NAJNOVIJE
Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
Globalni kapital sve češće ima prezime
Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70...
Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni
Najbogatiji investitori postepeno se pomeraju sa Severne Amerike ka...
Koliko godišnje dajemo na participaciju za preglede i lekove?
Srbija na 12. mestu rang liste najboljih kuhinja na...
Da li su hakeri zaista u posedu podataka o...
Prosečna plata ponovo ne pokriva zvaničnu prosečnu korpu
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
VestiZabava

Prvi svetski milijarder koji je postao simbol američkog kapitalizma

by bifadmin 30. август 2025.

Kada se danas pomisli na milijardere, uglavnom se spominju imena poput Džefa Bezosa, Ilona Maska ili čak Tejlor Svift. Međutim, daleko pre njih, put je utabao čovek koji je postao simbol američkog kapitalizma – Džon D. Rokfeler, prvi svetski milijarder.

Rođen 1839. u skromnoj porodici u Njujorku, odrastao je uz majku koja mu je usadila radne navike, dok je otac, putujući trgovac sumnjivog morala i reputacije, retko bio kod kuće. Još kao dečak, Džon Rokfeler je pokazivao preduzetnički duh, uzgajao je ćurke, prodavao slatkiše i radio sitne poslove za komšije.

Sa 16 godina dobio je prvi pravi posao – kao pomoćni knjigovođa u jednoj trgovačkoj firmi u Klivlendu, za dnevnicu od 50 centi. Već nekoliko godina kasnije, sa 20 godina, pokrenuo je sopstvenu firmu za prodaju hrane. Ubrzo se dogodilo nešto što će mu odrediti sudbinu, u Pensilvaniji je otkrivena nafta.

Uspon u naftnoj industriji

Dok su drugi jurili da buše, Rokfeler je shvatio da je budućnost u preradi. Otvorio je rafineriju u Klivlendu, a već za dve godine ona je postala najveća u regionu. Godine 1870, zajedno sa bratom Vilijamom i Henrijem Flaglerom, osnovao je „Standard Oil“ – kompaniju koja će obeležiti čitavu epohu.

Kerozin, poznat kao „svetlost siromašnog čoveka„, bio je najtraženiji proizvod. Rokfeler je brzo osvojio američko tržište, a njegova kompanija zapošljavala je naučnike koji su otkrivali nove načine da iskoriste nusproizvode prerade nafte, poput benzina i maziva.

Njegova poslovna taktika bila je neumoljiva, kupovao je konkurenciju, sklapao tajne dogovore sa železnicama i koristio svaku priliku da učvrsti monopol. Do 1882. „Standard Oil“ je kontrolisao čak 90% američke nafte.

Uspon nije prošao bez otpora. Rokfeler je u štampi prikazivan kao nemilosrdni magnat, a novinarka Ida Tarbel napisala je seriju tekstova u kojima je raskrinkala njegove metode i podsmevala se prošlosti njegovog oca.

Početkom 20. veka na scenu stupa predsednik Teodor Ruzvelt, odlučan da „razbije trustove“. Vlada je 1904. podnela antimonopolski tužbu protiv kompanije „Standard Oil“. Posle dugog procesa, 1911. Vrhovni sud SAD presudio je da je kompanija prekršila Šermanov antimonopolski zakon i naredio njeno razbijanje na više manjih firmi.

Iako je izgubio monopol, Rokfeler je izašao još bogatiji, jer su nove kompanije, nastale iz matice „Standard Oil“, postale današnji giganti „Exxon“, „Chevron“ i „Mobil“. Do kraja života bio je simbol američkog kapitalizma, ali i kontroverzni lik – za jedne vizionar, za druge oličenje beskrupulozne pohlepe.

Umro je 1937. godine, a procene njegove imovine variraju – od 30 milijardi do čak 400 milijardi dolara u današnjim vrednostima. Bez obzira na brojke, jedno je sigurno: Džon D. Rokfeler zauvek je promenio način na koji svet razume bogatstvo, moć i granice kapitalizma.

Izvor: Blic

Foto: Pixabay

30. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Deficit 5,1 milijardu evra, povećan za 7,8% u poređenju sa istim periodom prethodne godine

by bifadmin 30. август 2025.

Proizvodnju u julu povukla energetika i automobilska industrija, kod izvoza smanjen deficit a u turizmu više podbacili domaći gosti

Industrijska proizvodnja u Srbiji u julu ove godine veća je za 5,5% u odnosu na jul prošle godine, objavio je danas Republički zavod za statistiku..

U odnosu na prosek cele 2024. veća je za 3,1%, a u periodu januar-jul ove godine, u poređenju sa istim periodom 2024. godine, veća je za 3%.

Posmatrano po sektorima, u julu je u odnosu na isti mesec 2024. godine zabeležen rast u snabdevanju električnom energijom, gasom od 14,3%, u rudarstvu 12,9% a u prerađivačkoj industriji 3,2%.

Podaci o industrijskoj proizvodnji po namenskim grupama, pokazuju da je došlo do rasta u proizvodnji intermedijarnih proizvoda, osim energije, za 8,7%, energije, za 7,1%, kapitalnih proizvoda, za 3,2% i netrajnih proizvoda za široku potrošnju, za 2,7% dok je pad zabeležen u proizvodnji trajnih proizvoda za široku potrošnju, i to za 10,5%.

Obim industrijske proizvodnje u julu ove u odnosu na jul prošle godine zabeležio je rast kod 17 oblasti, čije je učešće u strukturi industrijske proizvodnje 81% a pad kod 12 oblasti, koje u u strukturi industrijske proizvodnje učestvuju sa 19%.

Najveći uticaj na rast industrijske proizvodnje u julu 2025. godine, u odnosu na jul prošle godine, imale su proizvodnja električne energije, motornih vozila i prikolica, proizvoda od gume i plastike, eksploatacija uglja, i proizvodnja prehrambenih proizvoda.

Izvoz porastao 10%

U julu 2025. godine je izvezeno je robe u vrednosti od 2,7 milijardi evra, što čini povećanje od 5,3% u odnosu na isti mesec prethodne godine. Uvoz je iznosio 3,5 milijardi evra, što je povećanje od 1,7% u odnosu na isti mesec prethodne godine.

Ukupna spoljnotrgovinska robna razmena Srbije za period januar-jul ove godine iznosi 43.749,8 miliona evra, što je za 9,5% više u odnosu na isti period prethodne godine, objavio je danas RZS.

Izvoz robe imao je vrednost od 19.323 miliona evra, što čini povećanje od 9,8% u poređenju sa istim periodom prethodne godine.

Uvoz robe imao je vrednost od 24.427 miliona evra, što predstavlja povećanje od 9,3% u odnosu na isti period prošle godine.

Izražen u evrima, deficit iznosi 5,1 milijardu evra, što je povećanje od 7,8% u poređenju sa istim periodom prethodne godine.

Pokrivenost uvoza izvozom je 79,1% i veća je od pokrivenosti u istom periodu prethodne godine, kada je iznosila 78,8%.

Slabašan rast maloprodaje, turista manje nego lani

U Srbiji je, prema prethodnim rezultatima RZS, promet robe u trgovini na malo u julu, u odnosu na isti mesec prethodne godine, bio veći u tekućim cenama za 5,6%, a u stalnim cenama (odbijen uticaj većih cena zbog inflacije) za 1,9%.

Ukoliko se uporede prvih sedam meseci 2025. godine sa istim periodom 2024. godine, promet robe u trgovini na malo bio veći u tekućim cenama za 5,6%, a u stalnim cenama za 2,4%.

Što se tiče turizma, u julu je u odnosu na isti period prošle godine broj dolazaka turista manji za 0,7%, dok je broj ukupnih noćenja manji za 2,1%.

Broj noćenja domaćih turista manji je za 2,9%, a broj noćenja stranih turista manji je za 1,2%.

Izvor: Tanjug

Foto: Pixabay

30. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Dvocifreni rast Ketchum agencija u regionu

by bifadmin 29. август 2025.

Ketchum mreža partnerskih agencija za integrisane komunikacije u jugoistočnoj Evropi ostvarila je prosečan rast prihoda od 20% u prvoj polovini 2025. godine u odnosu na isti period 2024. Ovi poslovni rezultati potvrđuju sposobnost mreže da poveže globalne uvide i alate sa lokalnim znanjem i iskustvom, kako bi odgovorila na rastuće potrebe klijenata i tržišta.

„Dvocifreni rast u regionu nije slučajnost. Kroz ugledne partnerske agencije Ketchuma u jugoistočnoj Evropi, spajamo kapacitete globalne mreže sa preduzetničkim duhom i dubokim razumevanjem lokalne kulture – ne prateći samo današnje aktuelnosti, već i sutrašnja ponašanja, čime obezbeđujemo stabilnost i predviđanje trendova za globalne klijente,“ izjavila je Majrit Stanfort, direktorka rasta i marketinga za globalna tržišta u Ketchum-u.

Pored rasta prihoda, većina agencija članica Ketchum mreže za jugoistočnu Evropu povećala je broj zaposlenih za više od 15% u prvoj polovini 2025, jačajući kapacitete i razvijajući nove talente.

„Ovi sjajni brojevi pokazuju snagu Ketchum agencija u regionu. Pored naših odličnih rezultata u Srbiji, raduje nas i sve veći broj regionalnih projekata u kojima naša dugogodišnja saradnja dolazi do najboljeg izražaja. Naša snaga je u integrisanom pristupu, kreativnosti i doslednom kvalitetu koji pruža osećaj sigurnosti našim klijentima. Istovremeno ulažemo u ljude i u nove tehnologije, jer znamo da klijenti u ovoj industriji od nas očekuju da smo korak ispred promena,“ izjavila je Ljiljana Boljanović, direktorka Olaf&McAteer.

Rezultati po tržištima:

• Srbija – Olaf&McAteer – 70 kampanja, 40 događaja i preko 100 influenser saradnji u prvoj polovini 2025. Uz značajan rast prihoda, Agencija je potvrdila posvećenost strateškom pristupu u radu sa klijentima, i uspešno integrisala regionalne projekte u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori.

• Rumunija – Graffiti Plus (GRF+) – više od 100 komunikacionih kampanja u prvoj polovini godine, sa naglaskom na stratešku korporativnu i brend komunikaciju. Najbrže rastući segment bio je influenser marketing sa preko 1.500 saradnji.

• Hrvatska – Dialog Komunikacije – preko 60 PR kampanja, sa događajima u tri zemlje i više od 160 influenser saradnji u prvoj polovini 2025. Agencija je zabeležila dvocifreni rast u odnosu na prošlu godinu, potvrđujući status pouzdanog partnera za snažne komunikacijske rezultate.

• Bugarska – Paragraph 42 – više od 30 kampanja i više od 20 događaja u prvih šest meseci. Sa snažnim iskustvom u odnosima sa medijima, Agencija pruža integrisane komunikacijske usluge i van Bugarske – u Albaniji, Severnoj Makedoniji i na Kosovu.

Svaki od ekskluzivnih partnera globalne mreže komunikacijskih agencija Ketchum u regionu JIE (Paragraph 42 u Bugarskoj, Dialog Komunikacije u Hrvatskoj, Graffiti Plus u Rumuniji i Olaf&McAteer u Srbiji) donosi jedinstvenu ekspertizu i međunarodne standarde, povezane zajedničkom posvećenošću: pomeranju granica u komunikacijama – od strategije do društvenog uticaja.

 

29. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusZabava

Nova vrsta prestiža: Osvajanje „vrhova sveta“

by bifadmin 29. август 2025.

Direktori velikih kompanija, mladi informatičari, planinari, oni koji na put odlaze uz pomoć različitih sponzorstava – to su najčešći putnici koji kreću na osvajanje nekih od vrhova najpoznatijih planina u svetu. Cene zavise od mesta na koje se ide, ali najjeftinija putovanja mogu se naći već za oko 1.300 evra. Od novca je, međutim, važnija bezbednost putnika, pa vodiči odbijaju one koji su skloni da potcene planinu, a precene sebe.

Kilimandžaro, Mont Everest, Ararat, Dolomiti, nekada su bili rezervisani isključivo za alpiniste i iskusne planinare. Ali danas, slike sa razglednica sa tih destinacija, mogu postati i panorama za selfi. Ipak, samo novac nije dovoljan. Za većinu destinacija potrebne su višemesečne fizičke pripreme, odgovarajuća garderoba i obuća, dodatna planinarska oprema, a ponekad i lekarski pregled.

Sve ovo čeka i Mionu Petrović, Beograđanku udatu u Španiji, koja sa suprugom za tri meseca kreće u jednonedeljnu avanturu penjanja na Kilimandžaro.

„Mi idemo na Marangu rutu, i kako su nam objasnili taj uspon neće biti tehnički zahtevan, ali će biti fizički iscrpljujući. Penjemo se na visinu od skoro 6.000 metara. Sada se spremamo da izdržimo taj put. U julu krećemo, i kako su nam rekli ovo je idealno vreme da počnemo sa brzim hodanjem, zatim trčanjem i vožnjom bicikla, najmanje tri ili četiri puta nedeljno. Uz to, poželjno je da svaki vikend idemo i na planinarenje, kao i da posećujemo teretanu i radimo vežbe izdržljivosti. Nikada se na ovaj način nismo spremali za neki odmor, ali sada smo odabrali avanturu umesto izležavanja i šetnje“, kaže Miona za B&F.

Osim fizičke pripreme, od vodiča su dobili i listu preporučene opreme koju bi trebalo da ponesu, od vodootpornih cipela do čeone lampe, a neki deo će moći i da iznajme. Petrovićima su za penjanje na Kilimandžaro tražili i podatke o njihovom zdravstvenom stanju.

„Pred put će biti potrebno da obavimo i lekarski pregled koji bi trebao da pokaže da li imamo srčanih problema, problema sa plućima i visokim pritiskom, ili smo zdravi. Ako se pokaže da nešto od ovoga nije u granicama normalnog, nećemo moći na Kilimandžaro. Već su nas pitali i da li smo nekada bili na visini većoj od 3.000 metara. Valjda je to sve“, nada se Miona.

Celokupno putovanje organizovali su preko lokalne agencije u Tanzaniji, pa će ih sve koštati oko 3.000 evra za oboje, uz dodatno plaćanje avio karata i vize za ulazak u zemlju. Da su išli preko agencija iz Španije, platili bi oko 1.000 evra više.

I „obični smrtnici“ mogu da stignu do Olimpa

Prema rečima putnika koji idu na ovakve ture, ali i planinara koji ih vode, kod ove vrste putovanja sama cena aranžmana često nije presudan faktor ni za jedne, ni za druge. Putnicima je najvažnija bezbednost, kao i poverenje koje moraju da imaju u osobu koja ih vodi da se penju „na drugi kraj sveta“, dok vodiči umeju da odbiju zainteresovane putnike koji „precenjuju sebe, a potcenjuju planinu“, jer to može napraviti veliki problem.

Bojan Marić je alpinista i spasilac Gorske službe spasavanja, koji već deceniju vodi ovakve planinarske ture širom sveta. Kako kaže za B&F, kod putnika mu je važno da dobro znaju kuda idu, kao i da to fizički mogu da izdrže. Za sve ostalo, on je tu.

„Jedna od mojih najdražih priča, iz zaista velikog iskustva u ovom poslu, odnosi se na ženu koja je želela da se pridruži turi koju sam vodio na Olimp. Kada sam je pitao kakve su joj neke dnevne navike i kondicija, rekla je da šeta svaki dan i da je prestala da puši. Međutim, penjanje na Olimp nije ni malo lako, i ne može se popeti i sići u jednom danu. Odlučio sam da ona ipak nije za taj put, i nisam je poveo. Ali, žena je počela svakog vikenda da dolazi na po neko planinarenje po Srbiji, vežbala je, i prošle godine se popela na Olimp. I ona i ja smo bili srećni“, priča Marić.

Rtanj kao generalna proba

Naš sagovornik je i član tima u agenciji „Extreme Summit” iz Beograda, koja se bavi organizacijom ekspedicija i putovanja. Prema njegovim rečima, ko može da se popne na Rtanj, i spusti se, može da se upusti i u avanturu takozvanog „penjačkog turizma“.

Marić dodaje da svojim putnicima često traži i visinu, težinu, broj obuće, nekad pita i da li znaju da plivaju, i to sve zato da bi stekao utisak o kakvoj osobi se radi, jer je bezbednost putnika apsolutni prioritet kod ovakve vrste putovanja.

„Svetski poznate planine danas više nisu rezervisane samo za planinare i alpiniste. Sve je više poslovnih ljudi, direktora na visokim pozicijama u velikim kompanijama, zatim onih koji se bave informacionim tehnologijama… Svi oni imaju neke svoje lične razloge zašto žele da ’osvoje’ vrh neke čuvene planine. Rekao bih da neki od njih žele da pomere i neke svoje lične granice, pa im je i ovo jedan od načina. Ali, svima im je zajedničko, bar putnicima koje ja vodim, da su zaista posvećeni pripremama za putovanje i da im ništa nije teško“, komentariše Marić.

„Ne postoji loše vreme, već samo loša oprema“

Na ekspanziju ovakvih aranžmana utiče i to što ni njihove cene više nisu toliko nedostižne. Primera radi, odlazak na Borneo u jugoistočnoj Aziji, koji podrazumeva penjanje na planinu Kinabalu, rafting u nabujaloj planinskoj reci, obilazak autohtonih naroda, kao i ronjenje na egzotičnim ostrvima i odlazak u banju sa termalnim izvorima u džungli, košta 2.950 evra. Ekspedicija traje 12 dana, i ta cena pokriva avionski prevoz, sve takse i transfere, smeštaj u hotelu i doručak, dozvole za nacionalni park kao i za uspon, usluge lokalnih i profesionalnih vodiča.

Za dvostruko manje novca može se popeti na Ararat, snegom pokriveni uspavani vulkan na krajnjem istoku Turske. Putovanje traje sedam dana, košta 1.250 evra i obuhvata avionski prevoz, hotelski smeštaj, kuvara i ostalo osoblje tokom uspona, lokalnog vodiča, još jednog licenciranog vodiča, dušeke i šatore tokom uspona.

Prilikom ovakve vrste putovanja, bar kada se ide prvi put, treba računati i na još jedan obavezni trošak – odgovarajuću odeću, obuću i ostalu neophodnu opremu. Cene takve opreme su zaista raznolike, zavise od proizvođača, zemlje u kojoj se kupuje, materijala od kog je napravljena. Zajedničko za sve je da su to uglavnom kvalitetne stvari koje dugo traju.

„Mi, planinari volimo da kažemo da ne postoji loše vreme, već samo loša oprema. Najvažnije je da odeća ’diše’, odnosno da je od kvalitetnih materijala koji propuštaju vlagu i višak temperature. Ja najviše verujem uvoznoj opremi za planinarenje, i to onoj iz Skandinavije, Italije, Nemačke. Tamo su i cene jeftinije nego kod nas, naročito kad su sniženja“, objašnjava Nedeljko Pešterac, potpredsednik planinarskog društva „Jastrebac“ i iskusni planinar.

Dobre planinarske cipele, u zavisnosti od marke i modela koštaju od 200 evra pa naviše, jakna od 250 evra, dok su pantalone za planinarenje oko 100 evra. Poželjno je imati i bešavne čarape koje su oko 30 evra, dugački termo veš koji košta otprilike isto toliko, kao i flis sa termo slojem koji može da se kupi već za oko 70 evra. Iskusni planinari kažu da obavezno treba poneti i štapove za planinarenje, jer oni pomažu da se kolena odmaraju. Što su lakši to su bolji, i koštaju oko 150 evra. Takođe, bez kape i rukavica, kao i skijaških naočara ili naočara „glečerki“ u planinu se nikada ne ide. Za dobre naočare potrebno je izdvojiti oko 100 evra.

Ograničene dozvole za penjanje na Mont Everest

Takozvani „penjački“ turizam uskoro bi mogao da pretrpi značajne promene. Naime, Nepal je najavio da će ograničiti broj dozvola za penjanje na Mont Everest. U nacrtu novog zakona piše da će se izdavati dozvole za Mont Everest samo onima sa iskustvom u penjanju na barem jedan od vrhova Nepala, visokih 7.000 metara. Ova odluka je doneta zbog kritika da nepalske vlasti izdaju prevelik broj dozvola, koje dovode do dugih redova penjača u takozvanoj „zoni smrti“, odnosno području ispod vrha sa nedovoljno prirodnog kiseonika za preživljavanje. Nepal je 2023. godine izdao 478 dozvola, tada je 12 penjača poginulo, a pet se vodi kao nestalo.

Aleksandra Galić

Biznis & finansije 233, maj 2025. 

Foto: Patrik Laszlo, Unsplash

29. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Nov mentalitet potrošača koji ne prašta

by bifadmin 29. август 2025.

Novo istraživanje nedavno objavljeno (The Weber Shandwick Collective) donelo je iznenađujuće rezultate. U poslednjih pet godina došlo je do velike promene u mentalitetu potrošača i potrošačkoj svesti o drugim ljudima i okolini. Mentalitet i stanovište „prvo JA pa MI“ osnovni je pokretač većine kupaca danas.

Istraživanje je pokazalo da je društveno osvešćen potrošač sve ređa pojava. Na njegovo mesto stupa kupac, kome je lična vrednost koju dobija od brenda važnija od šire ljudske i društvene vrednosti. Čak tri četvrtine ispitanika navodi da su se njihovi standardi i očekivanja značajno promenili poslednjih godina, a Covid pandemija označena je kao ključni okidač.

Nakon praktičnih segmenata, poput cene i korisnosti proizvoda, potrošači sve češće navode „ličnu emocionalnu vrednost“ kao najvažniji kriterijum pri izboru robne marke. Ovakvu ličnu karakteristiku navode kao dvostruko važniju od bilo koje druge.

Slabi pokret odgovorne potrošnje

Ovi podaci sugerišu da je na scenu stupilo povlačenje od trenda svesne, odgovorne potrošnje, u kojem su moralni, društveni i ekološki razlozi određivali odluke o kupovini. Umesto toga, raste naglašena usmerenost na sebe („ja-centralizam“) koja se može prepoznati i u političkim stavovima, izborima i globalnim društvenim kretanjima.

Gejl Hajman, izvršna direktorka TWSC-a, upozorava da ova promena predstavlja snažnu silu u današnjem svetu:

„Podaci koje vidimo ogledaju se i u društvu. Nalazimo se na početku nečega što će oblikovati tržište i kulturu narednih godina.“

Robne marke ne moraju da brinu?

Iako trend pokazuje slabljenje interesa za šire društvene vrednosti, istraživači ističu da to ne oslobađa kompanije od obaveze da budu odgovorni akteri u društvu.

„Robne marke moraju da razumeju kroz koju prizmu publika gleda na njih“, kaže Džo Farber Kolo, globalna direktorka za brend. „Na kraju dana, pitanje je: šta stvarno motiviše ljude da naprave izbor?“

Podaci koje su istraživači izneli u javnost mogu se izvesti u pet ključnih nalaza i od koristi su i potrošačima kao i kompijama i njihovim proizvodima.

Pet ključnih nalaza

„Ja pre mi“ – je dominatna osobina u mentalitetu kupca danas. Više od 40 odsto ispitanika kaže da je „lična emocionalna vrednost“ najvažniji doprinos jedne robne marke. Među generacijom Z i milenijalcima emocionalna povezanost važnija je čak i od novčane vrednosti proizvoda ili usluge.

Iznutra ka spolja – Glavni izvori emocionalne vrednosti vezani su za ličnu sigurnost, zdravlje i sreću. Faktori poput zabave i uzbuđenja ocenjeni su kao manje važni.

Društveno se pomera ka ličnom – Potrošači deklarativno izjavljuju da žele da podrže kompanije koje „dobro tretiraju ljude“, ali u praksi traže proizvode koji „dobro tretiraju mene“.

Pad značaja društvenog statusa – Kupci više cene robne marke i proizvode koji im nude iskustva i mogućnosti za samoizražavanje. Samo 7 odsto ispitanika smatra da je „povećanje društvenog statusa“ najvažniji atribut brenda.

Akcija umesto reči – Proizvodi i robne marke više ne mogu samo da zauzmu stav. Moraju da ga potkrepe delima. Devet od deset ljudi reaguje pozitivno kada brend potvrdi njihove vrednosti konkretnim potezom, ali 83 odsto reaguje negativno kada brend postupa suprotno njihovim uverenjima.

Primeri iz prakse

Satja Nadela, izvršni direktor Microsoft-a, primenio je sličan princip kada je kompanija preuzela LinkedIn. Umesto nametanja kontrole, platforma je zadržala nezavisnost mreže i organsku saradnju, kako su izjavljivali u medijima. Rezultat je, kažu, višestruko povećanje prihoda i očuvanje kulture kompanije.

Poruka istraživanja je jasna: lideri, tvorci robnih marki, proizvođači i autori moraju bolje da razumeju složenu mrežu publike i različite motive potrošača ako žele da ljudi kupuju njihove proizvode, da ulažu u njih ili za njih rade.

Potrošač ne prašta i kažnjava

Nema samnje da kompanije moraju da se nose sa velikim promenama i izazovima. Moraće da vešto pronalaze balans između lične i društvene vrednosti proizvoda, pa i usluga.

TWSC naglašava da je uloga robnih marki i proizvoda i dalje dvostruka: sa jedne strane da ponude sigurnost, zdravlje i ličnu sreću potrošačima, a sa druge da ne izgube iz vida širu društvenu i ekološku odgovornost. Najveći izazov biće pronalaženje ravnoteže, jer potrošači sada mnogo brže nagrađuju ili kažnjavaju brendove zahvaljujući platformama za direktnu komunikaciju koje ne spavaju. Ne spava ni potrošnja, a potrošači ne praštaju.

„Sve ovo za lidere znači da uspeh u budućnosti neće zavisiti samo od kvaliteta proizvoda, već i od sposobnosti da razumeju lične motive svojih kupaca i izgrade autentičan odnos sa njima. Oni koji pronađu pravi balans između „ja“ i „mi“ biće lideri nove ere brendiranja“, nakon objavljenih rezultata podsećaju istraživači.

Izvor: Bonitet

Foto: Unsplash

29. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Lean filozofija – spona do uspešnog

by bifadmin 29. август 2025.

Lean filozofija predstavlja najefikasniji savremeni pristup upravljanju poslovnim procesima čiji je osnovni cilj potpuna eliminacija rasipanja u procesima i stvaranje dodatne vrednosti za kupca. Pored navedenog, Lean filozofija se vodi principom “Raditi pametnije, a ne više” i poseban akcenat treba staviti na kontinuirano unapređenje, organizacionu kulturu i frekventnu analizu procesa koji se u poslovnim okruženjima dešavaju.

Ovo poslednje je veoma važno zato što nam daje mogućnost da jasno sagledamo da li nešto radimo na pogrešan način ili Lean alat koji smo implementirali možda ne daje očekivane rezultate. U oba slučaja nikako se ne treba predavati.

Savremeno poslovno okruženje karakterišu dinamične promene, rastući zahtevi tržišta i sve veća konkurencija. Organizacije su prinuđene da stalno unapređuju svoje procese kako bi povećale efikasnost, smanjile troškove i istovremeno održale visok nivo kvaliteta proizvoda ili usluga. U tom kontekstu, Lean filozofija se javlja kao jedan od najuticajnijih modela za ostvarivanje ovih ciljeva.

Prvobitno razvijen u japanskoj automobilskoj industriji, posebno u kompaniji Toyota, Lean se danas primenjuje u različitim sektorima – od proizvodnje do zdravstvenih i IT usluga. Njegova suština je u povećanju vrednosti za kupca uz minimalne gubitke.

Osnovu Lean filozofije čini pre svega razumevanje šta klijent zaista vrednuje i fokusiranje na aktivnosti koje doprinose stvaranju te vrednosti. Stalna potraga za boljim rešenjima, uključivanje svih zaposlenih u procese inovacija i poboljšanja ključne su stvari ukoliko želite vidljiv i merljiv uspeh vaše kompanije. Ovi principi zajedno stvaraju organizacionu kulturu koja podstiče saradnju, odgovornost i orijentisanost ka rezultatima.

U tom smislu, Lean pristup doprinosi uspešnom poslovanju na nekoliko nivoa koji se gradiraju od eliminacije rasipanja u cilju smanjenja troškova i vreme proizvodnje, standardizacije procesa i uvođenje sistema za rano otkrivanje grešaka, preko stvaranja pozitivne progresivne organizacione kulture do samoodrživog kontinuiranog unapređenja koje osigurava dugoročnu konkurentsku prednost i omogućava prilagođavanje tržišnim zahtevima.

Tecor

Praksa konsultanata iz konsultantske kuće Tecor Consulting pokazuje da kompanije koje uspešno implementiraju Lean često beleže značajan rast profitabilnosti, bolju internu komunikaciju i jače veze sa kupcima.

Uvođenje Lean filozofije zahteva strateški pristup i snažnu podršku menadžmenta. Mnoge organizacije se suočavaju sa izazovima, poput otpora zaposlenih prema promenama ili nedovoljne obuke. Međutim, istraživanja pokazuju da kompanije koje investiraju u edukaciju i razvoj Lean kulture ostvaruju značajno bolje rezultate od onih koje primenjuju Lean samo delimično ili ga ne primenjuju uopšte. Naročito zanimljiva stvar je da kompanije koje posluju na takozvani “tradicionalan” način često nisu ni svesne koliko zapravo gube samo zbog činjenice da ignorišu implementaciju Leana u svoje procese. Sve najuspešnije svetske i domaće kompanije svoje procese baziraju na Lean metodologiji, i to je jasan pokazatelj koliko je Lean zapravo moćna i, za današnje uslove na tržištu, gotovo obavezna metodologija u bilo kom procesu koji se dešava u proizvodnom ili uslužnom sektoru.

Lean filozofija se pokazala kao efikasan model za kompanije koje teže ka operativnoj izvrsnosti i dugoročnoj održivosti. Njeni principi nisu samo skup alata, već predstavljaju način razmišljanja koji povezuje ljude, procese i tehnologiju u cilju postizanja maksimalne vrednosti za klijenta. Stoga, Lean je svakako čvrsta spona do uspešnog poslovanja, jer ne samo da optimizuje procese, već i oblikuje organizacionu kulturu usmerenu na inovacije i kontinuitet u unapređenju.

29. август 2025. 0 komentara
1 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Koje zemlje budžet pune porezima, a koje se oslanjaju na dug?

by bifadmin 29. август 2025.

Poreski prihodi ključni su izvor finansiranja javnih usluga poput zdravstva i obrazovanja, ali poreske stope značajno variraju širom Evrope.

Jedan od načina da se uporede fiskalne politike jeste odnos poreskih prihoda i bruto domaćeg proizvoda (BDP).

Prema podacima Eurostata, ukupni poreski prihod u EU iznosio je 40% BDP-a u 2023. godini. Međutim, među državama postoje velike razlike – od 22,7% u Irskoj do čak 45,6% u Francuskoj.

Odmah iza Francuske, najviše poreze beleže Belgija (44,8%), Danska (44,7%) i Austrija (43,5%). Nordijske zemlje su takođe pri vrhu: Finska (42,7%), Švedska (42,6%) i Norveška (41,8%).

Iznad evropskog proseka su i Luksemburg (41,9%), Italija (41,7%), Grčka (40,7%) i Nemačka (40,3%).

S druge strane, najniže poreske prihode u odnosu na BDP imaju Turska (23,5%), Švajcarska (26,9%), Malta (27,1%), Rumunija (27,3%) i Bugarska (29,9%). Baltičke zemlje i države centralne Evrope drže umeren nivo između 32 i 35%.

Među pet najvećih evropskih ekonomija, Velika Britanija ima najniži poreski teret (35,3%), dok je Španija na 37%. Nemačka, Francuska i Italija nalaze se iznad EU prosjeka.

Zašto su porezi niski u Irskoj, Turskoj i Švajcarskoj?

Irska – zahvaljujući niskoj stopi poreza na dobit (12,5%), zemlja privlači ogroman strani kapital, što vještački podiže BDP. Kada se koristi mjera GNI (nacionalni dohodak), poreski prihod iznosi 38% – blizu evropskog proseka.

Turska – najniži BDP po stanovniku među članicama OECD-a u Evropi, slab kapacitet države da prikuplja poreze i velika siva ekonomija dovode do rekordno niskog odnosa poreza i BDP-a.

Švajcarska – jedna od najbogatijih evropskih zemalja sa niskim porezima. To je rezultat politike koja namerno drži poreze umerenim i snažne poreske konkurencije između kantona i opština.

Ukupni poreski prihodi u Evropi

U 2023. godini poreski i socijalni prihodi u EU iznosili su oko 6,9 biliona evra.

Najviše je prikupila Nemačka – 1,7 biliona evra. Slede Francuska (1,3 biliona) i Velika Britanija (1,1 bilion). Italija je ostvarila 887 milijardi, a Španija 555 milijardi evra.

Malta je bila na začelju sa svega 5,6 milijardi eura.

Zašto su porezi ključni?

Prema Evropskoj komisiji, skoro 90% prihoda nacionalnih vlada u EU dolazi od poreza. Kada oni nisu dovoljni, države se zadužuju, povećavajući javni dug.

Balansiranje između rasta ekonomije, poreskog opterećenja i javne potrošnje ostaje izazov koji će biti sve teži u godinama koje dolaze.

Izvor: Investitor/Euronews Business

Foto: Pixabay

29. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

NBS upozorava građane na beogradsku „modernu banku“: Nema dozvolu za rad

by bifadmin 29. август 2025.

NBS je došla do informacija da se privredno društvo Neo Tist, sa sedištem na adresi Nikolaja Kravcova 1 u Beogradu predstavlja kao „moderna banka“ i da reklamira pružanje usluge podizanja novca bez provizije, poslove koji se odnose na platne kartice, depozite, potrošačke i stambene kredite, devizne operacije, brokerske usluge, osiguranje i mnoge druge, navodi se u objavi centralne banke.

„Takođe, da bi klijenti mogli u potpunosti da koriste internet bankarstvo, zatraženo je da izvrše autentifikaciju platnih podataka radi sigurnosti i zaštite sredstava. Narodna banka Srbije apeluje na sve građane da ni u kom slučaju ne ostavljaju podatke o svojim platnim karticama, jer ovo lice ne poseduje dozvolu Narodne banke Srbije za rad, niti Narodna banka Srbije kontroliše rad ovog privrednog društva“, ukazuje NBS.

Dodaje se da Narodna banka Srbije kontroliše poslovanja banaka i drugih finansijskih institucija kojima je izdala dozvolu za rad, ali nije ovlašćena da kontroliše poslovanje privrednih društava koja nemaju tu dozvolu.

„U slučaju korišćenja usluga od takvih privrednih društava, postoji znatan rizik da će poverenje građana biti zloupotrebljeno i da neće moći da zaštite svoja prava i interese. Narodna banka Srbije u tom slučaju ne može garantovati da će prava građana biti adekvatno zaštićena, a građani mogu trpeti štetne posledice pomenutih zloupotreba“, ukazuje NBS.

Zbog toga poziva sve građane da budu oprezni i da bankarske usluge koriste isključivo od institucija koje su zakonom ovlašćene da se bave tim poslom, kao i da obaveste Ministarstvo unutrašnjih poslova ako imaju saznanja o tome da se neko lice nezakonito bavi pružanjem bankarskih usluga.

Spisak banaka koje posluju u Srbiji nalazi se na sajtu Narodne banke Srbije.

Izvor: 021.rs

Foto: Pixabay

29. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

EPS: Preduzetnici, mala i mikro preduzeća mogu da zaključe ugovor o garantovanom snabdevanju strujom

by bifadmin 29. август 2025.

Preduzetnici, mala i mikro preduzeća moći će od 1. oktobra da zaključe ugovor o garantovanom snabdevanju električnom energijom, saopštila je Elektroprivreda Srbije (EPS).

EPS će, kako je navedeno, omogućiti toj grupi kupaca da, bez obzira na potrošnju, kupuju električnu energiju po cenama definisanim na garantovanom snabdevanju.

„Na taj način, u zavisnosti od sopstvene potrošnje električne energije, značajan broj preduzetnika, malih i mikro preduzeća ima mogućnost da umanji troškove za električnu energiju u odnosu na trenutne, a prvenstveno imaće mogućnost izbora načina na koji će nabavljati energiju, na komercijalnom ili regulisanom tržištu“, naveo je EPS.

Dodao je da će tom promenom biti povećan broj malih kupaca na garantovanom snabdevanju jer preduzetnici, mala i mikro preduzeća sada stiču pravo da se snabdevaju po istim cenama kao i građani, bez obzira na godišnju potrošnju električne energije i naponski nivo na koji su priključena njihova merna mesta.

Ovom merom, kako je ocenio EPS, „kao stub ekonomskog razvoja, aktivno i konkretno podržava razvoj male privrede“.

Izvor: Beta

Foto: Pixabay 

29. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Srpski udžbenici u najužem izboru za najbolji evropski udžbenik za 2025. godinu

by bifadmin 28. август 2025.

Udžbenici Građansko vaspitanje za 1. razred i Hemija za 7. razred izdavačke kuće Vulkan znanje ušli su u najuži izbor za prestižnu nagradu Najbolji evropski udžbenik – BELMA 2025

Izdavačka kuća Vulkan znanje, kao najveći domaći izdavač, posvećeno radi na stvaranju kvalitetnih, inovativnih udžbenika koji predstavljaju siguran temelj kvalitetnog obrazovanja. Potvrda njihovog rada ovoga puta stigla je iz Frankfurta – upravo ova dva izdanja našla su se u najužem izboru za jednu od najvažnijih evropskih nagrada, koju svake godine dodeljuje Sajam knjiga u Frankfurtu.

Vulkan znanje je na ovogodišnjem takmičenju jedini izdavač iz Srbije čiji su udžbenici za osnovnu školu ušli u uži izbor – i to sa dva naslova: jedan za niže razrede i jedan za više razrede.

Ove godine konkurencija je bila izuzetna, a žiri je istakao da je proces odabira bio izazovan i inspirativan. Ovi udžbenici istakli su se po kvalitetu i inovativnosti, što je prepoznato samim ulaskom u finalni izbor.

Podsećamo da je 2021. godine Vulkan znanje osvojilo Zlatnu nagradu za udžbenik Digitalni svet 1, autora Gordane Rackov i Arpada Pastora, koji je poneo titulu Najbolji evropski udžbenik za prvi razred osnovne škole.

Tokom prethodnih godina u užem izboru za najbolji evropski udžbenik našli su se i drugi naslovi ovog izdavača: Biologija za 5. razred, Bukvar za 1. razred, Geografija za 5. razred i Svet oko nas za 2. razred.

„Ovogodišnje priznanje iznova potvrđuje visok kvalitet Vulkanovih izdanja i daje nam snažan podstrek da kao najveći domaći izdavač nastavimo da stvaramo savremene, podsticajne i inovativne udžbenike za generacije koje dolaze. Sa radošću i nestrpljenjem iščekujemo konačnu odluku žirija!“ – izjavila je Nada Osmajić, direktorka Vulkan znanja.

28. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
  • Globalni kapital sve češće ima prezime
  • Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70 milijardi evra
  • Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
  • Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit