NAJNOVIJE
Koja javna preduzeća zvanično prelaze u društva sa ograničenom...
Evropski berzanski indeksi u blagom padu, zlato i srebro...
Milton Fridman: Država nema svoj novac, samo ljudi imaju...
U trećem kvartalu prosečna neto zarada nominalno veća za...
Čak 87,8 odsto ukupnog izvoza je iz prerađivačke industrije
Fejsbuk testira naplaćivanje deljenja linkova
Globalni kapital sve češće ima prezime
Privreda i građani zbog kredita stavili pod hipoteku 70...
Za metalsku i elektroindustriju dolaze teži dani
Država subvencioniše i ekskluzivni hotel u Expo zoni
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit
Promo

Lidl povećao broj svojih prodavnica na osamdeset

by bifadmin 14. август 2025.

Kompanija Lidl Srbija danas je otvorila svoju drugu prodavnicu u Čačku, na adresi Bulevar Vuka Karadžića 86/86a, u okviru tržnog centra Stop Shop. Novim prodajnim objektom Čačanima je donela još veću dostupnost Lidl ponude, poznate po pažljivo odabranim proizvodima, visokom kvalitetu i pristupačnim cenama. Ovo je ujedno i osamdeseta prodavnica koju je kompanija Lidl Srbija otvorila na našem tržištu.

Otvaranju su prisustvovali brojni građani, među kojima je vladalo veliko interesovanje za sezonske artikle, kao i za školski asortiman koji je i ove godine deo Lidl ponude uoči početka nastave. Potrošači su, kao i do sada, mogli da računaju na pažljivo odabrane proizvode po svakodnevno povoljnim cenama, ali i akcije pripremljene specijalno za njih. Čačani tako na ovoj lokaciji mogu da kupe kilogram svežih ćevapčića od svinjskog i junećeg mesa za 499,99 dinara, domaću lubenicu po ceni 24,99 dinara/kg, aparat za vafle 3 u 1 za 1699 dinara i još izabranih proizvoda.

„Zadovoljstvo nam je što smo danas otvorili još jednu prodavnicu u Čačku i time dodatno približili Lidl našim potrošačima. Reakcije potrošača pokazuju da smo ispunili njihova očekivanja i još jednom omogućili kvalitetnu, a istovremeno povoljnu kupovinu koja čuva kućni budžet“, izjavila je Anja Babinka ispred sektora Korporativne komunikacije u kompaniji Lidl Srbija.

Povodom otvaranja nove prodavnice u Čačku, Lidl je pripremio pažljivo osmišljen poklon za sve mame koje se u periodu od 14. do 20. avgusta porode u Opštoj bolnici Čačak. „Bebina čarobna kutija“, paket sa korisnim proizvodima za prve dane roditeljstva, uručuje se mamama prilikom izlaska iz porodilišta, kao znak podrške za novi početak.

Otvaranje nove prodavnice donelo je i nova radna mesta, jer je tim Lidla u Čačku proširen za oko 25 zaposlenih, koji su dobili priliku da rade u stabilnom i podsticajnom okruženju, uz konkurentne uslove i brojne benefite.

14. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Šta sve treba da znate pre kupovine nekretnine?

by bifadmin 14. август 2025.

Kupovina prvog stana je uzbudljiva, stresna i lako može da vas ponese. Ali, stan se ne bira samo srcem već je potrebno ispratiti mnoštvo koraka kako biste utvrdili da je baš ta nekretnina prava za vas. U Srbiji, gde je tržište nekretnina često haotično, a oglasi neretko ulepšani, važno je da znate u šta se upuštate pre nego što dignete kredit, ostavite kaparu ili date novac.

Podelićemo par koraka koji će vam sigurno pomoći u odabiru prve nekretnine.

Da li je ovo uopšte njihov stan?

Možda zvuči smešno, ali jedno od najčešćih problema u praksi je prodaja stanova koji zapravo nisu “čisti” u papirima. U Katastru proveravate da li je osoba koja prodaje zaista vlasnik, da li postoji hipoteka, zabrana prodaje, zabeležba razvoda, ostavine ili bilo kakav spor.

I da, možete to da uradite sami onlajn, preko sajta Republičkog geodetskog zavoda, ali ako vam deluje konfuzno obavezno angažujte nekoga ko zna. To je najjeftinija stvar koju ćete u ovom procesu platiti.

Predugovor i kapara

Kada vam stan odgovara slede pregovori i potpisivanje predugovora. Tu se najčešće daje kapara: uglavnom 10 odsto cene. Ako vi odustanete – kapara propada.

Ako odustane prodavac – vraća vam duplo. Sve piše u zakonu. Zato, ne potpisujte ništa što niste razumeli i ne dajte novac “na reč”.

Notar nije vaš neprijatelj

U stvarnosti, javni beležnik je neko ko će vam (makar minimalno) garantovati da ugovor koji potpisujete ima pravnu težinu.

On proverava identitet, sastavlja zapisnik i šalje ugovor na upis u Katastar. Jeste da notar košta, zavisno od vrednosti stana, računajte na nekoliko desetina hiljada dinara.

Stambeni kredit – dugoročna veza sa bankom

Ako nemate keš (a većina nema), sledi pregovaranje sa bankama. Učešće je obavezno, najčešće 20 odsto (sem kod kredita za mlade). Banka će vam tražiti veliki broj papira, uključujući potvrdu o zaposlenju, izvode iz banke, životno osiguranje i osiguranje stana.

Obavezno upoređujte ponude. Ne samo po kamatama, nego po efektivnoj kamatnoj stopi (EKS), jer ona pokazuje stvarnu cenu kredita kada se sve sabere. Narodna banka Srbije na svom sajtu objavljuje uporedne liste, i stvarno mogu da pomognu.

Agencije i ne tako mala slova

Ako stan tražite preko agencije, znajte da provizija nije uračunata u cenu. Najčešće je to oko dva odsto (plus PDV), i plaćate je vi, ne prodavac. Zato pitajte odmah! Obavezno proverite da li je agencija registrovana.

Kupovina stana ne mora da bude noćna mora, ali zahteva oprez i dobru informisanost. Ne bojte se da pitate, ne žurite i ne verujte nikome “na reč” – ni agentima, ni prodavcima, ni čak samima sebi kad vas ponese euforija.

Izvor: Nova ekonomija

Foto: Pixabay

14. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Neverovatan izlazak kripto kompanije na berzu, udvostručile početnu cenu

by bifadmin 14. август 2025.

Akcije Buliša (Bullish), kripto berze koju podržava milijarder Piter Til, više su nego udvostručile početnu cenu nakon izlaska na berzu. Kompanija je prikupila više od milijardu dolara, postavši najnoviji uspešni debi na Volstritu.

Buliš, koji je odredio početnu cenu za inicijalnu javnu ponudu (IPO) od 37 dolara po akciji, otvorio je trgovanje na 90 dolara. Dostigao je vrhunac od oko 118 dolara, pre nego što je cena pala na oko 85 dolara.

IPO Buliša je juče rano ujutro postavljen na 37 dolara. To je bilo iznad očekivanog raspona od 32 do 33 dolara. I iznad početnog prošlonedeljnog raspona od 28 do 31 dolara.

Vrednost kompanije išla i iznad 17 milijardi

Buliš, matična kompanija kripto medija KoinDesk, prikupila je 1,1 milijardu dolara putem IPO-a. Time je vrednost kompanije procenjena na oko 5,4 milijarde dolara. Tržišna kapitalizacija ubrzo nakon početka trgovanja skočila je na više od 13 milijardi, a na vrhuncu prelazila 17 milijardi dolara.

Njujorška berza je više puta zaustavljala trgovanje akcijama Buliša navodeći kratke periode volatilnog trgovanja, počevši od 13:02, 13:12 i 13:18 po lokalnom vremenu.

Prema dokumentima predatim Komisiji za hartije od vrednosti (SEC), očekuje se da Brendan Blumer, suosnivač Buliša i direktor tehnološke firme Block.one, nakon IPO-a u svom vlasništvu zadrži oko 30,1% akcija kompanije. Izvršni direktor Buliša Tomas Farli držaće oko 3,8% akcija. Dok će finansijski direktor Dejvid Bonano imati 1,4%. Član odbora direktora Buliša Kokuei Juan verovatno će posedovati 26,7% akcija, pokazuju dokumenti. Investicione firme Blekrok i ARK Investment izrazile su interesovanje za kupovinu akcija u vrednosti do 200 miliona dolara po IPO ceni, prema podacima iz SEC-a.

Još uspešnih izlazaka

Buliš je poslednja kompanija koja je ostvarila uspeh nakon IPO-a u poslednjim mesecima. Kompanija za veštačku inteligenciju u klaudu CoreWeave debitovala je u martu. Njene akcije su od tada porasle 210% od početka godine. Izdavač stejblkoina Circle u junu je više nego udvostručio IPO cenu. Cena akcija je kasnije dostigla 103,75 dolara, što je generalnog direktora i koosnivača Džeremija Alera učinilo milijarderom. Prošlog meseca, vrednost akcija Figme porasla je više od 250% nakon što je kompanija prikupila 1,2 milijarde dolara putem IPO-a. To je i njenog izvršnog direktora Dilana Filda učinilo milijarderom.

Buliš je pokrenut 2021. pod vođstvom Farlija, bivšeg predsednika Njujorške berze, uz podršku Tila. Prema podacima iz IPO dokumentacije, obim trgovanja na platformi premašio je 1,25 biliona dolara do marta. Buliš je 2022. planirao izlazak na berzu kroz spajanje sa kompanijom Far Peak Acquisition Corp. vrednim devet milijardi dolara. Međutim, planovi su odbačeni nakon što firme nisu ispunile zahteve za registraciju.

Cena kripto valute bitkoin juče je porasla 1,3%, vrativši je iznad 121.000 dolara. I ponovo se približavala granici od 122.000 dolara. Ethereum, koji je u poslednjih mesec dana porastao 60%, uvećao je vrednost za skoro 3%, dostigavši nešto više od 4.700 dolara. Time se približio svom istorijskom maksimumu iz novembra 2021. od preko 4.800 dolara.

Izvor: Forbes. Taj Raš, novinar Forbes

Foto: Pixabay

14. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Najveći rast cena beleži voće i žito

by bifadmin 14. август 2025.

Cene poljoprivrednih i ribarskih proizvoda u junu su, u odnosu na jun prošle godine, povećane za 13,4 odsto, objavio je danas Republički zavod za statistiku.

Posmatrano po glavnim grupama proizvoda, na rast cena najviše su uticale cene žita, 3,9 odsto i voća, 81,4 odsto.

Cene poljoprivrednih i ribarskih proizvoda u junu u odnosu na maj su u proseku povećane za 1,5 odsto a najveći uticaj na ovaj rast imali su voće, 22,0 odsto i stoka i živina, 6,7 odsto.

Cene ovih proizvoda za prvih pola godine su u odnosu na isti period 2024. u proseku povećane za 4,8 odsto.

Tome je, kako se navodi u izveštaju, najviše doprineo rast cena žita od 15,9 odsto, voća, 32,6 odsto i industrijskog bilja za 4,9 odsto.

Izvor: Tanjug

Foto: Pixabay

14. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
B&F PlusEkonomija

Proizvodnja peleta uz pomoć sunčeve energije: Dve žene pokrenule „muški“ posao

by bifadmin 13. август 2025.

Bez podrške velikih investitora Svetlana Božinović i Jadranka Stepanović proizvode pelet koristeći sunčevu energiju. Kapacitet njihove fabrike „Eko step pellet“ je 35.000 tona godišnje, a 100 kilograma kvalitetnog peleta od bukve okvirno daje oko 480–500 kWh toplotne energije, što zamenjuje oko 50–55 litara lož ulja, približno 45–50 kubnih metara prirodnog gasa, ili 55–60 litara dizel goriva.

U industriji, koja se često doživljava isključivo kao „muška“, dve žene u Srbiji, Svetlana Božinović i Jadranka Stepanović, 2017. godine u fabrici „Eko step pellet“ u Petrovcu na Mlavi, počele su da proizvode pelet, ekološko gorivo budućnosti. Svetlanu Božinović, koja je direktorka ove firme, u taj sektor usmerilo je obrazovanje – ona je inženjer elektrotehnike.

Božinović je sa najboljom prijateljicom, Jadrankom Stepanović, koja je danas vlasnica fabrike, odlučila da se upusti u proizvodnju korisnog i održivog biogoriva. „Nismo imale velike investitore iza sebe. Sve što smo napravile, napravile smo same, uz tim koji smo stvarale, korak po korak, uz ogromnu volju, rad i istrajnost“, kaže Božinović za B&F.

Fabrika se prostire na 9,5 hektara, godišnji potencijal proizvodnje sa 49 zaposlenih radnika je 35.000 tona, a lokacija je pogodna zbog dostupnosti dovoljne količine kvalitetne sirovine na području opština Kučevo, Majdanpek i Žagubica.

„Verujemo da nije presudan pol, već kakav stav neko ima prema radu, ljudima i izazovima. Jadranka i ja smo živi dokaz da je moguće uspeti u zahtevnom poslovnom sistemu i bez ‘muške figure’, a porodične obaveze nikad nisu bile prepreka, već dodatna motivacija. Uspele smo da uskladimo i karijeru i porodicu, zahvaljujući dobroj organizaciji, međusobnoj podršci i sposobnosti delegiranja — kako u firmi, tako i kod kuće“, objašnjava Božinović.

Gorivo budućnosti

Pelet je jedno od goriva budućnosti jer je obnovljivo, neutralno u emisiji ugljen-dioksida, efikasno, dostupno i lako se skladišti. Božinović napominje da proizvode pelet od najkvalitetnijeg bukovog drveta, koje prolazi kroz poseban sistem pranja, pre usitnjavanja.

„Na taj način se uklanjaju nečistoće i minerali koji bi mogli uticati na kvalitet u svim ključnim parametrima – vlazi, gustini, prečniku, mehaničkoj čvrstoći i energetskoj vrednosti, pa naš pelet zadovoljava zahteve ENplus A2 standarda, jer ima stabilan kvalitet i odlične performanse pri loženju. Ne planiramo da u narednom periodu i formalno dobijemo ENplus A1 sertifikat, jer već sada pelet zadovoljava gotovo sve tehničke zahteve tog standarda, osim ostatka pepela, koji je samo malo viši u odnosu na A1“, precizira Božinović.

Prema njenim rečima, pelet, posebno onaj koji se proizvodi od čiste sirovine bez aditiva, prilikom sagorevanja emituje minimalne količine ugljen-dioksida. One su deo prirodnog ciklusa, jer drvo koje sagoreva prethodno je tokom rasta apsorbovalo gotovo istu količinu ugljen-dioksida iz atmosfere i zbog toga se pelet smatra gorivom sa neutralnom emisijom ugljenika. Božinović ističe da njihov pelet ne sadrži nikakve hemijske dodatke, lepkove ili nečistoće, što znači da nema emisije štetnih gasova, sumpor-dioksida i teških metala.

„Bukovo drvo je jedno od najcenjenijih za proizvodnju peleta zbog svoje visoke gustine, čistoće i stabilne kalorijske vrednosti. Pelet od čiste bukve daje prosečno između 4.800 i 5.000 kilokalorija po kilogramu, što ga svrstava među najefikasnija biogoriva. Okvirno možemo reći da 100 kilograma kvalitetnog peleta od bukve daje oko 480–500 kWh toplotne energije, što zamenjuje oko 50–55 litara lož ulja, približno 45–50 kubnih metara prirodnog gasa, ili 55–60 litara dizel goriva“, navodi preduzetnica iz Petrovca na Mlavi.

Uzimajući u obzir kretanja na tržištu i rastuću potražnju za peletom, Božinović i Stepanović veruju da je ovaj posao održiv i perspektivan i da će imati važnu ulogu u energetskoj budućnosti Srbije.

Prioritet domaće tržište

Prioritet ove firme za plasman peleta je tržište Srbije, jer ima stabilnu mrežu kupaca. „Nakon toga, usmereni smo na tržište Severne Makedonije, a imamo i iskustvo sa izvozom u Rumuniju, gde tražnja raste, kao i u Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Sloveniju, Italiju i Bugarsku, a bilo je upita i iz Mađarske“, nabraja Božinović.

Za plasman peleta na udaljenija tržišta zapadne Evrope, problem su, kako je navela, visoki troškovi drumskog transporta, pošto jeftiniji vidovi transporta, železnicom i vodenim saobraćajem u Srbiji nisu dovoljno razvijeni.

Božinović ističe da je prošla poslovna godina bila teška jer su uslovi na tržištu, ograničenja u izvozu i poremećaji u lancu snabdevanja značajno uticali na poslovanje. Ali, u godinama pre toga firma je ostvarivala dobre rezultate i investirala u razvoj, izgradnju solarne elektrane iz sopstvenih sredstava i unapređenje proizvodnog pogona.

Energija iz obnovljivih izvora

Vlasnica Jadranka Stepanović kaže za B&F da u fabrici „Eko step pellet“ od samog početka teže održivom i ekološki odgovornom poslovanju. „Kao proizvođač peleta iz biomase, prirodno je da i naš energetski sistem bude zasnovan na obnovljivim izvorima. Instalacija solarnih panela na krovu fabrike bila je logičan korak jer pored toga što dodatno smanjujemo emisije štetnih gasova, postižemo i veću energetsku efikasnost i dugoročne uštede. Naš cilj je da celokupan proizvodni proces bude u skladu sa principima zelene energije“, naglašava Stepanović.

Solarni paneli proizvedu električne energije u proseku oko 30% godišnje potrošnje, u letnjim mesecima i do 40%, međutim, tokom perioda kada je fabrika u remontu ili kada zaposleni koriste kolektivni godišnji odmor, imaju viškove koje predaju Elektropvredi Srbije. Koriste i ostatak toplotne energije iz procesa presovanja peleta za grejanje administrativnih i tehničkih prostorija. Ta energija im omogućava besplatno grejanje tokom cele sezone.

U solarnu elektranu, instalisane snage 1 megavat (MW) „Eko step pellet“ je uložio 1,2 miliona evra. Taj projekat su finansirali iz sopstvenih sredstava, bez korišćenja kredita, fondova ili subvencija. „Naša odluka da uložimo sopstveni kapital proizilazi iz dugoročne strategije, zasnovane na održivom razvoju, energetskoj efikasnosti i smanjenju zavisnosti od tržišnih oscilacija u cenama električne energije. Očekujemo da se investicija isplati u roku od pet do sedam godina“, predviđa Stepanović.

Tokom više godina poslovanja fabrika nije koristila kredit, niti se oslanjala na ponude za finansiranje sa tržišta. „Naš princip je bio da poslovanje razvijamo uz pomoć sopstvenih sredstava, koliko god to bilo zahtevno, jer verujemo da je finansijska nezavisnost najbolji temelj za stabilnost, a tek nedavno smo, prvi put, testirali kako funkcioniše kreditna politika“, kaže Stepanović.

Nelojalna konkurencija

Prema njenim rečima, uslovi poslovanja su povoljniji i okolnim zemljama nego u Srbiji jer je cena električne energije za privredu niža, kao i cena drvne mase. Doprinosi na zarade i druge obaveze prema državi često su manji, a neke zemlje nude subvencije ili poreske olakšice za investicije u bioenergiju, što direktno utiče na operativne troškove.

Problem je i to što se na domaće tržište uvozi određena količina peleta koji ne zadovoljava ni osnovne tehničke i ekološke standarde, a u praksi se često prodaje po nižoj ceni od realne tržišne vrednosti kvalitetnog peleta.

„Takav pelet može imati visok sadržaj vlage, pepela ili čak hemijskih nečistoća, što ne samo da ugrožava uređaje za grejanje, već i zdravlje korisnika i životnu sredinu. To je posledica nedovoljne kontrole kvaliteta na granicama i unutar tržišta, kao i činjenice da do nedavno nije bila propisana obavezna minimalna klasifikacija kvaliteta. Zbog toga su se domaći proizvođači koji rade po visokim standardima nalazili u neravnopravnom položaju u odnosu na nelojalnu konkurenciju“, ocenjuje Stepanović.

Ona dodaje da je početkom maja konačno usvojen Pravilnik o kvalitetu drvne biomase, čime je napravljen ključni iskorak ka uređenju tržišta peleta u Srbiji, a za proizvođače to je podsticaj za dalji razvoj domaće bioenergetike.

Svetlana Jovičić

Biznis i finansije 235/236, jul/avgust 2025.

13. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Politika i društvoVesti

Šta Srbi najviše guglaju?

by bifadmin 13. август 2025.

Od najbizarnijih pretraga poput “šta znači tralalelo tralala” do savetovanja sa gugl doktorom, svakodnevno zloupotrebljavamo Gugl – kao pretraživač. Da „nema glupih pitanja“ Gugl se ne bi složio, a šta to Srbi guglaju u cik zore čim otvore oči – ispratili smo unazad mesec dana.

U Srbiji ima nekoliko aktuelnih tema koje se svakodnevno ponavljaju. Jedna od zanimljivijih pretraga tiče se verskih praznika i rituala koji ih prate. Bez izuzetka kad god se bliži verski praznik analitika će ga pokazati kao broj jedan.

Nakon praznika sledi sport. Reklo bi se da smo sportska nacija i da se identifikujemo sa uspesima naših sportista. Na primer, kada Đoković pobedi, on je naš Nole, a kada izgubi – vreme mu je da se penzioniše.

Sa sportom u vezi, poražavajuća je činjenica da su sledeće na Gugl Trendsu nalaze kladionice. Znajući koliko su prisutne u Srbiji ova činjenica, nažalost, nije iznenađujuća.

Ostale teme – estrada, dnevne vesti, političari i vesti iz sveta se smenjuju, ali nisu konstanta kao prethodne tri.

Ono što je zanimljivo jeste trend koji se javlja isključivo u jutarnjim satima (od pet ujutru pa sve do osam) u guglanju. Dve stvari su najbitnije Srbima čim otvore oči, a verovatno im i obeleže ceo dan – horoskop i vremenska prognoza.

Bez greške i izuzetka horoskop i vremenska prognoza su apsolutno prve dve teme koje Srbi guglaju. Za vremensku prognozu ima smisla, pogotovo u poslednjih nekoliko nedelja kad ne znamo da li će nas dočekati toplotni udar ili kiša, a za horoskop postoji par teorija.

Da li je to mentalni ritual poput kafe za mozak koja daje osećaj pripreme za ostatak dana ili utešni pasus pred težak dan gde će nam zvezde reći da li ovaj dan donosi uspeh i nova otkrovenja – niko ne zna, verovatno je kombinacija.

Kakve veze ekonomija ima sa tim?

Dobro pitanje. Ako stavimo moralno-upitni aspekt horoskopa sa strane, i potrudimo se da ga posmatramo kao fenomen iz daljine, objektivno, on zapravo jeste monetizacija lične nesigurnosti. Osećaj gubitka kontrole nad bilo kojim segmentom života utiče na ljude na način da traže potvrdu i sigurnost – što horoskop pruža.

Sa druge strane raste klikbejt ekonomija internet stranica i medija koji dele dnevni, nedeljni i mesečni horoskop. Horoskop može veoma jeftino da se proizvede, a da bude visoko profitabilan jer generiše dosta pregleda – interakcija, deljenja i zadržavanja na stranici.

Astrologija dominira na tržištu pažnje, a nije morala ni da ima marketinšku strategiju za to. Taj besplatan dnevni horoskop vrlo brzo može da se pretvori u 10 odsto popusta za horoskopsku kompatibilnost vas i vašeg partnera ili neku drugu ponudu. Pa je tako jedan jutarnji ritual profitirao od ekonomije nesigurnosti.

Izvor: Nova ekonomija

Foto: Pixabay

13. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Ekonomija

Inflacija u julu ubrzala, voće drastično poskupelo

by bifadmin 13. август 2025.

Inflacija će se u preostalom delu ove godine kretati oko gornje granice odstupanja od cilja, tri plus minus 1,5 odsto, što je više od naše ranije prognoze, izjavila je guvernerka Narodne banke Srbije (NBS) Jorgovanka Tabaković.

Ona je na predstavljanju avgustovskog izveštaja o inflaciji, koji je Izvršni odbor NBS usvojio 7. avgusta, istakla da će tokom 2026. godine inflacija biti oko četiri odsto i kretati se u granicama cilja.

Navela je i da je nakon aprila i maja, kada je inflacija usporila, u junu pak ubrzala na 4,6 odsto, a u julu na 4,9 odsto. Prema njenim rečima, ovaj rast se dogodio zbog rasta cena neprerađene hrane i nafte posle rata Izraela i Irana.

Kako je rekla “kretanje cena voća bilo vrlo značajno”, odnosno voće je poskupelo u proseku 36%, na šta su, prema guvernerkinim rečima, uticali mrazevi u proleće i suša u junu, zbog čega su prinosi voćnih kultura manji od uobičajenih.

Tabaković navodi da je, zato što su vremenski uslovi sve gori za poljoprivredu, NBS preduzela nekoliko mera za sistemsko rešavanje ovog problema, uključujući i razgovore sa drugim akterima u društvu, među kojima su i osiguravači, o zajedničkim merama za ublažavanje uticaja klimatskih faktora na cene hrane.

Šta nam poskupljuje u septembru?

Ako vam je izveštaj o inflaciji iz jula izazvao nelagodu, spremite se na još gore prognoze šta nam donosi jesen. Naime, u septembru bi trebalo da poskupi struja za domaćinstva i to najmanje sedam odsto, a ako poskupi i za privredu, to će izazvati domino efekat, jer ona koriste struju da bi proizvodila robu i nudila usluge.

Kako kaže ekonomista Goran Radosavljević za portal Nova.rs, u narednom periodu mogli bi, pre svega zbog jačanja dolara, poskupeti i naftni derivati: “Imali smo ogroman pad vrednosti dolara, koji bi trebalo da utiče na pad cena naftnih derivata, što se kod nas nijednom nije desilo. A pošto se očekuje da Amerika dogovori potpisivanje trgovinskih sporazuma sa Evropom i sa Kinom, to će uticati na jačanje dolara. Kada se dolar bude vraćao nazad u svoje prvobitno stanje prema evru i jenu, bojim se da će se to odmah odraziti na cenu derivata na pumpama”.

Izvor: Nova.rs, NBS

Foto: Pixabay

13. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Promo

Hemofarm najavljuje drugi ESG festival u oktobru

by bifadmin 13. август 2025.

Kompanija Hemofarm, deo STADA grupe, i ove godine potvrđuje svoju posvećenost održivom razvoju i ESG (Environmental, Social, Governance) principima organizacijom drugog po redu ESG festivala, koji će se održati u oktobru. Nakon izuzetnog uspeha prošlogodišnjeg inauguralnog festivala, Hemofarm je ove godine nagrađen prestižnim priznanjem – ESG lider za inovativan doprinos podizanju svesti o značaju održivosti u široj zajednici.

Sanda Savić, senior direktorka korporativnih poslova i komunikacija Hemofarma, istakla je da je „prošlogodišnji ESG festival postao prava prekretnica, ne samo za Hemofarm, već i šire”.

„Pokazali smo da je moguće napraviti konkretan iskorak ka održivijem poslovanju i podstaći druge da slede naš primer. ESG lider nagrada nije samo priznanje za ono što smo postigli, već i obaveza da nastavimo da budemo katalizator pozitivnih promena. Ove godine, kroz naš drugi festival, želimo da pokažemo nove ideje, ali i konkretna rešenja koja stvaraju vidljive rezultate – kako za našu planetu, tako i za društvo”, ocenila je Savić.

Prošlogodišnji festival okupio je stručnjake iz više od 65 kompanija, organizacija civilnog društva i institucija, nudeći niz predavanja, radionica i praktičnih saveta za implementaciju ESG principa – od smanjenja ekološkog otiska do unapređenja društvenog doprinosa. Pored toga, tokom festivala je organizovan i sajam startapova, gde su učesnici mogli da se upoznaju sa idejama koje mladi preduzetnici u Srbiji razvijaju.

Ovogodišnji događaj obećava još bogatiji sadržaj i još jaču podršku saradnji, edukaciji i inspiraciji ka održivoj budućnosti.

Dušan Stojaković, senior menadžer za ESG u Hemofarmu, naglašava važnost kontinuiteta ovih inicijativa:

„Naš prvi ESG festival pokazao je da je ključ u delovanju, ne samo u idejama. Ostati društveno i ekološki odgovoran nije samo opcija – to je imperativ za sve nas. Drugi festival biće platforma za još konkretniju akciju, ali i zajedničku viziju – jer jedino zajedničkim snagama možemo izgraditi održivu budućnost.“

Ovogodišnji ESG festival biće prilika za razmenu ideja, inspiraciju i učenje, sa fokusom na konkretne korake koje kompanije, zajednice i pojedinci mogu preduzeti kako bi smanjili svoj negativan uticaj na životnu sredinu i unapredili društvo. Hemofarm, kao priznati lider u ovoj oblasti, ponovo otvara vrata svima koji žele da budu deo pozitivnih promena.

 

13. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Da li je lešnik novo srpsko zlato

by bifadmin 13. август 2025.

Za proizvođače koji ostvaruju prinose od oko dve tone po hektaru, zarada može biti i do 10.000 evra, a u izuzetno dobrim godinama i više

Lešnik, jedna od najčešće korišćenih namirnica u prehrambenoj industriji, zabeležio je porast cene za više od trećine od početka ove godine na globalnom nivou.

Tome je doprineo i, kako su preneli mediji, hladan april u Turskoj, koji je uništio mnoštvo cvetova lešnika, što posebno utiče na proizvođače čokolade. Samim tim i cena ove poslastice koji mnogi vole i konzumiraju bi mogla još da poraste. Pogotovo imajući u vidu da je i kakao, kao jedan od osnovnih sastojaka godinama unazad sve skuplji.

A što se tiče situacije sa lešnicima u Srbiji, naša zemlja se poslednjih godina sve ozbiljnije pozicionira na evropskoj mapi proizvođača. Prema poslednjim podacima, Srbija zauzima četvrto mesto u Evropi sa proizvodnjom od oko 8.910 tona u 2024. godini, na površini od 8.718 hektara. To je dvostruko više nego pre samo pet godina i trend rasta ne jenjava.

Prosečan prinos iznosi oko jedne tone po hektaru, dok uz potpunu primenu agrotehničkih mera i navodnjavanje može dostići i više od tri tone očišćenog lešnika. Na domaćem tržištu veleprodajna cena očišćenog jezgra kreće se između 900 i 1.300 dinara po kilogramu, dok otkupljivači za lešnik u ljusci plaćaju 500 do 600 dinara. U maloprodaji, cena jezgra dostiže oko 800 dinara po kilogramu.

Kolika zarada može biti

Za proizvođače koji ostvaruju prinose od oko dve tone po hektaru, zarada može biti i do 10.000 evra, a u izuzetno dobrim godinama i više. Dug vek trajanja zasada — i do 50 godina — čini ovu kulturu jednom od najisplativijih u voćarstvu, što potvrđuje sve veći broj novih zasada širom zemlje.

Dakle, Srbija ima šta da ponudi, ali domaća proizvodnja, iako solidna, još uvek ne pokriva potrebe tržišta. Zbog toga Srbija godišnje uveze lešnike u vrednosti od oko 5,5 miliona dolara, najčešće iz Severne Makedonije. Cena uvoznog lešnika bez ljuske u 2024. godini iznosila je 7.761 dolara po toni, što je za četvrtinu više nego godinu dana ranije.

S druge strane, i izvoz beleži značajan rast. U 2022. godini iz Srbije je izvezeno 1.428 tona očišćenog lešnika, a već 2023. vrednost izvoza dostigla oko 5,9 miliona dolara, što je skok od 252 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Najveći kupac srpskog lešnik je Italija, zemlja sa razvijenom konditorskom industrijom i dugogodišnjom potražnjom za kvalitetnim jezgrima.

Sve ovo govori da Srbija ne samo da ima potencijal da smanji zavisnost od uvoza, već i da dodatno poveća izvoz. Uz podršku kroz državne subvencije i IPARD programe, kao i unapređenje otkupne infrastrukture, lešnik bi u narednim godinama mogao postati jedan od važnijih izvoznih poljoprivrednih proizvoda naše zemlje.

Koje su sve prednosti i mane uzgoja lešnika

Imajući u vidu da su potrebe tržišta, kako na globalnom, tako i na lokalnom nivou sve veće, stručnjaci savetuju da je ulaganje u uzgoj lešnika dobra prilika za zaradu. I posebno zato što konditorska industrija, zbog rasta cena i loše berbe, vapi za većim količinama lešnika.

Svako ko se odluči na taj zahtevan poduhvat, treba da ima na umu koje su sve prednosti i mane uzgoja lešnika.

Prednost je, jasno, višeruka upotrebna vrednost i pomenuta velika potražnja, kao i jednostavna tehnologija uzgoja. Takođe, eksploatacioni period drveta lešnika je preko 50 godina, a plod je vrlo zahvalan kada je u pitanju duže čuvanje. Lešnik uspeba i na mestima gde druge voćne vrste ne mogu. Za uzgoj jednog hektara potrebno je 5.000 evra.

Osnovna mana proizvodnje lešnika jeste što zahteva strpljenje – komercijalni prihodi počinju tek posle 6 do 7 godina, dakle, potrebno je sačekati na povrat uloženih sredstava. Ono na šta uzgajivači treba da budu pripremljeni je da manjak sunca, ili previše kiše, kao i štetočine mogu uticati na rod. Ipak, uz nešto veći prinos od proseka, od 2-3 tone po hektaru, i maloprodajnu cenu od 1.000 dinara po kilogramu, lešnik garantuje sigurnu dobit. Uz to, može da postane porodični biznis, koji traje decenijama.

Izvor: Dnevnik

Foto: Pixabay

13. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
EkonomijaVesti

Da li je došlo vreme za novu revoluciju u kupatilu?

by bifadmin 13. август 2025.

Zaboravite na uobičajen toalet papir, jer sve više zemalja u Evropi okreće se rešenju koje je godinama standard u Japanu. Reč je o pametnim toaletima, poznatim i kao „vošleti„, koji koriste mlaz vode za intimnu higijenu i nude niz dodatnih funkcija, od sušenja toplim vazduhom do automatskog podizanja poklopca.

Ono što je nekada delovalo kao luksuzna egzotika rezervisana za daleki Istok, sada se ubrzano širi i na Zapadu. Prvo su se pojavili u luksuznim hotelima poput Mejfer hotela u Londonu, Park Hajat Pariz-Vendom i Marriot Siti Vest u Minhenu, a zatim i u privatnim domovima, restoranima i čak aerodromima.

Pametni toaleti, odnosno vošleti, predstavljaju tehnološki naprednu verziju klasičnog bidea i koriste mlazove vode za čišćenje nakon nužde. Njihova upotreba promoviše se kao efikasnija, nežnija prema koži i znatno ekološki prihvatljivija alternativa tradicionalnom toalet papiru, koji je više od veka bio standard lične higijene u velikom delu sveta.

Iako njihova prisutnost u zapadnim zemljama još uvek nije masovna, interesovanje za ove uređaje raste zahvaljujući viralnim objavama na društvenim mrežama, sve većoj brizi za životnu sredinu i želji korisnika da pronađu rešenja koja su nežnija za osetljivu kožu.

Značajno smanjenje mikroorganizama

Vošleti mogu uključivati niz naprednih funkcija: kontrolu temperature vode, sušenje toplim vazduhom, automatsko otvaranje i zatvaranje poklopca. Njihova upotreba preporučuje se i iz medicinskih razloga, jer brojni stručnjaci i istraživanja navode da je upotreba vode daleko efikasnija od papira u uklanjanju bakterija i bioloških ostataka, kao i u prevenciji iritacija i infekcija, posebno kod osoba sa osetljivom kožom.

Jedno takvo istraživanje, objavljeno 2022. godine u časopisu Journal of Water, Sanitation and Hygiene for Development, pokazalo je da upotreba bidea značajno smanjuje prisustvo mikroorganizama nakon obavljanja velike nužde, u poređenju sa isključivim korišćenjem toalet papira.

Prepreka – visoka cena

Ipak, postoji niz prepreka za masovnu primenu ovih uređaja na Zapadu. Jedna od glavnih je cena. Osnovni modeli vošleta u Španiji i drugim delovima Evrope koštaju oko 1.200 evra, dok napredni, potpuno integrisani pametni toaleti dostižu cene između 3.000 i 7.000 evra. Pored toga, ugradnja često zahteva dodatne električne priključke i adaptaciju postojećeg kupatila.

Takođe, ne treba zanemariti ni kulturološke navike – duboko ukorenjena navika korišćenja toalet papira, kao i nepoznavanje funkcionisanja ovih uređaja, usporavaju prihvatanje promene.

U tom kontekstu, vošleti se predstavljaju kao održiva i higijenski superiorna alternativa.

Poreklo toalet papira

Inače, toalet papir u obliku u kojem ga danas poznajemo nastao je u Sjedinjenim Američkim Državama sredinom 19. veka. Džozef C. Gejeti ga je prvi put stavio na tržište 1857. godine u Njujorku pod imenom „Gayetty’s Medicated Paper“. Bio je to papir od manilske konoplje, natopljen alojom, a reklamiran je kao lek za hemoroide. Na svakoj pojedinačnoj listi bila je odštampana oznaka imena njegovog pronalazača.

Kasnije, između 1870-ih i 1890-ih, pojavio se toalet papir u rolni, koji je zauvek promenio način održavanja lične higijene i postao svakodnevni standard u velikom delu sveta.

Ipak, sve češće se postavlja pitanje – da li je došlo vreme za novu revoluciju u kupatilu?

Izvor: Blic

Foto: Unsplash

13. август 2025. 0 komentara
0 FacebookTwitterLinkedinEmail
Noviji članci
Stariji članci

Скорашњи чланци

  • Koja javna preduzeća zvanično prelaze u društva sa ograničenom odgovornošću
  • Pepco grupa obeležila godinu transformacijom, uz odlične finansijske rezultate i ubrzano sprovođenje strategije
  • Proglašen ovogodišnji pobednik Konkursa za najbolji neobjavljeni roman Izdavačke kuće Booka i OTP banke Srbija
  • Evropski berzanski indeksi u blagom padu, zlato i srebro obaraju istorijske rekorde
  • Milton Fridman: Država nema svoj novac, samo ljudi imaju novac

Архиве

  • децембар 2025
  • новембар 2025
  • октобар 2025
  • септембар 2025
  • август 2025
  • јул 2025
  • јун 2025
  • мај 2025
  • април 2025
  • март 2025
  • фебруар 2025
  • јануар 2025
  • децембар 2024
  • новембар 2024
  • октобар 2024
  • септембар 2024
  • август 2024
  • јул 2024
  • јун 2024
  • мај 2024
  • април 2024
  • март 2024
  • фебруар 2024
  • јануар 2024
  • децембар 2023
  • новембар 2023
  • октобар 2023
  • септембар 2023
  • август 2023
  • јул 2023
  • јун 2023
  • мај 2023
  • април 2023
  • март 2023
  • фебруар 2023
  • јануар 2023
  • децембар 2022
  • новембар 2022
  • октобар 2022
  • септембар 2022
  • август 2022
  • јул 2022
  • јун 2022
  • мај 2022
  • април 2022
  • март 2022
  • фебруар 2022
  • јануар 2022
  • децембар 2021
  • новембар 2021
  • октобар 2021
  • септембар 2021
  • август 2021
  • јул 2021
  • јун 2021
  • мај 2021
  • април 2021
  • март 2021
  • фебруар 2021
  • јануар 2021
  • децембар 2020
  • новембар 2020
  • октобар 2020
  • септембар 2020
  • август 2020
  • јул 2020
  • јун 2020
  • мај 2020
  • април 2020
  • март 2020
  • фебруар 2020
  • јануар 2020
  • децембар 2019
  • новембар 2019
  • октобар 2019
  • септембар 2019
  • август 2019
  • јул 2019
  • јун 2019
  • мај 2019
  • април 2019
  • март 2019
  • фебруар 2019
  • јануар 2019
  • децембар 2018
  • новембар 2018
  • октобар 2018
  • септембар 2018
  • август 2018
  • јул 2018
  • јун 2018
  • мај 2018
  • април 2018
  • март 2018
  • фебруар 2018
  • јануар 2018
  • децембар 2017
  • новембар 2017
  • октобар 2017
  • септембар 2017
  • август 2017
  • јул 2017
  • јун 2017
  • мај 2017
  • април 2017
  • март 2017
  • фебруар 2017
  • јануар 2017
  • децембар 2016
  • новембар 2016
  • октобар 2016
  • септембар 2016
  • август 2016
  • јул 2016
  • јун 2016
  • мај 2016
  • април 2016
  • март 2016
  • фебруар 2016
  • јануар 2016
  • децембар 2015
  • новембар 2015
  • октобар 2015
  • септембар 2015
  • август 2015
  • јул 2015
  • јун 2015
  • мај 2015
  • април 2015
  • март 2015
  • фебруар 2015
  • јануар 2015
  • децембар 2014
  • новембар 2014
  • октобар 2014
  • септембар 2014
  • август 2014
  • јул 2014
  • јун 2014
  • мај 2014
  • април 2014
  • март 2014
  • фебруар 2014
  • јануар 2014
  • децембар 2013
  • новембар 2013
  • октобар 2013
  • септембар 2013
  • август 2013
  • јул 2013
  • јун 2013
  • мај 2013
  • март 2013
  • фебруар 2013
  • јануар 2013
  • децембар 2012
  • новембар 2012
  • октобар 2012
  • септембар 2012
  • август 2012
  • јул 2012
  • јун 2012
  • мај 2012
  • април 2012
  • март 2012
  • фебруар 2012
  • јануар 2012
  • децембар 2011
  • новембар 2011
  • октобар 2011
  • септембар 2011
  • август 2011
  • јул 2011
  • јун 2011
  • мај 2011
  • април 2011
  • март 2011
  • фебруар 2011
  • јануар 2011
  • децембар 2010
  • новембар 2010
  • октобар 2010
  • септембар 2010
  • август 2010
  • јул 2010
  • јун 2010
  • мај 2010
  • април 2010
  • март 2010
  • фебруар 2010
  • јануар 2010
  • децембар 2009
  • новембар 2009
  • октобар 2009
  • септембар 2009
  • август 2009
  • јул 2009
  • јун 2009
  • мај 2009
  • април 2009
  • март 2009
  • фебруар 2009
  • јануар 2009
  • децембар 2008
  • новембар 2008
  • октобар 2008
  • октобар 1021

Категорије

  • Analize
  • Analize
  • Analize stručnjaka
  • B&F Plus
  • Bizlife.rs
  • Biznis
  • Biznis & Finansije
  • Blogovi
  • Brojevi B&F
  • Čitanje za dž
  • Edicije
  • Ekonomija
  • Ekonomija
  • EU mogućnosti
  • Euractiv
  • EY Preduzetnik godine
  • Features
  • Interviews
  • Intervjui
  • IT i nauka
  • IZDVAJAMO
  • Kultura
  • Novci.rs
  • Nove tehnologije
  • Novi brojevi
  • Politika i društvo
  • Posle 5
  • Posle 5
  • Presseurop
  • Promo
  • Reprint
  • Seebiz
  • Slajder
  • Specijalna izdanja
  • Tekstovi
  • Uncategorized
  • Vesti
  • Zabava
  • zlato
  • Некатегоризовано

Мета

  • Пријава
  • Довод уноса
  • Довод коментара
  • sr.WordPress.org
  • Facebook
  • Linkedin

Svi tekstovi sa portala "Biznis i finansije" su u vlasništvu "NIP BIF PRESS doo" i ne smeju se presnositi niti koristiti, delimično ni u celosti, bez izričite dozvole kompanije.

@2020 - Studio triD


vrh
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših podešavanja. Klikom na "Prihvati", prihvatate upotrebu SVIH kolačića.
Podešavanja kolačićaPRIHVATI
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Biznis i Finansije
  • Vesti
    • Ekonomija
    • Politika i društvo
    • Nove tehnologije
    • Zabava
  • EY Preduzetnik godine
  • Tekstovi
    • Tekstovi B&F
    • Promo
  • Blogovi
  • Redakcija
  • Marketing
  • Pretplata
  • Kontakt
  • O nama
  • Media Kit