleku u gotovo 40 odsto uzoraka. To je podatak koji bi trebalo da zabrine svakog od nas – upozorila je Borzanova.

Kako je plastika ušla u krv

Da podsetimo na činjenice iz 2022, britanski „Gardijan“ je saopštio da je prvi put u ljudskoj krvi otkrivena mikroplastika poreklom iz boca za piće, upakovane hrane i plastičnih kesa. Istraživači sa jednog univerziteta u Amsterdamu su analizirali uzorke krvi 22 učesnika, a 80 odsto njih sadržalo je plastične čestice. Pronađena je PET plastika (polietilen-tereftalat), koja se prvenstveno koristi kao ambalaža za bezalkoholna pića, sokove i vode i to u 50 odsto uzoraka. Polistiren, koji se obično koristi u prehrambenoj industriji kao pribor za jednokratnu upotrebu, šolje i posude, pronađen je u 36 odsto uzoraka. Polietilen, koji se koristi za namirnice i kese za smeće, otkriven je u 23 odsto uzoraka.

– Ovo istraživanje je prva indikacija da imamo polimerne čestice u krvi i svakako treba da budemo zabrinuti zbog toga – izjavio je za „Gardijan“ istraživač ekotoksikolog. Ta plastika je odnekud morala da uđe u krvotok, dakle, po svemu sudeći, mi jedemo mikroplastiku koja je u hrani ili je unosimo kada pijemo tečnost.

Stručnjaci upozoravaju da je plastika oko nas već čitav vek. Pre desetak godina je nakon saznanja da je BPA, bisfenol A supstanca koja se dodaje plastici, kancerogen pokrenuta akcija da se BPA izbaci iz svih proizvoda od plastike. Pitanje je koliko je drugih komponenti plastike opasno po zdravlje, a hteli, ne hteli – u nama već postoji mikroplastika.

Izvor: Blic Biznis/ Politika

Foto: Pixabay

12. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Kako uništiti bankovnu karticu koja je istekla?

by bifadmin 12. септембар 2025.

Pravilno uništavanje je obavezno jer bankovne kartice sadrže osetljive podatke

Stara EC- ili giro-kartica više ne važi, a nova je spremna da zauzme mesto u vašem novčaniku. Međutim, budite oprezni jer staru karticu nikako ne bi trebalo da bacite u kantu za smeće.

Pravilno uništavanje je obavezno jer bankovne kartice sadrže osetljive podatke i ako završe u pogrešnim rukama može da dođe do zloupotrebe.

Uništavanje podataka

Pre nego što karticu odložite, morate da je učinite neupotrebljivom. Imena, brojevi, čip i magnetska traka moraju biti uništeni. Najjednostavnije rešenje su makaze – bitno je da se preseče čip i traka. Tek tada kartica postaje bezopasna.

Gde odložiti ostatke kartice?

Banka – poslovnice preuzimaju stare kartice i šalju ih na reciklažu.

Onlajn banke – mnoge nude opciju povrata, uz obaveštenje u aplikaciji ili internet-bankarstvu.

Reciklažna dvorišta – prihvataju čip-kartice kao elektronski otpad.

Supermarketi i prodavnice elektronike – u kutije za elektronske uređaje moguće je ubaciti karticu, ali tek nakon što je isečena.

Zašto kartice ne smeju u kućni otpad?

Bankovne kartice spadaju u elektronski otpad jer sadrže mikročip.

Pored plastike, u njima se nalaze metali poput bakra i zlata. Ako završe na deponiji, oslobađaju se štetne materije koje ugrožavaju zdravlje i okolinu.

Izvor: 24sedam

Foto: Pixabay

12. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

CPE: Kolika je plata dovoljna za život?

by bifadmin 12. септембар 2025.

S obzirom da je Vlada danas donela odluku o visini minimalne zarade za narednu godinu, Centar za politike emancipacije (CPE) uradio je novi obračun plate za život, na osnovu inflacije u 2024. godini.

Minimalac će sledeće godine iznositi 64.554 dinara, a prema računici CPE, plata koja je dovoljna da pokrije osnovne socijalne i egzistencijalne potrebe radnika i njihovih porodica, baš onako kako minimalnu zaradu opisuju i naš Zakon o radu i standardi Međunarodne organizacije rada iznosi 150.670 dinara.

„Iako se jaz između minimalne zarade i plate za život smanjuje, on i dalje ostaje veliki. Aktuelna minimalna zarada u proseku iznosi 54.200 dinara i pokriva 36 odsto onoga što je dovoljno za život“, navodi se u saopštenju CPE.

Oni napominju da svako povećanje minimalnih zarada, koje se trenutno nalaze ispod praga rizika od siromaštva za tročlano domaćinstvo, treba gledati kao pozitivnu tendenciju.

„Međutim, minimalna zarada bi trebalo da budu garant da radnici i radnice ne budu u riziku od siromaštva, a to nije slučaj – minimalna zarada i dalje nije dovoljna da zadovolji osnovne potrebe ljudi. Zato nam je potrebna procena plate za život i razvojna politika koja će imati za cilj da svima obezbedi dostojanstvene zarade od kojih se živi, a ne preživljava“, ističu u ovoj organizaciji.

Obračun plate za život rađen je na osnovu istraživanja međunarodne mreže Clean Clothes Campaign koja okuplja organizacije i sindikate iz celog sveta u borbi za bolje uslove rada u industriji tekstila.

Izvor: Danas Online

Foto: Pixabay

12. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

BIZIT konferencija 2025: „Rešenja, ne izgovori“ – dve dana praktičnih tehnoloških inovacija u Beogradu

by bifadmin 12. септембар 2025.

BIZIT konferencija se vraća 4. i 5. novembra u Hotel Metropol Palace u Beogradu, sa jasnim ciljem da učesnicima pruži konkretna rešenja, umesto teorijskih izgovora. Pod sloganom „Rešenja, ne izgovori“, konferencija okuplja profesionalce, IT stručnjake, menadžere i inovativne preduzetnike koji žele da unaprede svoje poslovanje kroz tehnologiju.

Poseban fokus biće na tehnologijama koje omogućavaju optimizaciju procesa, poboljšanje efikasnosti, unapređenje korisničkog iskustva i jačanje konkurentnosti kompanija u digitalnom okruženju.

Prvi dan – 4. novembar: Data centri, Cyber Security i Smart World

Prvi dan fokusira se na infrastrukturu budućnosti: od naprednih sistema upravljanja podacima i skladištenja, preko efikasnosti i energetske optimizacije data centara, do cloud computinga i virtualizacije. Učesnici će diskutovati o aktuelnim izazovima sajber sigurnosti – prevenciji sajber napada, zaštiti mreža i podataka, bezbednosti mobilnih i IoT uređaja, kao i o razvoju novih tehnologija u ovom segmentu. Poseban prostor biće posvećen pametnim gradovima i Internetu stvari (IoT), koji oblikuju naš svakodnevni život.

Drugi dan – 5. novembar: Poslovni softver, marketing i Smart World

Drugi dan konferencije vodi učesnike kroz praktična rešenja za poslovanje i digitalnu transformaciju. Fokus će biti na ERP i CRM sistemima, DMS i WMS rešenjima, integraciji poslovnih sistema i automatizaciji procesa, ali i na e-commerce i e-banking rešenjima.

Pored toga, biće obrađene teme iz oblasti digitalnog marketinga, analize podataka i uticaja društvenih mreža, kao i primena kolaboracijskih alata u virtuelnom okruženju. Drugi dan takođe pruža uvid u inovacije u e-zdravlju i zelenoj energiji, sa praktičnim primerima primene u realnom poslovanju.

BIZIT 2025 nije samo prilika za učenje – ovo je mesto gde se stvaraju kontakti, razmenjuju iskustva i otkrivaju rešenja koja mogu odmah da se primene. Učesnici će imati priliku da se povežu sa liderima i stručnjacima iz regiona, razmene iskustva i najbolje prakse, ali i da otkriju najnovije tehnologije i softverska rešenja koja oblikuju budućnost poslovanja.

Svi učesnici će izaći sa konferencije sa jasnim idejama i praktičnim smernicama za unapređenje svojih organizacija.

12. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Некатегоризовано

Apatinska pivara predstavila najnoviji Izveštaj o održivom razvoju

by bifadmin 12. септембар 2025.

Apatinska pivara, članica Molson Coors Grupe, tradicionalno je i ove godine objavila svoj godišnji Izveštaj o održivosti pod nazivom „Dali smo održivu reč“, koji prikazuje najznačajnije rezultate u oblasti održivog poslovanja tokom prethodne godine. Ovaj izveštaj još jednom potvrđuje posvećenost pivare očuvanju resursa, energetskoj efikasnosti, društvenoj odgovornosti i primeni principa cirkularne ekonomije u svakodnevnim operacijama.

Održivost kao ključna poslovna vrednost

Održivost je već decenijama sastavni deo poslovanja Apatinske pivare, kako na lokalnom, tako i na globalnom nivou. Pivara kontinuirano unapređuje procese proizvodnje, efikasno upravlja vodnim resursima i energijom, smanjuje emisije štetnih gasova i promoviše odgovornu konzumaciju.

„U godini iza nas nastavili smo da gradimo održiv i odgovoran biznis, vodeći računa o ravnoteži između poslovnog rasta, brige o ljudima i očuvanja životne sredine. Ulagali smo u inovacije, razvoj zaposlenih i održive tehnologije, svesni da svaki korak koji danas preduzmemo ostavlja trag u budućnosti. Naš Izveštaj o održivosti je više od pregleda rezultata – to je potvrda naše posvećenosti da zajedno sa partnerima i zajednicom stvaramo dugoročnu vrednost“, izjavio je Igor Vukašinović, generalni direktor Apatinske pivare.

Šta sve izlazi iz Apatinske pivare, a nije pivo?

Apatinska pivara već decenijama pokazuje da održivo poslovanje ne znači samo očuvanje resursa, već i cirkularnu ekonomiju na delu.

Pored vrhunskih pivskih brendova, iz pivare kroz proces proizvodnje svakodnevno izlazi i niz korisnih resursa i nusproizvoda koji pronalaze svoju novu svrhu:

• Biogas, dobijen preradom otpadnih voda, koristi se za proizvodnju električne i toplotne energije putem kogenerativnog postrojenja, koje zadovoljava energetske potrebe ekvivalentne potrošnji oko 200 domaćinstava. Toplotna energija se vraća u proces proizvodnje, čime se zatvara krug energetske samoodrživosti.

• Solarna elektrana, postavljena na krovovima proizvodnog pogona, kao i na krovu postrojenja za preradu otpadnih voda, godišnje proizvodi gotovo milion kilovat-sati struje – dovoljno da zadovolji potrebe oko 250 domaćinstava i smanji emisiju CO₂ za više od 1.200 tona.

• Treber (pivski trop), nusproizvod u procesu proizvodnje, bogat vlaknima i proteinima, koristi se kao stočna hrana.

• Pleva iz slada, koja se ranije odlagala, sada se koristi za proizvodnju peleta – samo tokom prošle godine je 35 tona ovog otpada dobilo novu svrhu i sprečeno je njihovo odlaganje. Na otpad se ne šalju ni otpadne etikete ni biološke sirovine koje se šalju na kompostiranje.

• Biokompost, nastao iz procesa prerade otpadnih voda, koristi se za oplemenjivanje zemljišta na organskim zasadima maline u Čonoplji, zatvarajući još jedan krug održivosti – od pivare do organske proizvodnje.

Ljudi, zajednica i društvena odgovornost

Sa vizijom „Ljudi su nam uvek na prvom mestu“, Apatinska pivara aktivno gradi inkluzivnu radnu sredinu i pruža podršku zaposlenima u postizanju ravnoteže između posla i privatnog života. Kompanija je nosilac prestižnog Family Friendly sertifikata, a proteklih nekoliko godina dobija priznanje Top Employer, potvrđujući vrednost i uspešnost svih napora usmerenih na brigu o zaposlenima.

Pivara već 19 godina sprovodi kampanju „Kad pijem ne vozim“ u saradnji sa Upravom saobraćajne policije i Agencijom za bezbednost saobraćaja, promovišući bezbednost i odgovornu konzumaciju alkohola. Takođe, kroz projekat „Reciklirajte i Vi“, u saradnji sa partnerima, podiže svest o važnosti reciklaže i pravilnog odlaganja ambalažnog otpada.

Apatinska pivara kontinuirano dokazuje da je održivost više od obaveze – to je investicija u bolju budućnost. Kroz implementaciju principa cirkularne ekonomije i energetsku tranziciju, kompanija ostavlja konkretan, pozitivan trag i služi kao primer kako industrija može doprineti zdravijoj životnoj sredini i snažnijoj zajednici.

12. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Kompanija DDOR svečano obeležila 80 godina postojanja

by bifadmin 12. септембар 2025.

DDOR osiguranje, jedna od vodećih osiguravajućih kompanija u Srbiji, s ponosom je obeležila 80 godina uspešnog poslovanja. Ovaj jubilej predstavlja svedočanstvo kontinuiteta, poverenja i posvećenosti kompanije svojim klijentima, partnerima i zaposlenima od 1945. godine do danas.

Izuzetno posećena proslava, održana 10. septembra u kompleksu Belog dvora u Beogradu, okupila je mnogobrojne poslovne partnere, predstavnike državnih institucija, članove diplomatskog kora, italijanskih poslovnih asocijacija, medijske poslenike i zaposlene u kompaniji. Ugledni gosti su imali priliku da u izvanrednom ambijentu uživaju u svečanom programu, koji je, između ostalog, uključio projekciju filma o 80 godina DDOR-a, kao i nastupe renomiranih muzičkih umetnika.

Tokom osam decenija, DDOR je prošao izvanredan put kontinuiranog rasta – od državnog osiguravajućeg instituta do moderne osiguravajuće kompanije, danas ponosnog člana vodeće italijanske grupe Unipol. Ovaj jubilej je potvrda transformacije, vizije i predanosti svih koji su doprinosili razvoju kompanije.

„Putovanje DDOR-a počelo je davno, a kompanija je od tada prešla mnogo više od hiljadu milja. Prošla je kroz periode koji su oblikovali ovu zemlju, savladavala teške izazove koji su zahtevali istrajnost, prilagodljivost i zajednički trud, uvek težeći da doprinese pozitivnim promenama u regionu. Verujem da smo daleko stigli, da smo se uspešno prilagođavali promenama, i postavili čvrste temelje za budućnost kompanije, zahvaljujući podršci naše Grupe i vrednostima i principima koje delimo.“, rekao je, pozdravljajući goste na obeležavanju značajnog jubileja, predsednik Izvršnog odbora DDOR osiguranja, Frančesko Maši /Francesco Masci/.

Kompanija DDOR osiguranje nastavlja s dugoročnom poslovnom strategijom koja je zasnovana na ključnim vrednostima – poverenju, odgovornosti i posvećenosti, spremna da u narednim decenijama svojim klijentima pruži još više sigurnosti svake vrste.

12. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

ECB zadržala kamatnu stopu na 2 odsto

by bifadmin 12. септембар 2025.

Evropska centralna banka (ECB) je zadržala kamatne stope na dosadašnjem nivou, budući da je inflacija ponovo pod kontrolom i da ekonomija podnosi američke carine bolje od očekivanja.

Savet ECB je referentnu kamatnu stopu ostavio na nivou od 2,0%, na sastanku u sedištu Banke u Frankfurtu.

Fokus u Evropi je premešten na fiskalnu krizu u Francuskoj i na svaku moguću ulogu ECB u suzbijanju potencijalnih tržišnih previranja koja bi mogla da nastanu usled nekontrolisanog deficita te zemlje i političke blokade.

Odluke „od sastanka do sastanka“

Predsednica ECB Kristin Lagard rekla je posle sastanka da se odluke o kamatnim stopama donose „od sastanka do sastanka“ i da Banka „nije na unapred određenom putu“.

Banka ostaje pri svom stavu iako su američke Federalne rezerve ostavile otvorenu mogućnost da smanje kamatne stope na sastanku 17. septembra.

Dvadeset zemalja koje koriste evro, i za koje ECB određuje kamatne stope, u drugom tromesečju su ostvarile rast od 0,1% u poređenju sa prethodnim, što je skroman rezultat, ali je ipak izbegnuta recesija uprkos poremećajima izazvanim novim i višim carinama koje je uveo predsednik SAD Donald Tramp.

Evropska komisija je donekle umirila atmosferu time što je u pregovorima sa SAD dogovorila da gornja granica američkih carina na evropsku robu bude 15 odsto. Iako je to daleko više od američkih carina na evropsku robu pre Trampa, on je pretio još višim stopama, a sporazum daje određenu sigurnost da će trgovina biti nastavljena, iako sa višim troškovima.

ECB je naglo podigla kamatne stope radi borbe protiv naglog naleta inflacije u periodu od 2021. do 2023. godine, a zatim ih je smanjivala pošto je inflacija vraćena pod kontrolu i pošto se povećavala zabrinutost oko rasta.

Više kamatne stope obuzdavaju inflaciji, ali mogu da uspore rast, dok niže kamatne stope mogu da stimulišu ekonomsku aktivnost jer zaduživanje čine jeftinijim.

Inflacija u evrozoni je iznosila 2,1 odsto u avgustu, što je blizu cilja ECB da bude na nivou od 2,0 odsto. Budući da se održava, nije bilo velikog pritiska da se kamatne stope danas promene. Analitičari navode da je još jedno njihovo smanjenje moguće u narednim mesecima.

Izvor: Beta

Foto: Pixabay

12. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusPolitika i društvo

Zašto japanski radnici sve češće angažuju agencije za davanje otkaza?

by bifadmin 11. септембар 2025.

U japanskoj poslovnoj kulturi pregalaštvo zaposlenih se podrazumeva, kao i njihova maltene doživotna lojalnost poslodavcu. Zato za mnoge Japance davanje otkaza predstavlja neprijatnost koju žele da izbegnu.

Upravo iz tog razloga od 2017. godine u zemlji izlazećeg sunca postoje agencije za davanje otkaza. Kada ih radnik prvi put angažuje njihova usluga košta oko 150 dolara, odnosno kao jedna skuplja večera u restoranu, a za svako sledeće angažovanje dobijaju se značajni popusti. Za taj novac radnik zapravo unajmljuje nekoga ko će okončati njegov radni odnos.

Šefovi koji cepaju pisma o otkazu

Ali, zašto je uopšte prekidanje radnog odnosa problematično za Japance?

Pre svega zato što je ovaj narod navikao da decenijama, ako ne i doživotno, radi za jednog poslodavca. Čak i kada to podrazumeva trpljenje mobinga, uvreženo je mišljenje da je sramota napustiti siguran posao.

Ti sigurni poslovi pak nisu ni nalik našima koji se dobijaju u državnim i javnim preduzećima preko političkih veza, a koji ne podrazumevaju čak ni obavezu dolaska u kancelariju a kamoli posedovanje ikakvih znanja i veština potrebnih za obavljanje posla.

Za razliku od sigurnih poslova u Srbiji, u Japanu se oni obično rade po 12 sati dnevno i postoji vrlo stroga hijerarhija koja šefovima daje neproporcionalnu moć nad ostalim zaposlenima. To znači da radnik mora da uradi sve što mu šef zatraži, kakvim god tonom ili gestom on to zatražio.

Prema svedočenju japanskih radnika, retko ko se uopšte usudi da pita šefa da izađe s posla na vreme jer se to smatra sramotom i nepoštovanjem. I davanje otkaza može biti neprijatno a ponekad se dešava i da šef pocepa pismo o otkazu i primora radnika da ostane u firmi, naravno pod još gorim uslovima nego do tada. Pored toga, za radnike to može biti korak nazad u karijeri jer je pokazatelj njegove “nelojalnosti” poslodavcima.

Generacija Z donosi revoluciju i u kancelarije

Ipak, sve je više mladih ljudi koji se odlučuju da daju otkaz. Oni su najbrojnija klijentela nekih stotinak agencija za davanje otkaza u zemlji izlazećeg sunca. Broj klijenata ovih agencija drastično je porastao posle pandemije jer tada su ljudi koji su radili od kuće shvatili koliko je iscrpljujuće boraviti po ceo dan u kancelarijama i koliko im je zapravo poremećen balans između privatnog i poslovnog života.

Jedna od poznatijih agencija ove vrste je tokijska Momuri iz koje kažu da su za dve i po godine postojanja imali 350.000 onlajn konsultacija vezanih za davanje otkaza i podneli otkaze u 20.000 slučajeva. Oko 60% njegovih klijenata činili su mladi radnici, u dvadesetim i tridesetim godinama.

Oni prednjače iz nekoliko razloga ali glavni je taj što Generacija Z ima drugačija očekivanja od svog života kao i drugačiju radnu etiku, dok je veliki broj japanskih preduzeća nastao posle Drugog svetskog rata kada radnička prava nisu baš bila prioritet. Nažalost, ta preduzeća su zadržala praksu kreativnog shvatanja radničkih prava.

Nestašica radne snage otežava davanje otkaza

U međuvremenu je stasala generacija kojoj su bitna ne samo radnička prava već i poštovanje njih samih ali i njihovog slobodnog vremena, adekvatna plata za sopstveni rad… Istini za volju, mladi, odnosno predstavnici Generacije Z, su takvi svuda u svetu, ali na zapadu im nije problem da menjaju poslove, dok u Japanu to ide malo teže.

Prema rečima rukovodstva Momurija, razlog tome je, između ostalog, i hronična nestašica radne snage uzrokovana belom kugom. Zbog nje se japanski poslodavci po svaku cenu trude da zadrže radnike, pa osim raznoraznim spletkama i pravnim začkoljicama, to nekad čine i zastrašivanjem. Dešava se i da traže od zaposlenih da nađu svoju zamenu kako bi uopšte mogli da napuste preduzeće. Problem sa davanjem otkaza nemaju samo oni koji su zaposleni za stalno, već i ljudi koji rade po ugovoru.

Tu nastupa Momuri, čiji posao je da umesto radnika “završi” njegov otkaz. Ovim poslom se bavi njegovih 50 agenata, međutim kompanija zapošljava i pravnike za slučaj da poslodavac iskomplikuje taj proces. Davanje otkaza traje uglavnom između 20 i 30 minuta a reakcije poslodavaca su različite. Mali broj njih shvati zašto radnik daje otkaz i izvini se za svoje ponašanje koje je dovelo do njega, ali ima i onih koji počnu da prete ne samo zaposlenom koji daje otkaz već i njegovim posrednicima.

Foto: lacheev, Depositphotos

11. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

MaxBet obezbedio bolje uslove boravka za osobe sa teškoćama u razvoju u Zrenjaninu

by bifadmin 11. септембар 2025.

Kompanija MaxBet obezbedila bolje uslove za korisnike Dnevnog boravka za osobe sa teškoćama u razvoju u Zrenjaninu, koji funkcioniše u okviru Centra za pružanje usluga socijalne zaštite „Most“. Donacijom novih stolica za letnju baštu i garnitura za sedenje na terasi, korisnicima je omogućen prijatniji, udobniji i funkcionalniji prostor za svakodnevne aktivnosti.

„Naša misija je da neprekidno doprinosimo zajednici u kojoj živimo i radimo. Donacijom Dnevnom boravku u Zrenjaninu nastavljamo kontinuitet društveno odgovornih akcija, kojima želimo da poboljšamo kvalitet života naših sugrađana. Od humanitarnih i ekoloških projekata do ovakvih lokalnih inicijativa, nastavljamo da gradimo bolje okruženje za sve,“ izjavio je Savo Bakmaz, generalni direktor kompanije MaxBet.

Ova inicijativa deo je dugoročnog opredeljenja MaxBeta da ulaže u zajednice širom Srbije u kojima posluje. Pored ove donacije, kompanija je prethodnih godina realizovala brojne CSR projekte – od akcija dobrovoljnog davanja krvi u okviru kampanje “Život je krv”, u kojima je prikupljeno na hiljade jedinica krvi, čestih donacija zdravstvenim institucijama i podizanja svesti o zdravlju muškaraca, do ekoloških projekata poput sadnje hiljada stabala u saradnji sa sportistima i lokalnim zajednicama.

11. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaНекатегоризовано

Ministarka trgovine kaže da je većina trgovinskih lanaca ograničila marže

by bifadmin 11. септембар 2025.

Prema rečima Jagode Lazarević, inspekcija je utvrdila da većina trgovinskih lanaca obuhvaćenih merom ograničenih marži poštuje tu meru.

Da podsetimo, krajem avgusta je Vlada Republike Srbije donela Uredbu o posebnim uslovima za obavljanje trgovine za određenu vrstu robe, koja će važiti šest meseci od 1. septembra ove godine. Tom uredbom se ograničavaju trgovačke marže za određenu robu jer je procenjeno da se trgovci u njenu cenu ugrađuju više nego što bi trebalo.

Uredba se odnosi uglavnom na osnovne namirnice poput mleka, mesa, bezalkoholnih pića, voća i povrća, hlebova, smrznutih proizvoda, brašna, testenina i sličnih, ali i na kućnu hemiju, ličnu kozmetiku, hranu i pelene za bebe. U njoj piše da najviša stopa marže u trgovini na malo, obračunata na prodajnu cenu bez poreza na dodatu vrednost, ne može biti veća od 20%.

Koliko se i kako ona sprovodi ministarka unutrašnje i spoljne trgovine objasnila je za Tanjug. Kako kaže Lazarević, na početku primene uredbe utvrđeno je da ju je najveći broj trgovaca ispoštovao, kao i da je nadležnima dostavljao svoje cenovnike. To su utvrdili inspektori koji su posetili 82 prodajna objekta najvećih trgovinskih lanaca.

Dodala je da da u trgovinskom lancu „Veropoulos“ mera nije u potpunosti sprovedena. Naime, ovaj lanac nadležnima nije dostavio cenovnike u roku, ali su inspektori u njegovim objektima utvrdili da su cene ipak korigovane. Još uvek je u toku postupak inspekcije kako bi se otkrilo da li se „Veropoulos“ zaista pridržava ograničenja marži.

Kupci se žale da više nema sniženja

Ono što su građani po stupanju uredbe na snagu mogli da primete je da otkada su korigovane cene više gotovo da i nema velikih sniženja u prodavnicama. Ministarka je rekla da su se kupci već žalili zbog toga i dodala da je cilj ove mere bio da cene u marketima budu niže, a da se akcijska sniženja nastave.

“Međutim, od jednog broja proizvođača, odnosno dobavljača, dobili smo informacije da su oni trgovinskim lancima nudili nastavak akcijskih sniženja na svoju robu koju bi sami dobavljači finansirali, ali su pojedini trgovci to odbili”, rekla je Lazarević.

Ipak, dodala je, neki trgovinski lanci nisu prestali sa sniženjima ni posle 1. septembra i kao pozitivan primer navela je brendove Merkator i Idea. Zato je savetovala potrošače da prate cene u različitim trgovinskim lancima. Prema njenim rečima, ideja Vlade nije ni bila da u svim lancima budu iste cene i da akcijska sniženja budu iskoordinisana, već je to stvar koju tržište samo treba da reguliše.

Izvor: Tanjug

Foto: Markus Spiske, Unsplash

11. септембар 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
  • Globalni kapital sve češće ima prezime
  • Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70 milijardi evra
  • Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
  • Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit